1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532486 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Kamil Sundström, ny spelare i MODO Hockey. Powerforward-typ med bra statistik från AHL.

Det drömde jag inatt... hoppas jag inte lurade nån :-)

hellge: Tjaa, varför inte? Han är väl tom lite lik Henke Lundqvist? Iaf på den där bilden. Hugg NU, så man kan sova lugnt!!
Varit i France o provat på, duger det åt Ecke? Elr måste det vara Österrike-anknutet?

Poffa:

Hento känns inte idealisk, han är väl rätt likvärdig som Backlund, något ojämn.

Jag skulle vilja ha Henrik Karlsson i SSK. Han är jag grymt impad av. Hans storlek och hans spelstil påminner om de allra bästa. Bara en sån sak att han har konkurerat ut Bjurling tyder på klass. Dessutom har han knappast sett sin topp ännu.

Enligt Elite prospect går han kontrakt ut 09. April brukar vara brytning för kontraktsår. Jag säger hugg och langa upp lagomt med kosing.

www.sodertaljesk.se/0708truppen.asp?visa=alaget&PID=225

Poffa:

Vill inte ha...
Ge oss en bra målvakt istället...

Rykten säger att Hento är på glid från Linköping och att MODO är tänkbar ny adress.

FÅR man önska nåt? Efter bla kvällens match: Chris Heino Lindberg!
Överglänste ju många, Gnaget kan tacka honom för segern ikväll.
Frexten, vaffö är inte stats uppdaterad?

Paddan: Sickna killar. Inga dussinmål, direkt. Snygga passningar, härliga dragningar, bra skott och en jävla portion glädje. Som Olle skulle sagt, Kärlek!

Poffa: Äh, nu blev jag ju sugen på att kika på hockey igen...

www.youtube.com/watch?v=dgTCYpZp71k

MorganaLefaey: Du har ju glömt att Hasse Jonsson äter lunch där varje dag...

Enbart det kräver väl en extra gubbe/gumma i köket... :-)

Frisco: Jo det kanske inte är enbart matlagning de håller på med. Men tycker det låter som ganska mycket när de haft 4 på heltid som de kan förändra arbetsförhållandet för.

Tar väl en del tid att göra menyer och inköp, men 4 på heltid plus ett antal tid om man får chansa låter som väldigt mycket personal för att driva en restaurang som har lunch plus middagar 1-2 ggr per vecka.

Men vill tillägga att jag har noll insyn i hur en restaurang fungerar så det kanske behövs en otroligt massa fler kockar än man tror.

MorganaLefaey: Nån måste väl diska tallriken och köpa palsternackor.

Paddan: Vet inte om det här tagits upp redan. Men början på besparingen medför att 1 får gå och 3 får gå ner i tid på Modo´s restaurang.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.914225

Detta skall tydligen göra att man tjänar ca 800.000 kronor.
Hur mycket jobbar de på restaurangen egentligen? Är det något förutom lunch och matchdagar?

spud: Vi har tinnitus i hjärtat,
på grund av imorse.
Vi hör signaler vi inte förstår,
som väcker känslor vi inte förmår.

bisterfinnen: Ja varför inte.. Nej men det finns väl tränare som klarar av att ha ett anfallspel i sin vision utan att det blir Blixthockey.

spud:

Jim Brithén ?

Poffa: Jag är så trött på defensiva tränare, jag vill ha en som har visioner om ett spel över hela banan.

Om inte spelarna klarar av att prestera utan en tränare som hotar dem med stryk då kanske det är nya spelare vi behöver.

Poffa: Visst, bänka på bara. Sätt dom åt sidan om dom inte presterar. Men inte fan vann Södertälje något SM-guld på det sättet inte, nej nej, dom spelar i kvalserien just nu.

spud: Fast tränartypen känns som helt rätt. En tränare som inte vill ha Svarten, Salle, Hasse J och övriga rutinerade som kompisar på facebook utan har modet att bänka den spelare som är värdelös, oavsett vad de heter.

Strömberg är rätt typ men fel person, känns det som.

Modoante: Då måste den som skrivit modos kravlista på en tränare vara kraftigt skadad.

Vad i Strömbergs karriär är det som ska kopieras till MODO?

MODOJohan: Håller med tå tar jag heller Gradin om jag får välja.

Modoante: Hualigen...

Salle: Det jag menade var, hästen hockey ligger lite för nära Linköping. Espeland har spelat i Linköping således kan det ligga närmare att välja LHC än modo om han tar nästa steg.

MODO får gärna profilera sig i Norge som att vi tar hand om deras talanger, om vi får ett sånt rykte i Norge kommer vi ha en fördel gentemot andra klubbar när det kommer till norska talangers val av klubbar i sverige. Därför tycker jag att en sån som Espeland ska få en rejäl chans i alaget innan han skeppas. Och där kan löven vara en viktig pusselbit då talanger får speltid där.

Alla vet att det inte är så jävla lätt att få en spelare att flytta norrut, därför är det av vikt att vi behåller de talanger vi har i närområdet.

Wayne Grezky: Exakt vad jag menade. Men det där med Ecke och kontakt är man ju tyvärr lite skeptisk till.

spud: gamla synder och LHC? Norsk profil med Löven? 
Nu är du så där kryptisk och oförståelig som bara en spud kan vara.

Salle: Det viktigaste om man skickar iväg spelare är ju att fortsätta ha kontakt med dem och hålla koll på dem. Var de då spelar har ingen större betydelse så länge de får en bra utbildning.

Salle: För att Om han blir något är det större risk att han återfaller i gamla synder och spelar i LHC´s tröja.
Jag tycker MODO ska värna om vår norska profil, så mycket norskt som håller klassen bör vi ta, givetvis i kombination med utflykter till vårt grannland. Smid medans järnet är hett.

spud: Tyvärr så har ju inte vårat samarbete med Löven gett oss nånting tillbaka anser jag.
Ingen av de spelare vi skickat dit har ju kommit tillbaka och visat nåt.

Så varför inte låta Espe prova på Vita Hästen OM han nu skall iväg?

hellge: Ja verkligen.

Sen är jag lite orolig för gårdagens artikel om att Espeland, om inte MODO styr upp honom på ett talangkontrakt med löven som alternativ klubb blir jag väldigt irriterad. Förutsatt att han vill det förstås, men om alternativet är Hästen ja då ska man vara bra korkad om man inte anser det vara ett bättre alternativ.

spud: I och med att Backlunds treårskontrakt gick ut, och då Timrå IK under ungefär samma period under den förra säsongen valde att inte inleda kontraktsförhandlingar med Riku Hahl, vars kontrakt också det gick ut, lärde man sig alldeles säkert en läxa på det. D.v.s att det är lika bra att bestämma sig om vad man vill eller inte vill gå vidare i förhandlingarna med en specifik spelare. Riku Hahl lyckades man ju aldrig riktigt ersätta, varför den läxan var rätt dyrköpt. Någon man nog inte så gärna gör om.

Nu hade man alldeles säkert hört sig för hos Lindbäck tidigare och pejlat av om det fanns något intresse. Hade det inte gjort det så hade man förstås hamnat i en annan situation; Vidare diskussioner med Backlund, och om han hade avböjt, söka vidare.

spud:

120-150 K för dubletter av nordamerikansk energi torde vara skitbilligt. Det sägs ju att Steen och Warg ligger i det spannet. Steen och Warg har jag för övrigt tappat hoppet om.

Om nu de nordamerikanska bröderna skulle komma till MODO vill jag gärna ha Salle där brevid dem, en hel nytänd Salle som slipper bära en kejda helt själv tror jag kommer bli finemang

spud:

Angående målvakt. Någon som har bra koll på Miroslav Kopriva. Hans namn har ju nämts tidigare.

Såg han i någon match för Tjeckien (tror det var under LG Hockey Games eller någon annan landslagsturnering), och då var han bra.

Intrycket jag fick av honom är att han är en stor målvakt, men som ändå är riktigt rörlig. Skulle gärna se honom som förstamålis i modo.

mattias - 74: Det roliga med backlund är han avböjde tik tidigt. Modo hörde sig för men han var tydlig med varthan siktade. Trots detta får tikarna det till att de tackat nej till han.

Att modo kommer värva en utländsk målvakt tar jag för givet, enda alternativet måste vara hento, men det känns inte så troligt. Jag har inte hört nåt målvaktsnack.

spud:

Vem kommer att stå i MoDo nu när inte Backlund kom ? Vilka snackas det om?

mattias - 74: Nu är ju lönen en helt annan än vad som tidigare ryktats om, och nog är de värda 120k i månaden jämfört vad man kan betala för annat skräp.

Paddan:

Detta kanske ni har diskuterat men jag länkar den ändå.

Frisco: Och även denna...

"Johan: aldrig tänkt på att bli spelar agent måste ju va ett dröm jobb du hade ju bra näsa för det typ ronni
Leif Boork: Jag jobbar faktiskt som rådgivare åt 12 spelare. Men de är inte så namnkunniga.Ofta är det de som behöver mest hjälp."

Salle: Boork har synts på ett par J20-matcher i Swedbank detta år. Så det kan nog stämma att Boork extraknäcker som spelaragent.

Poffa: Stämmer ju obra med "- Två offensiva backar, Leif Boork har hand om Högström, säger Sigfridsson."

Boorken var väl TV4-tränare iår?

Poffa: Borde väl vara Marcus i sådana fall, men det jag blir mest konfunderad över är formuleringen "Leif Boork har hand om Högström" eller hur det nu stod. Är Boork spelaragent?

Paddan: "Backarna Mattias Högström (spelade slutspelet) och Stefan Espeland (norrman) är aktuella från Modo."

Menar de Marcus Högström från MODO:s J20 eller är det en annan Högström?

Wayne Gresky: Nä, det förutsätter ju att spelet byggs på fart. Det har ju varit MODO:s signum förut. Numer är det allt annat än det. Men har vi generellt sett fart i kedjan kan en spelare som Pettersson skapa enorma ytor för en smart center och en målskytt.

Annars ser jag gärna en energikedja, precis som du beskriver.

Poffa: Det verkar som att Espeland kan vara på väg till Vita Hästen.

Poffa: Själv är jag less på det där solokörandet när det gäller värvningar. Behöver vi spelare som åker bör vi skaffa spelare så det iaf räcker till en kedja som spelar på det sättet. De senaste åren har det mest känts som om vi värvat en enstaka spelare för att ta hand om ett helt område. Står resten av laget stilla så ger en spelare som Pettersson inte så mycket.

ECKE! Se kvällens match och inse att vi behöver en spelare som Fredrik Pettersson. Herregud, det måste finnas massor med sådana transatlanter, om inte annat. 180-185 cm, 85-90 kg och en grym skridskoåkare som ska agera energispelare. Skott, spelsinne och klubbteknik är mindre viktigt men en merit.

Tikinmyheart: MODO kommer inte ge någon 400' i månaden. Av vad jag hört så avstod modo dessa då de fick höra tvillingarnas önskemål.

Wayne Gresky: OK. Men 800 000 för bröderna är det verkligen rimligt? Om uppgifterna nu stämmer dvs.

Tikinmyheart: Klart tveksamt. Yetman möjligtvis, men inte om jag fick bestämma. Ulmer, knappast troligt. Vi verkar ju ha varit på jakt efter abbottarna och det tyder ju på att varken Yetman eller Ulmer anses prioriterad i framtidsplanerna iaf.

bisterfinnen: Vet ni om Yetman och Ulmer får förnyat förtroende?

« · 1148517 · »