1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533945 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Petey21: Och den back som det inte blev, han kommer att spela i New Jerseys organisation kommande säsong.

Paddan: Tommy Wargh får även sällskap i sitt nya lag av Marcus Högström, som spelat med J20-laget de senaste åren.

Icing-Ove: Med undantag för Mojzis som kommer veckan därpå och Green som väl kommer först dagen innan "första isträningen".

Bara så ni vet, Roman Malek kommer till Örnsköldsvik den 16 eller 17 juli. Måndag 20 juli återsamlas truppen för tester och fortsättning av försäsongsträningen.

Hoppas nu bara att Malek inte intagit för mycket potatissallad och Zlatopramen i sommar...

Icing-Ove: En tränad och nykter Döme vore inte fel, men det lär nog vara lite si och så med både det ena och det andra...

Icing-Ove: Nämen, nog är det väl mer än 3 år sedan Martin Wilde gästspelade i klubben?

Paddan:
Det är idag treårsjubileum av klubben viktigaste värvning genom tiderna...

Inte kan det väl vara nyförvärvsdags igen? Åffisijälla verkar ligga nere.

Frisco: Aja, just det ja, som en service till Hahl Bundy blir därför nästa mening lite mer lättförståelig.

En måke i hånden er bedre enn ti fugl dritt på bilen.

Paddan: Vi har många norrmän i laget.

Hittar inte Freddan-intervjun på nätet men här är länken till Wargh-nyheten.

[url=allehanda.se/sport/1.1202057]http://allehanda.se/sport/1.1202057[/url]

spud: Är en stad på drygt en miljon invånare en rysk by?

Lumber Jack: Ja man undra hur han tror att hans axel ska må efter ett år på en luftmadrass.
Men jag gillar ändå den karaktär han visar när han väljer att sitta i nån by och pka buss ett par tusen mil.

Lumber Jack: Är inte rysk sjukförsäkring att sätta ut spelaren på närmsta busshållplats, och sedan får de ta sig hem till hemlandet bäst de kan?

Paddan: Vi får hoppas att de betalat in en rejäl sjukförsäkring.

MorganaLefaey: Så har tydligen Tommy Wargh också hittat arbetsgivare. Det blev Molot-Prikame Perm som spelar i Vysshaja Liga

MorganaLefaey: Har tyvärr inte kvar tidningen längre.

Paddan: Finner inte artikeln på nätet. Kanske är man blind eller så är det en pappersversion. Vad säger Freddan då?

Paddan:
Har faktiskt undrat vem som skulle trivas bra med att vara center i fjärdekedjan...

Icing-Ove: Ska man också utgå ifrån att Tim Weber så gott som redan tagit en tröja i a-laget, eller hur ska man tolka Freddans uttalande om Weber idag?

Tycho:
Ja, bra ändå att rutinerad målvakt, spelskicklig back och powerforward är klara. Det saknas dock en målskytt och ytterligare en spelskicklig PP-center (vilken vi nog kan glömma. Kanske Green kan bidra där)

Icing-Ove: Inte helt olika förutsättningar även om det känns som vi just nu fått in de vi kallar nyckelspelare och ni saknar dem... eller?

Tycho:
Jag håller med dig fullständigt :-) Det viktiga blir snarare att försöka få ihop en lagmaskin och undvika att försvarszonen ser ut som en hönsgård. Det gäller väl kanske TIK också.

Sen tror jag man ska fråga spelarna om de verkligen vill spela PP, för det såg då fan inte ut som så förra säsongen "Nä, skjut du istället, jag vill helst bara pass runt och åka och byta" :-)

Icing-Ove: Och resultatet vet vi :)

Icing-Ove: att bestämma sig hur man ska göra är inte lätt... det jag menade... ;)

Tycho:
Under 2007 så spikade MoDo truppen den 17 juli med "snipern" Robert Döme från NHL. Sedan lyfte man in Justin Morrison (som tung pjäs i 1:a-kedjan) den 25 oktober och senare Kristian Kuusela (som ersatte skadade Salle). Så du rätt, det finns bra spelare som kan bli tillgängliga senare.

MorganaLefaey: Det är risken... Lätt är det nog inte i alla fall...

Tycho: När man upptäckt att det väldigt sällan är så att man har alla friska och krya nu mera så kan det vara en ruskigt farlig taktik. Men visst kan det vara så att de tycker att befintliga spelare som finns tillgängliga är för dåliga och därför vill vänta. Jag tror dock att risken är stor att om man börjar serien med den hör forwardsuppsättningen så kommer risken vara överhängande att vi får se stressvärvningar ala Ecke igen och det kan bli dyrt, dåligt och miljöfarligt.

MorganaLefaey: På ett sätt kan det väl vara vettigt att inte slänga pengar på spelare man inte tror på i augusti utan fortsätta scouta och se vad som händer framåt oktober i andra ligor... Eller?

Poffa: Det är väl den sista meningen i denna snutt som man hakar upp sig på. "Enligt Modos tillförordnade sportchef Fredrik Andersson kan det nämligen dröja ända in i september innan det händer någonting.

OM det nu händer någonting."

Om det nu händer något låter som möjligheten att man faktiskt inte kommer värva något mer. Och om så är fallet så förstår jag ingenting. Sen om det inte händer något mer pga att pengarna är slut är som du säger kanske inte fastställt. Men hur som haver så har man inte en 3e eller 4e formation för ES om man inte får in 1 till eller 2 till om Tuokko sticker. I alla fall enligt min mening.

MorganaLefaey: Jag har läst artikeln tre gånger och jag hittar ingenstans att man skulle ha "slut på pärning". Det man säger är att man ska sätta sig ner och titta på det ekonomiska kring truppen, det innebär inte att pengarna är slut.

Jag tolkar det istället som så att man nu skall kolla vilka ekonomiska resurser man har och sedan försöka värva utifrån det. Man vill också se om man kan frigöra Tuokko från kontraktet för att på så sätt få mer pengar till nya värvningar.

Paddan: Vet inte om någon tagit upp detta men spelarbudgeten skulle inte förändras inför kommande säsong. Hur kan man då redan ha slut på pärning?

Om man kollar på antalet och namnen så förstår jag ingenting.

Målvakter:
Krizan - Malek
Morrison -

Backar:
Hedman - Mojzis
Hedin - Pikkarainen
Kurvinen - Sondell
Wargh - Bonsaksen
Hrabal

Warg - Green
Ulmer - K.Forsberg
Yetman - Häggström
Snellman -
T.Forsberg -
Torkki -

Backsidan kanske är lite dyrare. Men av de nya frammåt så är det bara Green som lär tjäna något att nämna. Jag menar Forsberg lär ha sämre kontrakt än Aasen hade ifjol och Häggström har tryout som knappast kan kosta något.
Har också svårt att tro att Malek ska kosta mer än Krizan gjorde.

Och jag förmodar att det är ett vanligt ettårskontrakt som Mojzis undertecknat eftersom Freddan nämner, i papperstidningen, att han dyker upp veckan efter att spelarna återupptagit sommarträningen.

Icing-Ove: Nån annan än jag som får en intryck på av att Haydar syftar på denna säsong men bara senare i vinter?

"– Jag hoppas att möjligheten finns kvar om det skulle visa sig att jag inte får chansen att spela i NHL , säger han."

MorganaLefaey: Inte ens jag blir juh skrämd av den uppställningen...

spud: Förstår att han måste bort från Modo eftersom han är född efter 1974.

Icing-Ove: Hahaha. Ja nu kan man lika gärna börja supa direkt. Man har från modos håll suttit och snackat om två spetsförvärv och det blev ett stycke som är halvdant. Man tänker alltså köra med 12 forwards där 4e linan inte ens är komplett om Häggström inte får förlängt. Luktar revansch 2010 lång väg.  

Skröder - Sundström - Aasen
Green - Svartvadet - Salle
Tuokko - Steen - Enström
K.Forsberg - Molinder - Häggström

De två sista formationerna lär verkligen ge motståndarna skrämselhicka.

Icing-Ove: Han kostar 70-100 papp i månaden dvs en spelare för 1a eller 2 a femman.
Helt sannslöst.

spud: 3 av 4 är bra.

spud: Det är synd att inte Marco har ett förflutet i Sthlm, då hade han uppfyllt alla timrås 4 kriterier för en värvning.
1 Förflutet i MODO
2 Förflutet i sthlm
3 Finne
4 Skadebenägen.

Icing-Ove: Jag tycker det låter bra, men tabben i detta fall är att man så tydligt gått ut med att man vill bli av med Tuokko. Det omöjligör ju en framtid i MODO.

Jag hade gärna behållit MT, kan redan nu se rubrikerna. Då Sparkad NU Hjälte.

Icing-Ove: Tror inte att Tuokko är den dyraste, ja inte ens nära, spelaren på lönelistan men det han har i årslön kan ju vara skillnaden på en bra och en BRA spelare att spetsa till truppen med.

Driver Freddan med oss eller? Vad fan tjänar Tuokko egentligen? Vad har du ställt till med Ecke? Tunnaste Modotruppen genom tiderna ett faktum? Många frågor....

Icing-Ove: hehe, det är nog ömsesidigt. Hans våta dröm lär väl vara att tre kronor blir ett klubblag.

spud:
Fredrik Warg :-)

Icing-Ove: Vem kan inte det?

ÖA: Haydar kan tänka sig spel i MoDo i framtiden.

Icing-Ove: Alla spelare med nummer 4 finns i länktipset.

Icing-Ove: Snygg-Janne, Mattias Hellström och Nicke Johansson

Hmm, Nicke, Horava, Öberg, Lundström, Kurvinen, bara legender hela högen.

« · 1167196 · »