1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532119 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10

Petey21: Farligt värre tycker jag. En otroligt tunn forwardsuppsättning med några som ofta är skadade. Blir alltså så att Weber, Enström, Molinder, Forsberg samt Häggström är garanterade plats i början av säsongen då Tuokko är skadad.

Inget ont om dessa herrar då någon lär visa att de verkligen hör hemma i ES. Men att alla gör det har jag svårt att tro.

Petey21: Ett hett tips är väl det att man vill avakta och se hur det blir mad haydar.

Poffa: Enligt ordförande Kågevall i dagens ÖA (pappersupplagan än så länge) blir det inga nyförvärv alls innan serien drar igång, det kom fram under gårdagens styrelsemöte. Däremot utesluts inte att det kommer nya spelare senare under säsongen, men alltså inga nyförvärv innan premiären.

Poffa: Man får tacka.

MorganaLefaey: Det stod i lördagens ÖA och mötet skulle hållas idag. Fast styrelsemötet handlade om budgeten för nästa år och inte om vi skulle värva, eller ej.

"Andersson erkänner också indirekt att truppen inte är så bred som ledningen skulle önska, och att ett nyförvär kan bli aktuellt. På önskelistan finns en forward till. En riktig målskytt skulle inte skada, säger Andersson. - Det handlar om pengar. Vi ska ha ett styrelsemöte om budgeten på måndag och gå igenom den. Men det gäller att tänka till, det kan ju hända saker under seriens gång, säger Freddan."

Såg det här i ett inlägg på modo's hemsida från 5e Sep.

"På allehandas tidnigsupplaga så ska modo ha ett styrelse möte om det ska tillkomma en forward, Freddan säger också att på öskelistan finns en forward som helst ska vara högerskytt."

Någon som läst artikeln eller vet när det här mötet i så fall skulle äga rum?

arnio: Så du bygger ditt antagande på försäsongen, men jag får inte bygga mitt antagande på det? Smart...

Poffa:
"arnio: "Ser tufft ut kan bli kvalserien."

Med tanke på att ni förlorade mot detta kvalseriemässiga lag, när det kvalseriemässiga laget saknar åtta ordinarie spelare, så undrar man ju hur det ska gå för Brynäs."

Försäsong min vän, försäsong. Kvalserielagen brukar vara på topp då...

Har ni läst sagan om Haydar och de 12 andra högerskyttarna?

Poffa: Här hittade jag en artikel som förklarar lite bättre hur EU-Schweiz förhållandet är rörande den fria rörligheten.

spud: Jag tror det är reglerat i tävlingsbestämelserna för Svenska Ishockeyförbundet.

Poffa: Ok, så det är reglerat i ett eget avtal att Schweiziska medborgare ska ingå i den europeiska arbetsmarknaden.

MODOJohan: Det där tror jag inte på.

Ja, alltså Schweiz tillhör inte ESS. Men i det här fallet klassas Schweiziska spelare som EU/ESS-spelare och tar inte upp en av de två platserna.

Poffa: Ursäkta förra frågan blev helt ologisk ser jag, men det jag menade var, när blev Schweiz medlem i ees?

spud: När gjorde vilka vad?

spud: Det är ju emot EU:s arbetsregler. Tim Weber är junior och ska enligt min källa inte dras in i denna begränsning. Varför vet jag inte.

Poffa: När gjorde dem det?

spud: Regeln säger att man får ha maximalt två "icke EU/ESS"-spelare. Schweiz tillhörs ESS, precis som Norge, så det är lugnt. Dessutom har Mancari italienskt pass.

Icing-Ove: Hur funkar det där egentligen? Lagen i elitserien får ha 2 spelare från nationer som inte är medlem av eu eller ees.
Och i modo har vi Tim Weber från schweiz, tar han upp en av dessa 2 platser, eller finns schweiz indragna i dessa regler tack vare något annat avtal?

Icing-Ove: Mancari? Ja tack.

Micke Renberg tror att Modo kan skrälla iår hoppas att han får rätt.

Italien-Kanadensaren Mark Mancari verkar inte vara så sugen på AHL, kan bli ett alternativ om Haydar inte dyker upp. Självklart får båda dyka upp i MoDo...

Höjdpunkter och eftersnack från matchen i länken nedan.

Bra match av Modo i dag. Två back efter första speglade inte spelet ett dugg, men enligt samma logik kom vi närmare i andra när Brynäs hade oss i ett spelmässigt grepp under långa stunder. Tredje perioden var riktigt stark och vändningen hade kunnat komma tidigare i den delen. Pucken dansade många gånger på mållinjen innan junis-Simon stötte in en djupledspassning från Svarten och herr Steen avslutade avigt från förlängd mållinje efter att hans kedja stressat sönder Brynäs försvar hela bytet.

Just Salle-Steen-Green såg bra ut och kan vara en seriekedja. Även Svarten-Zucco-Köttbullen skapade en hel del framåt medan Forsberg-kedjan inte hade många avslut under första halvan, men som precis som hela laget lyfte upp spelet i sista och hade mycket väl kunnat näta de också.
Juniorkedjan som lirade sparsamt under andra halvan hade ibland långa byten i egen zon där de hade svårt att få tag på Brynäs, men framförallt målgörar-Simon visade upp ett jävligt frejdigt spel med bra fart på skridskorna och en del smällar. Upplyftande att se.

Backarna bra rakt igenom, även om Bonsaksen knappast är en elitseriespelare ännu. Kul att se Jensa Westin vara en helt annan spelare med pondus och lugn.

På det hela taget en mycket trevlig eftermiddag. Nu drar vi till Stockholm igen.

arnio: "Ser tufft ut kan bli kvalserien."

Med tanke på att ni förlorade mot detta kvalseriemässiga lag, när det kvalseriemässiga laget saknar åtta ordinarie spelare, så undrar man ju hur det ska gå för Brynäs.

Poffa: Och Macke såg väldigt laidback ut idag när han stod och kikade på fotbollscup på Forssvallen.

Svedbergs statistik är fortfarande imponerande. Han har släppt in två mål på 12 perioder. Om Zacke satt på läktaren och kollade kanske han började förstå varför det var han som blev skickad till Sundsvall.

Paddan: Jepp, det är Lennarts son. Simon har varit en stabil spelare genom både J18 och J20 och spelar rätt tufft. Han drar på sig en hel del utvisningar men gör dessutom livet surt för motståndarna. I alla fall i J20.

Roligt att han fick näta.

Paddan: Ja.

eliteprospects.com/player.php?player=10135

Martin vet säkert mer.

Paddan: yepp , det är det (:

Nikki: Simon Hermansson? Nån som kan täcka upp mitt mentala kalhygge?

Nikki: Simon Hermansson, ytterligare en junior med andra ord. Är det Lennarts son?

56.08 2 - 3 EQ MODO 20. STEEN, Oscar
52.33 2 - 2 EQ MODO 22. HERMANSSON, Simon

Går snabbt när man sätter fart.

NuMo: Det är väl så det har sett ut tidigare säsonger också, men då har Luleå varit sista träningsmatchen innan serien börjat.

Poffa: Sen Lulio så har vi knappt haft en målchans verkar det som.

renen: 2-1, reducerat av Salle.

Nikki: 2-0 nu, man kan inte påstå att vi får spela ihop laget nu i SCA-Cupen.

Tog inte lång tid innan den nollan spräcktes...

Zuccarello tillbaka men ingen Skröder.

Green - Steen - Salomonsseen
Zuccarello Aasen - Svartvadet - Enström
Molinder - Forsberg - Häggström
Hermansson - Weber - Olden

Sondell - Timander
Pikkarainen - Hållberg
Mojzis - Westin
Bonsaksen

Paddan: Oops... :-)

Nikki: Intressant symbolik i blogginlägget på Mod & Hjärta. Dingbats!

Cyklob: Intressant hur man kan se en match så olika, måste jag medge.

Jag och min bror var på plats och hade otroligt svårt för Mojzis fäbless för att hålla i pucken en extra halvsekund innan han levererade pass, både i uppspel och power play. Plus att han hade stor felprocent på förstapassen i de två första perioderna. I tredje slog han fram bättre och hans skridskoåkning är flytande skönhet, ska sägas.

Sedan tyckte vi att Green spelade upp sig ju längre matchen led och hade flera puckvinster på offensiv del av banan, plus ett antal gånger då han själv checkade fast Sundsvalls backar och stressade fram pucktapp som ledde till chanser för oss. Sedan var han inte speciellt mycket vän med pucken förrän i sista perioden då han mycket väl hade kunnat hamna i protokollet om antingen Svarten eller Köttbullen hållit klubban efter isen när han passen kom.

I övrigt håller jag med. Ytterligt grå insats av Modo som behöver steppa upp å det grövsta innan det är dags att spela om poäng.

En fråga till dem som sett fler matcher; Spelar dagens Modo alltid med det långa passet mitt i banan som ska skarvas ut på ytterforward med fart? Läses sönder av alla från P99 och äldre. Sundsvall hade inga som helst problem att sätta press på puckfördelaren i mittcirkeln och oftast slutade det med låsta positioner eller pucktapp. Inte speciellt imponerande eller för delen uppmuntrande inför framtiden. Jag är inte tillräckligt skillad för att ge något svar på vad som behöver göras, men jag misstänker att passningstempo har en del med saken att göra.

Som en parantes var vi inte heller speciellt glada över att så många potentiella spelvändningar slarvas bort av egna små dribblingsutflykter och vändningar i egen zon istället för att spela pucken framåt. Där var framförallt Pikka och Svarten rejäla syndare, men jag väljer att skylla det på att de inte gav motståndet tillräcklig respek. Det blir lättare att sova då.

Henning:

Kanoners :)

Nu finns matchbilder och eftersnack med Timander och Lundström ute på ST-tv, se länken.

Kom nyss hem från Sundsvall-Modo och det finns väll egentligen inte så mycket att säga om matchen riktig skit match från MoDos sida. En sak som man kunde konstatera i alla fall är att vi saknar några bra målskyttar och att vi är alldeles för tunna framåt.

Vissa spelare stack väll ut lite i alla fall.

Svedberg bra i målet sattes inte direkt på några svåra prov men tog det han skulle.

Mojziz stabil med bra uppspel matchen igenom.

Steen klart bästa offensiva spelare i MoDo tog för sig och skapade lägen åt dom andra.

på minus sidan så är det nästan resterande lag men Josh Green var totalt värdelös om man får uttrycka sig så. Typ hela läktaren jag satt på satt och hånade och sågade han matchen rakt igenom med all rätt. Niklas Johansson som vi lånade i matchen mot Luleå hade varit en bättre investering känns det som.

spud: Jag anser att han inte är redo för att stå 45 matcher i ES ännu, trots att han håller nollan. Han är 20 år och jag gillar att man skyndar långsamt med målvakterna. Därför är det min åsikt att han kämpar om förstaspaden "inom något år".

Poffa: Inom något år? Han visar väl nu att han vill stå i år. Han kan ju inte göra mer än hålla nollan, så hur bra han är har vi ju inte sett än.

« · 1174766 · »