1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Någon som kan läsa slovakiska?

Sv: Någon som kan läsa slovakiska?
knaskamilla: Jag vill inte verka petig, men skulle inte den där frysen avfrostas nån gång i natt också? Verkar mest vara ett svepskäl för att du inte har tid att sitta här och snacka goja längre. - Nej, man kanske skulle ta och göra nåt vettigt. Avfrosta frysen kanske...

knaskamilla: Står det "Kempehallen" på dörren?

poffa:

Äh. Den behöver ju avfrostas nu. Jag har naturligtvis en backupfrys att stoppa sakerna i medan min frys tar semester! Döööh.

knaskamilla:

Vi normala brukar avfrosta frysen på vintern då det inte är +20 ute.

poffa:

Psch! Nu vill inte jag leka med er mer... =( Nu ska jag avfrosta min frys i stället. Det är säkert mycket roligare!

knaskamilla:

Va? Grepparu inte tugget, bruden? Nu fåruju skärpa're.

samjo:

Läste du mina fina inlägg från igårkväll med autentiska davidj-ord i? Det tog mig två inlägg med babbel för att få med alla isärskrivningar från hans tangentbord som fanns på modohockey.se i fredags... Yeah.

samjo:

Tack det känns skönt att du känner dig lugnare.

Om ni är intresserade finns det även en artikel om Zäta som ni kan sysselsätta er med. Se länktipset.

poffa:

Förväntas vi kunna slovakiska/tjeckiska nu? Jag skulle isf vilja efterlysa en språkkurs, då jag fortfarande inte fattar mycket av språket...

poffa: Det senaste länktipset som du bifogade gör mig helt klart mycket lugnare! Nu tror jag till 99% att ryktet om Milos övergång stämmer.

Hmm...medan jag skriver detta så har du även hinnit ge ett länktips om Foppa, men jag syftar på länktipset till Slovakiska hockeyförbundet eller vad det nu är.

Om ni vill kan ni också läsa om Peter Forsbergs framgångar i NHL i Sportovní Noviny.

Kolla in länktipset.

knaskamilla:

Ja, som jag tidigare skrev så fanns/finns det en artikel på hokej.sk där man säger att Milo är klar för MODO.

Jag skickar länken i länktipset.

poffa: Mina förhoppningar är dels att slovakisk press faktisk talar sanning, dels att du även har rätt angående Hedin och presentation av TVÅ nyförvärv.

knaskamilla: Din ursäkt är godtagen. Din kommentar om den på modoforum beryktade davidj var också ganska rolig.

poffa:

Stod det inte på Slovakiska hockeyförbundets hemsida också?? Det borde väl ändå vara ganska tillförlitligt, kan man tycka...

Om det nu inte stämmer, så har jag arbetat fram en annan förklaring: någon falsk agent har lurat i Milo att han har skrivit kontrakt med MoDo. Antagligen heter agenten davidj, eller något sådant. Till hösten kommer Milo att stå någonstans utan giltigt kontrakt och vara helt vilse. Stackarn.

scim:

Felet ligger ju i så fall hos den slovakiska pressen. Men varen lugne, rätt som det är så kallar Hedin till presskonferens för att presentera två spelare i samma andetag.

Hys hopp!

mgamill och poffa: Det är hursomhelst erat fel, jag är oskyldig! :-)

scim:
Vi handlade ju god tro :-) Det är inte konstigt att det kallas för Silly Season.

NuMountain: Inte för att jag tror att så är fallet men om ett ynka mail från mig resuluterat i att man både på Hockeymagasinet och på SVT-text farit med osanningar så är jag verkligen stolt.

mgamill: *flämt*

Ditt uttalande om Nurminen får "modohjärtat" att hoppa ett par extra slag i bröstet. Eftersom nästan alla övergångar baseras på tidigare kontakter (mer eller mindre långsökta) så är det helt klart ett jätteplus att Nurminen känner Haakanen och Hlinka sedan tidigare. Haakanen har även spelat i Espoo med Högardh och enligt Högardh så ska Haakanen vara en kanonkille.

Det är säkert även ett extra plus att i Nurminens nuvarande klubb Atlanta så spelar två f.d. Modospelare med god inblick i klubben (Svartvadet och Kaberle)

Vi får väl se hur det artar sig.

PS. Det är ju ganska uppenbart att många väljer klubbar där de känner spelare eller tränare väl. Senaste exemplet är Timrås värv av Eldebrink som andretränare (kompis med Kenta sedan 20 år). Även Sjögren har nu skrivit på (tidigare Djurgårdstorped och även klubbkompis med tidigare Timråvärvet Wallenberg (f.d. modoit))

Lite mer från Arbetarbladet:

"I Brynäs är man väl medvetna om att Pasi Nurminen är en av tre målvakter som slåss om en plats i Atlanta nästa säsong och enligt uppgifter ligger Nurminen bra till för att slå sig in i A-truppen.
- Ja, vi känner till läget, säger Bäckström.
Men man vet också bakgrunden. Den att Pasis familj inte trivs i Atlanta och vill flytta hem och mycket väl kan tänka sig spela i Brynäs. Flickan är sju år och ska börja skolan och det vill familjen att hon ska göra i Finland eller Sverige.
Men Nurminen kan tänka sig att stanna.
- Det har växt fram under den här tiden att hans mål är att förhandla fram ett envägskontrakt. Får han det är det kört för vår del, säger Bäckström."

Sundancekid:
Ryktet om Pasi Nurminen blir ganska hett när man tänker på att Nurminen spelade med Hlinka i Jokerit 99/00 och med Haakana 00/01. Dessutom tror jag att han känner Lehtinen från Baltica Cup.

Detta uttalande talar också för Sverige:
"Till Arbetarebladet sade målvakten i dagarna att Sverige är ett hett alternativ eftersom han redan spelat i Finland och vill pröva något nytt."

Detta skrevs på Sportal den 12 april.

samjo: Visst skulle Milo passa bättre i rött. Jag vet i och för sig inte vad Zwolen har för dräkter, men de är knappast röda med M-real-reklam på...
Frågan är väl hur det blir med Dusan. De förhandlar alltså fortfarande, låter inte bra det.

Pasi Nurminen var på väg till Brynäs, men de valde Ram istället. Jag vet. Menade bara att om han nu var på väg till Sverige tidigare, så borde han väl ha en tanke på Modo också, kanske...? I alla avseenden vore det en kanonförstärkning. Tråkigt för Hirsch bara, han blir nog andre keeper i så fall.

NuMountain: kanske skall skicka länken, det såg krångligt ut.

Sökte på ordet "rallar" bara för att se om det skulle leda vidare till andra synonymer av ordet. Råkade då hitta det är på Evrekas sökmotor.

Forum - Luleåfans.......
har en tendens att läsa det de vill läsa i tidningar och artiklar, inte vad det faktiskt står. Som exempel kan jag nämna Rheheheehenberg. Nämnde hockeyspelare är numera en svikare i luleögon, inte bara för att han svek utan i kanske ännu större...
www.modohockey.se/forumshow.cfm?MessageID=23802&parent=23768&timmar=24 - 26.03.2002 - dok storlek: 32.6 kB - svenska

Naturligtvis blev jag nyfiken för att se vad det handlade om. Lite förvånad blev jag.

Sundancekid: Tycker att han Milo ser ut som en slovakisk spelare med slovakisk landslagsdress. Han skulle se mycket bättre ut i röda färger på dräkten.

Brynäs har ju värvat kanadensiska Jamie Ram som förstemålis. Därför lär Pasi Nurminen inte vara intressant för dem. Han får gärna också ta på sig en röd dress nästa år (även om Atlantas bortaställ väl också är röda?)

NuMountain: Rallarmaja förstår jag betydelsen av. Typ svallerbytta ungefär. Men erkänn att räbbmaja var mycket coolare...

samjo: Jag hittade på det. Räbb betyder räv. Rallarmaja var egentligen det jag tänkte skriva men fingrarna skrev visst inte det.

… och här finns info om en annan intressant spelare, nämligen Pasi Nurminen. Men var inte han på väg till Brynäs för ett tag sedan?
Enligt statistiken har han gjort nio NHL-matcher för Atlanta. Dags att åka till Sverige och hälsa på Kari och Mika?

Här på länktipset finns en bild på vår käre Dusan Milo. Nog ser han ut som en Modospelare.............

NuMountain: räbbmaja?

Har varit bosatt i Kramfors-trakten i drygt 20 år men aldrig hört det uttrycket förrut. Är det gammal Ångermanländska, eller dialektal Ö-vikska? Eller kanske nåt helt annat?

Jag vill gärna veta vad ordet betyder. Det lät väldigt roligt iaf!

Scim: Börjar du inte att bli lite byxis nu din räbbmaja. Fara runt på byn och sprida rykten på det där sättet. Nu är Modos forum i uppror också snart. Hockeymagasinet kommer säkert i god dager.

NuMountain: Jag kan förstå några slovakiska ord i den artikeln. Dessa är Dusan Milo, MoDo, Miro Hlinka och Richard Lintner. Går dessvärre bet på de flesta andra :)

Någon som känner en slovensk tolk som kan översätta?

PS. Foppa har uttalat sig efter matchen till Gunnar Nordsröm som skriver NHL Report (www.nhockeyreport.com). Nu behöver varken jag eller NuMo spekulera längre. Så här sa Foppa bl.a.:

– Att det blev fyra poäng i kväll är förstås kul, men så bra var jag väl inte. Men jämfört med förra matchen, så är jag nöjd. Då var jag definitivt inte godkänd, fortsätter Foppa.

Ett klassiskt Foppa-citat med andra ord...
Så bra var jag väl ändå inte. Nej verkligen. Jag håller med. B A R A fyra poäng. Patetiskt egentligen.

Eftersom svensk press vägrar bekräfta Milos övergång till Modo så har jag roat mig med att ska bekräftelse i slovakisk press. Det verkar som om det är gamla nyheter där för jag hittar faktiskt notiser om det lite här och var. En "ny" som jag hittade i en riktigt trevlig dagstidning har jag länkat in. Jag förstår fortfarande inte slovakiska, men nog tycker jag det finns lite mera information i den här artikeln, den ser helt enkelt fylligare ut.

På tal om fyllig. Tidningens riktiga höjdare är ändå att förstasidan varje dag erbjuder en pinupbild som man kan trycka på för att se hela härligheten. Kanske något för svenska tidningar att ta efter. Vill man se fler bilder så finns det ett ypperligt arkiv. Stanna inte för länge i slovakien nu bara.

westerlind: Fick för mig att han huserade i Mora eller något liknande.

NuMountain: Ni ska då alltid gå över ån efter vatten. Finns en kille i Timrå som kan bör vara högintressant - 250kg kärlek.

För mer info, se länk...

Lumber Jack: Precis. En riktigt bra målvakt kan man aldrig ha för många av. Hirsh torde väl ändå utveckla sitt målvaktsspel, fast det är oroande att han är så usel efter isen. Finns det kunskaper i klubben att få tillbaks honom till kryp & krälstatiet? Det ultimata målvakten ska vara två meter och väga ett par hundra kilo, vig så att han kan sitta butterfly en hel match och huggormssnabb med plocken. Vi har helt enkelt ingen riktigt bra målvaktskultur i sverige. Kolla japanarna och deras Sumobrottar-uppfödning. Det skulle vara något att ta efter.

poffa:

Precis, det känns lite som om det vore onödigt att värva en center när vi redan har en av hög ES-klass på backen. Bättre då att försöka få en riktigt bra målvakt. Börjar bli less på att vi nästan alltid ger bort ett mål per match under slutspelet.

Lumber Jack:

Tror du har hittat den ultimata lösningen. Om någon blir skada hoppas jag man satsar på Agu eller Lind istället för att plocka tillbaka MaJo eller flytta ner Öberg.

Jag tror ej att vi har för många backar, mitt tips inför vintern är:

Hedin till NHL
Öberg spelar center,
MaJo spelar allsvenskt

Summa sumarum 8 backar kvar, ett lämpligt antal.

Sundancekid: Vill faktiskt hävda att OM vi värvar en förstecenter plus en målvakt i Lundströms kaliber...då har vi faktiskt ett på papperet b ä t t r e lag än ifjol. Offensivt har vi tappat Wahlbergh och Pettersson. Wahlberg var ingen målskytt (men däremot en superb passare). Pettersson gjorde väl 12 mål kanske? Nog finns det bra målskyttar kvar i laget som kan kliva fram när dessa två försvinner. Skytteligavinnare Högardh (22 mål) finns kvar. Staal tror jag kommer göra fler mål i år än ifjol. Tommy Pettersson brukar ju göra en del mål (framförallt mot Luleå). Wennerberg, Lindström och Söderberg lär stänka in ett par också. Werner bökar in ett par returer som vanligt.

Sticker Weinhandl så blir han svår att ersätta. Men stannar han så kan man faktiskt inte klaga särskilt på offensiven!

samjo: Ja, nog ser backsidan bra ut om nu Milo är klar. Milo förresten, det ringer ju rätt glada klockor i Modohuvuden. Milo Horava förstås. Men nu heter ju den här Milo Milo i efternamn...

Anyway. Diskussionen om MaJo's vara eller icke vara är intressant. Det verkar ju inte som om Brithenmannen har så gott öga till Lövenkisen. Och det säger sig självt att blir Hedin kvar så är MaJo utanför laget.

Dusan Milo-Pierre Hedin
Kari Haakana (eller vad han nu heter)-Mika Lehtinen
Jesper Damgaard-Magnus Hedlund

Alltså är både Lewerström och MaJo utanför startuppställningen. Och Janne Öberg blir givetvis center.

Sedan är det givet som du avslutar med: En målvakt (bevare oss från Myllys) och en förstecenter (varför inte en till slovak?) så ser Modos lag minst lika bra ut som fjolårets uppställning (på papperet!)

westerlind: Vet inte vem som ska ha äran (hundhuvudet??) för att ha spridit nyheten. Men som du sa...det är onekligen fascinerande att se att ett rykte på HS kan sprida sig till Text-TV så pass snabbt. Men jag antar att de på hockeymagasinet kollar sina källor innan de presenterar en sådan nyhet. Text-TV litar tydligen på att hockeymagasinet är en tillförlitlig källa så jag hoppas de har rätt...

samjo: Fascinerande hur en förfrågan på HS utvecklas till en nyhet i Text-tv. Är nog mgamill som ska ha den stora äran, även om poffa och scim hjälpte till...

Tittar in här för första gången sedan i fredags. Det har hänt saker under helgen märker jag. Timrås GB avstängd pga interna problem??? Hoppas det inte innebär slutet för Hockeysnack för jag är verkligen positivt inställd till detta community. Har letat länge efter ett ställe där man kan diskutera med likasinnade och inte hittat något bra....förrän nu.

Efter att ha läst tidigare inlägg idag kan jag konstatera att det verkar som om 'scim' och 'poffa' ligger bakom den glada nyheten jag läste på SVT's text-TV sida 328. Nämligen den att Dusan Milo skrivit på för Modo. Hoppas verkligen att ryktet stämmer nu!! :)

Modohockey.se har iaf ännu inte publicerat nyheten offentligt (måndag kväll kl 19). Webmaster kanske har pingstledigt. Vi får hoppas det. Imorgon tisdag vet vi bättre.

Spontant känns det lite som att: -räcker det inte nu? Ännu en back. Men givetvis tackar man inte nej till en back av Milo's klass. Det känns lite som att pappa Hedin räknar med att sonen Hedin sticker till NHL redan detta år. Eller har de tänkt låna ut en del backar till ÖSK/Löven? Som det ser ut nu har MODO 5(!) backar som spelat i respektive lands landslag.

Sverige: Hedin
Finland: Lehtinen, Haakanen
Slovakien: Milo
Danmark: Damgaard

Lägg dessutom till 2 backar som spelat för Sverige i JVM: Lewerström, Hedlund.

Om M Johansson hade svårt att platsa ifjol, vad ska han då ha nu? Blir det kanske Löven eller ÖSK för honom? Backsidan ser otroligt bra ut på papper nu! Alla experter säger ju att man ska bygga laget bakifrån. En bra målvakt nu plus gärna en center av hög klass så är vi kompletta.

Frisco: Nu fattas det bara 1 bra målis och 2 bra forwads sedan är truppen klar och man kan njut av sommaren i väntan på nästa säsong.

ModoAnte: Jo jag tycker det ser bra ut. Har aldrig varit orolig heller.

Frisco: Det ser ut som att modo får en bra backbessätning trots att vi tappade så många backar.

scim: Då måste vi i acylvärket ha tre kopior av orginalansökan.

scim: Japp!! Jag är ju nästan Modoit! :)

Fast att den är stängd har ju inte med mig att göra!
Jag började ju med poesin här hos er :))

rådbjer: Så du försöker söka asyl i denna gästbok? :-)

NuMountain: Ska väl erkänna att mina poesitalanger inte riktigt är färdigutvecklade ännu.

Jag är i puppstadiet men kommer att blomma ut till en vacker fjäril en dag!
Då kan ni ju alltid säga att den där han var först på poesi hos oss på HS!

Fast det är ju klart, jag kommer ju från TIK:s HS o den är ju stängd nu! :))

« · 91117 · »