1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478048 inlägg ˇ 4078 ämnen

Modo - Södertälje 2019-11-03

2002399 ˇ » Till forumet


Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Rytter: Jag undrar om det inte är alldeles på tok för mycket fokus på Dahlén från ledningen. Har bara hört dem prata från båset under matchtid kanske två gånger, men det har varit mycket snack om JonteJonteJonte då. Hela Timrås tid på scen under upptaktsträffen så var det ett jäkla tjat om hur de skulle få pojken att må bra också.

Han är riktigt duktig, men det måste väl ändå finnas nog med hockey i resten av laget utan att det ska fullkomligt bära eller brista utan Dahlén. Man undrar ju lite hur gruppdynamiken ser ut. Å andra sidan så kanske jag läser in i detta för mycket.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
J F K:

Ligger mycket i det du säger. Men ändå besviken på Dahlén i fem mot fem. Han borde kunna driva en kedja på denna nivå och framförallt skapa mer när dom väl är i anfallszon.

Det är inte samma spelare som sist, ser mycket trögare ut.

Nu börjar man förstå omdömena från andra sidan Atlanten att han har mycket att jobba på utanför pp spelet.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Tarasov: Tror fans bryr sej mer, statistik är givetvis bra, men sunt förnuft räcker längre

Annars kanske en matematiker, a la Boork ska återinträda i Konungariket MoDo
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
atomragnar:
Statistik är definitivt användbart, utmaningen ligger mer i att hitta rätt parametrar att mäta. Om fans inte bryr sig om statistik må väl vara hänt, om den sportsliga ledningen i en klubb inte gör det så är man nog steget efter.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Rytter: Jag skrev i timråboken att jag tycker att problemet för Timrå är att deras uppspel/spelvändningar inte fungerar. Exempelvis fastnar Dahlén väldigt ofta på blålinjen och får vänta in en passning han kan skarva vidare eller försöka behålla stillastående. Alternativt får han följa Lundin in i zon och hoppas på ett drop. Oavsett så har Dahlén väldigt sällan fart på skridskorna och trots att han har ett bra skott är han mycket ofarligare då.

Nu är det säkert mycket mer komplicerat än så, men min teori kring Timrå handlar helt enkelt om att de blir för stillastående och därmed oftast anfaller mot samlade lag. Tittar vi på Modo så gjorde vi oerhört många mål på spelvändningar senast igår. Det är inte alltid att vi är i ett numerärt överläge, men vi har bra fart på skridskorna och motståndarna är oorganiserade. Då är det mycket lättare att skapa bra chanser.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
atomragnar: Haha Nu fruktar jag att du är Tommy Boustedt. Du är väl kvantfysiker?

Population är väl en grupp av individer(djur som växter) inom ett begränsat område?

Håller dock med, man ska aldrig bli bekväm(som MoDo visat i försvarsspelet senaste matcherna, dock beroende på att man varit ganska överlägsna) men hysterin kring statistik är jag lite allergisk mot.

Enda statistiken jag beundrar är inspelade poäng(även om MoDo även bjuder upp till skönspel nuförtiden.)
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe: Jo men om man ser på det när populationen blivit relativt stor dvs efter x antal matcher brukar den vara relativt rättvisande och reflekterar ganska bra hur det ser ut.

Oavsett tror jag aldrig man ska bli bekväm utan bra om de konstant hittar brister att diskutera och utveckla i spelet. Det är farligt att bara fokusera på resultatet tror mycket vikt också måste ligga på presentationen vinst eller förlust.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
atomragnar: Exemplet med att ta ut målvakten i PP, var som du säkert egentligen förstår, bara för att visa på hur blind statistik kan vara
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
atomragnar: Javisst kan MoDo förbättra båda grenarna. Men detta ältande över procent hit o dit, skottkartor blablabla...

Men om 2 lag har likvärdig BP-procent och ena laget gjort 4 mål, det andra inget. i BP...Är detta ointressant, eftersom det inte s˙ns i statistiken.

Fortsatt gäller det att vinna matcher, oavsett skottkartor, PP/BP-procent.

En del härinne blir lite för mycket Tommy Boustedt!!!

Gör vi exempelvis mål nån sekund efter PP upphört får vi inte med den procenten...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe: Statistik är inte direkt lömskt alls. Ganska tydligt vad den avser då man faktiskt vet hur den beräknas och då vilka antagande man kan basera på statistiken. Och BP statistik bedöms främst utefter hur många mål man släpper in i BP och därav är den statistiken intressant, huvudfokus i BP är sällan att producera mål. Och exemplet om att ta ut målvakten för att få bra pp statistik behöver man inte kommentera.

Det finns definitivt förbättringspotential för modo i båda spelmomenten.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Rytter: Jo, men statistik säger inte allt, lite lömskt. Håller med dej, men som ett exempel.

Vill man vinna PP-ligan så tar man alltid ut målvakten när man har PP. Spelar ingen roll hur många mål du släpper in, bara mål framåt räknas.

Eller tvärtom, Kristianstad och MoDo har ungefär lika många utvisningsminuter, vi har släppt in 9, o dom 7 mål, så vi ligger lite efter. Men, dessutom har dom gjort 4 mål i BP, oerhört starkt, men sånt visas inte i statistiken över BP. Så procent är inte såå viktiga. Det viktiga är att samla poäng till syvende och sist.

Men rasande snabbt pucktempo i PP när Tambellini är inne i PP
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe:

Kollade hur det går för våra special teams då känslan är att det blivit bättre.

Vi har klättrat till 18.64% i PP och ca 84% i BP. Detta ger oss en placering som 8:a och 5:a i serien. Fullt förståeligt att vi har tagit 9 raka när man lägger in vårt 5 mot 5 spel och förbättringen i special teams som skett senaste 10 omgångarna, när detta klaffar blir vi äckligt svåra att slå så segerraden är inte ologisk. Grymt att vi kunnat jobba upp PP/BP och samtidigt behålla den höga nivån i 5 mot 5.

Det positiva för oss är att det finns förbättring både i PP och BP. Tyckte spelet i PP igår var riktigt bra och vi skapade en hel del med våre rörelse så vår % kan säkert gå upp mer. Speciellt Tambellini har betytt mycket, han kan hota med skott, fördela puckar samt rör sig hela tiden för att vara spelbar.

Som jämförelse ser man att Timrå har tappat från nästan 40% i PP till 27% (som fortfarande är en siffra som är svår att hålla över tid), lägger man till deras dåliga 5 mot 5 förstår man att dom får kämpa för poängen just nu.

Största gåtan är Dahlen kedjan, att Dahlen skulle producera i PP var ganska givet men hur kan den kedjan vara så osynliga i 5 mot 5? Just nu tar jag vem som helst i vår förstakedja (och ett par i övriga kedjor) över Dahlen, Lundin och Lööke.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Axle San: Men... Brynäs kan ju inte möta Leksand i kvalet?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Monno: Ritols var en klassisk grekisk tragedi för MoDo!

Hossa gjorde mål första gången han rörde pucken, svårslaget, haha
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Axle San: Vetefan.. Leksand är det eviga kvallaget. Skulle smälla betydligt högre med Linköping eller Brynäs.. ;)
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
J F K: Tanken på en kvaldrabbning mot Leksand kittlar...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Heyerdal:
Jag tror att Öhman kan tjäna på att stanna och kämpa om en plats, Hellkvist värderar puckskicklighet högt hos backar, tycker mig även se en god speluppfattning hos honom så jag tror att han blir nyttig under resan.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
jonsson: Verkar vara någon lättare skada. Det är lång tid till nästan match, så det känns inte som det skulle behövas för att vila om det inte är någonting som stör.
Med Norlinder borta vore det självklart bra om Toby kan spela.

Löven med Deilert borta och Hjelm i SSK avslutade senaste matchen på i princip fyra backar. Man bänkade femtebacken och den tänkte sjättebacken Popovic har inte fått spela en minut i höst, för han har bara suttit på bänken. De har lite större backbekymmer än oss...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Monno:

Nån som vet varför Tobbe inte va med igår?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Robin Ztorken L: Nu spelare vi ju inte på högsta nivå så tycker det är svårt att kalla honom bästa NA någonsin.

Samtidigt är det ju inte direkt någon svår lista att ta sig in på...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
KB65: Det kanske är för tidigt att dra några högre växlar men nog känns Tambellini redan nu som en av de bästa amerikaner som spelat för oss.
Ser mycket gott i honom och det kan väl bara bli bättre i takt med vanan med stor rink.
Hans skott ser galet bra ut, han hade några riktiga rökare igår.
Alla gick dock inte in men snabbt och rappt...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Bamse: intervju med Öhman i Allehanda idag, han verkar positiv o jobbar hårt för att få mer speltid, ?vill vara med på den här resan? nämner han bl.a. , inga sura miner utan hårt jobb på träning
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Monno: Ja, får hoppas LP får fler chanser och man alternerar lite som du säger.
Tycker LP tagit stora steg sedan ifjol och liknar idag mer en playmaker än något annat. Dock lite vek fortfarande, men det jobbar man nog på.

Grejen med Norlinder är ju också att det ser så sjukt enkelt ut. Trampar förbi vem som helst och tack vare honom och Hedberg-Berglund finns det ständiga hot bakifrån, vilket lär vara sjukt jobbigt att försvara sig mot. Norlinders skridskoåkning påminner f.ö om Cumiskey, ser inte ut att ta i men går ändå så sjukt fort
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Nucky: Tycker LP funkade bra där. Samtidigt är sdet svårt att förneka Froms spets när han får till det. Kommer säkert vara att dom varvar lite med varandra ett tag nu. Tycker dock man fick bättre tryck med LP än From. From har ju dock en sjuk skridskoåkning.

När man är på plats ser man verkligen skillnaden för From och Norlinder mot resterande "sniglar". Norlinder hade ju för tusan fått en isdansare att bli stolt, det ser så sjukt mjukt ut när han åker. Och fort går det.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
KB65: tycker mig se att Hellkvist fått in ett steg till i vår checking, sett det i de 2-3 senaste matcherna, vi går mycket mer in på kroppen på motståndarna än tidigare då klubborna oftast användes
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Robin Ztorken L: Tycker fortfarande att det ser lite udda ut, men vem bryr sig egentligen? Han är liks fan snabbt in på situationer och gör det som ska göras.
Verkar vara en riktigt skön typ i överlag. Svårt att inte gilla honom. :)
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Nucky: Håller med till fullo!
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Bamse: Verkar som så, eftersom ingen annan säger nåt. Anser att han såg stabil ut senast med tanke på lite istid, snart så lossnar det ordentligt.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Nucky: J-Fop är precis vad ett lag behöver, ger allt i varje situation och det drar med sig de övriga i laget att arbeta hårt.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Nucky: Ja Forsberg är guld värd.
Förr tyckte jag hans skridskoåkning såg lite "udda" ut men nu ser han ut att ha ett väldigt flyt i åkningen.
Underbar inställning i match efter match!
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
KB65: J-Fop däremot är värd varenda jävla spänn!
Tycker han är exakt vad som saknats i Modo de senaste åren.
F.ö är det sinnessjukt vilken bredd vi har i laget, och med Tambellini känns det som vi har en ny förstalina.
Olofssons kedja är riktigt bra, men 3:e länken bredvid Olofsson-Rosdahl är en svår nöt att knäcka. Den som ligger närmast är From, men tycker han är för ojämn för att förtjäna så mycket speltid.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Bamse: Tycker att han spelade bättre igår, men de flesta har väl varit eniga i att det inte alls har funkat för honom.

Jag har dock hört från några olika källor att både han och Johan Forsberg ska vara relativt billiga.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Är det bara jag som tycker att Öhman är totalt värdelös? Tycker inte han haft ett rätt sen han kom in i laget. Han är stillastående, försöker dribbla hela tiden och är svag i närkampsspelet. Känns, enligt mig, som om att inte Öhman gör sin grej (dvs bidrar i PP) så kan valfri J20-back ersätta honom? Han är nog rätt dyr.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Monno:
Verkligen 1,2 perioden var grym framåt.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Tarasov: Skottkartan var inte fy skam ändå. :-)
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
hk: Jo statistiken vet jag. Men vad hände på isen?
Tycker han gjorde några kanonbyten med Olofsson men sen spela han knappt nå mer?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
goleafs: Du verkar hakat upp dig, vore extremt illa om Umeå men det enorma övertag i antalet invånare skulle ha färre personer på matcherna. Björklöven har varit i dvala så länge att folk har ju hubris nu och de förstod man ju redan när Kenta värvades. Modo är i en helt annan fas klubben har just nått de lägsta nivå den varit på oerhört länge, men oerhört få tendenser om att de skulle vända och som de startade säsongen var precis som alla tidigare år. Men ja måste ändå påpeka igen Umeå en så stor stad utan att få till något elitlag i nån av de större sporterna (ingen bryr sig om motionssporten innebandy). Klart folk suktar efter något att representera staden utåt.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Monno: Elbowing, spelade bara 6~ min i kväll
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Nucky: Var på plats med dottern på.kvällens match så kan inte hävda att jag såg alla delar av matchen. Men.
Såg ändå rätt bra ur tycker jag nu satt vi inte "analysmässigt" bäst till men tycker SSK ändå hade sina stunder och vi var effektiva i defensiven. Blandat med slarv dock för bristande fokus. Första 2 målen ska nog Hanses ta en bra dag.

Kul med Öhman idag! Tycker han spelade enkelt och bra samtidigt som han försökte göra sin grej i offensiven när tillfälle gavs!

Sen en fråga, vad gjorde LP när han åkte ut? Missade det. För efter det verkade han bli bänkad?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
goleafs: Ja, nästa match kommer bli något helt annat.
Lätt att få hybris när siffrorna rinner iväg som ikväll, SSK var fan inte bra och ändå tilläts dom vara med till mitten på andra perioden.
Vår defensiv måste upp bra många kugg till på Lördag, det är ett som är säkert.
Men kommer bli en jävla match oavsett!😎
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
SMÅLAND:
Bror du behöver inte oroa dig, jag och Modano kom överens om att vi och ni går upp framåt vårkanten. Sen blir det på lite olika sätt men det är redan klart. Kan tipsa om Carl Persson i Malmö fö kanske kan ge ökad bredd.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe: Ritola var snuskigt dominant sina första matcher i Modo.
Men det gick över...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Axle San: Tycker han är komplett. Riktigt stark i närkamper, bra skott och är spelintelligent.
Men hans akilleshäl är farten som inte blivit mycket bättre de senaste 2 åren.
Han behöver helt enkelt bli rappare för att bli en bättre spelare enligt mig iaf.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
locken: Inget ont om Lukas men chanser fick han. Speltid i box o powerplay å ändå vill man lämna. Det kan ju vara så att han blev sur när Modo värvade Tambelini o fruktade sin speltid. Men samtidigt finns det ju flera sämre spelare kvar.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Rytter: Bästa starten för ett nyförvärv är Marcel Hossa. Är nog oslagbart.

Jag pratar inte om svågerpolitik, men namnet Wernblom bör alltid finnas i truppen.

Med tanke på hans ringa ålder dessutom, hoppas jag han har en framtid här.

Utan 'svågerpolitik' hade vi inte vunnit guld 2007 dessutom.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Rytter: För att inte tala om tidigare nordamerikaner vi värvat, yeeez..😅
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe: Men det är Magnus Wernblom........
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
puffe:

Visst. Men svågerpolitik har vi provat med rätt dåligt resultat.

Ser inte hur Werner jr skulle göra vårt lag bättre i dagsläget.

Älskar att tambellini producerar, hur länge är det sedan vi såg en värvning under säsong få en sådan start och ha potentialen att bli en riktig favorit? Vi brukar ju oftast misslyckas med dessa värvningar, typ Elvenes.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
SMÅLAND: Ni får hitta en nordamerikan med ett grymt skott😀
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Länsvänner!
Vi har ett problem.
Vi kan INTE göra mål.
Ni sprutar in mål.
Kan vi inte få ett par utav er?
Vi har ett uppehåll på 10 dar nu!
Ni går ju som tåget...
Vi måste ju hjälpa varandra eller?🙄🤔
Kommentera

2002399 ˇ »