1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480196 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Södertälje 2020-02-05

2031940 · » Till forumet


Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Ogie Ogilthorpe:

Laget flyger ner redan imorgon.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Hanese är alltid som bäst på slutet. Det är nog ett faktum. Och även bra när det gäller faktiskt. Lite motivationslirare tror jag...
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Heyerdal: Interna uttryck är en sak, men offentligt så använder man inte nedvärderande ” titlar”
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Rytter: Men det kan vara försvaret som vant sig vid Hanses också och därför täcker mer skott istället för att fokusera på att ta bort motståndare. Det behöver alltså inte alls vara ett problem, utan någonting som faller sig naturligt.
Jag minns med Krizan så tog han "allt" så länge han fick se pucken (och han var duktig på att hitta fri sikt), så där plockade våra backar bort motståndarnas möjlighet till att styra.

Jag är helt klart inte orolig så länge man har en bra kommunikation.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo:

Helt klart är det så. Vi har värvat Bartosak för att han ska vara vår målis och vara i form i slutspelet.

Då måste vi satsa 100% för att få honom redo och visa att vi litar på honom. Av de 9 matcher som är kvar ska han starta minst 6-7 till.

Igår satt jag bara och hoppades att man inte skulle byta ut honom om det ramlade in ett till mål, viktigt att skicka förtroende signalen i sin första match. Han känner nog själv att det var svårt att komma in och det viktiga var att få 60 minuter så detta är gjort. Ny liga är ett nytt spel att anpassa sig till och förstå vart skotten kommer att komma ifrån.

Tycker man ser ett helt annat rörelsemönster än hanses och en betydligt mer aktiv målvakt, personligen gillar jag detta. Sedan är det frågan hur det går ihop med vårt försvarsspel, vi kan ju vara svaga framför mål och när han spelar så aggressivt kan det öppna upp för mål likt 4-0 där han går hårt mot skytt (tror aldrig skytten kunnat satt skottet då han var ute långt och täckte av) och då blir han känslig för styrningar likt denna, det är försvarares jobb att ta bort dessa spelare. Klarar vårt försvar av att rensa bort dessa lägen kommer Bartosak att lyckas bra, fortsätter vi vara svaga framför mål så finns risken att han ser medioker ut och många returer eller pass kommer slås in i öppen kasse. Hanses kan rädda dessa då han är mer passiv och inte lika lätt blir överspelad, men å andra sidan är han då mer känslig för skott då han inte kommer ut och täcker av lika mycket. Så det är två ganska olika stilar på målvakter tycker jag (utan att vara någon expert på målvakter), frågan är vad som kommer passa vårt försvar bäst. Men ingen tvekan att Bartosak på pappret är 2-3 klasser bättre, misslyckas han är det pga försvaret.

En sekvens som visar hur aktiv han är var när det var trafik framför mål och det skulle komma skott från blålinjen, dom filmade då bakifrån mål. Här gick bartosak ut en bit för att täcka mer yta och jobbade aktivt med att se runt spelare framför mål. Hanses i dessa lägen tycker jag står för långt in (sällan han kommer ut på toppen av sitt område) och är inte lika aktiv att hela tiden se pucken, därför har han släppt in bra många mål som är höstlöv från blå där han inte ser pucken och den letar sig in i en lucka lågt ner.

Så vi måste gå all in på bartosak. Hanses är inte kvar nästa säsong oavsett serie, så har vi värvat en ny målis måste vi löpa linan ut och inte börja byta fram och tillbaka.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Jo, men han har haft hela säsongen på sig. Exakt samma visa ifjol.
Det duger inte för en tilltänkt förstemålis att bara vara bra halva säsongen.
Tror Hanses kommer få fler matcher också, men att Bartosak behöver kickas igång snabbt med ganska hårt matchande.
En stark Hanses är ingen dålig backup heller👍
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: Jo är nog troligt att de satsar på Bartosak men lite surt för Hanses som faktiskt varit som bäst nu på slutet.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: Håller med. Tror det kan kosta nån poäng till att matcha in Bartosak men det får det vara värt.
Vore vansinne att inte investera tid i honom nu när vi värvat honom.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Såklart inte?!?! Barto är bättre än Hanses och är den som behöver stå om Modo ska ha chansen att nå shl!
Hanses har varit halvbra i allsvenskan de 3 senaste säsongerna, Barto spelade 18 matcher inkl WC i tjeckiska landslaget så sent som förra säsongen!
Att ens diskutera målvaktsbyte efter 1 match där han dessutom var helt ok känns korkat.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: finns det andra saker som kan påverka gruppen, det händer och kommer att hända i alla lag, vad jag menar jo vilka har annat i kikaren inför nästa säsong? Vilka inser att går vi upp är jag utan jobb här i Modo? Förstår att det diskuteras olika alternativ spelarna emellan, är alla så proffsiga att de ger 100 procent ? Många har säkert en hel del i tankarna som omedvetet eller medvetet påverkar inställningen. Har sett under många slutspel spelare som dominerat under säsongen men i princip varit osynliga under slutspelet då de haft klart med andra klubbar, de som är i startfasen av sin karriär är jag inte orolig för men i övrigt finns det otaliga teorier.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Rytter: Bra skrivet.
Det jag gillar med Björn är att han kräver 100% jobb varje dag du stämplar in, han vet att om alla gör det och håller sig till spelsystemet så är det väldigt få som rubbar oss. Han har ju själv uttryckt att till vissa matcher så kan en gameplan se annorlunda ut beroende på motståndare, men vi ska alltid i första hand tänka på vår egen prestation. Helt underbart att han är kvar hos oss!
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Heyerdal: Frågan nu är om det är läge för Hanses igen? Han förtjänar ju istid kan man tycka.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Dagis: Blev nervös direkt jag såg att han hade pucken på blå och struntade i att spela pucken vidare, och man insåg att han kommer försöka spela det svårare alternativet som siste man. Vilket såklart misslyckades och resulterade i ett frilägesmål.

Sen har vi verkligen mött helt fel lag att gå in med halvfart mot, både SSK och Mora har varit fokuserade och spelat disciplinerat, men det är frågan om man ens vinner mot AIK med gårdagens inställning. Frågan är om vi någonsin haft ett så långt lag som vi hade dom första 35 minuterna? Svårt att åstadkomma något när lagdelarna är så utspridda och totalt osynkade.

Men vi studsar tillbaka mot ett formsvagt KHK, inte en chans att Kangasniemi går poänglös ifrån den matchen i alla fall.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
J F K: ja Hanses har varit tät vid isen däremot släppt höga skott både på klubb o plocksidan, gissningsvis tagit två av målen igår som de tillkom
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
J F K: Tambellini fanns inte med i någon av de två förstaformationerna idag på träning.

” Johnson går kant bredvid Olofsson och Rosdahl”
” Karlkvist, Jellvert, Kangasniemi”
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
jonsson: Jag kan tänka mig att han blir kanon med Olofsson och Rosdahl. De kan verkligen behöva en som är duktig på att hålla pucken och driva upp tempot. Nu var alla så dj**la dåliga igår att det inte riktigt går att utvärdera.

Ja, Johnsson har verkligen varit fullständigt under isen. Då han är rätt viktig för den kedjan så blir allt lidande. Att Tambellini inte är i närheten av sin form under hösten gör det inte bättre.

men, hellre att man är ur form nu än i slutspelet.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
jonsson: Ser gärna Jellvert med Tambellini och karlkvist, sen kan man spela iikka med Forsberg och Johnson för att få in lite speed i kedjorna.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo:

Känns som man kan stoppa in Iikka var som helst och det blir bra, i all förödelse igår
så kan det bara bli bättre.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Foppatofflan: Denna sk. Väckarklocka borde ringt rejält sen Västervik mötet på bortaplan, sen har det vart mer eller mindre utför och det har inte blivit bättre, Skulle laget spela 100% i nästa match så skulle jag nästan bli förbannad för då har man spelat och förlorat flera matcher på slutet enbart pga jävligt taskig inställning.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Foppatofflan: Jonsson går inte att känna igen. Han fifflar med pucken och det känns som allt han tar i går fel. Iaf de senaste fem matcherna.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
J F K: tror det här blir en nyttig väckarklocka. Bra att Björn signalerade ordentligt. Men vad har hänt med Jonsson och Tambellini? Otroligt dåliga, oinspirerade insatser av dem senaste matcherna.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Heyerdal: tror inte det spelar någon roll. Det som det handlar om är att få alla att förstå sin roll och köpa den fullt ut. Tror alla förstår att han inte menar att vattenbäraren är mindre värd bara för att den har en mindre roll.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: Barto såg riktigt intressant ut. Hela tiden "hungrig" mot skytten, snabb i rörelserna och bra positionerad. Sedan kanske hans timing inte är den bästa, för två av målen gick under honom. (Jag kräver inte att man tar frilägen mot en vass målskytt eller en styrning på en skridsko, men samtidigt borde han rimligen varit tät efter isen?).

Jag tror helt klart att han med mer träning och matchning kan vara en riktig matchvinnare som kan ge oss vinster, även där vi är det klart sämre laget.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Clay.2: Nog tror jag man satsar på Barto, det är en klart mycket bättre målvakt än Hanses
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Sven Tuta: är det bra för självförtroende och lagandan att kalla sina spelare vattenbärare, vet att journalister och s.k. experter använder det uttrycket ibland, Vikegård bl.a men tror inte set uppskattas att bli stämplad som vattenbärare av sin närmaste chef/tränare
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Sven Tuta: Jag tolkade det som att han inte specifikt tränar ned vissa spelare, för det har inte fungerat tidigare. Alla lag kör väl med nån sorts periodiserad träning för att uppnå formtoppar?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Robin Ztorken L: Enligt tidigare uttalanden så tränar Björn inte ned laget, vis av tidigare erfarenhet
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Tarasov: Ja alla tycker vi olika och det är ju jättebra annars blir det ju aldrig någon disskution heller. Men i mina ögon kan jag ej vara annat en nöjd hur säsongen en slutar för vi kommer komma högre en vad jag trodde vi skulle göra 👍🙂.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
J F K: Det är bara att hoppas att de får med sig något gott från detta. Väldigt längesen jag har varit så här pass besviken på Modo.
De här två senaste matcherna tillsammans känns värre än den där långa svackan i början av säsongen. Då var det lite olika saker som inte alls fungerade, men det fanns ändå en känsla av att de ville något. Mot Mora och SSK, skulle man nästan kunna tro att vi är i AIKs position, känns inte som att någon vill spela hockey.

Dags att rycka upp sig på lördag nu.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Clay.2: Han måste få fler matcher på sig att komma i form. Det var ändå en okej insats från honom igår. Släppte in ett skott som ändrar riktning via skridsko, friläge, 5 mot 3 mål och en riktigt fin styrning. Kanske att han skulle ha tagit nån av dem, men svårt att lasta det på honom när alla andra spelare var så pass bedrövliga (Iika och Kalix undantagen).
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Tarasov: IKO var rätt dåliga på slutet av serien ifjol och AIK kunde dra ifrån. Jag är inte alls säker på att det var dåligt att få två usla matcher på raken, för att få laget mentalt inställda på att vi bara är bra när alla är engagerade och jobbar hårt.
Det kan ha varit en bra väckarklocka, men då får det inte fortsätta såhär under många matcher .
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Dundee:
Jag blir besviken om man missar 2:a platsen, givet förutsättningar, lönebudget spelarmaterial inför så bör man klara topp 2. Att Löven skulle vara en lagmaskin utan dess like i allsvenskan får man leva med, sen är VIK/TIK/BIK också väldigt bra men som sagt vi bör kunna förvänta oss topp-2.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
wolper: Tycker vi sett rätt sega ut de senaste 6-7 matcherna men ändå vid tillfällen fått med oss poäng.
Vi är i en kraftig formsvacka och möjligen hårt nedtränade, för så här segt får det bara inte se ut.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: Undrar hur gör nu MoDo med den nya målvakten kommer han få stå nästa match, sätter man han på bänken , hur bra skall han vara för att få fortsätta stå hela tiden , är han bättre än den som har mest flow just nu av dom andra .. vad vågar man ?
Angående Timrå och Modo det avgörs nästa vecka hos er , vinst för Timrå då blir det spännande annas är det nog avgjort till er fördel om 2 platsen .
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo: Gett upp att försöka mig på någon tippning av matcherna jag. Det jag konstaterat är att alla slår alla i denna serie 😂.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Så länge vi får kvala så är jag nöjd. Sedan om det innebär att vi kommer 2a eller 3a spelar inte mig någon roll. Grabbarna har gjort en betydligt bättre säsong en vad jag hade räknat med så i mina ögon är allt en ren bonus att man får uppleva detta, sedan har man väl alltid drömmar om att det ska kunna hända. Sedan står jag fortfarande fast vid att jag tror Björklöven har störst chans att störa ett shl lag dock tror jag ej det blir något nytt lag i shl i år.

Hur som helst så blir det trevliga matcher framöver vare sig det är Mot Björklöven eller om det är Mot Västerås och Karlskoga.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Har suttit och höftat resultat och kommit fram till att Modo och Timrå kommer plocka ungefär lika många poäng vardera av det som är kvar trots att jag tror Timrå vinner derbyt mot oss.

Detta är ju rena spekulationer såklart
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
wolper: Nästa match är riktigt viktig då det snart är dags för en Timråmatch, skiljer det bara tre poäng då kan det bli skakigt.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Vafan händer med modo? Vilken skitmatch våran vanliga dipp hoppas inte den håller i sig resten av säsongen. Slarvar man bort andra platsen blir jag förbannad. Känns som björklöven kan vara bra i en allsvensk final om vi kan lyckas ta oss dit. Så att laget kan tända till. Såg mest slarvigt och orkeslöst ut. Kan inte vara lätt att komma in som nyförvärv nu. Nu får jag gärna tbx alla backar
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Clay.2: Hjärnskador är inte bra, har egen erfarenhet. Hoppas det är nån lindrig variant åtminstone.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Rytter: Håller med. Transatlantkedjan skulle inte göra bort sig i SHL. Dom blir hyperfarliga ”bakvägen” men stupar på målvakterna för att gå riktigt långt. Ser lite för små ut i spelet om ni förstår vad jag menar.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gäsp: Precis, min poäng är att det är positivt att köra sitt eget spel ända in i kaklet.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Axle San: Ok hur tänkte du nu? Hellkvist är ju inte direkt den som förändrar.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Rytter: Kolla på Bulan, han bryr sig inte om motståndarna utan kör samma grej hela tiden, jag tror att det är det optimala.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Monno:

Ja det vore en rimligt signal att skicka tycker jag personligen. Jellvert jobbar alltid hårt och kommer till jobbet så han borde få starta där i nästa match som en signal till laget.

Ska jag gissa så tror jag dock inte vi får se någon ändring, Hellkvist känns som typen som vill att spelarna löser problemet, dom är tilldelade roller och ansvar och att börja bryta i det nu och sätta upp Jellvert i första signalerar nått annat, så tror jag Hellkvist resonerar. Då försöker man undvika problemet istället för att lösa det på individnivå.

Så jag tror det blir samma kedjor som idag (någon liten ändring kanske men då byter de med samma roll), och att han vill att spelarna steppar upp och visar att dom vill vara med och göra sin roll till 100%

Detta är nog en bra strategi om man har individer som kan svara upp på detta, har man fel grupp och mentalitet kan det bli helt fel.

Återstår att se vad vi har för karaktär på laget nu när det bränner till.

Gillar dock Hellkvists analys och att vattenbärarna inte vill vara vattenbärare utan poängspelare och en första kedja som åker runt och ger bort puckar, och att vi svävat iväg mot framtiden, stämmer bra in på de två senaste matcherna. Nu måste alla se sig i spegelen och se vilken roll och ansvar de har i detta lag och hur dom bäst gör för att hjälpa laget.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
AddMan:

Ja han har styrkorna i sitt ledarskap och att jobba med individer och vara tydlig, men sedan är svagheterna som många påpekat att han kanske inte är den bästa taktikern eller matchcoach eller har viljan att försöka anpassa sig efter motståndarna, det är hans spelsystem till 100% som ska följas.

Tror att med en extra assisterande med spets inom detta så skulle vi få ut mer av vårt lag, ha en som fokuserar på forwards och en på backar och björn med övergripande ansvar. Då skulle de assisterande kunna skruva mer på detaljer och coacha spelare mer individuellt under matchens gång.

Men jag är väldigt glad att vi har Björn i 3 år till, kan faktiskt inte komma på någon jag hellre skulle vilja ha som skulle kunna tänka sig att coacha ett lag i allsvenskan.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Monno: Tyvärr har konkurrensen varit för dålig och 1:a femman för självklar. Med Ilkka blir det mer konkurens! Så flytta om det är bevisat att 1:a femman fungerar i form nu är det dags att hitta nya konstellationer!
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
sargad:

Ja just Mora tror jag blir riktiga utmanare, dom har fått ihop det bra efter tränarbytet och bytt ett par spelare på resans gång som verkligen kommit in och blivit ledande spelare. Lite Leksand över dom det år dom slog ut oss, ingen tillfällighet att dom slagit alla topplag på slutet. Går dom till slutspelsserien tror jag dom blir riktigt farliga för lagen där.
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Rytter: Tycker nästan man kan köra Karla-Jellvert-Kangis nästa match.
Om inte annat för att försöka skrämma liv i Johnsson. Låt vara att han har en spelstil som inte är så rapp. Men efter jul har det sett mer och mer nonchalant ut för varje match.
Kanske köra Nedgångsjohan med Tambo och JJ för att få upp farten på dom lite?
Kommentera

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Nucky: Jag gillar Björn skarpt !
Kommentera

2031940 · »