1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Västervik 2021-01-08

2124736 · » Till forumet


Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
S-vikaren: låter grymt ” Han kommer känna sig trygg i hur vi vill spela, då han känner igen spelsystemet från tidigare, säger sportchef Fredrik Glader ”
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
ToddW: ”Mattias Norlinder är ej med i Frölundas laguppställning. Skada eller bänkad?

Förstår inte att han hade så bråttom upp till shl.”

Skadad, snittar annars drygt 17 minuter/match på de 20 matcher han lirat.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
ToddW: Du menar Björklöven? Vår sminkade gris måste ju räknas in 😏
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
wolper: håller med! Hoppas nästan att Oskarshamn klarar sig kvar och att någon av de stora drakarna åker ur shl.

Nedflyttningskval mellan Lhc och HV vore kul!

Eftersom vi inte är i närheten för tillfället att visa tendenser att kunna gå upp hoppas jag att ett lag från HA med en riktigt risig arena går upp!

Fler hockeylador till shl!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: Vilket spelsystem?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Werner: På förhand, med ren skär optimism så tycker jag ändå det känns som en smart värvning. På pappret iaf.
En ny röst i båset.
Bekant med spelsystemet.
Relativt stor erfarenhet som både assisterande och huvudtränare, utan att vara en 100-årig Perra.
Kan axla huvudtränare-rollen om så krävs.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
J F K: ja väldigt konstig spelide. Täcker vi inte peters så att vi ger dem mål vad skall vi göra med pucken om vi vinner den när alla står i samma klump vid egen målis?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
hockey_21: nja. Det är som ett företag. Någon är chef och ansvarar för beslutet. Det kan absolut delegeras, men förändrar inte att man låter Styf ha huvudansvaret.

Jag tror att om man erkänt att inte har kompetensen att klara detta så skulle man satt Peter som huvudtränare. Problemet är att där är man fortfarande inte, trots att man spelar sämst i serien.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
J F K: Ja, det där spelet förstår jag inte riktigt varför dem envisas att falla tillbaka så långt istället för att sätta press.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Tarasov: haha lite kul att se shls min om västervik gick upp😀

Hoppas dett tränartillskott ger något bra till spelet och att vi får ordning på det. Men eftersom de bara skriver säsongen ut så funderar man om det liksom bara är ett test eller om de har andra planer för nästa år.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
J F K: Vad det står för roll på pappret spelar absolut ingen roll.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
J F K: Då känner han till sättet vi vill spela på, förhoppningen är att han kan lyckas få fram det till spelarna.

Jag är naiv och positiv :)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Werner: Han kan plocka bort några av de mest korkade delarna, som att samla fem spelare i knä på målvakten.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: Ok Hellkvists mentor :) Hoppas han lär ut spelet på tisdag FM så det sitter på onsdagen ;)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: Inte i värsta fall. I absolut bästa fall kan de byta plats. Då kanske vi kan se förbättringar.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
hk: Peter Johansson har lång erfarenhet som huvudtränare också. I värsta fall borde kan kunna byta plats med Styf om så krävs.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
hk: Han kommer känna sig trygg i hur vi vill spela, då han känner igen spelsystemet från tidigare, säger sportchef Fredrik Glader och fortsätter:

Det kallar jag bullshit. Styf och Omark har fullständigt misslyckats införa det spelsystem Hellkvist spelade ifjol.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Werner: Ser att han var huvudtränare med Hellkvist som assisterande i Rögle 08/09.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
ToddW: Skadad visst
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
J F K: Känns ganska tydligt att det redan är en huvudtränare "klar" inför nästa säsong.

Jag hoppas i alla fall innerligt på det.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
S-vikaren: Assisterande? Ett djävla hån.

Nu ställer jag mig bakom alla som kritiserar Glader.

Det här visar bara på att man håller varandra om ryggen här. En klubb för inbördes beundran där man kpnde sig tvingad att visa att man på papperet vill göra något.
Jag skäms.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
ToddW: Montreal hade garanterat mycket att säga till om också.
Sen har han ju gjort bra ifrån sig i höst och även debuterat i landslaget...
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: kollar man CV'et så har han varit huvudtränare i diverse mindre klubbar i Sverige Norge och Danmark
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Mattias Norlinder är ej med i Frölundas laguppställning. Skada eller bänkad?

Förstår inte att han hade så bråttom upp till shl.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
S-vikaren: Då håller vi tummarna att bollplanket studsar bra.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Helt obekant för en annan, men visst.. en ny röst. Kan iaf inte bli sämre 🙄♥️💚♥️
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
S-vikaren: Någon som har koll på honom?
Kommentera


Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Tarasov: Helt sant ..
Sedan undrar jag om vi kommer rå på Björklöven tillslut , det känns som gett sig fan på att gå till SHL .
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Clay.2:
Skulle vara kul om de gjorde det men tror inte ekonomin riktigt räcker till för satsning över en hel säsong.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Tarasov: Västervik blir man lite imponerad över deras ambition att satsa , man kan undra vad den leder till och varför dom satsar så här nu ..i dessa tider. .
Kan dom ta sig till SHL ?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Nucky: Gustav Forsling från Carolina? Hamnar väl i SHL annars intressant
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
S-vikaren:
Mest en allmän känsla, sen såg jag att Hägglund på allehanda heller inte tror det och gissar att han sitter på någon info som vi inte sitter på. Men jag spekulerar mest.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
JoseGonzales:
Tror att det är för att deras kontrakt kan tas över av andra NHL-klubbar men de flesta hamnar i farmarlaget. Det är av intresse är när Buffalo/Nashville/Florida skickar spelare
Kommentera


Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
JoseGonzales: Blir spännande dagar framöver!😁
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
wolper: Timrå råknar nig Ante Karlsson som huvudtränare närmaste åren, skrev 5 år
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
JoseGonzales: Aldrig sett detta förr, kolla ”rumours” så ser ni alla som ryktas försvinna från AHL, det kommer komma spelare snart.

www.eliteprospects.com/
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: Om Karlin har något att göra med alla värvningar ihop med Georgsson i Vvik så får ni in en bättre sportchef än den ni har idag på köpet också, jävlar vad de prickar rätt med den budgeten!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Gusse: Jag tror att man "glider omkring", för man vet inte riktigt vad man ska göra. Jag tror också att man vill väldigt mycket och Harald var väldigt bestämd på punkten att det inte handlar om vilja. Då finns det tre möjligheter.
1. För mycket press på sig så man spänner sig.
2. Väldigt dålig självförtroende så man inte vågar spela som man är tillsagd.
3. För dåligt system, så även om man gör rätt så blir det fel.

Jag tror att den överlägset viktigaste punkten är 3. Även om man slaviskt följer uppgjort spelsystem så räcker det inte till. Se på spel genom mittzon. Västervik och nästan alla lag åker rakt igenom Modos så kallade försvar. Modo däremot vänder om flera gånger, slår för svåra kortpassningar eller tvingas dumpa pucken utan att någon har fart att vara först. Eller ta det korkade med att inte markera motståndarnas backar.
Sådant har man tränat hela säsongen, men det fungerar verkligen inte. Man känner nog som spelare att det här fungerar inte, så man tycker sig tvungen att improvisera.

Hela tiden blir det en blandning mellan att följa uppgjorda regler och att bryta dem med tanke på att man inte har förtroende för att det ska fungera. Det blir någonstans mitt emellan, typ varken hackat eller malet.

Men, visst spelar både ett och två roll. Skulle man få apan att klättna ned från axlarna och självförtroendet växer. Ja, då kommer det att se klart bättre ut, men vi blir ändå inget topplag förrän vi byter tränare/får in någon som kan styra upp det havererade spelsystemet.

Jag tror att vi har precis samma problem som under Per Svartvadet. En sportchef och ett par tränare som bara jobbar allt hårdare. Man vill så gärna lösa det och man är övertygad om att man har alla förutsättningar. Istället för att vända sig inåt och fråga kompetent folk runt omkring (Susse, Svartvadet, Jocke Grundberg, Macke, Hinken, Anders Forsberg eller Kent Forsberg, som vi såg på läktaren) så vänder man sig utåt och vill ha in en extern person. Det enda jag ser med det är att man vill hitta någon som kan bekräfta deras spelidé och en extremt naiv förhoppning att denne kan få Björns spel att fungera. Man vill inte ha in någon som tvingar dem att byta inriktning, för man är alldeles för investerad i Hellkvist-hockey. En hockey som man måste vara tillräcklig galen och manisk och noggrann som Björn för att lyckas med tydligen.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Gusse: Harald var inne på samma igår. Det här med att just Modos spelare skulle ha sämre inställning än alla andra viftade han bara bort, och det tycker jag också låter märkligt.

Kan vara att kraven är för höga på en för svag trupp.
Till det ska också läggas en ledare som utstrålar osäkerhet och inte klarar att bygga upp och driva på gruppen som det skulle behövas.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB65: Jag tror Karlin är en jättebra tränare för en stor majoritet av klubbarna i Sverige, tror dock inte han kommer lyckas i Modo med nuvarande förutsättningar. Det är ett problem med Modo och inte med Karlin.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
BobbyG: Jag tror ändå att Karlin skulle vara extremt nyttig för MoDo om man ger honom nog stort förtroende. Han har gått genom skiten i Divison 1 och 2 med KB65, Linden och Västervik ända upp till HA. Det var han som upptäckte en otränad Karlkvist för alla dessa år sen, så han har ett öga för oslipade diamanter. Han vet hur den här ligan fungerar och har lyckats leda ett lag med rakt av dåliga förutsättningar, till slutspel flera år nu. Sen älskar han MoDo.

(Jag borde starta en Karlin-fanclub)

Horsky känns som en Hellkvist-tränare som vi förmodligen skulle må bra av också. Han har dock pratat tidigare om att han vill ha nära hem till Örebro och sånt oroar mig med vår historik av tidigare ledare.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Gusse: Viljan finns definitivt. Jag tycker att det är för enkelt att skylla på att spelarna inte vill. Vi får inte glömma att stora delar av truppen är från Övik och Modo är en viktig del i deras liv, och många andra är fullblodsproffs som gör allt för laget. Jag kommer aldrig säga att spelarna inte vill vinna. Vissa saknar kunnandet, vissa saknar självförtroendet och där är inte Modo starka nog som förening att ta hand om det utan att det blir hej baberiba.

Jag tror också att Modo, potentiellt, kan ställa till det för några lag i ett slutspel, men jag blir heller inte förvånad om det blir utgång i raka matcher eller att det inte blir något slutspel alls.

En stark förening hade dock inte satt sig i den här situationen till att börja med. Vi får inte glömma att Modo har en budget som få kan mäta sig med och fantastiska förutsättningar i övrigt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Gusse: Möter hellre Tik eller ifb i en kvart än typ Västervik, inte lika pinsamt att åka ut mot dem. Dessutom tror jag att det finns tillräckligt kunnande i laget för att skrälla, helst i en bäst av 5 som det är i kvartarna.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
BobbyG: Har funderat lite och jag tror att det inte bara sitter i grundspelet. Ibland ser det ut som att spelarna glider omkring, och dom ser allmänt vilsna ut. Men jag tycker att det fortfarande ser ut som att dom vill väldigt mycket. När Modo kvitterar till 3-3 mot Västervik så ser det ut som hela laget exploderar av glädje. Och troligen också mycket lättade. Jag tror att Modospelarna är jäkligt spända. Mycket har gått fel, förväntningarna har varit höga på laget speciellt från organisationen.

När det blev fel från början tror jag många spelare åker omkring och spänner sig , funderar för mycket. När man slapp vara favoriter mot Timrå så höjde sig alla. Då fanns allt att vinna och då kunde man slappna av mera. Tror Modo är lika mycket behov av mental hjälp som en till coach. Kunnandet finns i laget. Men när alla lider av prestationsångest. Men just glädjen på vissa mål visar att laget fortfarande bryr sig och fortfarande vill vinna.

Jag är inte ofta optimistisk. Men lyckas vi på nått vis ta oss till slutspel så har vi plötsligt allt att vinna igen och då kanske det kan släppa. Jag räds inte Löven i en kvartsfinal...
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
BobbyG: Låter som att du beskriver björklöven 2000-2018.. hoppas ni tar er av karusellen innan den snurrat för länge..
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
BobbyG: Jäklar vad Modo spelar bra. Nu kanske dom klarar sig kvar i serien. Det gäller att dom fortsätter på den inslagna världen.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Tarasov: Freddan eller inte, Modos problem sitter inte i tränaren utan tränaren är ett symptom av problemen. Lovar att det på sin höjd blir marginellt bättre med Freddan eller Karlin.

Modo behöver förstå att bara för att man har bästa förutsättningarna i serien så betyder det inte att man kan luta sig tillbaka och inte lägga ner samma jobb som motståndarna. Då tänker jag inte bara på isen. Den sportsliga organisationen lutar sig tillbaka på att värva namn och ge ut höga löner. Obefintlig scouting och jag är tveksam till om det sätts några större krav på laget i sin helhet från högre ort. Innan det förändras så kan vi byta ut hur mycket personal som helst, precis som vi gjort. Vi träffade rätt med Hellkvist som styrde sporten som han ville, men lycka till att hitta en till som honom.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
Nesse: ja man undrar ju om det är så det är. Att de försöker spara sig ut detta år för att det finns lite erfarnare tränare nästa år? Inte impuls ta någon dyr tränare för kort tid. Liksom passa på och testa styf om han klara. Får lite känsla av att han inte riktigt är redo och fick en alldeles för svår uppgift med detta lag/nybygge. Typ noll grund att stå på som tex förra tränaren hade full grund att stå på innan ville. Sedan skall man väll ändå bli bättre än såhär. Bara vi inte kör slut på styf för är väll ändå bra att ha några trotjänare i klubben så att vi kan få någon typ av kontinuitet i föreningen. Måste ju finnas någon annan uppgift än huvudtränare åt honom. Känns ju lite som att de deklarerat att styf blir huvudtränare resten av säsongen så hoppas för gud skull att han kan styra kvar denna skuta från att åka ned i år och att vi tar en erfaren huvudtränare nästa år.
Kommentera

2124736 · »