1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532196 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10

Tror modo har sin taktik klar för sig. Då de saknar så många spelare så måste det vara bättre att bara ha 4 utespelare på isen så man inte gör för många trötta samtidigt.

spud: Tycker det är ganska tråkigt att varken Sundsvallstidningarna eller öa orkar skicka någon som kan skriva kommentarer under matchens gång.

Finns det så mycket annat att göra?

MorganaLefaey: mm, förvånad att han inte tog 5 minuter på dem båda.
Kul säsongsdebut för Adam att bli utv.

spud: Utan att se något av matchen så förstår jag nu att domaren tyckte vår laguppställning var för bra för Timrå och måste jämna ut spelet lite med 5 mot 3 för timrå.

Blizzard: :) PÅG

Frisco: Nja för min del är det inte så fint ;) Men Skröder är en klass spelare helt klart! Det här kan bli lite pinsamt om det fortsätter :'P

MorganaLefaey: Jag sa ju att Milo & Steen hade en baktanke med att placera Green i fjärdelinen... :)

Blizzard: Fint fint. Undrar hur många matcher Skröder gjort första målet genom åren?

0-1

10. SKRÖDER, Per-åge
(4. MOJZIS, Tomas
26. FORSBERG, Kristian)

MODOJohan: Skröder fixar biffen.

Det som känns aningen konstigt, är att Freddan går ut och säger att man vill spela ihop laget. Nu i matchen mot Timrå väljer man att vila nio(!) man till matchen mot Timrå.

Apropå Green så tror jag coach Milo & Steen har en baktanke. Jag tror vi får se Green i alla möjliga positioner ikväll. Han får säkert nöta en del i BP, samt PP och i olika formationer.

MODOJohan: Jo men frågan är från vilken nivå han började blir bättre och bättre, om jag fått träna med modo denna försäsong hade man kunnat säga att jag blev bättre och bättre också, men jag tror inte ni hade blivit så nöjd med mig i vinter för det..

MODOJohan: "Green är lika bra som Påhlsson, men med en bättre offensiv". Känns lite 98/99 över den här truppen, bara vi inte får möta Gevalia-Ove i finalen igen....

spud: Nej då, "Green blir bara bättre och bättre"

MorganaLefaey: Är Green en flopp eller varför har han placerats där ute? Kul för norrmännen att få lira ihop.

MorganaLefaey: Alltid kul med motiverade spelare, orutinerade eller ej...vem minns inte linan med 17-åringarna Wernblom-Foppa-Näslund

zigge: Intressant laguppställning från modo's sida.

29. MOLINDER, Andreas 27. GREEN, Josh  
  4th Line  

81. OLDEN, Sondre 22. ERIKSSON, Adam 6. HÄGGSTRÖM, Magnus  
  3rd Line 44. SONDELL, Daniel 35. LARSSON, Eddie  

16. WEBER, Tim 20. STEEN, Oscar 11. ENSTRÖM, Thomas  
  2nd Line 4. MOJZIS, Tomas 47. BONSAKSEN, Alexander  

10. SKRÖDER, Per-åge 26. FORSBERG, Kristian 36. ZUCCARELLO-AASEN, Mats  
  1st Line 48. PIKKARAINEN, Hannu 2. WESTIN, Jens  

Goalkeepers 1. PETTERSSON, Anton  
  45. MALEK, Roman

spud: Ingen Styf ikväll heller, blire kuddkrig bara?
Svedda sjuk, månntro Malek pallar, de har väl rena(t i) vattenflaskorna?

Vafan äre frågan om, alla spelare med mer än 100 matcher i den finaste tröjan är borta? Förutom PÅG då. Vilka jävla signaler skickar detta till våra nya? Luktar blöt hund om detta.
Är detta nån jävla maktdemonstration? Hur kan man stå över frivilligt mot jyckarn IK?

Poffa:
Så kan det ju vara, det är kanske bättre för en junior att ha den platsen i Lake Erie. Sen sa ju Haydar i nån intervju att han hoppas att han får chansen att spela i MoDo i framtiden om han inte får chansen i NHL. Ironiskt nog kanske Peter the Great blir den som kickar Darren till Ö-vik :-) ...eller så är båda två sugna på ett SM-guld.

Icing-Ove: Det har, från rätt så initierade källor, ryktats om att Modo skrivit något avtal med en spelare som om han inte tar plats i NHL kommer spela med Modo. Om det är sant och om det gäller Haydar är två helt andra puckar.

Det nämndes i alla fall så sent som under matchen mellan Löven och Modo att det fanns ett sånt avtal.

Men nog kan han skippa AHL om han är överens med sin NHL-klubb. Det är ju de som "äger" honom och de bestämmer. Wandell är väl ett lysande exempel på hur det kan gå till.

Icing-Ove: Jag har faktiskt ingen aning om hur hans kontrakt ser ut. Men det har skvallrats en del om att Modo har tjing på killen om han inte tar plats. Sen är ju frågan om det stämmer eller bara är rykten.

Haydar vore en drömspelare och nog tror jag de flesta (även ledningen) är medvetna om att det behövs spets i forwardsuppsättningen. De hade väl gått ut med att man ville ha 2 toppspelare och än har inte någon dykt upp. Eller var det innan Green värvades de sa så?

MorganaLefaey:
Varför snackar man på AHL-klubben Lake Erie's hemsida om Haydar då?

"Which off season acquisition will help the Monsters the most this year?" 67% svarade Darren Haydar....

Det där att han kan skippa AHL är väl bara ett önsketänkade....

Icing-Ove: Visste inte att det bara var Skellefteå och Modo som inte fyllt icke EU platserna. Men lutar väl åt Skellefteå då modo säkert fortfarande drömmer om Haydar.

Icing-Ove: Han går säkert till Frölunda. De behöver nog en 17:e forward.

Steve Kariya är ute på marknaden. Han är ju en högerskjutande sniper och nog välscoutad av Thomas Steen sen tiden i Manitoba, men knappast aktuell för MoDo va? Tja, istället för Yetman då, för Haydar måste väl dra till Lake Erie om AVS fimpar honom...

Icing-Ove:

Hoppsan, detta hade jag missat fullständigt!

Bad_Brett: "han har deklarerat att NHL är förstavalet, säger Fredrik Andersson"

Poffa:

Hmm... Både Expressen och SVT uppger att Forsberg har klargjort att NHL är prioritet nummer 1 - Men jag kan inte minnas att han har sagt det tidigare och de verkar ju inte ha några reportrar på plats. Är det enbart baserat på uttalande från tidigare säsonger eller har jag missat något?

"En som spelade var Peter Forsberg. För kvällen i tröja nummer 7 så kunde han efteråt konstatera att han inte hade några känningar eller problem med fot eller skridsko:
- Däremot kändes det lite ovant med matchsituationerna. Den riktiga känslan med pucken satt väl inte riktigt. Man behöver några matcher för att komma in i det."

Ååh, vad jag hoppas att han äntligen hittat en lösning på fotproblemet. Och Foppa, det är sju träningsmatcher kvar till ES börjar. Du hinner nog få till känslan. :-)

Poffa:

Då kan vi sluta hoppas på storfrämmande här i stan?;)

Om ni behöver bra straffskyttar så kan ni ju alltid kolla erat J18 lag ^^

Poffa: Hahaha, jag skyller på svininfluensan eller vad jag nu dragit på mig.

qwertas: "Dessutom är jag övertygad om att Forsberg även i ES-tempot hinner med."

Tjena Yoda! ;-)

Kristian Forsberg spelade mycket kompetent igår och jag måste säga att han verkar enormt vältränad, rent konditionsmässigt. Det verkar inte vara några problem med långa byten och tufft tempo. Han orkar.

MorganaLefaey: Själv tycker jag att det ser betydligt bättre ut än vad jag hade trott.

Efter ett antal träningar och en match på plats så är jag precis som Poffa övertygad om att Häggström tar plats, att Steen återigen blir bra. Dessutom är jag övertygad om att Forsberg även i ES-tempot hinner med.

Forsberg tillsammans med Pikkarainen och Steen är de som övertygat mest på mig om man ser till vad jag inför säsongen trodde.

MorganaLefaey: Tempot är min lilla invändning mot Hasses fysiska spel också. Det är en sak att hinna proppa lövenspelare på försäsongen, en helt annan att proppa motståndare under brinnande säsong i elitserien. Jag hoppas innerligt att jag har fel, men jag är lite lätt oroad.

Poffa: All heder till dig och rapporten.

Ser ut lite som man trott då alltså. Backarna kommer vara bättre än förra säsongen och det saknas en spetsspelare i andraformationen. Sen att fjärde gör så bra ifrån sig var väl inte direkt något man trodde. Men man får väl se om det går lika bra för Forsberg och Häggström när tempo mm ökar. Man kan hoppas då vi inte haft en rejält irriterande fjärde sedan guldsäsongen.

Jag har varit emot Aaltonen, men om man funderar på den killen plus en spelare från campen så ser det onekligen ruskigt bra ut.

Poffa:

Bra rapport, bättre än lokala blaskan och då har de ändå betalt.

En del av din rapport som jag gillade extra bra är att spelarna jobbar tillbaka pucken i mittzon när de har förlorat den. Det känns som den biten har varit eftersatt sedan 2007. Att ta tillbaka pucken när man tappat den är jobbigt som fan och tyder på vilja och uppoffring.

En annan sak som jag också gillar är att vi kanske äntligen har fått den där jobbiga brunkarlinan. Kul också att K Forsberg inte alls verkar vara den flopp jag först trodde.

Poffa:

Bra innebandyspelare
Bra "reporter"

Tack för rapporten!

Poffa:

En rejäl rapport som jag tackar för !
Som numera Tv- supporter uppskattas det.

Poffa: Det var matigt. Tack.

MODO gör vad som vi brukar kalla "en dag på jobbet", inte mer. Man verkar lite slitna efter tre matcher på fem dar och det är kanske inte så konstigt, så här tidigt på försäsongen.

I första perioden är MODO mycket, mycket bättre än Löven. Man gör i stort sett vad man vill och låter knappt Löven äga puck i MODO:s zon. Ofta jobbar MODO tillbaka pucken mellan offensiva blå och rödlinjen. Det enda som egentligen saknas är skärpan i avsluten, samtidigt som Siken i Lövens mål gör en riktigt bra match. Konstigt nog är det framför allt våra norska målskyttar som sviktar i skyttet.

I andra perioden kommer Löven ut lite mer aggresiva och sugna på att visa hemmapubliken någonting som kan likna ishockey. MODO blir lite ställda och det till dess så stabila försvarsspelet var helt plötsligt lite pressade. Det var dock aldrig riktigt farligt och Svedberg var en stabil utpost i målet.

Efter ett långt anfall lyckas till slut Aasen få in pucken på något märkligt sätt. Det var inte helt lätt att se därifrån vi satt exakt vilken väg in i mål pucken tog, men mål var det.

I tredje perioden tog MODO en del utvisningar och fick träna på Box Play. Något som man sköter strålande. De få chanser som tränger igenom tar Svedberg hand om. Inte ens i spel 5 mot 3 får Löven några chanser att göra mål. Det är faktiskt MODO som har pucken och spelar runt den i mittzonen och anfallszonen, istället.

Som helhet är det en stabil men rätt så tråkig insats från MODO:s sida. Man gör vad man ska, inte mer. Hur spelarna skötte sig individuellt kommer nedan.

----------

Målvakt
Svedberg spelar väldigt stabilt och enkelt. Han står rätt från början, agerar med små men precisa rörelser och är egentligen felfri. Han ställs kanske inte på några extremt svåra prov men de skott och chanser han möter hanterar han väl.

Backarna
Sett till de sex backar som mest troligt är starters den 24:e september så gör de en mycket stabil insats. Timmy - Sondell gör det enkelt och smart. Defensiven fläckfri och offensivt var de med på ett bra sätt. Timmy hade ett par avslut från blå på mål och Sondell gjorde flera bra uppåkningar.

Mojzis - Hasse håller sig lite mer defensivt i banan än övriga backpar. Man följer inte med lika hårt som Sondell, Pikkarainen och Hållberg gör. Hasse verkar hittat tillbaka till det mer fysiska spelet och hade några rejäla proppar. Det här backparet gör sitt jobb i det tysta och märks inte speciellt mycket. Jag hoppas de ökar sin intensitet i det defensiva jobbet, då kommer vi njuta av att se dem mala ner motståndarforwards. Jag vill dock se lite mer från dessa, för att bli nöjd.

Hållberg - Pikkarainen. Här har vi ett riktigt offensivt backpar som gärna följer med i spelet framåt och som dessutom söker snabba uppspel i omställningarna. Helt naturligt blir defensiven kanske lite lidande ibland, men det gäller att forwards faller ner och hjälper till. Pikkarainen är en teknisk spelartyp och han använder sig gärna av det han kan. Hållberg spelade mycket mer resolut i sitt spel jämfört med ifjol och det känns som att han kan vara på väg tillbaka till gammal fin form.

Westin - Bonsaksen hade ibland problem. De väger tillsammans lite lätt och ser inte helt bekväma ut med varandra. Westin är dock den som har mest problem och jag tror i dagsläget att han är den back som kommer lånas ut till Sundsvall.

Forwards
Förstakedjan med Susse - Skröder - Aasen gör ibland som de vill. Det ser ut som att de ibland bestämmer sig för att "nu kör vi" och då låter de inte motståndarna låna pucken. Tyvärr hade de inte direkt skärpan i avsluten idag, vilket är en bidragande orsak till att vi inte vinner med större siffror.

Green - Svarten - Molinder syns inte speciellt mycket i matchen. Ibland blixtrar det till och då ser man att Green har mycket hockey i sig. Även Svarten kan fortfarande, men jag förväntar mig mer och det oftare. Molinder kommer inte rätt speciellt ofta och väljer då att ta den defensiva rollen i kedjan.

Enström - Steen - Weber spelade bättre och roligare än Svartens kedja. De spelar med större fart och frenesi och det bådar gott. Steen verkar mycket mer harmonisk i sitt spel än vad han gjorde ifjol. Enström gör ett gott jobb och verkar starkare än ifjol. Weber får agera utfyllnadsspelare men gör det förhållandevis bra. Han kommer nog hamna på bänken dock, så länge inga spelare blir skadade.

Häggström - Forsberg - Tuokko imponerar. Oj vad jobbiga de måste vara att möta med sin frenetiska spelstil. Äntligen har vi den fjärdekedja som jag önskat länge. Tuokko har blivit klokare, rörligare och mer harmonisk i sitt spel. Häggström kommer ta en plats, det är säkert. Han hade ett friläge som han brände, via ribban. Och när Forsberg - Tuokko spelade box play gjorde de det riktigt bra.

Sammanfattningsvis: Det kommer nog bli en hel del huvudbry för Steen och Milo att välja vilken målvakt som ska spela med Sundsvall. Svedberg stärkte verkligen sina aktier och rapporterna från måndag och onsdag talar om ytterligare två bra målvakter.

Vi har en riktigt bra backuppsättning. Fortsätter de så här kommer vi glädjas över hur stabilt det ser ut. Jag skulle kanske önska lite mer av Hasse och Mojzis framåt, men man kan nog inte få allt.

Förstakedjan kommer dominera i år också. Fjärdekedjan kommer göra livet surt för många motståndare och deras roll att spela 0-0 kommer de klara bra. Tredjekedjan kan bli bättre framåt men får ändå godkänt då de sliter och försöker.

Återstår då andrakedjan som skulle behöva en liten fartinjektion. Det snackas fortfarande om Juhamatti Aaltonen och det pratades idag bland guldsponsorerna om att MODO har en överenskommelse med en NHL-spelare som går till MODO om han inte tar en NHL-plats. Sanning eller Bullshit, det vet inte jag. Klart är dock att vi behöver förstärka i andrakedjan så den blir mer komplett.

En rapport kommer snart, jag ska bara skriva den. :-)

Sondell moget spel och Tuokko var överraskande bra driv. Bonsaksen hade nån indianare, men annars bra fysiskt spel och lugn. Westin är bra på att stöta bort pucken, men bidrar inte så mycket i offensiven. Man ser att Josh Green är lite rostig, har ändå bra teknik. Kristian Forsberg kunde jag inte se göra ett misstag i matchen, smart spel. Molinder är smart i att vända och vrida, men kunde väl spela med lite mer jävlar anamma. Oscar Steen växer med mer förtroende denna säsong tror jag. Hållberg ser mer taggad ut. Mojzis lugnar ner spelet. Zuccarello är som Messi. Häggström hade ett snyggt pass och tog mycket sargsmällar. Några bra uppåkningar av Svarten.

zigge: MoDo har en seger i SCA-cupen. 1989 var året.

Frisco: Inte så obra med en peng till j-verksamheten! MoDo är väl inte kända som några turnerings-vinnare precis? Hur många ggr (om nån) har man vunnit SCA-cupen?

MorganaLefaey: P O F F A R A P P O R T :

Modo leder rättvist.
Förstakedjan har stundtals lekstuga. Stort plus även till Forsberg, Tuokko och Häggström som gör ett bra jobb.
Svedberg felfri så här långt.

MorganaLefaey: 3 matcher = 3 olika målvakter

« · 1173339 · »