1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532366 inlägg · 4126 ämnen

MoDo vs HV71 20220304

Sv: MoDo vs HV71 20220304
JoseGonzales:

Jag har en dålig känsla, kan fortfarande förlora 2:a platsen även om Bik torska idag.
AIK borta på onsdag blir nog tufft oxå + att Svenningsson blir nog borta ett tag, och ni har fått upp ångan. RYSARE

jonsson: MoDo faller inte på nån tabellplacering hit eller dit.

{9682}: Begreppet "Freudian slip" fick en ny innebörd under reportaget med Bernhardt igår. Gång på gång beskrev han MoDo som "de".

"De har ett bra lag igår, vore kul att hjälpa dem gå upp - De förtjänar verkligen det!"

Nu har jag ju ingen större erfarenhet av omklädningsrum, så J F K får väl rätta mig om jag har fel här, men i de korplag som jag har lirat med har vi alltid sagt "Vi".

Blake: Möter också hellre er än BIK och HV, tror de flesta gör det. BIK känns vidriga i slutspel och HV är favoriter.

Bad_Brett: Jo, han är här och jobbar åt en ny arbetsgivare. Samtidigt har Bernie varit en sån där cool 08-typ hela tiden. Tillåter ingenting att fastna. Känns verkligen teflon. Gillar honom och förstår om han drar vidare. Kommer i så fall att sakna BernieRambos slägga.

Bad_Brett: När under sändningen var det?

Om man ser till Modos form kan det också vara att man mentalt väntar på slutspel redan. Kom ihåg hur jävulskt dålig man var sista matcherna inför kvalet 19/20.

Med det sagt blir man ändå lite orolig när man ser hur iskall förstakedjan är för tillfället. Får hoppas det beror på nedträning

JoseGonzales: Håller med dig att BIK förlorar mot HV: Tror att HV är motiverade idag och dels vill sätta sig i respekt hos BIK inför slutspelet och dels hellre vill ha oss på andraplatsen i serien i stället för att i en ev. semifinal få välja mellan oss och Löven i och med att vi ändå spelat jämt i flera matcher mot HV.

Bad_Brett: så uttryckte han sig även i intervju direkt efter att han förlängde sitt kontrakt med Modo.

Foppatofflan: "Hoppas att de där MoDoiterna gillar när jag bombar in trissan i krysset!"

Jan-Erik : Bik är nog mer motiverade än HV, deras serieseger är redan bärgad.
Lär nog vila en del spelare, dom har ju några att välja på att alternera med.
Tror mer och mer att dom kommer segla på en räkmacka tillbaka till SHL.
Över sju matcher finns inget hot, någon kan rubba dom nån enstaka match men aldrig över 7, aldrig finns inte på någon karta.

Robin Ztorken L: Fast så fungerar inte hockey.. Klart de är favoriter, men större under har skett.

Och det är väl en månad till semifinalerna typ

Skulle inte bli förvånad om hv tömde sig a la åsnebrottarn igår och boförs grisar till sig en vinst.

Är nog helt och hållet en inställningsfråga om hv lyckas ladda om, känslan är att de inte har samma respekt för bik? Seriefinal igår liksom. Kan tänka mig att det kommer se ut som det gjorde mot vik förra helgen.

Tyckte man annars såg att Kelleher väger rätt lätt, skall bli intressant att se hur bikkarna hanterar honom.

{5647}: Nej, det har vi ju egen erfarenhet utav🙈
Jag kan inte se någon rejäl utmanare över 7 matcher dock, aldrig.
HV,s fyra femmor är alla bättre än vår första, det såg man tydligt igårdagens fight.

Robin Ztorken L: Fast, vi har i tre tidigare matcher haft den klart bästa kedjan och va
år andra kunde absolut mäta dig med alla deras. HV ska vara glada att de tog poäng mot Löven senast.

Man kan inte bedöma efter en enda match hur formen kommer vara om en månad.

{5647}: Jo det är sant men sedan dess har dom fyllt på med klass.
Dom här fyra femmor som kan producera, vi har för närvarande svårt med det på någon.av våra.
Vi måste få igång, åtminstone två kedjor på allvar

{5647}: Anledningen till att vi spelat jämt och kanske något bättre än Hv71 i det 3 första mötena var för att dom haft kraftigt reducerat lag, men nu med öhnerud tillbaka, Powell , Kehller och den här liraren med så märkligt efternamn in i laget mfl så är dom ett extremt mycket bättre hockeylag.
Visst fan har vi chansen i slutspelet men vi skall ta oss förbi kvarten och semin först vilket kommer bli extremt svårt med våran form.

Gavelo: Bästa coach, bästa backar och bästa målvakt. Hoppas att det räcker...

{9682}: Börjat grogga redan?

Nucky:

Ett topplag har alltid tidigare år tappat formen och underpresterat i slutspelet,
Jag hade sedan innan hoppats på HV skulle bli det laget, hoppas fortfarande så och att det inte blir MoDo…
Jag tycker MoDo stod upp bra i kamp första halvan av matchen, inget snack längs efter sargen och så, minst lika snabba och starka.
Sedan kom det klassiska ishockey slarvmisstaget från Ingman, och en stjärnprestation (2-0) av deras nytillträdde. Det blev svårt sedan med utvisningarna.

Hade Svenningsson satt 1-0 till MoDo i början av matchen hade det kanske sett annorlunda ut

Vårt nyförvärv måste börja ”slita kuk” ute på isen, på bortastå igår, överröstade av en fantastisk hemmapublik, tror inte han rörde pucken många sekunder i matchen

MoDo till SHL 2022/2023 (hoppas)

Gavelo: Vad fick dig att tro det? Verkar jag osamlad?

{9682}:
Före 10 en vardag är väl lagom.

Tarasov: Måste ju träna inför SHL-avancemanget. MacMaster avgör i femte. Beep! Beep!

{9682}: Haha nä inte alls, men nästan lite överdrivet enögd bara

{9682}:
Laddad att se MacM i action

Tarasov: Tänk om Sveningsson kunde lära sig att spela enkelt och bibehålla sin målform - Då skulle han kunna bli ett intressant vapen i slutspelet.

Tycker ändå Hasa klarade av tempohöjningen rätt väl igår, vilket emellertid inte Styf gjorde.

Tror vi måste bli mer destruktiva i slutspelet och tråka ut motståndarna, för vi kan aldrig slå HV 71 genom klass.

Gavelo: Kanske all Bacardi gör mig mer enögd. Du är nåt på spåret!

Gavelo: Fast det stämmer inte alls att de har varit kraftigt reducerade i våra tidigare möten, speciellt jämfört med oss. De hade fullt lag i första mötet bortsett från Ullström och vi saknade själva Tex och Vigneault.

Andra matchen så saknade de förvisso Önerud också men då dök vi upp utan Sveningsson, Folin och MacMaster. Theo var även sjuk då.

KB:
Ja vi har väl alltid haft mer folk borta än dem, lustigt nog var gårdagens match den match vi var närmast fullt lag.

Tyckte vår bästa match mot dem var första bortamatchen, där är vi riktigt bra men orkar inte sista perioden.

Första matchen är också rätt bra, men känslan är de haft lite mer spets när matcherna blir täta och kan avgöra då.

Nucky:

Kan det vara så att vår första kedja som fick vårt nyförvärv, hade hoppats på att vår nyanlände skulle komma in som en ”storm” och lyfta laget,
När det nu verkar utebli tappar de övriga spelarna i första formationen suget lite, deppar ner sig och inser att det inte blir något lyft alls, eller inte heller tillbaka till som det var när Modigs var med, (trots Modigs ruttna sida utanför isen?!)

Det var Inget fel på MoDos fart och kämpa igår,
HV visste hur de skulle ta MoDo på hemmais, deras gameplan funkade

KRB: In med Tanner i förstafemman🏒🏒🏒

KB: Kraftigt reducerat var kanske fel ordval men dom hade en hel del skador på bärande spelare som Fredrik Forsberg, Ullström och Öhnerud.
Anmärkningsvärt är att deras 1:a line i våra 3 första möten spelade 4:e igår då man värvat och fått tillbaka sina skadade spelare förutom Ullström.

Säger rätt mycket om kvalitén i HV71

Robin Ztorken L:
(y)
Någon sorts ”rockad” behövs iallafall (y)

HV:s nyförvärv gav järnet, åkte skridskor ut av bara fan….
Jag vill MoDo:s nyförvärv släpper taget om sargen nu och börja offra sig för laget, in i kampen och visa att han vill och kan!

Om det inte händer har MoDo skaffat sig en spelare som bara vill ha en hyfsad lön våren ut…

KB:
HV:s alla nyförvärv jämfört med vårt nyförvärv gör skillnad….

Gavelo: Forsberg har spelat samtliga matcher mot oss.

Önerud har missat två matcher och han är helt klart en riktigt bra spelare på väldigt många sätt. Ytterell har missat någon match.
Sen har väl Ullström missat samtliga, men har han ens åstadkommit något alls de få matcher han spelat den här säsongen? Inte säker på att han skulle höjt deras lag under något skede av säsongen med tanke på skicket han verkar vara i.

KRB: Kelleher är klass. Bohm och Shinkaruk? Nja.

KB: Myles Powell är hög klass, gör mål och poäng varje match.
HV är nu ett topp 8 lag i SHL och kommer gå upp.
Finns inget HA lag som tar dom i bäst av sju, nerver!

KB: Var inte Fredrik skadad i det 3:e mötet?
Ah jag kommer inte ihåg, dom har så många forwards så det är tusan omöjligt att hålla koll på alla.
Ullström är på förhand allsvenskans bästa spelare, men han har varit skadad större delen av säsongen så han är svår att bedöma.

Det jag ville komma till är att Modo gjort bra matcher mot HV71 i alla 4 möten men ändå förlorat 3, både Hv och Modo har haft skador även om vi haft skador på mindre viktiga spelare förutom vigges avstängning.

Nu när Hv utökat sin trupp rätt rejält så känns det som att det bara kan sluta på ett sätt.
MEN det skall spelas om det först så jag har inte gett upp än.

Robin Ztorken L: Ja, Myles Powell är förmodligen deras absolut bästa värvning. Ruggigt bra. Tänkte inte på honom då det var ett tag sen de köpte han.

Säsongen är inte slut ännu och HV71 har väl förlorat mot alla topp 8 lag hittills, utom typ AIK. Dumt att ge upp innan det roliga ens börjat.

KB: Viklund bör vara läkt till nästa säsong och spelklart, alltid något 👍🏼

KB: visst en match kan dom rubbas men inte bäst av 7 och dessutom med hemmafördel.
Aldrig att dom missar detta, tyvärr

Robin Ztorken L: Det HV gjort bra är att de mixar smålänningar med spetskompetens till skillnad från när Malmö skulle ta sig upp för nästan 10 år sedan med 70 milj från sponsorer och köpte legoknektar. Det får man ge dem. Däremot visar ju historien att under ganska många år under 2000-talet brukade ett SHL lag åka ut trots att de nästan alltid hade bättre trupper sett till meriter än de allsvenska lagen, så truppen är inte allt. Chansen ligger i att ta det till en 7:E match för där ligger all press på dem och då är nästan hemmaplan en nackdel (lex 1999, lex 2016).

Gavelo:

Vet inte om jag tycker att vi gör någon vidare prestation igår, överlägset sämsta insatsen hittills i alla fall. Tycker vi kändes rätt osynkade och lyckades aldrig riktigt störa HVs backar i vår forecheck där vi har varit väldigt framgångsrika i tidigare möten. Vi bökar lite i sarghörnen sen händer det inte så mycket mer...

Vi är ju spelmässigt med och håller jämna steg i första perioden, men det vi skrapar ihop framåt är ju mer av slumpartad karaktär än att vi "jobbar oss till det" kan jag känna.

Visst, hade vi haft maximal utdelning igår så hade vi säkert kunna göra match av det men då finns det inte utrymme för några som helst misstag.

Trilske: Dom skapar inte heller nånting innan deras PP, fram till dess är det ställningskrig utan några större målchanser åt något håll.
Men efter deras PP får dom momentum i princip resten av matchen känns det som. Spec. när vi fortsätter dra på oss utvisningar.
Om vi spelar vårt bästa är HV absolut inte omöjlig att slå, tvärtom.

Det som oroar är dock förstakedjan som måste steppa upp, annars kan det bli respass redan i kvarten.

Trilske: Den klart sämsta matchen av alla 4a möten helt klart, men jag tycker vi kämpa och försöker hela matchen men vi följer ju den trend som vi varit i senaste månaden.

Relativt svagt spel mellan backarna, en iskall första kedja och ett svagt PP.
Sen spelade Hv71 precis så som vi spelat mot dom i det tidigare mötena, hårt och fysiskt och det straffade våran offensiv stenhårt, vi var för små och svaga för att hitta nycklar genom detta försvar.

4-0 speglar kanske inte matchen i sin helhet men att Hv vinner 100% rättvis är det iaf inget snack om.

Tanner bör vara spelklar tills på onsdag, kan bli viktigt.

Gavelo: Sjöbris håller i alla fall för MoDos SHL-fest. Brashear och JFK kommer neka alla Lövare som vill in.

Nucky: De fick helt klart momentum efter första utvisningen. Sen var vi ju på håret att reda ut femminutaren, enorm uppförsbacke efter ett sådant psykologiskt mål.

Känns förövrigt som att HV fått första pp:et i typ alla matcher och lyckats ta initiativ den vägen.

Trilske: En sak som stör mig lite. Sveningsson tackling var väldigt ful och borde ge uppemot 4-5 matchers avstängning, men... med det sagt: Jag har kollat på situationen 20 gånger nu och det ser inte ut som att Andrae blir knockad, utan han faller på ett väldigt onaturligt sätt, nästan som han sätter skruv på sig själv för att flyga ännu längre.

Bad_Brett: Jo, har kikat lite på klippet och han verkar mest förvånad att det smäller. Sven och andra borde använda hjärnan och tackla hårt, men korrekt. Fattar inte varför spelare inte kan undvika att träffa skallar, även om HV-killen borde lära sig att inte titta ner.

Bad_Brett: om vi glömmer bort denna situationen tycler jag generellt att det är dags att ta rejält tag mot all diving som förekommer.

Disciplinnämnd kan titta på situationerna efter och ge avstängning i en match för varenda förstärkning.

Visst snubblar spelare ibland själva och får utvisning med sig, EJK hade en sådan i någon match nyligen, men alla döende svanar, ligga kvar på isen, titta på domaren och skrika på utvisning och ligga kvar istället för att resa sig och spela vidare borde ge konsekvenser.

{9682}: Disciplinnämnden har dessutom inte ens behandlat Sveningssons ärende, är man lediga på helgen kanske?!

Tanner bör vara spelklar tills på onsdag, tro hur man tänker här?
Som någon påpekade för mig några veckor tillbaka var att Tanner haft sin/sina starkaste säsonger poängmässigt som ytter och eftersom Letten inte hittat rätt där så kanske man skulle göra som Hv och sätta ihop en ren transatlantisk kedja med Woods och Tanner som yttrar.

Sen en tanke, Karlsson är våran mest systematiska center, kanska kan Jeris komma in i spelet bättre med en ”förutsägbar” center i den meningen ?

Jag tror det är otroligt viktigt att vi får igång 2 producerande kedjor, sen har ju faktiskt OP’s kedja satt en del kassar så det är väl egentligen bara 3:e som haft det lite tyngre.

« · 2303740 · »