1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531219 inlägg · 4122 ämnen

Morten Green klar för MODO.

Sv: Morten Green klar för MODO.
westerlind: Låg densitet?

scim: Är osäker på det. Men jag har det.

NuMountain:

Som dessutom bor i lätta tält. Vi måste civilisera dem.

westerlind:

Har röda bollar lägre densitet?

scim: Flyttar alla norrlänningar tillbaks så väger det över till vår fördel igen. Snart bor det ju bara lappar och samer här.

NuMountain:

Du förutsättar alltså att Djoos alltid spelar i Gavlerinken? När han spelar i Malmö så blir ju hävarmen längre och Sverige tippar ner i Danmark.

scim: Man har ju för fan en röd. Tror för övrigt Åre var först med att anordna sådana golftävlingar i Sverige. Jag var med och sköt bort ett antal bollar, men hade oerhört kul...

westerlind: Dessutom blir Djoos tyngre och tyngre för varje år. Men när han dör ut så tippar det över mot norr igen. Frigående boskap i fjällen och björn och grejjer.

knaskamilla:

Är det verkligen så smart att skjuta runt en vit liten boll bland all snön?

NuMountain:

Arjeplog vet jag inget om, men i Arvidsjaur har de i alla fall vintergolf. Det kan inte södra- eller mellansverige skryta med!

NuMountain:

Jo men Kaknästornet och Linköpings backbesättning väger nog upp ganska bra.

NuMountain: Bra tänkt. Antagligen blir det Gävle, där finns det en massa SM-guld.

scim: Det fungerar inte. Norra sverige väger mera än södra av flera olika orsaker. För det första är det mera veckat, vilket ger mera ar. För det andra så finns det mera tunga mineraler och ädelmetaller. Med det sättet kanske medelpunkten blir i Arjeplog. Har dom ett ES-lag?

westerlind:

Pröva att skicka ett brev.

scim: Vad är det för trams, det var ju just det den där klyk-Lasse gjorde som jag pratade om. Det funkar bra med Madrid, men hur kul blir det med en flytboj i Tonga?

PS. Har försökt ringa 90740, men får bara beskedet "Beställningen kan inte utföras"

knaskamilla:

Mellan tummen och pekfingret.

scim:

Då kan man iofs undra: är mellansverige en punkt? Om det inte är det; hur vet man hur stor yta runt punkten som är mellansverige?

westerlind:

Ja, då bor du tätare än mig.

Jag tycker man ska klippa ut en modell av Sverige i kartong och sedan försöka balansera modellen på pekfingret. Mellansverige är givetvis den plats där perfekt balans uppstår.

knaskamilla: Hur tätt bor du? Jag bor ensam i en etta. I Stockholm.

westerlind:

Jo, nog pratade du om Östersund.

Skulle man dela upp Sverige efter hur tätt folk bor i de olika delarna av landet så är ju iofs Norrland ute i periferin. Kanske det är det man gör?

Nåväl. Ett mellansvenskt lag lär ju i vilket fall som helst varken vara TIK eller MoDo.

knaskamilla:

Okejrå, men jag pratade väl om Östersund? För övrigt har väl inte många söder om Gävle begripit att Norrland utgör ca halva Sveriges yta. Ska man för övrigt envisas med att utse en geografisk mittpunkt tror jag det blir lite trassel i Indonesien, Chile, Tonga och andra viktiga ställen, eller hur?

Men, jag håller med dig och taddy. Snacket om mellansverige har säkert skapats av inavlade 08-or på radio, tv och tidningar....

westerlind:

Ja, men du...före internet...det var läääänge sen!

Sveriges geografiska mittpunkt bryr jag mig inte mycket i. Det är dock ganska lätt att konstatera, genom att titta på en karta, att Sundsvall ligger mycket mer mitt i Sverige (om man kollar lodrätt och skiter i resten) än vad Sthlm gör.

knaskamilla:

När jag var ung (före internet), ansågs Sveriges mittpunkt ligga i Sandviken utanför Östersund. Sedan var det någon klyk-Lasse som skändligen förflyttade mittpunkten till Flataklacken i Medelpad - oförståeligt enligt min åsikt...

Taddy:

"Fick för mig att mitten av sverige var Gävle men jag har väl fel, svensk geografi är inte något jag lagt ner tid på.
Har i alla fall för mig att de säger att rikssvenska pratas i Gävle men vem bryr sig."

Mellansverige betyder säkert mellan Sthlm och Gbg.

Norrland börjar i Gävle.

Sundsvall ligger som sagt var ungefär mitt i Sverige.

Taddy:

Jag antar att du inte riktar detta:
"knaskamilla:

Jag tycker det är fånigt att folk hänvisar till att han spelade bra i B-VM. Om man tittar på de sämsta lagen i A-VM och sedan tänker på hur bra lagen lär vara i B-VM så imponerar inte detta det minsta."

till mig egentligen... Jag har nämligen aldrig hänvisat till B-VM, som jag inte sett ett endaste dugg av.

NuMountain: Håller med dig om Karlin. Jag minns honom från TV-pucken, då han
var lysande och dominerade totalt. Sedan vet vi att han fick problem i elitserien.
Han fick aldrig den rollen han hade i TV-pucken (i och för sig inte så konstigt...). Han
kom inte till sin rätt under Bäckman och jag tror faktiskt att han kan bli en riktigt bra
förstecen

Taddy: Jag tror att Morten Green säsongen 2002/2003 inte kommer att göra fler poäng än vad #62 gjorde 2001/2002. Däreomt är jag övertygad om att Green kommer att göra fler poäng 2002/2003 än vad #62 skulle göra 2002/2003. Vad tror du?

Lumber Jack:

Underbara stats. 2+3 på 28 matcher i en serie som är sämre än ES. Men som sagt han kan ändå har utvecklats. För vissa behövs bara miljöombyte eller byte utav olja var 3000:e mil.-

poffa:

Ur ÖA 30 Januari nådens år 2002:

FUNDERAR PÅ FRAMTIDEN
Karlin skulle få en chans att visa upp sig i Boston i början av säsongen.
– Men det blev inget av det. Varför vet jag inte. Det är tuff konkurrens i Boston nu och inga av våra forwards får prova längre.
Mattias har ett år kvar på kontraktet.
– Jag vet inte vad jag ska göra. Ska ta mig en funderare i sommar.

Stat i Providence (H P Lovecrafts hemstad!):

01/02 28 2 3 5 12
00/01 68 3 12 15 28

Poffa: Kontrakten som skrivs med såna spelare som Karlin(ofta unga spelare ) bygger på att de spelar ordinarie. I AHL får han inte alls de pengarna som du tror, detsamma gäller för t ex Markus Kristoffersson som skrev kontrakt för Los Angeles men som harvat i Utah Grizzlies och som för övrigt har varit mycket skadad. Jag har dock ingen aning om ryktet angående Karlin skulle vara sant. Han har nog fortfarande i AHL runt 700-800 papp året så jag skulle inte hoppas på för mycket på att han kommer....

samjo:
Sedan lär det väl skilja lite i hur mycket man skattar i USA jämte Sverige.

Fick för mig att mitten av sverige var Gävle men jag har väl fel, svensk geografi är inte något jag lagt ner tid på.
Har i alla fall för mig att de säger att rikssvenska pratas i Gävle men vem bryr sig.

Milo skulle vara en supervärvning känns det som.
Det som är lite tråkigt är väl att Slovakien ej är med i EU vilket medför att de max får vara 3st totalt. Hade gärna sett en massa spelare från Slovakien och Tjeckien om man säger så.

Taddy: Rör det sig om en mille/säsong skulle jag kraftigt överväga alternativen. En Elitserielön på 50.000kr/mån är inte ovanligt i många klubbar. Det skulle innebära 600.000 för ett år. Då är skillnaden mellan farmarliga och Elitserien inte speciellt stor.

Ok, Zvolen i Slovakien. Hur pass bra är den Slovakiska ligan då kan man fråga sig? Hur som helst. Milo verkar vara en mer spelande back. 177 cm, 84kg och dessutom högerskytt. Född -73.

Han får gärna komma till mellansverige. Mitten av Sverige = Sundsvall. Då återstår Timrå och Modo som alternativ då :)
Timrå har ju redan värvat två finska backar...så det kanske lutar åt Modo då. Vem vet??

samjo: Zvolen vann slovakiska ligan i år

samjo:
De snackade ju om Milo på 3:an, typ att han kanske hamnar i mellansverige. Ja ja tänkte man. Har FBK eller HV visat intresse eller.

Nu lär det ju bara varit löst snack. Men varför då inte säga att han kan hamna i Sverige då, istället för mellan sverige.

Hmmmm

poffa:

Karlinryktet tror jag startade när jag upplyste att jag hört att 3-5 spelare skulle visas upp efter VM. Då skrev jag Kalle Kanin
Ari Salo och några andra som inte skulle göra så många glad på skämt. (Minns inte vilka namn det var)

Har inte hört något om Karlin som egentligen bör betyda att han skulle komma. Frågan är dock hade verkligen Karlin ett envägskontrakt???? Får han verkligen lika mycket i farmen som om han spelat i NHL. Har svårt att tro att de skulle ge någon som knappt varit ordinarie i modo ett sådant kontrakt.
De brukar ju typ bara tjäna 1/3del utav lönen om de inte har ett sådant kontrakt och hamnar i farmen.
Dock skulle jag nog inte säga nej till ca 1mille/säsong i stället för en normal ES lön.

poffa: För den summan skulle jag t.o.m. kunna tänka mig arbeta på en väderstation i Sibirien ett år. Borde vara bra mycket roligare att spela hockey i Boston-trakten. Det närmaste jag varit Boston är New York en sommar -99. Då var det 41 grader varmt i skuggan (en extrem värmebölja befann sig över östkusten då i en hel vecka). Men jag lovar att även under normala omständigheter så är New York betydligt varmare och trevligare än Sibirien. New York ligger faktiskt på ungefär samma breddgrad som Barcelona. Det är först när man kommer till Kanada som klimatet börjar likna det vi har här i mellansverige.

Ignorera sidospåret som jag gled in på. Summa kardemumma: Vi glömmer Karlin och koncentrerar oss på andra rykten istället. Kanada - Slovakien ikväll. Först då får Slovakiens backar bekänna färg. Martin Strbak (+6) och Dusan Milo (+6) hittills. Lintner leder poängligan bland backar överlägset (8p på 6 matcher och +3).

Hmm...Strbak verkar vara en saftig bit. 191 cm och 96 kilo. Spelar i ryska ligan, Lokomitiv Yaroslavl . Milo spelar i ett lag som heter HKM Zvolen. Vilket land är det?

samjo:

Kollade upp det där med lönen. Han får 325.000 US Dollars för nästkommande säsong. Men en dagskurs på 10,24 blir det 3.328.000 SEK.

Någon som tror han motstår den summan för att få komma hem till Kempis ett år tidigare men en bråkdel av den siffran i lön?

Inte jag.

poffa: Stämmer dina uppgifter så kan vi lägga ner Karlin-ryktet. Givetvis avstår man inte 3,6 mille frivilligt.

När silly-season är igång som värst verkar allt vara möjligt för trånande hemmafans...

Om jag inte missminner mig så skrev Karlin ett treårskontrakt då han stack. Chansen att han skulle bryta detta ett år för tidigt för att spela i MODO ser jag som extremt liten. jag kan sträcka mig till obefintlig faktiskt.

Han fick 11 miljoner för tre år, ca 3,6 miljoner/år, inte missar man 3,6 miljoner för att spela i MODO, inte om man kan vänta ett år i AHL och sedan flytta hem.

Glöm Karlin.

NuMountain: Vet faktiskt inte hur Karlinryktet uppstått. Utan jag hakade bara på i ert resonemang om honom som spelare :)

Om det skulle finnas någon form av sanning bakom ryktet så lär väl en spelare som Karlin knappast nöja sig med samma månadslön som Micke Pettersson. Men han kanske är beredd att ta en kraftig lönesänkning (jämfört med farmarliga) ett år i Modo för att få tillbaka självförtroendet och om han gör en lyckad säsong, få fler ögon på sig.

Det finns ju fler exempel på spelare som tagit en "mellansäsong" i Elitserien. Men dessa har oftast varit äldre spelare och relativt stora stjärnor i NHL. Exempelvis Renberg, Dahlén. Sedan finns det ju även de som prioriterar den mentala hälsan före massa dollarsedlar i fickan. Tänker på Jörgen Jönsson som iofs tjänar bra pengar i FBK, men lätt kunnat tjäna minst det femdubbla i NHL.

"Karlin-ryktet" är ju inte det enda hemvändarryktet heller. Det har ju snackats om Timander, Eriksson och Svartvadet också. Men jag tror personligen att vi får vänta några år på hemvändarna. Då blir dom desto fler!

samjo & Taddy: Var kommer Karlinryktet ifrån? Jag sitter och blir lite uppspelt när jag tänker tanken på att Modo ska få hem honom igen, (vilket jag inte trodde för något år sedan.) men jag har inget grepp om varför det ryktatet finns. Vad jag förstår går hans kontrakt ut med Boston och mycket tyder påatt Karlin ska fortsätta med hockey någonstans. Jag antar att det här är enda inspirationskällan till Karlin i Morten Green-tråden. Hedin säger sig inte vara det minsta orolig för att mislyckas med värvningar. Kanske han sitter och ruvar på Modohemvändare? Äntligen börjar det bli lite Modo-silly season och precis som ifjol när många andra klubbar redan verkar klara med lagbygget. Det finns faktiskt lite fördelar med att få karamellen att suga på lite senare än de andra.

Jag hoppas självfallet Karlin dyker upp i Modo kommande säsong. Det skulle vara en mkt bra förstärkning om så vore fallet. De som tycker annorlunda ger jag inte mycket för...

NuMountain:

skäl 1. Modo är de enda som är intresserade.
skäl 2. Han kommer från obygden.

Som sagt det finns många skäl till varför han kommer hit om han kommer.

Ett skäl kan vara att man hoppas på att han verkligen blivit eller kommer att bli en bättre spelare.

Taddy: Jag ser i alla fall flera skäl till att Karlin Kommer till Modo i stället för något annat ES-lag.

MartinS:

Visst kan Karlin ha utvecklats en del, men ser ej heller honom som någon person som verkligen lyfter laget. Han har varit en person som alla väntat på skall blomma ut och aldrig gjort det.
Jag personligen tror att Karlin som högst kan blomma ut till en normalstandard ES spelare.

Finns många som fastnat i utvecklingen.
Minns Jens Näslund som var en stjärna i TV-Pucken och han har väl spelat i boden, rögle mm men kommer aldrig att spela ES.

Vissa utvecklas tidigare och är bättre därför, vissa har talang men eftersom de inte behöver anstränga sig för att vara bäst lägger de inte ner den tid som behövs för att lyckas senare i livet.

Ja det finns 100 olika skäl varför man inte blommar ut.
Och det finns säkert enligt er 100 skäl till varför Karlin kommer blomma ut i "nya" modo.

NuMountain: Tänkte just säga att Karlin jämfördes väl med Foppa när han debuterade i A-laget. kan ni tänka er Karlin, Öberg och Wennerberg i en äkta crash line? :-)

GLMC: Precis vad jag menar. klippte ut en träffande bedömning av honom på Eliteprospekts.coms hemsida. Naturligtvis går det att följa länken om ni vill veta mera.

"After being projected as a future star before being drafted, Karlin has had problems with his development. He is still waiting for his breakthrough. Karlin is a speedy center who is most known for his playmaking skills, which are in some ways comparable to Peter Forsberg's. He also plays a solid two-way game and it seems like he has the tools to play in the NHL."

Taddy: Egentligen så spelar det ingen roll hur mycket vi spekulerar om Green som nerköp jämte Wahlberg. För att vi ska kunna jämföra dessa två, samt deras utvecklingskurva, så måste vi vänta drygt två år. Du sa själv att Wahlberg 'var så dåligt tränad så man ville gråta' första säsongen i Modo. Är inte det ett bevis om något att "träning ger resultat"? Brithén är alltså inte helt ute och cyklar. Jämför man ES-spelarna med NHL-spelarna så är det ändå som att jämföra sommarkollo med militärtjänstgöring. Det är väl den självklaraste saken i världen att man blir bättre ju mer man tränar. Se på Djurgården i fotboll t.ex...

Personligen tror jag Green har lika stor utvecklingspotential som Wahlberg. Men vi ska självklart inte räkna med att han blir lika bra som "nr 62" redan första säsongen. Blir han det så vore det en väldigt positiv skräll.

PS. Några "slovva-backar" skulle man inte tacka nej till. Milo och Strbak ser inte så pjåkiga ut. B. Hedins uttalande i TÅ. Jag ser just nu två bra lag med bra spelare (nåt i den stilen). Det måste ju betyda att han tittar på Ryssland också. Finns det något aktuellt nyförvärv där också kanske? (spekulationer, spekulationer...)

NuMountain:

Vad det gäller Karlin är väl hans "fiasko" i stort en produkt av smått groteska förhoppningar som han fick leva med från knatteåldern. Minns t.ex. en intervju med gamle ismaskinisten i en klubbtidning från slutet av 80-talet i stil med:

"Ja du som får så många chanser att se på unga hockeyspelare, är det någon som du tror speciellt på?"

Inte väljer han då någon 73:a, 75:a el. Sedinare, självklart tar han den 10-årige Karlin. Själv är jag jämnårig med honom och fick när jag senast bodde i Ö-viksområdet höra historier om hur han t.ex. bara behövde visa sig på idrottslektionerna för att inkassera en given femma.

Så min poäng är bara: Visst, ingen lyckad hockeykarriär, men samtidigt finns det ingen annan MoDoit som behövt leva med så snuskigt höga förväntningar.

« · 87937 · »