1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533251 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Poffa: Malek är det enda namnet jag fått en källa på. Och det var i förrgår, när det var klart jag fick höra det. Jag ser inte hur det kan vara ngn annan, men jag hoppas innerligt.

shinzawai: "Kanske var ett bra lag det året. Kolla statsen för vår legendar PR32, han hade väl bara riktigt bra stats 98/99 när vi hade ett lag som pulveriserade allt."

Modo pulveriserade inte riktigt allt. Du har väl inte glömt finalen mot Brynäs? Där drog Brynäs det längsta strået, hänförda av Lillhonken, Djoos, Molin och Tom Bissett.

Wayne Gresky: Några korta kommentarer från Plzen fans angående Malek.

knaskamilla: 1999

knaskamilla: Kolla in länken nedan, det kanske kan fräsha upp minnet ditt.

Per Ledin skriver SEXÅRSKONTRAKT med HV. Haha.

qwertas: Han vann tydligen "Sympaťák O2 ELH (BPA sport marketing)" ifjol.

Wayne Gresky: Typ vår motsvarighet till Rinkens riddare. Visar på att han verkar vara en bra kille i alla fall.

qwertas:

Kommer du eller MODO-TV att vara på plats på presskonferensen som sägs äga rum?

Nikki: Både jag och Martin jobbar idag så det tror jag inte. Kanske att Hasse ordnar något (om det nu blir någon).

Om det nu blir Malek så kan jag nämna att han har en egen fanclub-sida :)

qwertas: "Det tror jag inte" - har inte MODO pratat med er? Löjligt med presskonferens för att presentera en nobody från tjeckien.

qwertas: Om Hasse skall ordna en intervju med en som inte har svenska eller engelska som huvudspråk så tror jag att jag klarar mig utan den intervjun.

Se till att kompa ut nu patrik.

shinzawai: Har det sagt nåt om pressis... Dom har väl bara sagt att dom skall droppa ett namn???

Salle:

SvenskaFans påstår det, men de har väl lika stor trovärdighet som en ekorre.

Nikki: Jag har inte hört något i alla fall. Dock skulle jag bli förvånad om man kallar till presskonferens för en spelare.

Är det sant att det är Malek som är klar ?, då förstår jag inte vad MoDo håller på med. Man lovar ett topp namn men Malek är verkligen ingen toppmålvakt.

Hoppas verkligen man siktar högre en så här. Speciellt efter det som Freddan sagt i tidningarna.

Cyklob: Jag vet inte vad man skall tro då jag inte sett eller läst något om killen och statistik från olika ligor och olika lag egentligen bara gör att man får huvudbry då man försöker analysera dem då dessa inte är något facit.

Men på förhand så känns det som om man nog hade förväntat sig något som kändes bättre än så här. Undra hur många målvakter de egentligen fått nej av i jakten på målvakt.

MorganaLefaey:

Jag gillar verkligen inte att man chansar med målvakten. Om vi nu säger Gerber var huvudspåret i början så borde man väll kunna haft typ Bjurling eller någon som backup ifall det inte skulle bli något och samtidigt veta vad man får för något. Tror nog de flesta hade varit ganska nöjda om vi fått Bjurling sedan spettsat med någon bra back samt några forwards.

Cyklob: Som det blivit nu så hade jag inte klagat på Bjurling. Han har storleken och man vet vad man får. Men samtidigt så borde väl ändå Horava ha koll på målvakterna där nere.

Sedan så kan man väl hoppas på att det inte kommer vara samma virriga försvarsspel kommande säsong vilket lär underlätta för vilket målvakt det än blir.

Låter ju nästan som om Modo funderar på en PP back plus eventuellt en utvecklingsbar ung sak. Det kan meföra en ganska bra bredd där.

MorganaLefaey:

Det var nog ett stort misstag att sätta Freddan som tf sportchef. Jag menar inte att han är inkompetent, men det är inget respektingivande namn, varken i Sverige eller utomlands.

Bad_Brett: Och du tror att man som sportchef idag behöver vara erkänd utåt för att landa feta kontrakt?

Tror att det är viktigare idag att ha en sportchef som är tjenis med det lokala näringslivet, kommunen och de som exempelvis äger fastigheter. Allt detta för att kunna sy ihop ett så bra helhetspaket som möjligt.

Idag blir sportcheferna runt om i Europa nerkladdade med spelare från alla agenter, annat var det på faxens tid.

I och med att alla sportcheferna får samma namn blir det också betydligt svårare att landa de stora spelarna om man inte har rejält med kapital bakom, eller misslyckas med att sy ihop en bra helhetspaket för exempelvis fruar och barn.

Sedan om sportchefen heter Fredrik Andersson, Pelle Svensson eller Mike Messier tror jag inte har så stor betydelse då det gäller kontraktsskrivandet.

Kanske lite, men enligt mig inte så stor.

Bad_Brett: Om det blir marek så känns det som om det bara är ännu en medelmåtta man har värvat.Det är inget namn som får mig att förlänga mitt säsongskort iaf.

qwertas:

Det där köper jag inte riktigt, även om de faktorer du beskriver säkerligen har en större innebörd idag. När Frölunda knep Nubben som någon form utav General Manager och tog in Dahlén som huvudtränare så började hela hockeysverige tala om hur "Frölunda är den första NHL-klubben i Elitserien". Det är klart att om man snor Elitseriens mest erkända sportchef från en konkurrent och dessutom ger honom en ny tjusig titel, att det skickar ut bättre signaler än om man omplacerar en ifrågasatt andretränare. Speciellt med tanke på att MoDo i övrigt har blivit kraftigt kritiserade den senaste tiden.

Bad_Brett: Var det inte mer för att hela paketet, med ny klubborganisation och nya träningsanläggningar mm av media döptes till en NHL-satsning?

Paddan:

Jo, det är klart. Men MoDo har ju egentligen också ett paket, med Horava, kanske Steen, ny målvaktstränare och ny struktur på ungdomsverksamheten. Jag tycker det hade varit snyggt om man hade haft en Anders Hedberg eller något att skryta med istället för Fredrik Andersson. Jag tror att det drar ner helhetsintrycket.

Fast eftersom allt ska efterliknas USA i möjligaste mån, så är det väl bara en tidsfråga innan Lumber Jack kommer inbalanserandes på sektion 401 med en 20-liters hink popcorn, tre 350-gramshamburgare och två tvålitersmuggar med någon form av färgat vatten. Utbudet av skräpmat blir viktigare än den underhållning som utspelas på isen.

Wayne Gresky: Fyllig info i övrigt också. Malek dröjer några dagar. Westin klar för två år till och sedan ska vi tydligen värva ytterligare 2 backar och 2 forwards.

Paddan:

Om MoDo ska spela som de gjorde förra säsongen så skulle de där hamburgarna definitivt vara höjdpunkten med att gå på hockey för mig.

Wayne Gresky: Nu har vi dammsugit marknaden på allt skräp som finns så när vi värvat Malek finns det bara bra spelare kvar. Halleluja.

Annars är det väl anmärkningsvärt att vi ska köra med 9 backar och 13 forwards?

Backsidan, ranking:

1. Timmy
2. Hållberg
3. Sondell
4. Kurvinen
5. Hasse
6. Westin
7. Bonaksen

Om vi värvar två klassbackar där så kan mycket väl Sondell hamna som 5:e back och Hasse som 6:e. Då har vi både Westin och Bonaksen på bänken..

Forwards:

1. Sundström
2. MZA
3. Skröder
4. Salle
5. Svartvadet
6. Steen
7. Molinder
8. Enström
9. Tuokko
10. Forsberg
(11. Häggström)

Fan, i dagsläget har vi inte ens två kedjor jag är nöjd med.

Målvakter:

1. Malek
2. Svedberg
3. Zacke

Usch.

Det här kommer oavsett vad vi värvar att på pappret vara det svagaste MODO-lag vi haft på 2000-talet.

Paddan: Då föredrar jag en mer kanadensisk stil, med rökt kött med senap mellan ett rustik bröd. En delikatess som man sålde på Montreals hemmamatcher. Givetvis med ett gäng Molsson till.

www.hkjewishfilmfest.org/image/Schwartzs-Smoked-Meat2.JPG

Lumber Jack: Äh, det är väl en NesTea på bilden...

shinzawai:
Ja, jag blir lite mörkrädd när jag ser uppställningen så där. Lönerna för Krizan, Warg, Yetman, Ulmer, Wernblom, Hedin etc måste ju omsättas i några toppnamn, annars är vi ju rökta. Det är några hängskallar kvar i det där gänget...

Bra målvakt + back som älskar att tackla och grisa + back som inte är rädd för att skjuta + två forwards som inte är så jävla mesiga i powerplay!

Icing-Ove: 2 backar och 2 forwards räcker inte även om de håller hög klass tycker jag. Svartvadet kommer nog bara att bli sämre, Salle är osäker, Steen överskattad, Molinder i behov av ny miljö och norrmännen och KB-killen kan ju floppa så mycket att de får Snellman att se ut som en kandidat för att få numret i taket.

Icing-Ove: Vi har verkligen NADA bakom förstakedjan, myyycket värre än under säsongen som gick.

shinzawai: Tycker faktiskt backsidan kan bli riktigt bra om de två backar man har kvar fyller kravet för en 2a och 3e plats på din listan eller i alla fall god nog för 2a och en 4e plats.

Frammåt ser det däremot tunnt ut även om man värvar två riktigt bra spelare då speciellt den fjärde formationen ser ut att bli riktigt svag.
Men man får väl hoppas på att Molinder och Enström tar några riktiga steg frammåt även om Molinder inte lyckades med mycket förra säsongen (Men vilka gjorde det förutom vår första line)

MorganaLefaey: Som jag ser det behöver vi en back som kliver in direkt i första backpar (Obsut får duga) och en högerfattad allroundback som tar andra backpar med Sondell. Och dessa får inte bli skadade, då jävlar

Eller så behöver jag ett 100-pack papperspåsar att hyperventiliera i varje gång jag påminns över vilket ras vi gått igenom sen guldet.

shinzawai: Jag tycker du gnäller för mycket på laget, jag tror att om de två backar och två forwards som ska ansluta till truppen håller måttet (dvs att backarna rankas 2-4 och forwards går in i andrakedjan) så kan vi gå en ljus säsong till mötes.

Nej, vi kommer inte slåss med de fyra i toppen men det hade jag inte räknat med heller efter en sådan utrensning. Vi kommer dock kunna slåss om 5-8 plats i ES, ta oss till slutspel och bygga inför kommande säsong.

Poffa: Håller med. Ingen ide att måla f-n på väggen än.

Tycker tom att backbesättningen i nuläget ser ganska ok ut då Hasse och Pelle känns som "nyförvärv" då dom ju var, mer eller mindre, skadade under hela säsongen.

Poffa:

Målvakt då? Är du nöjd med en målvakt som i varje fall statistikmässigt inte har varit bland de 20 bästa i den Tjeckiska ligan de tre senaste säsongerna?

Om inte någonting spektakulärt händer snart så tror jag att den här säsongen kan bli om möjligt ännu mörkare än den förra. De andra lagen har förstärkt bra och i dagsläget känns det som att vår räddning är att Rögle och Södertälje ser så pass svaga ut.

Bad_Brett: "händer snart"

Säsongen börjar ju i september

Och angående målis så är det mest en j-a massa rykten än så länge.

Bad_Brett: Jag tänker inte döma ut honom innan han fått chansen. Dessutom vet jag ännu inte vilken målvakt det blir. Att diverse källor runt om på nätet pratar om en speciell målvakt gör iaf inte mig säker på att det är den måvakten man kommer presentera.

Poffa: Jo jag gnäller nog för mycket, men jag tycker att det finns fog för det. Vi var nära att hamna i kvalserien och ser ut att följa upp den säsongen med et sämre lag, det måste du erkänna. Visst, målisen kan vara duktig, men på pappret är det en jättebesvikelse med tanke på den målbild Freddan pratat om.

Våra äldre spelare kommer inte att bli bättre säsongen som kommer heller. Efter att ha tagit SM-guld och byggt Sveriges bästa hockeyarena känns det helt plötsligt djävligt jobbigt att som du skriver, ställa in sig på plats 5-8 at best. Det är inte vad många av oss hade trott för ett år sen och det är en tanke jag inte vet om jag vill vänja mig med.

shinzawai:

Dessutom finns det ingen garanti för att förstakedjan kommer vara lika vass igen och då har vi ingenting att luta oss åt.

shinzawai: Jag är inte så säker på att vi kommer följa upp med ett sämre lag. På pappret kanske vi inte är bättre spelare för spelare, men jag hoppas på att vi är ett lag igen. För det var nog där skon klämde ifjol. Vi hade spelare som stal energi, en ledning som inte höll måttet och ett tränarpar som var för veka. Därför tror jag också att de gamla kommer att göra en bättre säsong överlag.

Jag tänker heller inte vänja mig vid att komma 5-8 i Elitserien. Däremot så har jag valt att se kommande år som ett mellanår för att börja om och växa oss starkare. Att gå från lindansargäng till topp 4 på en sommar anser jag vara att begära för mycket.

Bad_Brett: Nej, precis. De kommer dessutom att få en helt annan bevakning i år.

Hade ju helst av allt sett tre nya forwards. Och varför inte denne Darren Haydar som många snackar om på modohockey.se.

Lägg till Tedenby till det samt en vass tjeck/vass kanadick som Steen har koll på, så ser jag åtminstone lite mer positivt på nästa säsong.

Som backar tar jag gärna Kenny Jönsson och Obsut. ;-)

shinzawai: Hmm, firma Sundström & Skröder var alltså en "nyhet" denna säsong?

Salle: Nä, men de var inte på väg att bli den bästa kedjan i mannaminne innan MZA kom liksom.

« · 1157552 · »