1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541645 inlägg · 4143 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
InVinoVeritas: Det hela låter lite underligt då dom signade Gustafsson för 2 år bara  häromdagen  och Giguere funkar klockers som mentor för Monstret.
Dessutom  minns väl  Toronto Vesa Toskala med blandade känslor så finska målisar  borde kanske  avskrämma lite.

[url=mapleleafs.nhl.com/club/news.htm?id=525684]gkömde länken[/url]

Redigerad kommentar

Hawerchuk: Fan också. Blir vi av med Tarkki tappar jag lusten helt.

shinzawai: När det äntligen såg ut att bli lite ordning på målvaktsfrågan så detta!
Ska han tampas med Gustafsson om 1:a spaden nu tro?

shinzawai: Det verkar så. Och till Leafs av alla lag.

Foppa då? Nån som hört någon indikation?

InVinoVeritas: 19 bast faktiskt! Rätt ska vara rätt. ;)

InVinoVeritas: Snyggt grävt. :)

Nikki Nine: Intressant,
Det som talar emot är att killen är 17 bast och bor i Uppsala, största merit - såg 18 matcher live säs. 06/07
Det som talar för är att han inte postat några som helst "rykten" förut och borde därför vara åtminstone hyfsat säker på påståendet.

Ryktet finns f.ö också på svenskafans AIK forum, inlägget postat före det på officiella.

Oavsett så skulle jag inte tacka nej till Videll, han skulle passa bra i det nya lagbygget.

Slapshot: Och enligt ett helt random rykte så är Linus Videll nära Modo. Det hade jag nog gillat men det känns inte jättetroligt. Med förhoppning att jag har fel.

Icing-Ove:

...Fast det var ju Lill-Milo som gjorde ett av målen.

qwertas:

Jag håller med dig om att MoDo har varit lite för snälla och har saknat någon som retar gallfeber på motståndarna, men intrycket jag har fått av Hedman är att han snarare är den där spelaren som tappar fattningen och kör över målvakten och sedan startar ett slagsmål. Lite av Per Ledins storhet är ju att han klarar att spela fult utan att domaren ser.

Men förhoppningsvis har Anton lärt sig sin läxa och har en mer seriös inställning i MoDo. Om han kan spela tufft och diciplinerat och då och då dela ut några tjuvsmällar, då kommer jag vara helnöjd. Det jag hoppas vi slipper se är en slagskämpe som delar ut bentacklingar och cross-checkingar i huvudhöjd.

Enligt officiella,s forum kommer en ny tränare att presenteras under morgondagen.

qwertas:
Zdenek "Hattrick" Blatny :-)

Bad_Brett: Personligen så tycker jag att det är precis vad MODO behöver, en galning alltså. Enligt mig har det varit lite för mycket av svärmorshockey om man nu får kalla det så.

Lite för långsamt, lite för lagomt och ingen som skitat ner näsan och gjort livet surt för motståndaren. Närmast vi hade en sådan typ av spelare var väl guldåret då Blatny gjorde
det jobbet.

Inte sagt att Hedman kommer att flippa men jag tror att han har stora möjligheter att göra ett mycket bra jobb för MODO och bli en stor favorit för många. Sedan så kommer vi säkert att få disskutera en och annan avstängning kommande säsong, det får man liksom på köpet. På samma sätt som man får det när man har Ward, Jämtin och för all del Ledin i laget.

Bad_Brett: Jag förstår var du vill komma med ditt resonemang, men jag börjar tro att vi inte kan stå utan den här typen av spelare. Det finns ju "blådårar" i näst intill varenda lag numer. Vi måste kanske anpassa oss till rådande förhållanden, helt enkelt. Och i Hedman har vi fått en billig "blådåre".

Såg för övrigt att vi värvat en högerskjutande back. Han får rätt goda vitsord och sägs spela både fysiskt och ha goda offensiva kvaliteter. Förhoppningsvis stämmer det som skrivs om honom.

T T:

Nej, jag tror och hoppas att Anton Hedman har större potential. Jag tycker bara att det är lite lustigt att så många använder ordet "rollpelare" när det i själva verket bara rör sig om en billig lösning till fjärdekedjan.

Vilket i och för sig är helt korrekt, eftersom MoDo de senaste säsongerna har lagt allt för stora summor på brunkare som Green, Hinote, Petrovicky, Tuokko etc.

Som sagt, jag tror inte att Anton är värdelös, men däremot så har (eller hade) han en inställning som inte passar in i den bild jag vill ha av MoDo.

Bad_Brett: På din beskrivning låter det som att man gått över ån efter vatten och lika gärna hade kunnat ge Simon Hermansson ett kontrakt.

Petey21:

Det är lustigt det där hur man alltid kallar spelare som inte har några direkta färdigheter för "rollspelare".

Wernblom hade ruskigt bra spelförståelse eftersom han nästan alltid visste var puckarna skulle hamna. Utöver detta var han en avslutare av rang och hade fantastisk balans. Varken Forsberg eller Sundström är i dagsläget några raketer heller, men de klarar sig rätt okej ändå. Men

Men Anton Hedman har av det jag har sett varken balans, målsinne eller bra speluppfattning. Det är en ful och hänsynslös spelare som säkert kan sprida skräck i kortväxta juniorbackar, men att tro att han ska bli en ny Wernblom är en ren och skär förolämpning mot vår gamle hjälte.

Han kommer säkert inte göra bort sig i en fjärdekedja tillsammans med Kristian Forsberg och Magnus Häggström. Det jag vänder mig emot är att MoDo värvar en galning i klass med Petrasek, Torp eller Nordström och det gillar jag inte.

qwertas: Är väl vara få i modo i framtiden som kommer hålla samma förmåga som werner att gruffa in puckar i mål. För den sakens skull så behöver de inte vara dåliga på det de gör. Att stå framför mål handlar lika mycket om att se till att målvakten inte ser skottet eller stå ivägen så målvakten inte kan röra sig precis som han vill.

Tänker inte såga killen innan man sett något. Det rör sig ändå om en 4e linespelare som har ganska enkelt uppdrag. Tackla och sätta press, samt kanske stå framför mål i pp. Det är väl utifrån detta som man också får sätta sina förväntningar.

Nog för att 4e linen är viktig, men det är väl mer intressant just nu vilka man lyckas locka hit för att ingå i de producerande formationerna.

Just nu så ser det ju ändå ut som om vi faktiskt redan har en spelare för 2a formationen och det blir endera Rosén eller Blomqvist medans den andra får spela med Svarten och Madsen. Men nu behöver man 3st forwards som vi vet kan producera.

Petey21: Hedman är enligt mig snabbare än Werner och mycket bättre tacklare. Dock kommer han inte i närheten av Werner då det gäller att böka framför mål.

Jag tror dock att Hedman kommer bli mycket populär bland fansen.

MorganaLefaey: Det där med att "bränna en icke-EU plats" vet jag inte om jag köper, det har ju gått en väldans massa säsonger där man inte hade en enda transatlant i truppen, innan Justin Morrison anslöt hade man väl inte haft en enda på hur många säsonger som helst? Jag tror att Cook kan vara ett bra tillskott på backsidan.

Och Hedman, han kanske inte är världens snabbaste men det var ju inte Wernblom heller, och vad jag har förstått är Hedman lite av en Wernblom-typ. Stor, tung och elak. Ingen speedkula men en brunkare som kan stå framför mål och kötta. Och Wernblom lyckades ju rätt bra med målskyttet med trots avsaknaden av speed, så om Hedman ens påminner om Wernblom i spelstil så kan han bli både en viktig och populär rollspelare.

Bad_Brett: Lite beroende på hur man ser på det hela. Om Freddan har scoutat spelaren rejält och man vet att det kommer bli en toppback så är det väl inget problem. Men då jag är lite frågande till Freddans scout-egenskaper och att man förra gången man värvade en med den poängsumman så trodde man han skulle vara 5-6back.

Värvar man en transatlant så tycker jag att han skall spela i 1a eller 2a formationen och inte som i många modo-falll 3-4e.

Hedman är jag också ganska frågande till då man fått för sig efter att ha läst på olika forum att han inte är snabbast i byn. Man får en lite känsla av Jonasén över honom. Men klagar inte rikgit än, då jag sett killen alldeles för lite. Dock så har han väl ganska vårdslöst spel i sig då han blivit avstängd några gånger om jag inte minns fel.

qwertas:

Jag vet inte om jag tycker att det är rätt att bränna en icke-EU-plats på en sådan spelare. Det är klart att han kan överraska och att det blir succé, men jag tycker ändå att det är en felaktig chansning.

Bortsett från Hedman så har jag varit mycket nöjd med årets värvningar. Det här känns spontant som den sämsta.

Är det helt klart nu att Aravirta lämnar eller?. Tänkte på att Freddan inte gått ut och meddelat det någonstans.

spud: Jag hoppas man skall ha Charlie plus ytterligare en ruskig PP back. Så om Pikkadollen stannar så ser det fint ut. Man kan köra med dem i varsin formation i 5 mot 5, men ställa dem tillsammans i PP.

Hahl Bundy: Det tror jag inte, den dagen det är klart att Pikken lämnar så är det han som skriver under ett kontrakt. Inte någon annan.

Charlie kan ersätta Hållberg likväl. Eller den plats Sondell hade.

MorganaLefaey: Innebär denna värvning mao att Pikkarainen lämnar?

qwertas: Då saknar vi bara en offensiv vänsterskytt då. Vill inte se någon spelare som Hållberg mfl som inte kan ta in pucken i zon i pp samt vägrar skjuta när läge ges.

Men skönt med en högerskytt i alla fall. Nu får man börja lite på Freddan och hoppas på att han vet vad han gör.

shinzawai: Cook är nu helt klar för klubben.

Hawerchuk: Jo. Fast han är yngre.

Man får förhoppningsvis snart förtroende för Freddan så att man känner "ja, om han har sett han spela så...".

Lex Kyle-DIF. Vi får hoppas på något liknande.

shinzawai: Vi säger så här. Det positiva i kråksången är att han lirat ett par säsonger på den här sidan av pölen. Och att Freddan säkerligen sett honom ett par gånger. Värvar vi något från AHL eller dylikt vet man egentligen aldrig riktigt vad man får.

shinzawai: Nu hade man inte så höga förhoppningar på Pikkadollen när han kom heller. Men hade man tänkt att denna kille skulle vara vårt offensiva backvapen nr 1 så kan jag nog hålla med om att jag hade hoppats på något bättre.

spud: Det måste väl ändå finnas sjukt mkt bättre lediga backar i AHL om vi ändå ska slumpa bort en utlänningsplats?

http://www.eliteprosp...L&order=TP

Å andra sidan är Cook finska ligans fjärde bästa poängplockare av de lediga. Mjeh, jag är besviken.

Edit: Pikka gjorde bara 23 poäng i sin senaste SM-liiga-säsong. Håller med om att de är svårbedömda.

Redigerad kommentar

InVinoVeritas: Han är 2 år äldre, samt sämre poängsnitt i finska ligan än vad Daniel Sondell har. Med det vill jag inte säga att det är en sopa, utan mer att det är svårt att bedöma backar efter de poäng skrapat ihop.

Enligt allehanda .se ska Charlie Cook vara nära Modo,
en offensiv rightskjutande back PP back, närmast från Lukko Rauma i SM liiga. Hyfsad poängproduktion också: 10+15 på 56 matcher.

hellge:
Med tanke på att resten av familjen rotat sig, challes son skall gå hockeygymnasiet i Timrå, dotter spelar fotboll på alnö, stugan utanför alnö, fru har jobb...
han kan pendla till övik, på 1.5 timme.
Tror nog att han är er nya tränare, sen hur det fungerar med alla starka viljor det pratas om i foppaland blir spännande att se.

Enligt det löst sammansatta nätverket "hockeymorsor", som även består av Challes fru, ska Challe nu vara klar för MODO...

Ett ganska trovärdigt rykte så här på kvällskvisten...

Cyklob: Känns som att om modo menar allvar med att bygga ett nytt lag så måste man ta in en tränare men nya friska ideer och jag tycker att då bör det bli Challe eller Dahlen.

Modoante:

Då är det väll bara hoppas på Dahlen eller Challe då. Som jag skrev tidigare känns dom 2 som dom mest lämpade för att ta hand om en generationsväxling.

Cyklob: Verkar som om det inte blir Aravirta i Modos bås nästa säsong

qwertas: Jag undrar vad som händer med Jocke Mattsson. Ser gärna att det skrivs kontrakt med honom och att han lånas ut till allsvenskan denna säsong också där han får spela toppminuter.

qwertas: Petter segersten är överlägsen, jävlar vad han kommer bli bra.

Nikki Nine: Har inte hört vilka alla andra är men gissningsvis är två av de andra Sondre Olden och Daniel Magnusson i alla fall.

Tror att han som skriver på modoprospects.com hade släppt någon lista på vilka alla är.

qwertas: Vilka är de andra?

Modoante:

Känns som ett bra alternativ, han och Challe är väll dom enda 2 av dom som ryktas vara på väg hit som verkligen släppt fram yngre spelare.

Salle: John kommer att träna med a-laget inför kommande säsong. Han är en av juniorerna som får ett så kallat sommarkontrakt om jag inte är helt fel informerad.

« · 1259128 · »