Poffa: Nej det är ingen skräll att man inte kan matcha NHL-klubbarna. Men det borde finnas spelare en nivå mellan de man jagade och de man värvat.
Sen att du ser det som att detta skall vara ett mellanår spelar inte så stor roll när klubben går ut till fans och sponsorer att det är revansch på gång. Är revansch att lyckas bli ett lag som kämpar om plats 5-8? Inte enligt mig i alla fall.
Visst kan en kille som Aaltonen ta det steg som behövs inför kommande säsong och bli ett utropstecken i ES. Men för tillfället så har han två säsonger bakom sig med mindre poängsnitt än Snellman. Så att ta det för givet är inget jag gör. Snellman var också scoutad och skulle göra succé enligt vissa här.
Hade killen varit någorlunda billig så kan det vara en vettig värvning. Men som jag förstår det så funderar Modo på att köpa loss killen och då vet jag inte längre.
Sen att kalla killen för målskytt när han mäktat med 20mål på två säsonger är väl ändå att skönmåla killen en del. Jag menar det är 2 mål mer än Snellman gjorde på sin sista SM-liga säsong.
MorganaLefaey: Man måste leva i en jävligt rosaskimrande värld om man tror att "ta sig tillbaka" innebär att man ska vara i topp i elitserien. Redan tidigt stod det ju klart att det handlade om att först och främst ta sig tillbaka till slutspel och sedan bygga därifrån.
Dessutom tror jag inte det är ett så stort steg mellan de spelare vi velat värva och de vi värvat. Vi slåss mot NHL och KHL, två ligor som flödar över av pengar om de vill, om spelare som inte är några superstjärnor. Vi får helt enkelt inrikta oss på spelare som ligger precis under den nivån, något som de flesta ES-lag har fått göra.
HV har värvat Ledin, Ward och Sundh. Linköping Norrena, Hävelid, Johansson och några utfyllnadsspelare. Båda lagen har även tappat en del. De enda som verkligen sticker ut är Frölunda som verkar ha hur mycket pengar som helst. Färjestad har iofs fått några bra spelare men de har verkligen tappat många bra också och ser svagare ut i år.
Timrå, Luleå, Södertälje, Rögle, Brynäs och Djurgården imponerar inte på mig. Skellefteå kan dock bli riktigt bra om de får ihop det.
Så till syvende och sist så har vi inte gjort någon dålig silly season jämfört med övriga lag och när vi då kan bredda truppen med en kompetent spelare så förstår jag inte gnället.
Sedan tolkar jag Aaltonens stats och Kärpäts hemsida som att han spelat mestadels i tredjekedjan, bakom spelare som Pavel Rosa, Kuusela, Dahlman, Corso, Arnio och Viitakoski. Inte enkelt att ta en plats i de två kedjorna och trots det har han gjort över 30 poäng. Det anser jag vara strongt och inget som skall tala till hans nackdel, utan snarare är ett bevis på att han kan leverera bra mycket bättre med mer speltid.
Poffa: Ta sig tillbaka är inte den mening jag fått höra från ledning eller sponsorer utan ordet har varit revansch. Det är skillnad på hur man bör tolka detta. Ta sig tillbaka, kan betyda att man skall tillbaka till slutspel eller ta sig tillbaka till positivt resultat mm, men revansch tyder på att man vill ta sig tillbaka på den nivå man var innan fjaskosäsongen. Alltså övre halvan av tabellen med chans på guld.
Jag tror inte modo har möjlighet att ställa upp med lag som på papperet ser ut som Frölundas osv. Men nog hade jag förväntat mig mer än Aaltonen och Green som de två toppspelarna som klubben skulle plocka in. Man har ju faktiskt gått ut med att man inte skulle röra spelarbudgeten och jag får inte ihop det om man tittar på vilka som lämnat och vilka som dykt upp.
Finns väl en hel del spelare i de lag som du nämner som haft sämre silly som man gärna sett i Modo. Men som du säger så behöver inte det betyda att deras är bättre i helhet. Men båda Luleå, Skellefteå har väl byggt sitt lag med ett antal spelare som underpresterat lite eller spelare som inte klarat av att ta steget från lägre serier. Inte för att jag velat haft det så i Modo, men lyckas dessa skärpa till sig så kan det bli intressant för dem. Timrå ligger väl jämsides med modo och DIF, BIF, RBK känns menlösa.
Men man får väl börja inse att spelare blir dyrare då de andra ligorna har spenderarbrallorna på och att spelare som Svarten och Salle kanske kostar för mycket för att man skall kunna få in de spelare man vill ha.
Lumber Jack: Ja det skulle jag inte klaga över. Stämmer förresten att Tuokko inte fick någon presentation på första ispasset?
Jag hoppas i så fall att det var fler som inte fick det. För även om man egentligen inte vill ha killen kvar så är väl mobbing fel väg att gå.
Lumber Jack: När man läser bloggen på Hockeysverige så funderar man på om det är sanning bakom detta. Då är jag inte så säker på att man bör byta killen mot Tuokko heller.
Man kan ju fundera på varför de vill få bort en kille som borde slå igenom inom kort. http://www.hockeysverige.se/blogg_show_darfor-vill-karpat-kranga-problemspelaren-till-sverige.html?id=8460169
Man man får väl hoppas på att allt är skitsnack om han kommer till Modo och att allt är Sant om han dyker upp i Dif. :)
MorganaLefaey: Har du gått och blivit mano-negativ?
Den där artikeln innehåller direkta sakfel, så frågan är ju hur sann den är i övrigt.
shinzawai: Fast vi har ett lag på isen, den här säsongen. Åtminstone känns det så då man tittar på träningarna. Alla ger verkligen allt och stämningen verkar vara hög. Alltid små skrämytslingar på träningen med skrattande spelare.
Men i sakfrågan har du rätt, vi har en tunn trupp. Därför säger jag inte nej till en värvning som Aaltonen.
Icing-Ove: Djurgården, som var väldigt intresserade av Aaltonen, har signat Tjärnqvist från Rögle. Ska vi gissa på att deras redan tuffa ekonomiska situation gör att Aaltonen inte längre är ett alternativ nu?
Det tillsammans med Mattssons eventuella flytt till Sundsvall får min konspiratoriska sida att snurra.
Paddan: Letade du täcket?
Det var fart på träningen, som vanligt. Högt tempo och mycket inriktning på spelvändningar och avslut. En lång, tuff övning där det handlade om att dumpa puck och återvinna den gav många spelare mjölksyra.
Jag är imponerad över hur mycket alla spelare tar i, i varje övning. Gör man det inte får man en tillsägelse av Milo och alla verkar vilja undvika det. Trots det verkar det vara mycket glädje i truppen. Som exempel: Svarten gjorde ett snyggt mål och från båset hördes "Vad, vad, vad var det? Svart, svart, Svartvadet!"
Och när det blev dags för tävling, vilket verkar vara ett återkommande moment, så var det mycket tjo och tjim på spelarna. Susse levererade ett rungande "Hell Yeah!" som förmodligen hördes ut på gatan. Glädje i truppen, det gillar jag. En stor skillnad mot för hur det låtit de senaste säsongerna.
Verkade som man spelade ihop femmor, dessutom.
Röd: Hasse - Mojzis, Skröder - Susse - Aasen (Mattsson deltog här)
Svart: Hållberg - Pikkarainen, Green - Svarten - Molinder
Gul: Timmy - Sondell, Enström - Steen - Salle (Foppa ingick även här)
Blå: Westin - Bonsaksen, Häggström - K Forsberg - Tuokko (Weber och Espeland deltog här)
Paddan: Ska en sväng på jobbet i morgon bitti, men tänkte åka in till träningen på förmiddagen. Ska bli intressant att se om de kör samma formationer då.
En annan sak jag tänkte på idag på träningen gäller backarna. Det ser ut som att både Hållberg och Hasse är tillbaka i sina gamla, bra, gängor. Hasse spelar rejält i kampmomenten och jag har inte sett Hållberg så bra på någon försäsongsträning i MODO sedan han kom tillbaka. Och både Pikkarainen och Mojzis ser intressanta ut. Sondell kommer nog göra bra ifrån sig tillsammans med Timmy, en Timmy som verkar sprudla av spelglädje.
Jag inser att jag låter väldigt, för att inte säga överdrivet, positiv baserat på de träningar jag sett. Men det är för att skillnaden jämfört med ifjol är som natt och dag. Jag hoppas att det avspeglar sig i spelet, också.
Nikki: Jag var inte där hela tiden, men kan avlämna följande.
Träningen uppdelad i två grupper, backarna tränade först och forwards sedan. En del övningar körde båda grupperna, men man specialtränade även en del övningar mot respektive grupp.
Sedinarna, Tobbe Enström och Victor deltog av proffsen. Foppa hade fullt upp med sin golftävling och deltog inte. Det fortsatte att gnuggas in vad som liknar de formationer som kommer användas i matchen mot Skellefteå. Backarna:
Sondell - Timmy
Hasse - Mojzis
Hållberg - Pikkarainen
Espeland - Westin
Bonsaksen - Persson
De två sistnämnda backparen känns som att de kommer få vara reserver och slita för sin plats, framför allt då de sex "ordinarie" verkligen ser ut att hålla ångan uppe. Jag fortsätter imponeras Pikkarainen som håller hög intensitet och som ger allt på träningarna, något som märks på hans sätt att reagera de få gånger då han misslyckats med sin del i övningen.
Forwards gnuggade spelvändningar och att dumpa puck och sedan vinna den. Även här så var det samma uppställning som igår:
Skröder - Susse - Aasen
Molinder - Svarten - Green
Enström - Steen - Salle
Häggström - K Forsberg - Tuokko
Sedin - Sedin - Weber var den femte formationen som deltog på träningen för forwards.
---------
Ett rykte som cirkulerade ute på Veckefjärden var att Foppa kommer träna med MODO under nästa vecka och sedan kommer åka iväg (utomlands någonstans) och köra själv i en vecka för att se hur kroppen reagerar och för att komma ifrån lite.
Paddan: Enström glömde jag att nämna. Vi som satt där var, som du säger, alla imponerade över Enströms avslut. Susse, Salle, Svarten och Skröder var också imponerade, om man ska tro deras högljudda rop efter flera av Enströms avslut.
Ska vi spela med spelvändningar och hög fart kanske Enström kommer till sin rätt. Så fort han blir stillastående eller infångad kommer han ingenstans, men får han komma med fart så kommer han ofta till avslut.
Poffa: När man ser de där formationerna så tänker i alla fall jag att backsidan ser riktigt god ut. Speciellt med tanke på att alla rapporter säger att de nya är helt ok.
Frammåt ser det däremot ut som det saknas något riktigt. Men det låter ju ändå på ledningen som något nytt skall komma. Frågan är om det sker innan start. Om det inte blir så får man verkligen hoppas ingen av de rutinerade skadar sig.
Men det kanske är Molinders och Enströms år i år. Hoppas kan man ju alltid.
Wayne Gresky: Jag skulle jubla om vi fick Aaltonen. Killen är 24 år, han ör en målskytt, han är högerskytt och han gillar tydligen att spela fysiskt. Han vore en tillgång för ett MODO av idag, det anser jag vara självklart.
Därför blir jag lite irriterad när folk gnäller över en sån här värvning. Vad hade man förväntat sig? Vi var med och slogs om spelare som Haydar och Krog, men kunde inte matcha NHL-klubbarna. Vilken jävla skräll.
De flesta verkar tro att vi ska gå från 10:e plats och stora ekonomiska problem till SM-guld och klang och jubel-föreställningar. Det kommande året är ett år då vi ska bygga inför säsongen efter. Så ser i alla fall jag det. Och då är ett treårskontrakt med en stabil finne på 24 år ingen dum satsning.
---------
Angående Foppa var han på is idag med A-laget. Mycket skridskoövningar och han såg inte ut att ha några problem att hänga med tvillingarna, i alla fall. Vad det säger är dock en annan femma.