1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478802 inlägg · 4078 ämnen

Modo - väsby 2020-11-11

2098659 · » Till forumet


Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Nervöst fram till testresultat.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: ja ett tungt tapp, kanske flyger ned imorrn om han hinner få testresultatet, såg målkavalkaderna igår och Ssk hade lugna målfiranden, slog klubban mot varandra
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Robin Ztorken L:

Aj då Kaut är förkyld och inte med på träningen, osäker för imorgon, man ställer honom åt sidan och testar honom. Hoppas han inte lyckades utbyta några vätskor med Karla igår när han attackerade och firade Karlas mål igår.

Hedberg med på träningen idag iaf, men det är märkligt att han tränar och sedan vilar, frågan är vad det är för jobbigt han dras med.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Det är verkligen dags att det börjar hända något kring honom nu, han trampar bara omkring i ingenmansland.
Han har haft ganska lång tid på sig nu att komma igång och visa sitt rätta jag, för vi vet ju att han kan.
Upplever att han, som sagt, alltid var bra mot oss stor, tung och jobbig att möta.

Vill inte heller dumpa, utan att han hittar tillbaka till sitt spel som vi vet han kan spela.
De första matcherna han spelade var han så där bra som jag kände igen men sedan dess har det bara gått utför...
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K:
Generellt tycker jag man skall vara försiktigt med att skicka spelare, såvida de inte själva vill det. Olhaver har en förmåga att hitta in till målet och kommer till avslut, han skjuter också direkt. Så tycker absolut det finns nåt att utveckla här.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp: Det konstiga med Dahlrot är att han är ganska smart i offensiv zon, många gånger han väntar ut motståndarens forwards, tar ett extra skär och får bra läge på mål. Men när han får pucken i egen zon är det katastrof varje gång, han kan inte passa pucken utan kladdar på tills han blir av med den.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter:
Skottkartan ❤️
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Robin Ztorken L: Ungefär så. Han är väl långt ifrån ensam om att ha underpresterat, men kanske den värsta. Mycket märkligt.

Jag tycker verkligen inte att vi ska skicka iväg honom (om inte tillfälligt) då jag tror att det finns mycket mer att hämta ur honom.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Tarasov:

Jag vet inte om jag såg samma match som övriga. Visst att det inte var riktigt samma nivå som mot BIK och SSK, men så många steg tillbaka tycker jag inte det var.

Framförallt så lyckades vi hålla Väsby på utsidan (vilket skottkartan visar) samt att vår offensiv lyckades få till många avslut nära mål och centralt.

Vi vinner skotten och skottförsök rätt övertygande, vi har 55% puckinnehav och spenderar mer tid i motståndarnas zon än de gör i våran.

Framförallt tycker jag mig se att backarna vågar ta pucken framåt snabbt när vi vinner den vilket leder till bättre omställningar och anfallsspel samt ingångar i offensivzon. Tidigare spelade vi för passivt och mycket back till back så forwards hamnade för långt ifrån pucken och var lätta att skära av och det fanns inga enkla pass att sätta på forwards i fart. Tycker detta ser mycket bättre ut och har gett att vi känns lite farligare offensivt och kommer till bättre lägen.

Tycker vi hade betydligt fler farliga lägen än Väsby. Förutom våra mål så hade vi två skott i målramen sedan missade Wallinder ett friläge efter en fin öppnande pass av Aagaard. Förstakedjan hade dessutom ett gäng heta lägen, Heppo missade ju ett kanonläge från nära håll efter fint förarbete från Kaut/Karla, sedan skapade de ju flera andra bra lägen. Samma med Aagaard kedjan både Ohlsson och Svenningsson skapade ju ett par vassa lägen.

Så offensiven börjar kännas spetsigare än tidigare.

Visst det är långt kvar för att man ska vara helt nöjd och man jämför mycket med förra året. Men matchen igår är ju flera steg bättre än de matcher vi gjorde tidigt i serien.

Sedan ska vi tänka på att vi saknar mycket när Brendan, Viklund, Enström, Hedberg samt en förstacenter saknas, alla dessa (med undantag för Enström) ska ju vara ledande spelare med rutin som stabiliserar upp laget. Med tanke på detta tycker jag vi gör en helt godkänd match. Ta bort de 4 bästa i varje lag och se hur de reagerar, jag tycker vi har reagerat bra på detta och vi har ett fint sparkapital när vi värvar en förstacenter och får tillbaka de skadade spelarna.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Tarasov: Det har hänt något konstigt med Olhaver, varje gång vi tidigare spelat mot honom har han varit bra, mycket bra.
Har alltid tänkt att honom ska vi ha, nu vill man bara bli av med karln.
Blev överlycklig när han signade men nu har han varit vår överlägset sämsta forward.

Går det att få honom tillbaka i gamla gängor tro?
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Robin Ztorken L: Som jag skrev. Man kan inte heller helt jämföra matcher. Jag slår vad om att vi varit mer taggade och spelat mer fokuserat mot Löven. Man får väga in att det kan ha varit lite omedveten underskattning. (Även om man kanske inte borde underskatta ett lag om man ligger näst sist).
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K:
Skönt att vi vann, visst såg det inte lika bra ut de senaste två matcherna. Men det ger arbetsro. Vi får luft neråt och skall förhoppningsvis kunna jobba in oss på topp 10.

Jag tycker 4 var riktigt bra hela matchen. Många puckvinster på Häggström. Hoppas vi kan knipa iaf en poäng av SSK på fredag.

Med Hedberg/Viklund/Mikkelson plus en kreativ spelare till ser det spännande ut.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Det är en process som kommer att ta tid. Bra att poäng tickade in igår och det ger ett lugn och bättre självförtroende. Spelet igår var om man är positiv inte speciellt bara men Karla gör skillnad i alla fall och med Peters i kassen så är ni ett snäpp bättre än med Dacke.
Sen måste ju de nya tränarna sätta sin prägel på laget också och sätta någon form av spel och det tar tid.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
jonsson: Ja man kan nog med fog säga att det är tur att vi mötte just Väsby, tror vi förlorat mot vilket annat lag som helst.
Vi spelade verkligen inte övertygande och har bara en fungerande formation och ett "stabbigt" och ihåligt försvarsspel.
Tur vi har Peters i kassen.

Ska vi få med oss någon pinne hem från roadtrippen nu så krävs det rejält mycket bättre spel på alla fronter, den saken är säker.
Tre riktigt tuffa bortamatcher och då duger det inte som det såg ut mot Väsby
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
jonsson: Ingen verkar helt veta. Man har bekräftat att han tidigare varit sjuk i influensa/förkylning, samt att han har någon form av efterhängsen skada. Det märkliga är att han är med på träningarna ibland och ibland inte. Är han skadad så borde han väl se till att bli helt fit for fight istället för att åka in och ut ur laget kan jag tycka.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K:

Hur är det med Hedberg?
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Tarasov: Vad tror vi om gårdagen? Efter BIK och SSK kändes det som att vi verkligen var på gång, men gårdagens match var ett steg tillbaka.
Samtidigt fanns alla parametrar där för att göra en riktigt dålig match. En veckas uppehåll och mot seriens form-mässigt sämsta lag på sista plats. Det brukar vara en garanti för att vi ska göra en plattmatch.

Vi måste ha igång fler spelare. Det fungerar verkligen inte med bara en kedja, speciellt när det verkligen finns rätt många spelare som ska kunna producera hyggligt med poäng. Jag tänker i första hand på Svenningsson, men det finns fler som borde göra mycket mer poäng än vad de gjort hittills.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Hockeyoraklet:
Vi får väl offra Olhaver nästa gång....
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Det är ju helt sinnessjukt att Sörensen blir friad. Han hade ju tjafsat med motståndarspelarna innan dom släppte pucken på tekningen innan och domarna såg ju på hundra mils avstånd att han går in i situationen kokandes och släpper totalt pucken. Det pajasnämnden ser som förmildrande, att motståndaren blir liten då han försöker ta pucken, det är ju raka motsatsen, förvärrande då han ser sin chans att smälla motståndaren i huvudet istället för att gå på puck. Vilket skämt. Då ska man lägga till att direkt efter att han kommer ut efter sin utvisning så tar han en ny för slashing. Feg spelare som säkert kommer dela ut fler hjärnskakningar denna säsong.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: 18/11 går mitt virus ut , då är jag frisk igen .
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: Har Timrå ett forum? Dom har Timrås logga men jag tycker det verkar som alla andra lag är intressantare än norrlands besvikelse för dem.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: Det köper jag också!
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp: Kanske, men idag var det viktigast att få igång Karla, tycker jag.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: Jag tror som JFK att flyttar vi ner Karla med Sveningsson så har vi två producerade femmor.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Det får vi ju aldrig veta, men Karla fick en bra start ändå, delaktig i det som skapades. Är fortfarande positiv till vår förstakedjas insats, men vi får se hur man spelar korten framöver
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: ja, jag tror att han lätt fått igång andrakedjan med Svenningsson. Då hade det nog varit avgjort långt tidigare.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Tredje gången Sörensen träffar någon i huvudet.........
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Att spela Karla i första var helt fel menar du? Är det fel att han får tillbaka självförtroende? Forwards coachades riktigt bra idag, tycker jag. Mycket speltid på förstakedjan. sen finns det tydligen en övertro på Jellvert,Olhaver o allt vad dom heter
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: haha disiplinnämnden är ett skämt. Å mikelson som inte ens träffa huvudet får 4 matcher. Lite dagis de tar de de känner för. Svensk hockey känns lite amatörmössigt stundtals. Låter de sörensen få fortsätta hålla på kommer han skada någon rejält snart
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp: man hade ju förväntat sig nått iaf😐
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Larsson#89: Håller med och jag hade höga förväntningar på honom.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp:

Disciplinnämnden är ett skämt. Ingen avstängning på Sörensen för tackligen senast, man konstaterar att den tar i huvudet (det kunde man omöjligt göra på Mikkelsons tackling), men friar med motiveringen:

" filmsekvensen framgår att de båda spelarna åker mot en förlupen puck vid sarghörnet. Båda spelarna är medvetna om varandra. Samtidigt som Marcus Sörensen väljer att tackla sträcker sig motspelaren efter pucken. Motspelaren blir i samband med detta låg och vrider även överkroppen från vänster till höger på ett sätt som gör att han blir oskyddad i situationen. Nämnden anser att motspelarens rörelser, såsom de här beskrivits, har en stor del i att tacklingen träffade huvudet. Disciplinnämnden finner därför att tacklingen inte ska leda till någon bestraffning och att anmälan ska lämnas utan bifall."

Här har vi klippet, samt anmälan:

"Andersson sträcker sig för att spela pucken samtidigt som Sörensen sätter in en tackling som träffar i huvudet på Andersson. Tacklingen utförs med uppåtriktad kraft utan intention att spela pucken."

www.hockeyallsvenskan.se/artikel/9b67akhdh-1el1/beslut-ingen-avstangning-for-marcus-sorensen

Man friar trots att den tar i huvudet, det är rätt att tacklingsmottagare har ett ansvar, men det hade även SSK spelaren som står och tittar ner på fötterna och den tacklingen tar inte ens i huvudet som det ser ut.

Fortsatt ett jävla lotteri.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Varför skeppar dom inte olhaver?! Han har ju inte tillfört nått nån match🧐
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Förutom det uppenbara att Svenningsson behöver en spelande person bredvid sig så coachar man ok. Ohlsson är riktigt bra, men passar inte med en spelare som Svenningsson. Till och med Åhström skulle vara mycket bättre i den kedjan.

Som sagt. Vi har tre oerhört spelskickliga killar. Vi måste våga sära dem för att få ut oerhört mycket mer ut laget. Vi offrar sex spelare för att tre ska fungera bättre. Slöseri med kompetens.

Så forwards coachas verkligen inte bra, men backarna som Styf sköter ser ok ut.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Tarasov: Dahlrot bänkad när mikkelson är tillbaks!?
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Vi ligger 11, före AIK t.o.m. Kul bara det.

Tycker Aagaard är lite som Edwin Hedberg, tuta o kör, går det så går det(oftast inte).
men dansken är på uppåtgående.

Men gäller att hitta kemi i våra kedjor plus at vi måste hitta bättre vägar att snabbt och säkert leverera puck från egen zon
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter:
Aagaard måste höja sig ett snäpp men ser gärna att vi försöker utveckla honom.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Tarasov:

Ja tills vi har alternativ så ska de fortsätta. Men med en ny center på plats så kan vi prova skapa två kedjor som hotar offensivt.

Är det bara jag som tycker aagaard kommer mer och mer, farten ser bättre ut hittar bättre lösningar och bidrar mer i spelet. Genomåkningen och framspelningen till Wallinders friläge var riktigt fin. Skapade ett par chanser med åhström och Ohlsson också i 5 mot 5.

Har en bit kvar till han motsvarar förväntningarna, men det går åt rätt håll.

Sedan ska styf/Omark ha cred, tycker dom coachar bra och signalerar till laget att vi ska våga fortsätta attackera genom att ofta sätta in förstakedjan i offensiva tekningar. Tror dessa små signaler är mycket värda för spelarna, visar tränarna att man vågar och tror på att vara offensiva reagerar spelarna.

En markant förbättring senaste matcherna i offensiven samt att vi oftare kommer i spelvändningar snabbt från egen zon.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Förvisso, men så länge Kaut är här så gör han skitjobbet. Tänk om Glader får 10årskontrakt med Kaut, haha
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe:
23 avslut från den kedjan, i princip uteslutande från slottet. Jag tycker vi kan fortsätta med dem, och försöka bygga en som kan backa upp dem.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe:

Ser hellre honom på hans naturliga position som ytter. Dessutom i tuffa fysiska matcher är jag rädd att han inte orkar med kamperna i egenzon.

Han har spelat upp sig som center helt klart, men tror han har mer i sig som vi får ut av honom som ytter.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Jo, men nu hade vi bevisligen en fungerande kedja?

Vad säger att dina formationer hade gett fler fungerande idag?

Kändes väldigt optimalt att bygga en stark kedja idag och den tillbringade ju nästan all tid i anfalls-zon
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp:
Jag skulle kunna se en poäng med det, men vill minnas att det lät annorlunda i våras....
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Rytter: Heponiemi fungerar nog minst lika bra som center, jämfört med dansken
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K:

Tror det löser sig per automatik om vi landar en toppcenter som ersättare till Gagnon.

Då blir det:

Kaut-Ny--Heppo
Karla-Aagaard-Svenningsson

Tror inte man slänger ner Aagaard som tredjecenter.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K:

Men nog känns vi lite tunna framåt och bakåt, framförallt nu med skador och avstängningar.
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
Gäsp: Ah, låt dom tjafsa. Avbryts serien nu o SHL ska utökas så blir det de 2 lagen som var bäst senast färdigspelade säsong. MoDo o Löven är givna
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: Karlkvist är helt jävla otrolig= Sylle 2 mål ikväll! När hände det senast? :)
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
J F K: Kanske, men med vårt usla försvarsspel o speluppbyggnad, kändes det skönt med en kedja som förla spelet i rätt zon, utan krusiduller.

Karla fick en bra start, är nog viktigt för han.

Vi får ju bara ihop 2 vassa kedjor framåt(tror jag), vilka skulle gjort det bättre?
Kommentera

Sv: Modo - väsby 2020-11-11
puffe: Vi hade nog vunnit mycket klarare om vi inte bara har en fungerande kedja.
Ingenting säger att man inte kan spela dem i pp.
Kommentera

2098659 · »