1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 528701 inlägg · 4121 ämnen

MoDo - Södertälje 10/12 2005

MoDo - Södertälje 10/12 2005
Vad är detta? Mindre än 4 timmar till nedsläpp och ingen matchtråd.

Vi kan ju att det blir blomsterutdelning innan nedsläpp då Timander gör sin 200:e tävlingsmatch för MoDo. Klang och Jubel således. Lite extra jubel lär han kanske få då han ju blivit målskytt på slutet.

Kommentar

Efter två raka bortamatcher, Linköping 2-4 och HV 71 2-3, lägger nu MODO Hockey all fokus på att avsluta "höstomgången" bra. Det handlar om Södertälje SK hemma på lördag eftermiddag.
- En jätteviktig match, konstaterar Harald Lückner. Nu gäller det att vi samlar all kraft och tömmer oss rejält. Alla ska vara redo nu och veta vad som krävs.

Att avsluta inför juluppehållet med en trepoängare ser tränare Lückner som ytterst viktig.
- Det gör hela träningen som följer mycket lättare, men framförallt ger det oss ett gynnsamt poängmässigt läge.

En svag bortamatch och en mycket bra handlade det om i veckan.
- I Linköping var vi inte riktigt med, men i HV gjorde vi en bra match. Vi lyckades störa serieledarna riktigt bra, synd bara att de fick reduceringen 1-2 så psykologiskt, bara 27 sekunder innan andra pausvilan.
- Det kanske mest glädjande var Zackes målvaktsspel. Han fick nu hoppa in först med kort varsel i Linköping (två perioder) och gjorde det bra. Sedan var han klart godkänd i Jönköping. På den här sidan har vi det väl beställt.

3-0 hemma och 4-1 borta tidigare mot Södertälje.
- Ingenting vi tittar på nu. Vi räknar med att få möta ett vilt kämpande Södertälje och det gäller verkligen för oss att vara coola, ta rätt beslut och stå upp i alla lägen.

Det definitiva laget nominerar inte Lückner förrän matchdagen.
- Men jag räknar med att Hasse Jonsson kan spela nu när matchen går hemma. Frågetecknen är Krizans influensa och Paradavys sviter efter smällen i Linköping.

Noterbart om laget

Noterbart 1: Det handlar om omgång 30 och den sista innan juluppehållet, 28 december borta mot Mora går nästa match för MODO.

Noterbart 2: Frågetecken i laget är - framförallt - målvakten Karol Krizan (influensasjuk i veckan) samt Jan Pardavy (lätta sviter efter en smäll vid en tackling i Linköping).

Noterbart 3: Träningsläger till veckan - utan sju spelare. Milsolav Horava ska spela för Tjeckien i Rosno Cup i Moskva, Karol Krizanoch Rastsilav Pavlikovsky för Slovakien i en hemmaturnering (Lotto Cup) mot bl a Tyskland och Kanada. Aktuella för JVM är Tobias Viklund, Oscar Hedman, Tommy Wargh samt Mattias Hellström. De är på träningsläger i Leksand till strax före jul då de åker till Kanada.

Sv: MoDo - Södertälje 10/12 2005
Målvakter:
30 Mikael Zajkowski,
60 Karol Krizan.

Backar:
3 Mattias Timander
5 Hans Jonsson
6 Tobias Enström
7 Jesper Damgaard
8 Oscar Hedman
24 Vladimir Sicak
32 Tobias Viklund
34 Tommy Wargh.

Forwards:
89 Jan Pardavy
16 Rastislav Pavlikovsky
15 Andreas Salomonsson

28 Miloslav Horava
39 Per Svartvadet
19 Mikael Pettersson

11 Pasi Tuominen
4 Mattias Hellström
18 Peter Öberg

22 Tommy Enström
40 Magnus Gästrin
13 Morten Green

Salle: Varför ska de trilskas med utländsk domare. Dagens pipblåsare kommer från en Finsk skidort.

Paddan: Passande namn på en Röd, Lång & Stark drink.

Frisco: Usch, såna där domarutbyten med södra Sverige är också vedervärdiga. Nä, tacka vet jag Jörgen Grundström

Frisco: Om du tillsätter lite extra surhet i form av Lime el Citron till den så blir det en Djoos.

Salle:

Det var alltså väl genomtänkt av Timander att börja producera på sistone.

knaskamilla:

Tja, ingen skulle ju bli förvånad om det nu dörjer 200 matcher innan han gör mål igen.

Poffa: Jag tror att det dröjer 3 timmar och en kvart innan han är målskytt igen.

wap.hockeysnack.com
Hört på läktaren under tidigt 90-tal: "Domarn är från Kyrkdal!"

3-0 efter första perioden ! Damgaard , Green & Peter Ö är målskyttarna ...

NorrlandsGuld:..........och 6-2 när en massa flera gjort mål.

Sett ur SSK-ögon så var det ren inklassning.

Inte konstigt att SSK ligger där de ligger i tabellen, om de spelar som de gjorde i första perioden (eller..."spelar"). Man kan säga att MoDo var vänliga och bjöd in dem i matchen därefter.

Jaha. Ja, andra gången på kort tid jag var nära att få in mitt matchtips.

knaskamilla: Det är ju en himla tur att SSKs försvar är mycket släpphäntare än vårt, och att Stana darrade ordentligt på manschetten idag. När Kopitar och Umicevic snurrade som värst i andra perioden såg det ordentligt virrigt ut i vår försvarszon och ingen verkade riktigt säker på vem som skulle markera vilken kille i motståndarlaget.

Blir mer och mer imponerad av Mattias Hellström, och Tommy Wargh har tagit för sig ordentligt senaste matcherna. Sicak ganska skaplig i egen zon, men tyvärr lyckas han inte skapa något framåt.

Hmm, har Hasse druckit för mycket glögg idag? Fortfarande ingen matchrapport, inte ens en kort text om matchen, på Sportbladet. Eller så är det jag som inte hittar dessa texter.

Paddan: Är Hasse bra på det han gör? Jag har rätt taskig koll beroende på att jag av naturliga inte följer detta slaviskt, så det vore intressant att få en mer rättvis bild.

Dream Team: Ska man vara någorlunda PK så kanske man skulle kunna säga att hans språk lämnar en del i övrigt att önska. Samtidigt så känner jag att jag inte direkt är rätt person att bedöma Hasses kunskaper.

Paddan: Varför jag undrar är väl främst beroende på att han av någon outgrundlig anledning hade en krönika i Timrås matchprogram under den förra säsongen. Vad han skrev om? Hockeyn i västernorrland, visst, men med ett MoDohjärta går det väl att gissa var tonvikten hamnade. Han fokuserade även på juniorhockeyn, och där är det väl ok att lyfta fram talanger. Men varför sker detta i ett matchprogram hos en elitseriekonkurrent? Var finner man logiken i det, liksom? Och ja, språket lämnar nog en del att önska för den gode Hasse.

Dream Team: Ja det är väl först och främst erat matchprograms problem och inte Hasses.

Underligt för övrigt att Modos pressansvarige (för det är väl det han är?) skriver i Aftonbladet.

Hawerchuk: Tjaa, ansvariga personer snarare än programmet själv, kanske. Jaså han är pressansvarig, eller?

Dream Team: Hasse är otroligt enögd men att Timrå inte förmår att ha en egen skribent i matchprogrammet är minst sagt blekt. Nästan lite beklämmande att Timrå inte förmår att fixa till ett eget producerat program

Jason: Det du skriver bevisar bara att du inte läst programmet. Självklart har man en egen krönikör.

Enögd är bara förnamnet. Det var ju just därför jag blev förvånad i början av förra säsongen. Ja, att man ö.h.t använde sig av Hasse, då enögdheten torde vara vida känd. Än mer förvånad blev jag när han hängde i hela säsongen.

Vad har Hasses varande som gästkrönikör i Timrås matchprogram att göra med vilka som producerat detsamma? Är detta att likställa med att H.A skulle ligga bakom detta, menar du?

Dream Team:

Det är väl samma ställe som gör MoDos och Timrås matchprogram. Var i alla fall förut. De såg nästan likadana ut.

Du har rätt - det är kul att ligga före Timrå i tabellen. Samt att veta hur det ser ut i Timrås gb här på HS när det går dåligt för laget (likväl som det är kul att veta hur Brynäs gb ser ut...tja, alltid).

Paddan:

Jo. Förstår inte vad MoDo höll på med i andra perioden. Det kändes som att när vi slappnade av lite fick SSK möjlighet att skapa ett spel i stället för att bara spela fult som fan. Varför slappnade vi av?

knaskamilla: Det enda vettiga svaret jag kan komma på är att vi "av tradition" alltid gör bedrövliga andraperioder i matcherna. Precis som vi alltid "av tradition" söker burskydd snarast möjligt när vi får möjlighet att spela PP.

Förra matchen talade Timander om att man beslutat sig för att skjuta mer i PP, hur kan det då komma sig att man måste passa pucken i en oändlighet mellan sig innan man överhuvudtaget vågar ta ett avslut på mål? Eller att det så gott som alltid är Salle som ska föra in pucken i PP, eller Damgaard som dumpar ner pucken i ena sarghörnet.

Sedan är det märkligt att se den förvandling som Svarten genomgått, från en fältherre på planen till en kille som ser ut att ha väldiga beslutskval och ett riktigt dåligt självförtroende på planen.

knaskamilla: Sett det väldigt mycket större antal användare som har Timrå som "favoritlag" här på HS jämfört med MoDo (drygt 400 vs. knappt 100) är väl sannolikheten förmodligen lika mycket större att en falang av dyngspridarskribenter växer och blir ett problem, speciellt när det går lite tyngre. Alla dessa är givetvis inte aktiva med inlägg. Hur stor del av de 100 MoDoiter som finns reggade här är det som skriver, ett 20-tal? Oj vad modereringen blev relativt harmlös att sköta, med en gång.

Är läget lika grislugnt på erat officiella forum?

Dream Team: Sett till...  skulle det stå!

Dream Team: Oink oink på dig. Har Timrå nått offisjelt? Bry dig inte om vad Hasse skriver, det är det inget som gör.

Nu blir det hockeyabstinens till den 28e. Och den 30e äntligen hemmamatch för Hawerchuk för första gången i år.

Hawerchuk: Nix, det forum som finns här på HS är det officiella. Supporterklubben länkar hit, t.o.m. Därav den hoper missdådare som söker utrymme här att avreagera sig här, kanske.

Dream Team: Så kan det gott och väl vara. Detta är mer gästböcker än forum.

Måste fråga en sak. Så fort det blir tal om nånting så verkar du ha stor vilja att försöka bevisa eller komma med en förklaring angående Timrå vs MoDo. Har jag missuppfattat eller är det prestige som ligger bakom?

Frisco: Nja, både och, kan jag väl tro. Tunnelseende är inte min grej, liksom. Dock är jag ju inte bättre än att jag kan falla för den frestelsen ibland. I just de här fallen jag kommenterat ikväll handlar det väl mer om svar på tal.

Jag ser ljuset, Jonathan!

Dream Team:-) Ett bra svar.

Själv har jag inte haft tunnelseende sedan jag var på Botniabanans visning i Åsbergstunneln.

Frisco:

På tal om den här matchen så kanske Brynäsingarna skulle bli glada av att se den. Inte bara för att Westerlind och Selander skulle se SITT lag vinna och inte för att en av deras värsta konkurrenter om att klara sig från kval förlorade utan för att Josef Bomma-igen som de så gärna ville ha visade sig från sin sämsta sida.

Eller vad säger man om tre tvåminutare, tre icingpuckar som var fullständigt vansinniga och ett slarvigt uppspel som ledde till ett MODO-mål?

För att citera O Vänster i Kempis, då en av dem frågade hur Bommen kunde vara landslagsuttagen: "Tja, de har väl könskboterat in henne."

Poffa: En enda bra sak gjorde denne Josef vad jag såg. Det var att fegt peta av Salle hjälmen så att Salle åkte ut för spel med felaktig utrustning. O vänster kanske funderar om det inte vore Bomigen som skulle åkt ut för just detta?

Frisco:

Tja, det var väl kanske lite roligt att han lyckades med någonting i den här matchen i alla fall. Förmodligen kommer Tavel-Olle få ringa till Arbetslöshetskassan på måndag. Eller kommer Hallin bara slakta honom som den gris han är och på så sätt bli av med honom för alltid?

Poffa: Förresten, på tal om Jörgen Grundström, ett citat från kvällens matchprogram "-Tänk om man varit kvar som domare i elitserien nu. Då fasen hade det varit nolltolerans värt namnet!"

Paddan:

Mannen är kung. Men så är han innebandydomare också. Det är ett bra släkte.

Poffa: Det verkade ett tag som att han den där finskeskidortsdomaren skulle försöka sig på någon form av nolltolerans, men efter en period var tydligen pipan för het och armen för värkande, för resten av matchen blev det mer onolltolerans.

Det är bara att hoppas att det här juluppehållet i varje fall återställer Svarten till lite mer normal standard. Är det förresten de nya kraven på mindre arbetstid för spelarna som gör att de två mellandagsomgångarna är utspridda över i princip varenda dag mellan den 26:e och 30:e?

Paddan: Jag såg ju Svarten både göra en fantastisk brytning idag då han sträckte ut sig i sin fulla kroppslängd + klubblängd och nådde pucken trots att det fattades 4-5 meter. Fantastiskt. Och ett mål gjorde han också + att Modo i pp spelade pucken snabbare än någonsin.
Verkar som du har för stora www.butiken.su.se/pix/6601-500.jpg ?

Frisco: Att man spelar pucken snabbare än någonsin spelar väl ingen roll när man ägnar så gott som hela utvisningarna åt att passa pucken runt runt i boxen. Man kunde ju exempelvis tycka att Svarten kunde göra något annorlunda än att bara passa tillbaka till backen, men nejdå se det går inte.

Det är klart jag har stora krav på Svarten, han är ju något av härförare i laget.

wap.hockeysnack.com
Saddam.. Men. Paddan: varför finns inte du på en Ericsson? Vad var det jag ville? Jo, du menar väl inte sparka hoppas jag?

Frisco: Äh, det är lite för lite snö för att kunna sparka ordentligt.

Sitter och lyssnar på Harald från presskonferensen efter matchen. Han anser att MODO:s bästa kedja i matchen var Peter Öberg, Hella och Pasi Määtinen... nej, Tommi Määtinen.

Undra om Harald hade tullat på julspriten redan i tredje perioden? Kan inte vara kul att vara finne, alla verkar ju heta lika, eller nåt.

Poffa: Dessutom var andre spelaren i den kedjan tydligen ett par extraljus. Mycket märkligt

Paddan: Prata inte extraljus med Poffa. Det är ett känsligt ämne dessa dagar.

Salle: Själv skulle jag behöva några extraljus, mitt Liljeholmens verkar ha slocknat. Möjligtvis beror det på ämnet på den essä jag ska skriva. "Skolan och livskvaliteten - en betraktelse".

Om jag ger mig ut och halkar en stund så kanske jag hittar en snilleblixt.

På tal om ljus, förresten, så var ju Tomas Kollar snällheten själv igår.

Dream Team:

Grislugnt? Luktande lugnt, bökande lugnt, nöffande lugnt...eller vadå?

Jag anar en viss bitterhet. Jag förstår dig. Jag är glad att det inte är fler som skriver i MoDoboken än vad det är. Jag skulle bli galen om allt vår gästbok innehöll var klagomål på folk som klagar på sitt lag, och emellanåt klagomål även från de som klagar på de som klagar på sitt lag.

Fast det har ju inte med matchen igår att göra, så nu tror jag att jag släpper ämnet.

Poffa eller Paddan eller vem det var som skrev det: Undrar hur glad Tuominen blev för/skulle bli om han fick höra det Lückner sa. Så uppmuntrande...

knaskamilla: Att tränaren råkar säga fel på ens namn är något en spelare måste kunna ta i dagen moderna toppishockey.

NuMo: Vi är bara människor.

Har du förresten klurat något mer på huruvida djup eller bredd är att föredra, samt hur det tecknar sig i skallformen på utomjordingar?

« · 636155 · »