1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532430 inlägg · 4126 ämnen

Modo - Västervik 2021-01-08

Sv: Modo - Västervik 2021-01-08
KB: Om Karlin har något att göra med alla värvningar ihop med Georgsson i Vvik så får ni in en bättre sportchef än den ni har idag på köpet också, jävlar vad de prickar rätt med den budgeten!

Gusse: Jag tror att man "glider omkring", för man vet inte riktigt vad man ska göra. Jag tror också att man vill väldigt mycket och Harald var väldigt bestämd på punkten att det inte handlar om vilja. Då finns det tre möjligheter.
1. För mycket press på sig så man spänner sig.
2. Väldigt dålig självförtroende så man inte vågar spela som man är tillsagd.
3. För dåligt system, så även om man gör rätt så blir det fel.

Jag tror att den överlägset viktigaste punkten är 3. Även om man slaviskt följer uppgjort spelsystem så räcker det inte till. Se på spel genom mittzon. Västervik och nästan alla lag åker rakt igenom Modos så kallade försvar. Modo däremot vänder om flera gånger, slår för svåra kortpassningar eller tvingas dumpa pucken utan att någon har fart att vara först. Eller ta det korkade med att inte markera motståndarnas backar.
Sådant har man tränat hela säsongen, men det fungerar verkligen inte. Man känner nog som spelare att det här fungerar inte, så man tycker sig tvungen att improvisera.

Hela tiden blir det en blandning mellan att följa uppgjorda regler och att bryta dem med tanke på att man inte har förtroende för att det ska fungera. Det blir någonstans mitt emellan, typ varken hackat eller malet.

Men, visst spelar både ett och två roll. Skulle man få apan att klättna ned från axlarna och självförtroendet växer. Ja, då kommer det att se klart bättre ut, men vi blir ändå inget topplag förrän vi byter tränare/får in någon som kan styra upp det havererade spelsystemet.

Jag tror att vi har precis samma problem som under Per Svartvadet. En sportchef och ett par tränare som bara jobbar allt hårdare. Man vill så gärna lösa det och man är övertygad om att man har alla förutsättningar. Istället för att vända sig inåt och fråga kompetent folk runt omkring (Susse, Svartvadet, Jocke Grundberg, Macke, Hinken, Anders Forsberg eller Kent Forsberg, som vi såg på läktaren) så vänder man sig utåt och vill ha in en extern person. Det enda jag ser med det är att man vill hitta någon som kan bekräfta deras spelidé och en extremt naiv förhoppning att denne kan få Björns spel att fungera. Man vill inte ha in någon som tvingar dem att byta inriktning, för man är alldeles för investerad i Hellkvist-hockey. En hockey som man måste vara tillräcklig galen och manisk och noggrann som Björn för att lyckas med tydligen.

Gusse: Harald var inne på samma igår. Det här med att just Modos spelare skulle ha sämre inställning än alla andra viftade han bara bort, och det tycker jag också låter märkligt.

Kan vara att kraven är för höga på en för svag trupp.
Till det ska också läggas en ledare som utstrålar osäkerhet och inte klarar att bygga upp och driva på gruppen som det skulle behövas.

KB: Jag tror Karlin är en jättebra tränare för en stor majoritet av klubbarna i Sverige, tror dock inte han kommer lyckas i Modo med nuvarande förutsättningar. Det är ett problem med Modo och inte med Karlin.

{9315}: Jag tror ändå att Karlin skulle vara extremt nyttig för MoDo om man ger honom nog stort förtroende. Han har gått genom skiten i Divison 1 och 2 med KB65, Linden och Västervik ända upp till HA. Det var han som upptäckte en otränad Karlkvist för alla dessa år sen, så han har ett öga för oslipade diamanter. Han vet hur den här ligan fungerar och har lyckats leda ett lag med rakt av dåliga förutsättningar, till slutspel flera år nu. Sen älskar han MoDo.

(Jag borde starta en Karlin-fanclub)

Horsky känns som en Hellkvist-tränare som vi förmodligen skulle må bra av också. Han har dock pratat tidigare om att han vill ha nära hem till Örebro och sånt oroar mig med vår historik av tidigare ledare.

Gusse: Viljan finns definitivt. Jag tycker att det är för enkelt att skylla på att spelarna inte vill. Vi får inte glömma att stora delar av truppen är från Övik och Modo är en viktig del i deras liv, och många andra är fullblodsproffs som gör allt för laget. Jag kommer aldrig säga att spelarna inte vill vinna. Vissa saknar kunnandet, vissa saknar självförtroendet och där är inte Modo starka nog som förening att ta hand om det utan att det blir hej baberiba.

Jag tror också att Modo, potentiellt, kan ställa till det för några lag i ett slutspel, men jag blir heller inte förvånad om det blir utgång i raka matcher eller att det inte blir något slutspel alls.

En stark förening hade dock inte satt sig i den här situationen till att börja med. Vi får inte glömma att Modo har en budget som få kan mäta sig med och fantastiska förutsättningar i övrigt.

Gusse: Möter hellre Tik eller ifb i en kvart än typ Västervik, inte lika pinsamt att åka ut mot dem. Dessutom tror jag att det finns tillräckligt kunnande i laget för att skrälla, helst i en bäst av 5 som det är i kvartarna.

{9315}: Har funderat lite och jag tror att det inte bara sitter i grundspelet. Ibland ser det ut som att spelarna glider omkring, och dom ser allmänt vilsna ut. Men jag tycker att det fortfarande ser ut som att dom vill väldigt mycket. När Modo kvitterar till 3-3 mot Västervik så ser det ut som hela laget exploderar av glädje. Och troligen också mycket lättade. Jag tror att Modospelarna är jäkligt spända. Mycket har gått fel, förväntningarna har varit höga på laget speciellt från organisationen.

När det blev fel från början tror jag många spelare åker omkring och spänner sig , funderar för mycket. När man slapp vara favoriter mot Timrå så höjde sig alla. Då fanns allt att vinna och då kunde man slappna av mera. Tror Modo är lika mycket behov av mental hjälp som en till coach. Kunnandet finns i laget. Men när alla lider av prestationsångest. Men just glädjen på vissa mål visar att laget fortfarande bryr sig och fortfarande vill vinna.

Jag är inte ofta optimistisk. Men lyckas vi på nått vis ta oss till slutspel så har vi plötsligt allt att vinna igen och då kanske det kan släppa. Jag räds inte Löven i en kvartsfinal...

{9315}: Låter som att du beskriver björklöven 2000-2018.. hoppas ni tar er av karusellen innan den snurrat för länge..

{9315}: Jäklar vad Modo spelar bra. Nu kanske dom klarar sig kvar i serien. Det gäller att dom fortsätter på den inslagna världen.

Tarasov: Freddan eller inte, Modos problem sitter inte i tränaren utan tränaren är ett symptom av problemen. Lovar att det på sin höjd blir marginellt bättre med Freddan eller Karlin.

Modo behöver förstå att bara för att man har bästa förutsättningarna i serien så betyder det inte att man kan luta sig tillbaka och inte lägga ner samma jobb som motståndarna. Då tänker jag inte bara på isen. Den sportsliga organisationen lutar sig tillbaka på att värva namn och ge ut höga löner. Obefintlig scouting och jag är tveksam till om det sätts några större krav på laget i sin helhet från högre ort. Innan det förändras så kan vi byta ut hur mycket personal som helst, precis som vi gjort. Vi träffade rätt med Hellkvist som styrde sporten som han ville, men lycka till att hitta en till som honom.

Nesse: ja man undrar ju om det är så det är. Att de försöker spara sig ut detta år för att det finns lite erfarnare tränare nästa år? Inte impuls ta någon dyr tränare för kort tid. Liksom passa på och testa styf om han klara. Får lite känsla av att han inte riktigt är redo och fick en alldeles för svår uppgift med detta lag/nybygge. Typ noll grund att stå på som tex förra tränaren hade full grund att stå på innan ville. Sedan skall man väll ändå bli bättre än såhär. Bara vi inte kör slut på styf för är väll ändå bra att ha några trotjänare i klubben så att vi kan få någon typ av kontinuitet i föreningen. Måste ju finnas någon annan uppgift än huvudtränare åt honom. Känns ju lite som att de deklarerat att styf blir huvudtränare resten av säsongen så hoppas för gud skull att han kan styra kvar denna skuta från att åka ned i år och att vi tar en erfaren huvudtränare nästa år.

S-vikaren:
Av någon anledning tror jag inte det blir Freddan.

Robin Ztorken L: Det börjar bli enformigt.

KB:
Deras första kedja plus ryssen skjuter väldigt mkt.

S-vikaren: Tror inte Freddan är så sugen på att träna ett lag i Hockeyettan, som det ser ut just nu är det där vi kan komma att spela nästa säsong!

S-vikaren: Med klar menar jag muntligt överens, vilket jag tror man är.
Annars märkligt att han inte förlänger med TIK samt att han i varje intervju drar upp de långa resorna hem.
Jaja, vi får se till våren😊

Nucky: Fredrik Andersson är definitivt inte klar. Jag kan inte tänka mig att han gör klart med en ny klubb nu. Men jag tror att det är en hög sannolikhet att han står i Modos bås nästa säsong, om Timrå inte går upp till SHL. Då är Timrå i samma situation som Modo är denna säsong, en påbörjad rebuild. Man kommer tappa allt, till och med Dahlén.
Orkar Fredrik bygga om Timrå med Nubben eller "kittlar" det med nya äventyr?

Nesse: Freddan Anderssons kontrakt går ut efter denna. Samma med Phil Horsky.
Karlin har två år kvar, men ska ha en out för att gå till MoDo.

Känns nästan som att man måste gå efter nån av dessa.

Nesse: Många tror(jag med) att Fredrik Andersson är klar.
Nog därför man tar till dessa halvmesyrer till lösningar

Modo M: är det någon huvudtränare som bara har denna säsong som Glader försöker vänta ut? Att det vi ser är att MODO bara försöker överleva nu och sen anställa en coach vi verkligen vill ha för nästa?

Confusius: vadå "fick" ni dominerade ju...

Jalapeno: Ni stal ingenting, ni FICK fyra matcher av oss!

Costanza: Kent Lantz kunde åka skridskor, vilket även Sasse var bra på :)

Costanza: Jag har inte köpt boken än, men om 2 minuter är det klart. minns att man hade frihet i Kempis, man gick ut till snödrivorna eller till parkeringen. Gestapo var inte uppfunnet då

{8225}: Boken 100 år var kanon och jag minns korvkiosken på Kempis, Kent Lantz och den där låten.

Charliejfz: Är väl kanske ensam om att tacka(eftersom insatsen är underl all kritik) men Tack. Alla poäng är välkomna och vi har inte förlorat hemma sedan i oktober. alltid något .Tvåsam då eftersom Costanza var före , :)

Charliejfz: Tack, det kunde ha varit värre...

{8225}: Grattis till vinsten!

{6870}: Fast det är ju (vi) supportrar som lipar över han

{8225}: När ledningen kollar sig själv i spegeln och slutar lipa över Hellkvist.

{8399}: Tunga tröjor hos båda våra klubbar som jag sagt förut, därför måste vi värva duktiga tuffa galningar som kan bära den. Inga mesiga sega statyer som vi såg ikväll. Måste få in nån typ av vinnarskalle i MoDo nu.

{8225}: Jag blandade en grogg då tyvärr, my bad!

{5647}: NEJ. När tar motgångarna slut?

Blixten: Det har jag aldrig hört, han verkar hata MoDo, gullar mer med Löven o Timrå. Man blir så deprimerad, han var ju vår guldtränare o borde ha någon känsla för världens bästa klubb

hockey_21: Jesper tyvärr till AHL.

{8225}: jasså konstigt för ha gillar bara modo ändå om do är fullständigt utspelad ???

Jalapeno: Vi har stulit 3 av de 4 senaste matcherna, så det går. Hoppas vi fortsätter att stjäla matcher hela vägen in i kaklet.

Costanza: Som gammal stöt måste jag då bifoga denna vaggvisa

www.youtube.com/watch?v=PSIQ-s263Yc

{8225}:
Det var ändå bra synpunkter angående att spela ihop sig, men vi har har tagit 7/12 efter nyår och det känns som vi gnetat oss till det.

Från Hörnefors: Ja det kan jag inte säga emot. Frågan är hur man stjäl 4 utav 7 matcher.

Heyerdal: Harald är den mest neutrale av alla experter. Han har inte mer sympati för MoDo än för Leksand eller Boro

{5647}: Karlin skulle vara ca 28000 ggr bättre än nuvarande Tomte till Head Coach

Heyerdal: haha, han var ganska syrlig mot Pappa Styf.

Kung Harald levererar

{8384}: första gången jag hört Harald vara riktigt kritisk mot Modo , han är Modo-it kanske därför han börjar bli förbaskad

{8384}: Modo är som Brynäs, tyngda av historiens framgångar, när det går bra så är det som det skall vara men när det går dåligt så blir tyngden av klubbens historia för tung att bära. Trots tränarbyten och nya trupper så blir absolut ingenting bättre och ju längre klubbarna kommer från fornstora dagar desto närmare kommer de undergången.

{8225}: Vill avbryta gnället över våra stulna poäng med en liten notering(eller 2)

Kul 1 i dagens sändning: man visade Getingehov o lite av Öviks centrum. Lysande!!

Kul 2: Man fick se Mor o Far Forsberg på läktaren.

2 saker som gör mej glad trots att vi var usla idag

{8225}: Har varit kritisk till Karlin också, men erkänner att han övertygat mig nu.

Från Hörnefors: Man vet att det är illa när en kille som har tränat lite U18 behöver kliva in..

« · 2124411 · »