1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481105 inlägg · 4078 ämnen

MODO - Luleå 070115

817644 · » Till forumet


Sv: MODO - Luleå 070115
Jag kan väl bjuda på definitionen på Gidböle: "den kollektiva ångestkänslan som sprider sig hos de hockeysupportrar som tänkt bänka sig framför datorn för att följa sitt älsklingslags öden och äventyr bara för att finna att det med all sannolikhet "på grund av tekniska problem" kommer att vara större chans för Idi Amin att vinna Nobels fredspris än att de kommer att få höra något annat än fragment av hockeymatchen."
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Chief: Jomenvisst, både Blattnicksele, Morgongåva, Djibouti, Korpilombolo och Bjästa fick ett kort ögonblick i det imaginära strålkastarljuset i det för tillfället väldigt slumrande projektet: "The Leaning of Miff"
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
TIKbiff: The number of the beaf?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Bad_Brett:
Inte visste jag att Harald var spelande tränare!!!
Vilket nr har han?
666 Nr of the beast?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai:

Krizan borde ta över som spelande tränare efter Harald.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Krizan kritiserar utespelarna med sanningar, tål utespelarna det?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
scim: 1+1+1+1+1+1+1+n^2 = en jävla massa. Jag tar inte ut min frustration över Modos impotens på Luleås tillresta och jo - jag tål sanningen, Luleås pack överröstade Modos dito. Det är vad man överröstade med som stör mig så förbannat.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai:

Vilket jävla gnäll, ta ut dina aggressioner över att Modo spelade dåligt och att Modoklacken var obefintlig på någon annan än de tappra få som åkt 36 mil för att överrösta en folkmassa 100 gånger så stor som den egna. Vi kan ju förresten gå igenom de ramsor du tar upp som exempel på deras "pinsamheter":

Vi hatar Ö-vik: Ojoj, den har vi ju aldrig hört förr eller kört själva i annan tappning? Vi hatar Luleå, Göteborg, Timrå...ja listan kan göras lång.

Slå han på käften: En gammal standardramsa när det vankas fajt, är det någon som ens rycker på axlarna åt den?

Vi ska sno era mopeder: En ramsa för att poängtera att motståndarklacken är ung, kanske lite ologisk då det knappast var någon i Luleåklacken som var direkt lastgammal. Modoklacken inledde f.ö. klackmatchen (om man nu kan kalla det en match) med "Skoterraggare", varpå Luleåklacken svarade "Köra skoter", lite små fyndigt ändå...

Utan trumma ingenting: Hörde du något annat från Modoklacken än trumman och sporadiska svar på det Luleåklacken skrek? Tål du inte sanningen?

En klack i hallen: En direkt lögn, Luleå hade ju som någon annan poängterat två klackar i hallen. Men poängen hade nog inte gått fram om man skrikit "två klackar i hallen". Hursomhelst, tål du inte sanningen? (återigen).

De dussinet andra ramsorna var säkert jättehemska de också.

Nä, ta och panta din flaska istället.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Lumber Jack: Gärna för mig, men vi drar storregionsgränsen strax söder om Härnösand. (=

Och om jag får rätta mig själv också är Sverige ett mycket bra land att leva i. Kanske ett av de bästa, och nationalsången kan säkert vara en bra enande kraft. Men jag tycker inte den är det när MoDo spelar.

Sen verkar det som det där med statens kontroll över "de små" kommer lösa sig självt. Världen krymper och en elektonisk transaktion färdas 2000 mil på en millesekund vilket staten aldrig kommer förmå hejda. När hela befolkningen slutligen förstått och anammat det kommer statens nuvarande form vittra sönder. Gnället om Robin Hood kommer försvinna. Kanske kommmer det uppstå ännu mera gnälla eller kanske blir det lösningen på den enorma globala orättvisa som nu finns på jorden. Jag tror på det sistnämnda.

Vi lever i den mest spännande av tider. Fast det var en JÄVLA skitmatch igår...
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge: Korrigering: staten har litet inflytande över multinationella företags ekonomi, men småföretagen och "vanligt folk" håller man i ett järngrepp.

Btw, Sverige bör bli en federation där varje landsända själv får råda över sina inkomster (dvs skatter och avgifter) och utgifter (offentlig sektor och bidragssystem), och där väljarna i större utsträckning kan kräva ansvar av sina förteondevalda. På så sätt får vi slut på allt gnäll om Robin Hood skatter och annat tjafs. Men det kommer förmodligen inte hjälpa MoDos PP.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Wayne Gresky: i'll be damned...
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge: Tack, detta hade jag aldrig hört talas om.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Stigsson: Kallas även tornedalsfinska, en underlig rotvälska som är en blandning mellan svenska och finska, mest finska, och talas i svenska tornedalen.

sv.wikipedia.org/wiki/Me%C3%A4nkieli
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Stigsson:

"Meänkieli, alternativt tornedalsfinska, är en variant av finska som utvecklats bland tornedalingar i svenska Tornedalen. Det är en finsk-ugrisk språkvarietet som har påverkats av de svenska och samiska språken. Språket har sina främsta rötter i de västfinska och östfinska dialekterna i Finland."

Vi, storsvensken har behandlat dem ganska illa under de senaste 100 åren. Sen vi gick med i EU har de fått upprättelse. Boken Populärmusik från Vittula har också gjort mycket gott för denna minoritet.

susning.nu/Tornedalsfinska
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge:

Hehe, angående nationalsången så håller jag med dig till 100%. Ämnet har vi på HSdiskuterat livligt nån gång (i Elitserieboken tror jag det var). Inte många höll med mig. Lägg ner tramset.

Det bästa skulle ju vara om klubbarna istället hade någon slags klubbsång, som Liverpool och Hammarby i fotboll. Så underbart det är på Söderstadion när hela publiken sjunger med i "Just idag är jag stark". Annat det än den pliktskyldiga, trötta gamla nationalsången.

Nationalsången ska användas när den verkligen förtjänar det. Som i fotbolls-VM och liknande stora evenmang där svenskar tävlar mot andra nationaliteter. (Fotbolls-VM, matchen Sverige-Paraguay, mmm...)

Jag hittade förresten tråden om nationalsången. Hoppas länken funkar.

www.hockeysnack.com/arena/Elitserien/amne.php?tid=49332
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge: Vad är Meänkieli?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Wayne Gresky: Nästan lika kul som när Vesku har fel va? Nästan (=
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall & Shinz:

På tal om renskötare, visste ni att det finns fler samer som jobbar som kommunalarbetare än som renskötare, att samiska blev ett officiellt språk i Sverige sedan vi gick med i EU, likaså Meänkieli, Jiddish, Romani och finska.

För övrigt tycker jag de kan lägga ned att spela nationalsången på hockeymatcher, vilket trams. Nej, jag är inte vänsterradikal. Nu när nationalstaten ändå håller på att erodera, vittra sönder. Staten har inte längre någon kontroll på ekonomin för den styrs helt av företagen och för mig känns det mest krystat med nationell stolthet. 08:orna tycker ändå att vi bara är en börda, så varför ska vi då som nå fån upprätthålla detta spektakel. Men jag lovar att ta av mig mössan varje gång hockeylåten spelas i respekt för de som är av annan åsikt.

Forza Övik, forza Ångermanland, forza Europa

Ikväll blir det renskav, potatismos, gräddsås och rårörda lingon och ett stort glas kall lingondricka - fillerbabba!
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: Vad är det för tufft att kasta en petflaska i huvudet på en renskötare från våningen ovanför?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
El Maco: Tig tik!
Gun-Marie Fredriksson, född 30 maj 1958 i Össjö i Skåne län, är en svensk sångerska och låtskriverska.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
NuMo: Nu var det ju så att det endast var risken att bli utslängd som hindrade "hårdingen" från att utföra sylandet av petflaska i en renskötares huvud. Enligt hans egen utsago. För inte kan det väl vara så att han är tuffare i käften och på ett internetforum än i handling?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge: Jag har bara märkt av det dåliga powerplay spelet förra och denna säsongen i alla fall. Tycker annars att vi haft ett rätt bra powerplayspel.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Cyklob: Ja, det har ju gått så långt att det blivit en grej.

Någon sa att vi inte har haft bra PP på fyra fem år. Rätta mig om jag har fel. Visst funkade PP när Foppa och Weinis lirade ihop under lockouten?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge: Håller med dig om powerplay spelet, när man kommer i ett 3 mot 2 läge så tveka inte att gå på mål direkt. Sedan kan man ju ibland tycka spelarna gör det lite för svårt för sig. Men det sitter väll i skallen på dom att dom har det så svårt just i den spelformen, sedan blir det ju knappast bättre om dom nöter på för hårt med pp på träingarna med och det inte ger utdelning.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: En viss skillnad på att ha lust att göra något dumt, än att faktiskt fullborda sin tanke.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai:

Var har jag försvarat några lulesuuportars uppträdande? Jag skulle aldrig försvara något som jag inte har en aning om, än mindre något som troligen inte ska försvaras. Jag tyckte bara att du uttryckte dig jävligt barnsligt. Jag blir inte ett dugg imponerad av folk som ens funderar på att "syla en pet-flaska i skallen på renskötarna nedanför mig."
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
hellge:

Jag håller med om att skotten/inläggen förvånansvärt ofta hamnar rakt på första motståndare som pressar framåt. Anledningen är ju antagligen för att spelet går för långsamt för att domna bort och bli statiskt.

Vårat PP kan ju inte bygga på att motståndarna plötsligt skall tappa fattningen och börja gå bort sig för att de jagar blint, däremot får det ju gärna bli en följd av att Modos PP är självklart, snabbt där motståndarna hela tiden tvingas förflytta sig för att varenda enskild modospelare ses som ett hot när den får pucken. Som det är nu är det för få spelare som faktiskt kan anses som ett hot eftersom de inte tar initiativ att utmana, gå framåt, hytta skott som faktiskt är menat, inte bara utstuderade skenanfall.

Jag vill se backar som tar ett par skär framåt med pucken med höjd klubba som signalerar att - Nu jävlar är det allvar, om jag så skall skjuta rakt igenom målvakt, nät och sarg! Då skapas panik, mostståndare som fläker sig desperat och plötsligt kanske motståndarna har tappat sina positioner.

När skottet kommer så vill jag se forwards som med glädje skymmer och hoppas att pucken skall penetrera just deras kroppar, styras på ett revben, gå ut genom bakkroppen och fortsätta in bakom en helt chanslös målvakt.

Nog saknas det självförtroende, för de här reella hoten finns inte. Pucken spelas snarare mot mål för att passningsalternativen börjar ta slut, eller för att passningarna/duttarna mellan två spelare börjar bli in absurdum för många och förutsägbara. Inläggen går mot mål trots att forwards fortfarande står och väntar på sin tur att latja med pucken ute vid sarghörnet, när de borde vara framför mål och ta returer.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
El Maco: Och för de som hade studiedag när man gick igenom Götaland så ligger Halmstad i Halland...
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Jag vill bara säga en sak i den här debatten och det är att Marie Fredriksson är från Halmstad.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
RTS: Jag skrek inte. Jag satt på min stol och såg på ishockey, jag.

För övrigt bör man inte kasta sten i glashus.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
NuMo:

Det ser ut som deras box ständigt är intakt, en stor säker fyrkant med forwards tämligen tätt inpå våra backar. Skjut, skriker publiken, men ofta går det inte för att deras forwards täcker alltför bra. De gånger PP lyckats är när en av deras gubbar gått bort sig och börjar jaga blint. Då verkar även de andra förlora sina positioner.

Jag tror det till stor del hänger på självförtroende. Spelfördelaren, som ofta är Susse hamnar alltför många gånger nära sargen därför han inte vågar utmana och statiskheten fortsätter.

Det finns ju ingen lag på att man måste ställa upp sig när man kommer in i zonen. Ofta kommer de tre mot två när de ska transportera in pucken och så ställer de upp för fortsatt duttande. Varför inte några gånger med kraft gå på mål, om inte annat skapar det energi.

Det kan nog vara bra att ta hjälp som du skrev…
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai: Fast skotten är vankelmodiga och tas helt otajmat med de som skall styra och skymma. returerna går i nio-1/2 gång av tio till motsåndarna spom kan rensa, vilket tyder på dålig framförhållning på vad som skall hända egentligen. Det blir inger ordentligt tryck het enkelt. Jag är i alla fall inte nöjd med att det blir några skott från blå som, precis som vanligt inte resulterar i något annat än att tiden rinner ut. Modo har ett spelarmaterial som borde kunna vara mer handlingskraftiga, fantasifulla och effektiva men som inte är det. Det behövs någon kompetent som kan förlösa spelet i PP.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
RTS: Rolig kille. Ska du verkligen ge dig in i den här diskussionen med tanke på vilka fans du representerar och vad ni har för track record?

En klack i hallen _var_ det, iaf efter första perioden.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
RTS: Nej, det var svaret på "Vi hatar Övik".


Vilket bra och moget svar då, Och då var helt rätt av er att skrika Hata Luleå.
Om jag inte missminner mig helt så var det väl Modoklacken som skanderade "Hata Göterborg" i en derikt sänd match i C+ lockoutsäsongen.
Snyggt så de förslår.
Och att dom skrek en klack i hallen kan man väl knappast klandra dem för.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
NuMo: Vi hade iaf en hög med avslut från blå igår, skott som gick på mål faktist. Jag tycker att det ser bättre ut även om det fortfarande är för mycket spel i hörnen.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: Rodellhund? Har ni egen bana? Hammarstrands är ju nedlagd sen en tid tillbaka. Hur som helst så var den vacker. Vackrare än sälen.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Omstörtande menade jag såklart, inte omstörande.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall:

Det är väl klart att jag inte vet exakt hur läget är. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att googla, men jag gav upp. Jag antar dock att jag skulle få höra det om det hände något omstörande i Luleå, tror du inte det?

Men rondellhunden är snygg!
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
knaskamilla: Om man i stället pratar hockey för en stund så tycker jag att det här uttalandet speglar Modos inkompetens när det gäller spel i PP.

"Modo hade sju numerära överlägen utan att få till det, bland annat två minutlånga spel fem mot tre.
– Vi fick våra chanser där, men tog dem inte. Vi hade inte tillräckligt med tålamod, konstaterade Harald Lückner."

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,976034,00.html

Inte tillräckligt med tålamod? Det verkar ju finnas hur mycket tålamod som helst, på flera plan.

Rent spelmässigt - Vi spelar fem mot tre men duttar omkring med pucken tills tiden är slut, utan att ta avslut. Det kallar jag tålamod.

Från ledningshåll - Hur länge skall Modo få fortsätta att spela uselt PP. Det är ju samma usla visa säsong ut och säsong in. Visst. Det var ju några här som verkade tro att Modo plötsligt hittat nyckeln till ett effektivt dödligt PP bara för att det blev en handfull mål i spelformen. Men. I själva verket var det ju bara konstgjord andning. Modos utdelning i PP är endast promillen högre än vad slumpen kan erbjuda. Vi blir utslagna i kvarten i år igen, om vi inte lyckas spela ut våra motståndare i spel fem mot fem efter noter, men det är långt ifrån säkert att vi kan. Det måste snart vara dags för ledningen att inse vart sparkapitalet i spelet ligger. In med expertis från NHL som endast är här för att drilla laget i PP-spel. Kosta vad det kostar vill. Hitt på nåt!

Publiken - Att se det usla PP-spelet gång efter annan är otroligt frustrerande. Hade vi inte haft närmast omänskligt tålamod så skulle vi inte stå ut med eländet.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: Jag satt och svor åt Lulingarna när det stod 1-1 och jag var övertygad om vinst också. Det har blivit en tråkig vana att Luleås fans kommer ner och skämmer ut sig, varför försvarar du dem? Jag gillar tom Timrås klack bättre, och de är ändå kända för att stå och peka finger åt Ö-vikspubliken och sjunga om trasiga DNA-kedjor, det säger rätt mycket.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: Oj! Jag förstår att den ger kommunen rejält med framtidstro.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Poffa: Vi har Sveriges nsyggaste rodellhund! Visserligen så kanske den tinar bort om det blir plusgrader till sommaren, men vi njuter så länge vi kan.

www.nsd.se/image.aspx?id=222584
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai:

Du ska inte bli så arg bara för att ni förlorade. Det är ändå bara hockey. Nästa gång kanske ni vinner.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: För att citera min kusin som bor i Luleå, "Luleå har gått från skittråkig till dödstrist." Jag tror han har rätt, det är en smart grabb. Bortsett från att han bosatt sig i Luleå.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall: Well, Saddam Hussein blev avrättad för sina brott, vad säger det om bödeln? Handling-konsekvens? Äh vad fan bryr jag mig om vad du tycker.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
knaskamilla:

Och du vet exakt hur läget är i Luleå förutom den nya arenan som vi inte har?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
Albert Hall:

Ja, du vet. Snygg arena, många nyetableringar, jag ska flytta till ny lägenhet...sådana saker.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai: Du klagar på luleklackens uppförande men funderar själv på att "syla en pet-flaska i skallen på renskötarna nedanför mig." Det säger en hel del om dig tycker jag.

Knas: Vad menar du egentligen med att det inte händer lika mycket bra saker i Luleå som i Övik?
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
shinzawai: Inte bara ord, det var ju meningslösa ord, vilket i alla fall inte retade upp mig. Iofs. så lekte jag med tanken på att fråga ordnngsvakten åp vår sektion om jag fick kasta en papperstuss på luleklacken, men jag orkade inte fråga.
Kommentera

Sv: MODO - Luleå 070115
NuMo: Klart det bara var ord, har du sett mycket K1 på ståplats?
Kommentera

817644 · »