1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481629 inlägg · 4079 ämnen

Mora - Modo x2 2021-03-02 03

« · 2159528 · » Till forumet


Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Svara på mina två frågor
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Domsjö: obehag inför flera motstridiga känslor?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: Läs på om kognitiv dissonans.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Confusius:

Jag har förklarat men du förstår ändå inte hur det går till.

Ett exempel så det kanske klarnar.

På jobbet ska vi anställa en ny till ett projekt och ett team, kanske en teamledare, jag sitter som senior i det projektet och har koll på domänen, tekniken, kraven på profilen och vad teamet saknar samt erfarenhet av rekrytering sedan tidigare.

Jag är med under arbetet att skapa en arbetsannons och kravprofil, är med att plocka ut profiler utifrån cv och rekommendera vilka som ska kallas till intervju. Under intervjun är jag med för att validera kompetensen och avgöra vem som är rätt för rollen på de kompetens och personlighet.

Efter vi intervjuat 10st kommer jag fram till en kandidat som verkar perfekt, jag rekomenderar denna till min närmsta chef som är den som ansvarar för rekryteringen och kommer ha personalansvar, de diskuterar och kommer överrens om de personliga villkoren och chefen erbjuder ett avtal. Chefen ger såklart sin syn men rekommendationen väger tyngst, det är bara ifall något verkligen uppenbart är felande kommer säga nej.

Efter 3 månader visar det sig att personen har helt fel kompetens, fel erfarenhet och inte alls passar in i gruppen på det sätt jag trodde, personen känner det själv och säger upp sig.

Vem bär störst ansvar för rekryteringen min chef som skrev avtalet och tillsatte personen formellt eller jag som missat och bedömt kompetens, erfarenhet och profil helt fel?

Jag vet att jag personligen skulle ta på mig ansvaret att det blev fel då jag missat, men jag vet också att min chef skulle skydda mig utåt och lägga ansvaret på sig själv då denne formellt ansvarade för rekryteringen, men bakom stängda dörrar skulle jag få ärlig feedback.

Där har du ett verkligt exempel och det är nog väldigt likt hur det går till när man tillsätter en tränare i en klubb. Där gm är den som driver processen och rekomenderar och styrelse/vd tar det formella beslutet på pappret.

Tror du fortfarande att det är styrelse och vd som varit de som drivit hela processen, tagit fram kandidater funderat vem som passar och sedan rekryterat utan att glader varit med?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Domsjö: Fast tanken att sätta hög fart omedelbart är ju inte motsägelsefull? Sedan att man inte har förmågan till det är ju sorgligt. Då blir det motsägelsefult
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: Kognitiv dissonans ger sällan bra resultat. Innan match ” Vi ska sätta hög fart direkt från nedsläpp” ,efter match ” Vi tar inte kampen”.
Jaja, men det är ju Modo vi snackar om.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Domsjö: Men vi var ju aldrig där, undrar vars vi var då
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Bilyaletdinov:När lill-Werner lämnade var han enligt de flesta härinne en förrädare,
han drog ju inte jämnt med Helige Björn. Modo utan en Wernblom är andefattigt, in med han igen
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
jonsson: Och jag är förbannat trött på tränare som hela tiden kör med. ”Vi var inte där”, ” Det är oaccpeptabelt”m.m.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Costanza: 'Dra röva i koks' passar in i sammanhanget
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Bilyaletdinov: hade OSL och Lill-Werner utvecklats så här i Modo? Fan vet, men nog skaver det att det helt enkelt är för att de slipper Modo-oket
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: Dra ballen i lösgruset. God natt på er alla. Det är inte saft i glaset.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter:

1. Vem/Vilka anställde Glader???
2. Vem/Vilka tog på sig ansvaret för värvningen av Ville???
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Jösses vad du uttrycker dig likt JFK, är ni tvillingar? ;) När någon ifrågasätter er så ska ni håna och förminska, ni är kusligt lika i era åsikter.
Lägg ner den där skiten, härskartekniker biter inte!
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: vete fan, jag tror inte det hjälper att leta syndabockar nu. På någon nivå har set bestämts att det ska spelas ”Hellkvist-hockey” och det är, troligen tillsammans med en grandios självbild, kärnsn till varför vi sitter där vi gör. Utförsbacken började redan efter SM-guldet
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter:Glader skötte inte den processen. Skärp dej o sluta vara så dryg. Mobbning är aldrig bra i slutändan. punkt slut.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Gavelo: Förr hette syndabocken Hugo Styf, eller Pappa Styf, eller Jesper Dahlrot, eller Anton Öhman. Kan rabbla en massa namn tillbaka i tiden som varit syndabockar, men är det en enskild person som är så kass, bör även ledningen få skam
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Confusius:

Du måste kanske läsa och förstå vad som sägs och skrivs, har diskuterats här många gånger tidigare.

Du tror att det är vd och styrelse som letat, intervjuat, pratat med agenter samt valt kandidater bland tillgängliga tränare. Det är fel, punkt slut.

Styrelsen är den som skriver avtalet med tränare och alltså rent formellt tillsätter positionen samma gäller sportchef och vd som dom tillsätter. Detta är det widebro och styrelsen bekräftat och svarat på.

Men det är glader som skött processen och identifierat och rekomenderat en kandidat till styrelsen.

Så största felet är gladers som identiferade helt fel tränare. Ska man säga något om styrelsen så kanske dom inte var tillräckligt kritiskt granskande av profilen. Utan gick vidare med det glader rekomenderade?

Förstår du nu, är det klarare att det inte är widebro som ensam ligger bakom värvningen annat än att dom formellt äger sista ordet och ger ok?

Klart glader ska ha mest skit av alla, det är han som byggt truppen, värvat chansningar, varit sen att agera vid skador eller då spelare slutat osv. Att skylla det sportsliga på styrelse eller vd blir helt fel då dom inte har med det sportsliga eller den dagliga verksamheten att göra. Varför ska vi titta högre upp, får vi ett bättre lagbygge då?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
jonsson: Förstår honom :(
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: Nej Enström är inte enda problemet, men han är den sämsta backen som stått i en Modo dress, jag håller till och med Drew Paris högre fast han inte kunde åka skridskor bakåt.
Enström själv kostar oss 2-3 mål varje match pga slarviga markeringsmissar och det håller liksom inte i vårat läge.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Gavelo: Håller med om att spelet är bra, ibland, men 1-7 o 3-5 (1-5 innan Mora slappnar av) Enström är väl inte enda problemet?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Spelet är ganska bra, men vi måste sluta missa markeringar och sluta åka runt på backplats och jaga puckförare i egen zon för då kommer vi höja snittet från 3,6 till 4 insläppta mål per match.

Tycker Moras tränare säger det ganska bra efter matchen, ”Vi håller oss till våran plan, vi visste att Modo skulle komma ut hårt så vi avvek inte från våra positioner och höll Modospelarna på utsidorna där dom inte lyckades skapa så många farliga lägen”

Det är exakt så Modo måste börja spela!

Enström har på detta dubbelmöte fler markeringsmissar än hela Moras lag tillsammans, det är där vårat stora problem sitter just nu.
Kan vi få Enström av planen och upp på läktaren och få resterande backar att hålla sina positioner så tror jag att vi kan halvera antalet insläppta mål.

Sen kommer vi ha medstuds någon gång och då kommer vi vinna.
Kommentera


Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Hur vet du att du har mer koll än mig, nu blir jag nyfiken :)

Så trots att Widebro sagt i intervju att det var han och styrelsen som rekryterade både Glader och Nieminen, så säger du att så inte var fallet. För att du har full koll?

Vem vill att VD:n ska mer sportsligt ansvar??? Tror ingen av oss härinne vill det, då är han ute på hal is.

Jag skrev om hans och styrelsens ansvar för att jag är less på att ALLA verkar vilja hänga Glader och tränarna, när vi kanske ska titta högre upp.

Vill för övrigt inte hänga någon, ville bara nyansera något.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Smurfen: Käre Smurfen.

Vi är nog kvar o resten kan bara bli bättre.

I mogon ser jag MoDo-Frida avgöra VM-stafetten o sen bygger vi ett lag inför nästa säsong, inget trams, bara ett lag
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KRM: Det var nog dagen absolut bästa förslag.
Outstanding!!!
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: "Det hade kunnat varit två till och det är en match mindre kvar att spela"

Helt sant. Det gäller att fokusera på det lilla positiva som finns :-)
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rockson: För ovanlighetens skull?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Denna säsong går verkligen till historien där verkligen allt går i mot oss !!

Undra om vi kan få igen lite grann nästa säsong om vi är kvar ??
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
puffe: Japp, vi skulle inte ens slå ett bandylag nu, ej heller valfritt innebandylag på is.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
bar mofftak: Ett tränarbyte till tycker jag vi nog ska kunna åstadkomma, helt klart.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Är Tranås gifiga i år igen, trodde dom gillade bandy?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Gavelo: Som vårt spel ser ut tar vi inte ens tre poäng mot Tranås på 10 försök.
Thats facts👍🏾
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
bar mofftak: Kanske pröva utan tränare? Kan ju knappast gå sämre?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Förvisso, men så var fallet, tyvärr
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Confusius:

I detta fall runt widebros inblandning i värvningen av tränare så svar ja, mer koll än dig.

Vill man att vd:n ska ta mer sportsligt ansvar så är man helt fel ute.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rockson: Om de tagit 3 såg jag det som helt kört för er att undvika kval, och så såg det ut länge. Ni får ta och fixa det här, behövs mer elithockey i regionen inte mindre. Tränarbyte?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Vi kan väl kryssa hit o dit, Piiva o Sunken-Effektenä'r ju närmast magisk, ger oss nog några strö-poäng, fast alla vill lämna skeppet
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Dundee: ja hoppas Almtuna har nåt att spela för i de sista matcherna, har Hästen som jagar o Taif strax ovanför, Väsby har 2xKik, Taif o 2xAlmtuna kvar
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rockson:

Det hade kunnat varit två till och det är en match mindre kvar att spela.

Inte jäkligt mycket ljusare men lite bättre läge iaf.

Vilken jävla säsong dett varit, visst vi har varit riktigt dåliga men får ju inget med oss. En ledande center kallas tillbaka för att dom får en avstängning, när han sedan ska ansluta kommer avstängning nr 2 på 6 matcher. Han lär ju inte vara tillbaka fören efter mötena med löven om han ens kommer tillbaka. Vi hade behövt honom i varje match.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Det är ett önsketänkande jag ser det ej själv heller. Men finns det något jävla anamma kvar hos spelarna så kan vi nog med ordentlig tur kanske lura löven på nån poäng. Dom är ju lite svajiga just nu.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Medans du har full koll?
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Modo kan absolut ta några poäng mot Björklöven då dom passar Modo klart bättre än Mora.
Sen kan vi absolut ta poäng mot Tingsryd hemma, tar vi 3 poäng till så bör vi klara oss undan kval
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Dundee: Ursäkta mig men var ser du Modo ta 4-5 poäng i de avslutande omgångarna?
Vill du utveckla det resonemanget.

Jag är idel öra.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Rytter: Ja man får ju hoppas på kik tar minst 1 match och gärna poäng I den andra. Men vi har ju allt i egna händer och finns det något jävla anamma i spelartruppen så är det dags att kavla upp ärmarna och visa det mot löven. Kan vi lyckas få med oss nån poäng I helgen så kan den vara guld värd.

Ja.det är bara hålla på almtuna med för dom har väl väsby 2 gånger kvar att möta med.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
bar mofftak: Väsby hämtade in en poäng på oss idag. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna översättas till att det ser jäkligt mycket ljusare ut.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Robin Ztorken L: Får hoppas på KIK, de kanske vill hålla sig kvar
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
Smurfen:
Tror det skulle blivit ersättning för missade intäkter, av staten
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KRM: Väsby har Kristianstad i ett Dubbelmöte nu Förvånar mig inte om Väsby tar full pott där.
Kommentera

Sv: Mora - Modo x2 2021-03-02 03
KRM: kan vi skrapa ihop 4-5 poäng på dessa återstående matcher så tror jag att vi grejar att slippa kvala. Men ser dock inte hur vi ska lyckas med det som vi uppträder nu. Men vi har ju blivit förvånade förut.
Kommentera

« · 2159528 · »