1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

Mora - Modo x2 2021-03-02 03

2159895 · » Till forumet


Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: De slarvade ju bort 1 poäng till Vilda Väsby så det blev ingen tårta. Kan skicka en punschrulle om nån slantar upp för brev och porto.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KB65: Hur mycket fick du in?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Nucky:

Han har kontrakt ett år till, men förläng gärna med honom efter det. Han är en perfekt rollspelare som gör sitt jobb.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Nisse på Mon or: Det är ju enligt nån hos er han tjänar dom pengarna.
Jag hoppas Modo förlänger med honom
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Nucky:

Agenterna har ju dessutom provision så antar att det i deras intresse ligger att få det bästa möjliga budet både för sin egen skull och sin klients skull. Så klart de ställer buden mot varandra och försöker förhandla fram absolut högst möjliga lön.

Sedan är det nog som du säger att i slutändan ligger det väldigt nära och inom 5-15% skillnad.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Nisse på Mon or:

Han driver såklart. Det påståendet kom från någon idiot från erat forum.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KB65: vad innebär KHL-pengar i SebO's fall? Och är han värd det även nästa säsong?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: Sanny pratade om det där med löner och bud från olika klubbar i nåt avsnitt, och han säger då att det skiljer väldigt lite mellan olika klubbars bud.
Vore ju förbannat märkligt om så inte vore fallet med tanke på att agenterna lär ställa buden mot varann
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Det var väl sagt direkt efter fönstret stängde, att det är god marginal upp till den satta budgeten (14 miljoner), även med Zykov inräknad.
Det verkar dock som att man har använt sig av fonden i viss mån. Så det återstår väl att se hur mycket som är kvar där efter säsongens slut.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG:

Det är väl helt naturligt och vi får väl se när årsbokslutet kommer hur man spenderat i förhållande till budget, har man spenderat pengar man inte har eller har man hållit sig inom ramarna? Jag tror på det sista speciellt med Widebro vid rodret, jag får bilden av att man sätter ekonomin först och inte satsar med pengar man inte har.

Sedan är det ju precis som du säger, säg att lag x erbjuder en roll i första eller en andra kedja medan lag y erbjuder en roll i en tredjekedja.

Vissa spelare kan säkert acceptera lägre lön för större roll, vissa spelare vill maximera lönen och klubben som vill ha denna till en tredjekedja kan få betala lite till som kompensation för en mindre roll. Sedan kommer allt det sociala och runt omkring hockeyn in, får man ett kontrakt nära där man har sin bas och vänner/föräldrar kanske man kan acceptera en lite lägre lön i klubben, ska man flytta och sätta sig 70 mil från sin bas så kanske man vill ha lite extra lön för att välja det alternativet.

Att vi systematiskt skulle betala överpriser till spelare tror jag inte är så troligt, däremot vet väl agenter och spelare att vi har mer än t.ex Västervik att röra oss med så troligen försöker de pressa lite extra i förhandlingarna, 10% upp på just deras kontrakt vet dom är en betydligt mindre del jämfört mot budget än i t.ex Västervik.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Tarasov: halva lönen är århundradets överdrift men det finns en hel del exempel på spelare som valt lägre lön för att spela i en konkurrent till modo, precis som det finns några exempel på spelare som valt lägre lön i modo. det är ofta så det funkar :)
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KB65:
Iofs talar vi spelare som anslutit efter nyår kan jag säkert tänka mig ett sådant scenario
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Tarasov: Vi vet ju redan från säkra källor att Sebbe Ohlsson tjänar KHL-pengar i MoDo.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke:
Hur många har Modo som lirar för dubbla pengen?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
J F K:Ja, men exakt. Jag har hört att Filip Karlsson ska ha blivit erbjuden en högre lön hos oss, men valde Västerås pga att tjejen pluggar i Uppsala.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
ToddW: Kan bero fler saker också. Den sociala situationen, sambo/frus möjligheter att få jobb och trivas. barn i skolålder. närheten till föräldrar jag barnvakt om man planerar för barn. tänkt roll där man vet vad man har, men inte vad man får osv.

fast halva lönen låter osannolikt.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
J F K: ja helt rätt igen, vi är överens, ett bra tränarnamn och nån eller några dragande spelare.
jag vill absolut som du dementera de rykten som du nämner om att modo betalar 20% mer i löner, inte sant, där i mot råkar jag veta att glader i år fått nej från ett antal spelare, den jag känner till fick en halverad lön och är sist jag hörde från honom nöjd och glad i de lag han spelar...... inte bra..... viktigt nu att få in kanontränare till nästa år, nån som folk vill spela för.....
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: Skulle bara kolla om någon hade tillgång till premiumartikeln men upphetsad var jag inte, där tog du fel.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: haha, vilken bullshit. Skulle du personligen gå till en arbetsgivare som betalar 50% mindre i lön om du fått erbjudande från 2 olika företag?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: det där är bull..😂
Vilka har gått till andra lag för halva pengen? Så om de blev erbjudna 70k hos Modo var närmaste konkurrents erbjudande 35? C’mon😆
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Bava: luktar lite byte mellan leksand och modo i så fall, hellkvist var ju själv på plats i matchen modo-mora
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: Jo, men det hör vi varje år. Vi betalar alltid 20% mer osv. Det ska man nog ta med en väldigt stor nypa salt. Det är dock viktigt att vi får in ett bra tränarnamn, för då kommer vi samma dag bli mycket intressantare.

Det är klart att man värvar för att spela i allsvenskan och har en option att bryta det om man inte håller sig kvar. Det kan mycket väl vara toppnamn, för jag tror inte man värvar "vattenbärare" först, utan nu går man nog för en vass stomme.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Silly: "Enligt mina uppgifter ska han ha gjort klart med spelare utifrån. Och när jag pratade med kollega Adam Johansson hade han till och med hört att det ska handla om två spelare. Det kollade jag faktiskt upp, och det stämmer att mer än en spelare ska vara klar utifrån. Intressant, och något vi kommer att följa upp. Vi kommer även att följa upp Modos tränarjakt. Den hör jag består av en sex-sju namn. Här har Modo den ytterst märkliga arbetsgången att styrelsen får en presenterad lista av sportsliga ledningen (Glader) och sedan avgör de helt enkelt vem som ska träna Modo."
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Eller: tyvärr inget att hetsa upp sig för, lär inte vara några toppnamn då vi inte än vet i vilken liga modo spelar nästa år. mer bekymrade är de namn jag hört tackat nej redan i år, trots väldigt fina kontraktserbjudanden, blir en svår nöt att knäcka om så få kan tänka sig spela i modo. hört ett antal spelare som gått till andra lag för halva pengen.....
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Silly: Hur gör du den tolkningen???
... ”Två spelare klara för Modo”

Modo kämpar för sin existens i hockeyallsvenskan, men sportchefen Fredrik Glader gnuggar på. Enligt mina uppgifter ska han ha gjort klart med spelare utifrån...
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Eller: Det stå inte 2 spelare klara för Modo, Det står 2 Modo spelare klara!

Gissar på att dom pratar om Rögle. Wallinder och Strömgren klara för Rögle!
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Lub: Jo, så är det nog. En bra tränare klar tidigt är dock extremt viktigt för oss.Jag vet att Freddan och Karlin nämns hela tiden, men det kan även vara någon annan. Bara det är en tränare som har ett bra namn.
Man kommer att glömma den här skitsäsongen och satsa på nästa. Minnet är kort i den här branschen...

Dock är det oroväckande hur illa skött det varit sportsligt. Jag tror att yngre spelare påverkas mer av det än lite äldre spelare.

Harju har varit helt ok. Jag hade dock hellre sett honom på en kant tillsammans med en riktigt bra spelfördelare. Jag har full förståelse för att han nu spelar center, men jag tycker att det mer handlar om avsaknad av en förstecenter än att han är lysande i rollen.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
J F K: Jag tror också att namnet på en ny tränare blir en viktig signal + att ni säkrar upp ett antal spelare. Jag tycker Harju + Karlkvist varit bra i år.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Padrone78: det är en premiumartikel men den säger inget mer än att två spelare är klar, inga namn
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Eller: länk? jag hittar inget....
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: Alla nya spelare vi tar in har under hela nästa säsong samma inställning som Dan Hinotes uttalande i sin första match mot Luleå, en hockey hjärna som Ilari Filppula och en sammanhållning som 73:orna.

Det är väl inte för mycket begärt?
:)
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Eller: Handlar säkert om damlaget, för dom vet ju i alla fall vilken serie dom ska spela i nästa säsong
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: I en premiumartikel i Expressen står det att två spelare är klar för MoDo, vet du vilka spelare det rör sig om?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Lub: Det finns inga sådana indikationer, utan det är nog mest frustration hos oss supportrar.

Själv tror jag inte alls att det är så farligt. Får vi underskrift av en riktigt bra tränare, så kommer det mesta att lösa sig. Jag är övertygad om att vi har en god ekonomi och kan - med massor av erfarenhet från den här säsongen - knyta till oss bra hockeyallsvenska spelare, samt behålla ett gäng.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: Det blir även svårare att attrahera bra spelare som finns på marknaden, dom vill inte spela i ett notoriskt bottenlag.
Inte kämpa för överlevnad, utan att ha möjligheter att vinna något.
Vi har varit i just den kategorin i 15 år nu, undantaget fjolåret, i övrigt har det barkat rejält utför och för att prata utförsåkning svart pist!
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: Är Karlkvist på väg bort?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: Är det bara jag som i hastigheten läste Wallson istf Watson... :)
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
BobbyG: Spiken på huvudet, de måste börjas med att förändra från toppen, en god styrning underskattas ofta både i näringsliv och föreningsliv. styrning = styrelse.
elemetärt min käre watson........
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: personligen tror jag det är över för modo nu på en överskådlig framtid. oavsett hur det går denna säsong. det är samma styrelse som ska anställa nästa tränare och möjligtvis också nästa sportchef, det känns sådär om jag ska vara snäll, förtroendet är i botten och varumärket är skadat. juniorerna flyr, karlkvist flyr. kvar på kontrakt är spelare som inte är bra nog och som i vissa fall har alldeles för mycket betalt.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Såklart Enström också ja och Hägga som försvann
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Axle San:

"Hockey är väldigt intressent då på papperet starka lag kan haverera och även tvärt om med svaga lag då."

Troligen därför att det är en sport där det går extremt snabbt och behövs snabba beslut, då är spelarna väldigt beroende av självförtroende/trygghet för att prestera maximalt och få ut sin fulla kapacitet, de bästa hockeyspelarna agerar instinktivt och åker inte och funderar. En dålig start blir en negativ spiral. Räcker att en sådan som Karla åker runt och funderar och tvekar vid pass eller skottläge för att han ska gå från att vara en toppspelare i ligan till en i mängden.

Så som du säger är det nog otroligt viktigt med pådrivare i gruppen, sådana som Enström, Hedman, Björka, Hägga är nog mer saknade än vad man kan tro.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Hockey är väldigt intressent då på papperet starka lag kan haverera och även tvärt om med svaga lag då.
Jag tror att det handlar mycket om karaktärerna på spelarna, se bara på Modo eller för den delen Brynäs, det finns gott om på papperet starka spelare men vid motgång så blir det haveri. Jag har ingen hjärnkoll på vilka skallar Modospelarna har men det försvann några med rätt skalle inför säsongen tror jag, som Tambellini, Johan Forsberg, Oscar Hedman, Henric Björklund, Matthias From till exempel.
Mjukt virke ger inte starka stommar.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke: väsby kommer lätt plocka med sig 6 poäng av kistianstad, tingsryd och almtuna blir svårare, spännande....
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KB65: Ja jag håller med dig, Modo kommer inte bli poänglösa efter helgen och ljuset i tunneln är väl att de funnit nån sorts motivation mot just löven och timrå.....
Karlskoga och tingsryd kommer de gå ifrån utan poäng så löven och timrå blir nyckeln för modo att slippa kval mot kristianstad... håller tummarna..........
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Trustor:

Jag tror du tolkar in lite för mycket i hans uttalande samt tar det ur sitt kontext.

Han pratar ju om att man inte tar ansvar, spelar klart och värderar situationerna. Det är elementära grunder i hockeyn, man spelar klart situationen tills domaren blåser eller pucken ligger i mål, man rör på benen för att sätta sig själv i bra läge och hjälpa medspelare, man tar ansvar och är noggrann med puck. Det är detta jag tror han syftar till, inte att våra spelare ska vara sämre rent tekniskt eller taktiskt.

Detta uttalande är ju väldigt beskrivande:

"Vi ser att så länge det är match så är vi med och spelar. Men sedan när det blir motgång så tycker man inte det är lika roligt längre och det är självklart ingenting som håller. Vi måste spela även när det går tungt. "

Vi var väl så bra jämfört med Mora så länge det stod 0-0, när de sedan får ledningen är vi så sköra mentalt och börjar direkt tänka "fan en ny förlust, det går åt helvete idag igen", typiskt ett bottenlag och dess mentalitet. Vi är så beroende av att få mål tidigt och då rullar det på som t.ex mot Västerås hemma. Samma sak händer ibland när det går för lätt som i 4-0 ledning mot Mora, då slappnar vi av och går ifrån grunderna för vi tror att det är klart, när sedan målen börjar trilla in tvekar vi och tillslutet är de ikapp och vi blir rädda igen.

De elementära grunderna att kämpa i varje byte oavsett resultat på tavlan, att spela klart varje situation trots att det man leder med 4-0 i slutet eller ligger under med 1-4 är inte där.

Det gäller nu bara att överleva säsongen och sedan ta ett avstamp mot nästa.

För jag vill verkligen inte kvala med detta lag av mentalt trasiga spelare.

Sedan kan vi se hur viktigt det är att få en bra start, man kan inte ändra ett helt spelsystem under säsong utan man kan bara skruva på detaljer. Så alla som säger att Piva och Sunken misslyckats med ett nytt spelsystem tror jag har fel, man har inte infört ett helt nytt spelsystem man har försökt ändra på detaljer för att helt byta system som är intränat och inpräntat i spelarna under en längre tid är väldigt svårt och inget man lyckas med på denna tid. Korrigeringar gör man såklart.

Sedan är det såklart mycket som hänger med mentalt från inledningen av serien, om det är svårt att ändra spelsystem under säsong så är det nog nästan ännu svårare att jobba med det mentala och självförtroendet, är detta kört i botten är det inte så det ändras av en ny tränare utan detta kommer från att vinna matcher och spela stabilt över tid.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
SKiLMY: Solnas problem kom av att de egentligen inte hade någon ekonomi överhuvudtaget. De spelade på dispens. När de var "topplag" värvade de spelare som de inte hade pengar för, vilket gjorde att deras risiga ekonomi blev ännu sämre. Ett praktexempel på ett luftslott.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
jonsson: De verkar ändå tycka det är kul med hockey mot Löven. Tror och hoppas att vi kan ta poäng till helgen mot ett ganska svagt Löven för tillfället.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Trustor: De mest elementära i hockey är inställning, de vet vi alla som en gång vart aktiva..... därav ordspråket: motivation slår klass.
Har själv förlorat otaliga gånger mot ett mycket sämre men mer motiverat motstånd..... (b l a IK POLAR, HaHa)
Tror inte för en sekund att Sundquist i detta läge skulle ifrågasätta sina spelares förmåga, de vore tjänstefel.
Tror han som vi är trött på att se ett gäng oengagerade spelare.....
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Trustor:

Så det blir inge ” knyta näven ” mot löven till helgen då.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
acerjocke:

Jag har såklart säkert fel. Är ju inte alls insatt mer än det jag läser i media.

Tycker dock att tränarens uttalande är verkligen anmärkningsvärt!

Kanske är det en av alla sportfloskler som han tänker biter på fans och sponsorer, visa klubbhjärta mm.

Jag reagerar på att han säger att hans lag inte ens är där i sina ”elementära grunder”.....

Vad menar han då med det egentligen?
Att hans lag glömt hur man åker skridskor och passar och tar markering? Hur kan man glömma det?

Antingen har inte de förmågan - felrekryteringar.
Eller så vill de inte - gett upp.
Eller kanske är de också typ utbrända, vem vet.
Kommentera

2159895 · »