1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533264 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
shinzawai:

Hehe, fog för att vara för pessimistisk :-D

Som läget är nu är vi inge slutspelslag i alla fall, men det kan ju ändras fort beroende på vad det är för sista spelare som ska in i laget. Ska MoDo kunna leva upp till slogan revansch 09/10 så krävs det att dom sista spelarna som kommer in är riktigt vassa nyförvärv gärna namn folk känner till och som kan locka sponsorer samt sälja säsongskort för den delen med.

Med tanke på alla spelare vi släppt/släppte så måste pengar finnas till att i alla fall kunna presentera minst 3 sådana namn nedan.

Backar tex Jaroslav Obsut och Mikko Luoma

Forwards Niko Dimitrakos / Patrick Thoresen

Wayne Gresky: Kul, kul dessutom att det finns lite platser över i truppen.

Hoppas hans sejour i MODO slår rekord i Steen Familjen, Malte och Alex ligger väl lika på en säsong va?

Wayne Gresky: Det där är något att verkligen bli glad över. Steen har väl varit pro-scout åt lag i NHL och bör ha lite koll om man säger så.

MorganaLefaey:

Jag håller med, att Steen kommer till MODO är verkligen något att vara glad över.

Jag har svårt att se att det skulle finnas någon hemskt mycket bättre och mer betydelsefull person än Steen. Förutom att han kanske har Nordamerikas bästa kontaktnät (av svenskar) så tillhör han också en av våra allra mest respekterade spelare någonsin. Lägg därtill att han är erkänt duktig på att odla juniorer så vips har vi 3-4 personers erfarenhet och kunskap i en och samma person.

Om koordinaterna läggs rätt kan detta förvärv mycket väl bli ett av Modos viktigaste…

Extra, extra!

Örnsköldsviks Allehanda kan idag presentera sensationella uppgifter om Modos jakt på ny målvakt. Här följer en intervju med Modos sportchef Fredrik Andersson:

Allehandas reporter: Hur är läget med jakten på ny målvakt, Fredrik?

Fredrik A: Allt är klart nu, och jag kan dessutom nämna att samtliga rykten varit sanna.

Allehandas reporter: Hurdå menar du?

Fredrik A: Vi ska värva samtliga som nämnts i samtliga forum på internet, dessutom några till.

Allehandas reporter: Nu förstår jag inte alls..

Fredrik A: Leif Boork hade ett intressant koncept i Brynäs för ett par år sen med en väldigt bred trupp, vi vill nu vidareutveckla det, men enbart på målvaktssidan. Därför har vi nu skrivit kontrakt med 55 stycken målvakter.

Allehandas reporter: 55 stycken!?

Fredrik A: Ja, en för varje match i grundserien. En specialutsett jury på 32 personer kommer att studera målvakterna och sätta betyg i en tiogradig skala i olika kriterier som sidledsförflyttningar, plockhandske med mera. De målvakter med högst poäng kommer sedan att få förtroendet i slutspelet.

Allehandas reporter: Ojoj.

Fredrik A: Det innebär ju att vi kommer att ha mycket motiverade och hungriga målvakter i varenda match kommande säsong.

Allehandas reporter: Jaha…

Fredrik A: Absolut. Dessutom så ska vi inte glömma att vi dammsugit marknaden på målvakter, det kommer att finnas lag som får ställa utespelare i mål. (Fredrik A fnissar nöjt)

Allehandas reporter: Men… hur har ni råd?

Fredrik A: Swedbank hjälper oss. De har visst pengar över från affärer i Baltikum.

Allehandas reporter: Träningen då, hur ska det funka?

Fredrik A: Situps och armhävningar hemma för de som inte ska spela de närmaste matcherna.

Allehandas reporter: Jag måste iväg till tidningen.

Fredrik A: Okej, jag ska skriva under några kontrakt här.

Albert Hall: Länk Tack... ;-)

Skulle inte Modo presentera en ny målvakt i veckan?Eller har jag missat det?

Bissett19:

Jo, men dom sa inte vilken vecka...

Jag skrev ett inlägg för nåt år sedan om hur jag kunde tänka mig en framtida liga, och efter de senaste dagarnas mediahysteri har jag inte ändrat min uppfattning.

En nordisk liga bestående av 12 svenska, 7 finska, 2 norska och ett danskt lag uppdelat i två serier med 11 lag i varje. Under grundserien möter man lagen i sin serie 4ggr och lagen i den andra serien 2ggr = 62 matcher. De 8 främsta i varje serie går till slutspel och man lottar lagen från olika serier mot varandra, åtminstone i 1/16 dels och kvarten....
För tillfället kan vi kalla den för Nordiska Ishockeyligan (NIL). Liksom det är nu i elitserien ska det vara vissa krav för att få deltaga i ligan, arenamässigt, organisatoriskt, sportsliga framgångar, supperterbas, historia, ekonomi osv.

Jag kan tänka mig "NIL" bestå av dessa lag.
"Serie Nord":
Brynäs
Leksand
Djurgården
AIK
Timrå
MoDo
Luleå
Jokerit
HIFK
Ilves
Tappara

"Serie Syd":
HV71
Linköping
Färjestad
Frölunda
Malmö
"Köpenhamns IF"
Vålerengen
Storhamar
Kärpet
TPS
Espoo

Alltså är grupperna främst indelade för att vara "derbyvänliga". För ex BIF skulle det innebära att man i grundserien möter svenska lag 34 ggr, finska lag 22 ggr norska 4 och ett dansk 2 ggr. Ärligt talat, för min egen del bryr jag mig inte så mycket om ifall vi möter Linköping eller Jokerit...

Sedan kan såklart Champions Hockey Leauge (eller vad det nu heter) utvecklas och spelas parallellt med den interna ligan så att den blir ngt liknande den fotbollen har. Men då krävs nog rejält med deltagar- och prispengar för att fans, media och lag ska engagera sig.

Om elitlagen idag får 20-25 mkr/säsong av TV-avtal hur mycket skulle inte det öka om vi inkluderar alla nordiska länder? För att inte tala om centrala (Spelbolag t.ex) och t.om lokala sponsoravtal. Ärligt talat, en elitserie utan de 4+1 skulle vara hyffsat utvattnad, både intressemässigt, ekonomiskt och sportsligt (allt går hand i hand).

Några frågor:
Vad händer med ned och uppflyttning? Svårt... Finland t.ex har sedan några år inget sådant system, varför skulle dom vilja ha det nu? Kanske varje land kan avgöra det? Sverige kan t.ex bestämma att de två sämst placerade svenska lagen ska åka ned till en svensk kvalserie precis som nu, och spela om det. De lag som kommer upp måste dock såklart klara av de andra kraven för att platsa. Det är väl inte så många nu...möjligtvis SAIK, Löven och defenitivt Tälje. Men om vi Sverige åtminstone har det systemet kanske andra allsvenska lag (Almtuna? VIK?) är villig att satsa att klättra uppåt och då får vi från svensk del ha kvar en kvaldramatik dessutom. Och om det skulle visa sig att det finns lag i lägre divisioner som har alla de förutsättningar som finns för att platsa i "NIL" ska ligan kunna vara flexibel och det ska kunna gå att flytta om dom ändå (liksom man idag flyttar ned lag som inte klarar elitlicensen).

Skulle Finland acceptera att bara ha 7 lag representerade medans Sverige har 12? Jag bara kollade på de finska lag idag som skulle ha bäst förutsättningar arenamässigt att konkurrera med svenska lag. Ärligt talat har jag inte sån stor lag på SM-liiga men om man kollar på deras lags omsättning, publiksnitt osv så har jag svårt att tänka mig några andra lag i dagsläget. Att Norge skulle ha två lag med, att Danmark ett och att AIK av ngn underlig anledning skulle få en friplats låter ju också märkligt. Men det är helt marknadsmässigt helt enkelt.
Ärligt talat, om KHL överlever kan vi aldrig konkurrera lönemässigt med dom. Det snacket med om Schweiz är ju bara löjligt. Där har ingenting förändrats på 10 år, de har fortfarande en 3-mans utlänningskvot och nästan ingen skatt för utlänningar så vi är (minst) lika konkurrenskraftiga mot dom som för 10 år sedan. Men med en nordisk liga som skulle generera mer pengar och mer intresse till lagen så har vi åtminstone en bättre chans att konkurrera med KHL/två-vägs kontrakt till NHL samt Schweiz. Man kan även ändra rinkarna till finska mått (blandning mellan svenska och NHL), införa små reklampauser a´la NHL om om det blir positivt. Huvudsaken är att det blir FÖRÄNDRING, för det behövs. Om fem kanske vi har en ihopslagen Tysk/Tjeckisk/Schweisk-liga. Då blir det tufft för elitserien...

Denna idé innebär att vi fortfarande kan ha 12 svenska lag i högsta serien, man kan fortfarande bli svensk mästare om vi vill det (det svenska lag som mest poäng eller t.ex de två svenska lag som är bäst i resp. serie möts i bäst av tre), vi kan fortfarande ha kvar kvalseriedramatiken, vi får fortfarande möta svenska lag för den mesta av tiden, fansen kan fortfarande åka på bortamatcher (bussresa till Övik eller buss+färja till Helsingfors är väl skitsamma). Positivt är ju helt enkelt att lagen får mer pengar och kan konkurrera liiiite bättre än idag mot andra länder. Vi får möta lite mer varierat motstånd (och fans) än idag.

För jag tror ärligt talat en Europeisk liga inte har en chans. Skillnaderna mellan länderna är allt för stora, inte bara skattemässigt och sportsligt men även kulturellt och socialt. Norden har mer gemensamt, inom allt detta. En nordisk liga skulle som fördelar ha det sociala, kulturella och inte minst sportsliga jämnfört med ex KHL eller ngn alpliga. Med detta skulle även det ekonomiska glappet kunna minska något....

Bissett19:
Full. Jag tror att det kontrakt freddan har i lådan inte är sämre nästa vecka än denna. Att han har signat en målis tror jag vi kan lite på, sen om vilken klass målisien har elller ej, det kan vi nog tvista om. Han har en målis signad, sämre än vi modoiter vill, men bättre än ni övriga tappade själar vill.
Full.

micke:

Intressant. Sverige får dock bara 10 lag och den geografiska fördelningen är rättad...

"Serie Nord":
Luleå
Skellefteå
MoDo
Timrå
Brynäs
Kärpät - Uleåborg - Piteå
Ilves – Tammerfors - Hudiksvall
Tappara – Tammerfors - Hudiksvall
TPS – Åbo - Gävle
Storhamar – Hamar - Gävle

"Serie Syd":
Djurgården
Färjestad
Linköping
HV71
Frölunda
Espoo – Esbo - Gävle
Jokerit – Helsingfors - Uppsala
HIFK – Helsingfors - Uppsala
Vålerenga - Oslo - Uppsala
"Köpenhamns IF" Ska du verkligen ha med ett danskt lag? Välj här: www.hockeyligaen.dk/StatistikOverblik.aspx?turnering=358

Nu hoppas jag verkligen att Andersson erbjuder Hävelid ett bra kontrakt. Precis som jag sagt tidigare såska han juh spela i elitserien. Hoppas Modo går stenhårt på honom. Drömvärvning isåfall.

McFire: Finns inte en enda rimlig chans i helvetet att han spelar i MODO, pengar är INTE vad som gör honom salig. Vi kan erbjuda i stort sett hur mycket som helst men han kommer inte välja oss. Att vinna med sin bror är omöjligt att konkurera mot.

McJuh:

Du och ditt fire i var och varannan mening börjar bli lite enerverande.

bisterfinnen: det tog 20min för mig att fatta det. där inlägget.

spud:

Hehe, jag skyller på ölen :-D

bisterfinnen: Va fasen har jag druckit då, eftersom jag fortfarande inte förstår det.... :-S

MODOJohan:

T-dojja?

bisterfinnen: Snarare tåbira. Gött!

MODOJohan: Av respekt till arbetarna dricker jag inte den 1 maj, eller så är det att jag aldrig riktigt brukar vara så sugen på öl denna dag.

spud: Bakismetoden har kickat in eller? Ja vem känner inte för öl när det är ledigt, och solen lyser? Jag har nyss spruttat igång grillen på gårn´. Härligt!

spud: Så för att hans bror är tränare i LHC så ska inte Andersson erbjuda honom ett kontrakt menar du? Uppenbarligen har Hävelid inte bestämt sig för var han ska spela och då anser jag att Modo bör lägga en hel del energi på att få honom till Ö-vik istället för att tänka som dig "äh, han får vi säkert ändå inte."

McFire: Eller så lägger man energin på någon som det är realistiskt att vi kan ro i hamn. Freddans tid är begränsad, och att då slänga iväg tid på någon som aldrig kommer spela i swedbank förutom som bortalag känns aningen korkat. Att tappa tid så här års för att man vill försöka slå världsrekord i oväntade värvningar är inte seriöst enligt mig.

Hur länge ska man behöva vänta på denna målvakt? Och inte nog om honom, när kommer det backarna och forwards som det pratats om?

Det diskuterades tjeckiska målvakters höga räddningsprocent tidigare. Eventuellt kan det hänga ihop med att de räknar skotten annorlunda än vad vi gör här.

Jag märkte det när jag satt i utvisningsbåset på en match och skulle räkna skott. Jag trodde jag visste hur skotten räknas men upptäckte att jag hade räknat fel. T ex räknas inte stolpskott in i statistiken. Likaså måste skotten gå innanför ramen oavsett om målvakten tar pucken eller inte. Det kan vara svårt att se om pucken eventuellt skulle ha gått inom ramen.

Jag vet inte om tjeckerna räknar på annat sätt, men jag kan tänka mig att så är fallet. Bara om de räknar stolpskott blir statistiken 2-4 procent högre

hellge: Hade du fått matchstraff eller?

Av din text tolkar jag det som att mål även räknas som ett skott på mål? Om så är fallet ska jag ta och damma av ett gammalt vad och avkräva vad jag tror var en öl.

spud: Mål måste väl sjutton räknas som skott på mål. Det är ju det som gör att man inte når 100%.

NuMo: Ja så var min självklara tanke också, men han jag bettade med var så infernaliskt övertygad att jag blev osäker.

spud: Känner igen fenomenet. Man kan komma långt bara på att utge sig för vara säker på sin sak. Skulle varit skoj att höra hans logiska resonemang för att försöka övertyga dig.

spud:

Det borde väl finnas nedtäcknat någonstans hur skotten bör räknas. Om jag inte mins fel räknades inte skott i mål in i skottstatistiken förr om åren.

Matchstraff, nje, jag var funktionär. Det är ganska trevligt sätt att avnjuta ishockey. Fast det gäller att klä sig bra...

Jag tror nog att du har en öl att utkräva

hellge: Givetvis räknas mål som skott på mål. Så här enkelt är det:

Skott på mål = Räddningar + Mål

Pucken måste som sagt var gå innanför målramen och stolpskott räknas därför inte. Frågetecknet är var man drar gränsen för skott på mål. Nedläggningar från långt håll brukar inte räknas som skott på mål i Sverige, men jag vet inte hur definitionen ser ut.

INGEN som har kommenterat att Lasak släppt in 7 skott emot Tjeckien, på mindre än en halv match, och just bytte ut sig själv. Eller är det inte "vår" Lasak?

Salle: ALltså den Lasak som omryktats här osv.

Salle:
Jag tycker det är bättre att Tomas Vokoun kommer och hjälper sin gamla tränare Horava från säsongen 04/05. Helst då han ser ut att vara oönskad i Florida.
-----------------------------------------------------------
"Goalie Tomas Vokoun said he would consider waiving his no-movement clause if the Panthers asked him to. Vokoun said he would have to know what the situation was (meaning he would like to know where Florida would trade him) before doing so. Vokoun will make $12 million over the next two seasons, and acknowledged that this season was disappointing.

''You don't want to be somewhere where you're not wanted,'' Vokoun said. ``I haven't crossed that yet. I would have to know what the situation is, and what's going on. If they want to go in another direction, I need to know where that would be.

``Those are things you don't control. I'm here to do my job unless something else happens or I'm told something else. I'm going to prepare and do the best job I can next year.''
---------------------------------------------------------------------

Det är väl bara att vi börjar skramla och löser ut killen....eller så har Foppa redan gjort det :-)

Salle: Det har ju talats om Gerber emellanåt. Skulle det vara han så är jag nöjd, baserat på gårdagens match. Jag tycker att Gerber var lysande, speciellt i närspelet där han visade prov på att kunna förflytta sig sidledes fantastiskt vältajmat och bra.

NuMo: Snart presenteras målvakten

Runt lunchtid i dag kommer Modo Hockey att presentera sin nye målvakt. Vad vi vet är keepern från Tjeckien och nye tränaren Miloslav Horava har väldigt bra koll på nyförvärvet.

På tal om nyförvärv: Modo hoppas få hem Markus Näslund.
- Han är en av världens vassaste målskyttar, så självklart ska vi försöka få honom att spela med Modo igen, säger sportchefen Fredrik Andersson.

renen: Och kurvinen fick åla båt hem till finland igen.

renen: Du hann precis före mig, vilket besparade mig lite klipp och klistraarbete. (Fast klipp hade jag ju redan gjort.)

Spännande värre. Trodde att det hade med VM att göra att ma väljer att presentera just idag. Därför passar Gerber in ändå. Vi får väl se.

Självklart måste man bearbeta Macke. Ett par år att i lugn och ro få sjunka ner i Ö-Viksmyllan måste han väl uppskatta.

Annars är det tråkiga med Marcus att han drog till NHL för tidigt (lämnade Modo) Utan lookoutsäsongen kanske vi aldrig hade fått se honom i laget fler gånger. Jag tror inte att hjärtat är tillräckligt stort, men han får gärna överbevisa mig.

spud: Eller så var det åka han fick göra.

spud: Lägg märke till att man ärligt avtackar en spelare. Något man tidigare sagt att man inte skulle göra. Supportar kan göra skillnad ibland. Det så bra ut.

Och vad det gäller "En för alla - Alla för en" så blir man mer distinkt även där.

modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=4213&rows=5

NuMo: Märklig orsak, att vi ska spela offensiv hockey. Kurvinen var väl ändå en som jobbade ihop ett G förra säsongen. Man måste väl ändå ha en spelare som klarar av att hålla undan en spelare trots att man vill spela offensivt?

spud: Tycker det är bra att man har höga ambitioner. Kurvinen fick ett G även av mig, men jag lämnar gärna bort honom för den nya stabens visioner. Change!

NuMo: Då var målvaktsförvärvet klart.

modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=4214&rows=5

Paddan: Inget förvärv som får en att känna ordentligt hopp. Men samtidigt inget förvärv som får en att känna ordentlig desperation.

Samtidigt så måste man väl säga att jag inte riktigt förstår varför man skeppade kurvinen. Nu kommer vi inte få ordentlig bredd på backsidan ändå.

MorganaLefaey: Jag är också lite förvånad över Kurvinens frånfälle. Och det där med offensiv hockey inte passar honom lät också fel. Minns några offensiva räder han gjorde med god teknik. Hade väl "bara" räckt med att säga att han skall vara offensiv.

Om Malek så känns det, för att citera en fd tandläkare med ananasblast på huvudet, Stabilt. 

Salle: Det var ett trevligt sätt att säga att han inte duger. Det måste finnas plats för bättre importer. Jans Westin skall ju ta vidare steg i sarg-ut spelet, ett spel Kurvinen hade svårt för. Han träffade ofta inte ens sargen, trots att han föröskte.

« · 1157702 · »