1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474681 inlägg · 4078 ämnen

MoDo vs HV71 20220304

2305951 · » Till forumet


Sv: MoDo vs HV71 20220304
Dexter : Samtidigt blev Woods klar i augusti, Sam och Folin i juli och Bernhardt i slutet av juni. Utan de spelarna hade laget verkligen varit mellanmjölk, så ingen dumstrut.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Jag är överraskad över att vi är ett topplag. Hade väl placerat oss någonstans i mitten inför säsongen. Så dumstrut på för att man såg det här gänget som mellanmjölk i somras. Men samtidigt har förväntningarna höjts under säsongens gång, och jag såg oss länge som ett givet finallag som hade kunnat rubba HV i en final. Någonstans efter att man gjorde sig av med Modigs (jaja, vi behöver inte ta upp det igen) har jag dock börjat tvivla. Jag kan inte längre peka ut var vi står. Löven är på uppgång och Karlskoga är starka. Nu skulle jag nog bli besviken om vi inte tar oss till en final. Med MoDos resurser ska man spela final varje år. Men vi kom ju också från den sämsta säsongen i föreningens historia, så att vi har fått uppleva en så fin grundserie känns fantastiskt och oväntat.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Är otroligt taggad inför slutspelet då det kan gå hur som helst. Hoppas verkligen modo kan ta sig till final och försöka utmana om en plats i shl nästa säsong. Tyvärr känns det som att vi kommer ryka i semin. Mina förväntningar till nästa säsong är dock mycket högre och jag hoppas att det är linköping eller malmö som tar en HA plats nästa säsong. Det ska bli sjukt spännande!
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Jag är mer än nöjd med året. Det har varit vind i seglen sen Karlin/Gradin kom tillbaks även om jag kan tycka att det varit lite väl mycket kryss.
Slutspelet är lurigt. Jag tänker att en finalplats är 'fantastiskt', semi är 'riktigt bra', ut i kvarten är 'pissdåligt'. Det finns liksom inget 'ok' för mig om det inte händer något oförutsett såsom skador på nyckelspelare. Jag tror också mycket på att Karlin (och ledarna runt laget) får ut det bästa av grabbarna nu när det gäller.
Mest spännande just nu är Nordins utveckling. Ska bli riktigt kul att se honom när det bränner till han är ung men jag tycker han har varit häftig på slutet.
Om Letten och McM kommer in i slutspelet så känns vi som ett finallag.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: På allmänhetens åkning får man passa sig för alla knattar som är totalt irrationella i hur de åker :p. Alla konståkningsskridskor som plötsligt åker upp i halsnivå och snurrar och har sig. Där får man lära sig att se upp ^^.

Sen är det alltid någon som bestämmer sig för att åka på fel håll för att komma till dörren istället för att ta ett varv extra. Lika roligt varje gång.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65:

Jag hoppas du har rätt, verkligen!
Tyvärr tror jag tvärtom, HV leker hem slutspelet efter visst slit,
och MoDo tappar 8 toppspelare minst, de spelare som har utvecklas bäst under vår grymma ledning…

Oavsett hur spelarna uttalar sig under säsongen så är det den högre ersättningen per månad som styr tyvärr…

Men det går åt rätt håll, nästa år blir vi snäppet starkare!

Hoppas på MoDo i SHL 22/23 (y)
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Förhoppningar och förväntningar har ju höjts allt eftersom säsongen gått och det är ju ett bra betyg till truppen och ledningen. Jag skulle nog bli besviken om vi tappar topp 3 och om vi inte tar oss till åtminstone en semifinal.

Jag tror fortfarande att ett avancemang är inom räckhåll och att vi har vad som krävs i laget för att fullborda det om allt klaffar.
Känner även att vi har en bra grund att stå på inför en potentiell hockeyallsvensk säsong till hösten, då vi oavsett vad som händer kommer stå där med samma ledning och åtminstone stommen kvar i laget. Satsningen som vi gör känns mer trovärdig än någonsin och det betyder nog mycket när det gäller att locka hit bra spelare.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Vi har gjort en väldigt bra säsong, det kan man vara mer än nöjd med. Men eftersom vi är ett topplag så är inte jag nöjd om vi förlorar säsongens sista match. Vi har spelat en säsong för att få vara med nu när det startar , så svårt att vara nöjd om v inte går upp. Man kan vara stolt över säsongen ändå, men inte nöjd med att inte gå upp
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG:
Jag är nöjd redan som det är faktiskt, känns som att mkt gjorts bra och att det är en resultat av skicklighet. Lite missnöjd över att vi inte tar förstaplatsen men ok. Sen kan vi mkt väl ryka i en kvart men känner att det förändrar inte prestationen i sig. Tror ändå på semi.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG:

Sett till förväntningarna och vilken säsong vi kom ifrån är topp4 samt semi en succé. Vi har ju ny tränare och i princip ett nytt lag. Med tanke på förhandstipsen här och i media är det ju att överträffa förväntningarna.

Nu när vi vet vad laget kan prestera skulle jag bli väldigt besviken om vi åker i en kvart mot t.ex Mora,AIK, Västerås eller KIK. De lagen ska vi slå ut.

Kan köpa en förlust i semi mot löven, hv, bik för där är det jämnt mellan lagen. Att avancera till semi lär dessutom ge bra påfyllning i kassan.

Tror också att kommande säsonger blir roliga oavsett om vi tar oss upp i år eller nästa. Karlin/Gradin lär ha lärt sig en hel del och får chansen att bygga "sitt" lag. Lägg därtill en bra ekonomi samt att vi har juniorer som är redo för nästa steg.

Det är inte kört ifall vi inte går upp i år.

Missar vi är kanske det bästa att HV går upp och en klubb som LHC åker ur. Då slipper vi ett ekonomiskt starkt lag som HV och kanske får lättare att konkurrera om spelarna.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
BobbyG: Med tanke på fjolåret och vad vi kommer ifrån så är säsongen en succé oavsett hur det går i slutspelet.
Men med tanke på om vi slutar 2:a i serien och åker direkt i första rundan så blir slutspelet underkänt.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
nu är det snart dags för slutspel, vad har ni för tankar om säsongen? hur långt behöver modo gå för att ni ska vara nöjda med säsongen som helhet?

om det blir topp 4 som går till semifinal skulle jag nog vara nöjd med säsongen trots en eventuellt förlust i semi, ändå ganska jämnt mellan alla lagen där. hoppas på mer såklart, men ingen skam att förlora mot varken hv, karlskoga eller löven i en bäst av sju, hv klara favoriter men tror man kan singla slant mellan övriga tre

och jag håller fast vid min övertygelse om att nästa säsong kan bli minst lika rolig även om det inte blir uppflyttning
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Hans fart är det största problemet nästan. Han satsar som fan och träffar du fel då kommer straffet bli kännbart. Speciellt nu när Andrae inte spelade den matchen och inte igår så tror jag avstämningen blir 4-5 matcher. Tacklingen är så klockren i huvet att jag bli förvånad om det är 3 eller mindre.

Hade han inte blivit skadad så 3 matcher.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Hockey är en underbar sport! Hoppas Karlin trycker på Grisknappen när slutspelet börjar...Nöff! Nöff!
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
7r1l5k3:
Ja tycker det är vettig riktning.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove:
Absolut inte!
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
7r1l5k3:
Det som stör mig är kraften tacklingen inte tacklingen i sig, samt att i många situationer så upplever att den spelare som utsätts för har så mkt att välja på i situationen. Hossa blev medvetslös efter en propp men ändå fortsätter Kronwall att drämma till med dem.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Jo, man är ju färgad av tidens tand. Inte många tacklingar där han är ute efter att "vinna puck" som man tydligen måste vara idag. Vilket i praktiken typ innebär att man kan trycka till lite med axeln i samma rörelse som man försöker gräva efter pucken.

Dock verkar det fortfarande vara ok att smälla på spelare efter sargen som har spelat ifrån sig pucken, i fjol var det ju mer eller mindre nolltolerans mot det och man blev utvisad för "late hit" om man var en millisekund sen in i duellen om spelaren spelat ifrån sig pucken. Samma millimeterrättvisa försökte man ju applicera runt målgården.

Det sistnämnda upplevde jag att man fasade ut mitt under säsongen, vilket var rena farsen understundom när man blåste av spelet om man nuddade målgården.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Får inte bli nåt bråk i bilen på vägen till Karlstad...
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove:
Vi är ändå BFF
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Du behöver inte hålla med mig. Jag är en idiot :-)
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove:
En hel del av hans tacklingar äcklar mig, iofs ok på den tiden.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov: Många spelare borde kolla på N.Kronwall. Aldrig avstängd...

www.youtube.com/watch?v=YLGSFaUvB3w
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Tarasov:
Ärligt tycker jag tacklingen är onödig av Svenningsson han satsar på tok för hårt. Han borde kunna se till att tacklingen tar lägre, alternativ sänka farten rejält eller hitta ett annat sätt. Tror det blir 3+2 så får vi reda på hans lön också, gissar på 40 tkr månad.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove:
Andrae tror han är ute på allmänhetens åkning, kan acceptera en två.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Knafus: Sveningsson kändes lite osamlad där. Håller med.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65: Det där är en uppställning som ska kunna gå upp. Sven får åka till Kanarieöarna och vila lite. Räknar med ett löjligt straff. De får gärna motbevisa oss.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove: I situationen med Emil Amvar det redan en närkamp mellan honom och en MoDo-spelare som Emil A har fokus på att hålla undan. När då Svenningsson kommer in som en tredje person så tror jag DN (med all rätt) kommer bedöma detb hela hårdare än om det bara hade varit Emil A och Svenningsson inblandade.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Hakning-Henrik:

Vi hade två i matchen mot HV. Sam delade ut en tuff tackling på Matson i början, han låg kvar och höll sig mot huvudet, sedan när spelet vände och han inte fick något med sig klev han upp och spelade vidare. Sedan har vi Powell som åker runt och kastar sig.

Tragiskt att se, sedan blir man less att de aldrig vågar ta en tvåa diving utan att ta ut en spelare från motståndarlaget. Det är som att de endast använder detta som skydd, ja det kanske var utvisning men den andra spelaren föll lätt eller förstärkte så jag tar bägge så ingen klagar.

Våga ta ett beslut på isen och stå för det, har mer respekt för domare som faktiskt vågar och försöker än de som är fega och bara vill undvika misstag. Kan köpa att det blir fel ibland lättare när det faktiskt är en domare som vågar ta beslut.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Gavelo: Man ser där hur snabbt det går. Motspelare hinner titta ner 1 sek och den som tacklar räknar med att möta en axel och inte huvud.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Gavelo:
R. Woods - S. Vigneault - T. MacMaster
M. Aagaard - E. Karlsson - N. Jelisjevjs
D. Mannberg - O. Nordin - S. Ohlsson
D. Sylwander - M. Tjernström - O. Pettersson
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Icing-Ove: Disciplinnämnden har dessutom inte ens behandlat Sveningssons ärende, är man lediga på helgen kanske?!

Tanner bör vara spelklar tills på onsdag, tro hur man tänker här?
Som någon påpekade för mig några veckor tillbaka var att Tanner haft sin/sina starkaste säsonger poängmässigt som ytter och eftersom Letten inte hittat rätt där så kanske man skulle göra som Hv och sätta ihop en ren transatlantisk kedja med Woods och Tanner som yttrar.

Sen en tanke, Karlsson är våran mest systematiska center, kanska kan Jeris komma in i spelet bättre med en ”förutsägbar” center i den meningen ?

Jag tror det är otroligt viktigt att vi får igång 2 producerande kedjor, sen har ju faktiskt OP’s kedja satt en del kassar så det är väl egentligen bara 3:e som haft det lite tyngre.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Bad_Brett: om vi glömmer bort denna situationen tycler jag generellt att det är dags att ta rejält tag mot all diving som förekommer.

Disciplinnämnd kan titta på situationerna efter och ge avstängning i en match för varenda förstärkning.

Visst snubblar spelare ibland själva och får utvisning med sig, EJK hade en sådan i någon match nyligen, men alla döende svanar, ligga kvar på isen, titta på domaren och skrika på utvisning och ligga kvar istället för att resa sig och spela vidare borde ge konsekvenser.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Bad_Brett: Jo, har kikat lite på klippet och han verkar mest förvånad att det smäller. Sven och andra borde använda hjärnan och tackla hårt, men korrekt. Fattar inte varför spelare inte kan undvika att träffa skallar, även om HV-killen borde lära sig att inte titta ner.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
7r1l5k3: En sak som stör mig lite. Sveningsson tackling var väldigt ful och borde ge uppemot 4-5 matchers avstängning, men... med det sagt: Jag har kollat på situationen 20 gånger nu och det ser inte ut som att Andrae blir knockad, utan han faller på ett väldigt onaturligt sätt, nästan som han sätter skruv på sig själv för att flyga ännu längre.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Nucky: De fick helt klart momentum efter första utvisningen. Sen var vi ju på håret att reda ut femminutaren, enorm uppförsbacke efter ett sådant psykologiskt mål.

Känns förövrigt som att HV fått första pp:et i typ alla matcher och lyckats ta initiativ den vägen.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Gavelo: Sjöbris håller i alla fall för MoDos SHL-fest. Brashear och JFK kommer neka alla Lövare som vill in.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
7r1l5k3: Den klart sämsta matchen av alla 4a möten helt klart, men jag tycker vi kämpa och försöker hela matchen men vi följer ju den trend som vi varit i senaste månaden.

Relativt svagt spel mellan backarna, en iskall första kedja och ett svagt PP.
Sen spelade Hv71 precis så som vi spelat mot dom i det tidigare mötena, hårt och fysiskt och det straffade våran offensiv stenhårt, vi var för små och svaga för att hitta nycklar genom detta försvar.

4-0 speglar kanske inte matchen i sin helhet men att Hv vinner 100% rättvis är det iaf inget snack om.

Tanner bör vara spelklar tills på onsdag, kan bli viktigt.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
7r1l5k3: Dom skapar inte heller nånting innan deras PP, fram till dess är det ställningskrig utan några större målchanser åt något håll.
Men efter deras PP får dom momentum i princip resten av matchen känns det som. Spec. när vi fortsätter dra på oss utvisningar.
Om vi spelar vårt bästa är HV absolut inte omöjlig att slå, tvärtom.

Det som oroar är dock förstakedjan som måste steppa upp, annars kan det bli respass redan i kvarten.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Gavelo:

Vet inte om jag tycker att vi gör någon vidare prestation igår, överlägset sämsta insatsen hittills i alla fall. Tycker vi kändes rätt osynkade och lyckades aldrig riktigt störa HVs backar i vår forecheck där vi har varit väldigt framgångsrika i tidigare möten. Vi bökar lite i sarghörnen sen händer det inte så mycket mer...

Vi är ju spelmässigt med och håller jämna steg i första perioden, men det vi skrapar ihop framåt är ju mer av slumpartad karaktär än att vi "jobbar oss till det" kan jag känna.

Visst, hade vi haft maximal utdelning igår så hade vi säkert kunna göra match av det men då finns det inte utrymme för några som helst misstag.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Robin Ztorken L: Det HV gjort bra är att de mixar smålänningar med spetskompetens till skillnad från när Malmö skulle ta sig upp för nästan 10 år sedan med 70 milj från sponsorer och köpte legoknektar. Det får man ge dem. Däremot visar ju historien att under ganska många år under 2000-talet brukade ett SHL lag åka ut trots att de nästan alltid hade bättre trupper sett till meriter än de allsvenska lagen, så truppen är inte allt. Chansen ligger i att ta det till en 7:E match för där ligger all press på dem och då är nästan hemmaplan en nackdel (lex 1999, lex 2016).
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65: visst en match kan dom rubbas men inte bäst av 7 och dessutom med hemmafördel.
Aldrig att dom missar detta, tyvärr
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65: Viklund bör vara läkt till nästa säsong och spelklart, alltid något 👍🏼
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Robin Ztorken L: Ja, Myles Powell är förmodligen deras absolut bästa värvning. Ruggigt bra. Tänkte inte på honom då det var ett tag sen de köpte han.

Säsongen är inte slut ännu och HV71 har väl förlorat mot alla topp 8 lag hittills, utom typ AIK. Dumt att ge upp innan det roliga ens börjat.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65: Var inte Fredrik skadad i det 3:e mötet?
Ah jag kommer inte ihåg, dom har så många forwards så det är tusan omöjligt att hålla koll på alla.
Ullström är på förhand allsvenskans bästa spelare, men han har varit skadad större delen av säsongen så han är svår att bedöma.

Det jag ville komma till är att Modo gjort bra matcher mot HV71 i alla 4 möten men ändå förlorat 3, både Hv och Modo har haft skador även om vi haft skador på mindre viktiga spelare förutom vigges avstängning.

Nu när Hv utökat sin trupp rätt rejält så känns det som att det bara kan sluta på ett sätt.
MEN det skall spelas om det först så jag har inte gett upp än.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65: Myles Powell är hög klass, gör mål och poäng varje match.
HV är nu ett topp 8 lag i SHL och kommer gå upp.
Finns inget HA lag som tar dom i bäst av sju, nerver!
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KRB: Kelleher är klass. Bohm och Shinkaruk? Nja.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Gavelo: Forsberg har spelat samtliga matcher mot oss.

Önerud har missat två matcher och han är helt klart en riktigt bra spelare på väldigt många sätt. Ytterell har missat någon match.
Sen har väl Ullström missat samtliga, men har han ens åstadkommit något alls de få matcher han spelat den här säsongen? Inte säker på att han skulle höjt deras lag under något skede av säsongen med tanke på skicket han verkar vara i.
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
KB65:
HV:s alla nyförvärv jämfört med vårt nyförvärv gör skillnad….
Låst ämne

Sv: MoDo vs HV71 20220304
Robin Ztorken L:
(y)
Någon sorts ”rockad” behövs iallafall (y)

HV:s nyförvärv gav järnet, åkte skridskor ut av bara fan….
Jag vill MoDo:s nyförvärv släpper taget om sargen nu och börja offra sig för laget, in i kampen och visa att han vill och kan!

Om det inte händer har MoDo skaffat sig en spelare som bara vill ha en hyfsad lön våren ut…
Låst ämne

2305951 · »