1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541645 inlägg · 4143 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine: Silly Silly Silly Super Silly Season. :-)

MarcusElving: Hade det varit nån annan sport Svedberg spelat hade han varit konstant utvisad för liggande spel.

Bad_Brett: Ja, kanske det. Jag tycker ändå att det är konstigt eftersom Giguere har kontrakt ytterligare ett år. Nog borde dom klara sig med honom samt de som redan finns i Mariles.

Fast det är ju som Robban på hockeysverige skrev, inte speciellt ovanligt att NHL-klubbarna har minst tre målvakter och en oftast får hålla till i farmarlaget.

Redigerad kommentar

qwertas:

Jag tycker Esche är svår att få grepp om. När han lirade i Flyers tyckte jag att han var rent ut sagt kass, men av vad jag har förstått så har han varit en framträdande målvakt i KHL. Jag tror i varje fall betydligt mer på Tarkki.

En sak som slog mig förut var att Gustavsson har haft hjärtproblem. Han genomgått två mindre operationer under det senaste året. De kanske är rädda för att problemen skall komma tillbaka och därför vill ha extra reserv.

mikenomad: Detta är Boorks egna ord från expressen den 12:e mars. Tror inte att han kommer att döma ut Challe som MODO-tränare.

----------klipp---------------

"Jag tror inte ens på sympatiske och hockeykunnige Hannu Aravirta. Han är för sympatisk. Modo ska ha en tränare som inte spelarna väljer. Utan en tränare som väljer spelarna.
En cynisk, drivande och stark personlighet.
Kanske Foppa ska fråga sin forne NHL-coach Marc Crowford, nu i St Louis. Eller Andy Murray, Wayne Fleming, Kenta Johansson eller ”Challe” Berglund.
”Challe” är just så cynisk, självcentrerad och envis som man behöver vara i Modos situation. Jag anser att ”Challe” skulle passa bra mycket bättre i Modo än i Timrå."

----------klipp---------------

MarcusElving:

Som tur är har vi en av sveriges bästa målvaktstränare som säkert kan höja dem båda en aning.

Ni har sveriges bästa målvaktstränare , och det med marginal

När vi liks pratar om målvakter så finns det ju en hyfsad keeper ledig nu om Tarkki (gud förbjude) skriver på för Toronto.

Robert Esche får tydligen inte nytt kontrakt med S.t Petersburg.

qwertas:

Jag har stor respekt för Pecka, men jag tror att både Svedberg och Modig behöver mer tid på sig för att bli några riktiga matchvinnarmålvakter. Det är tidigt ännu, men jag tvivlar på att Brynäs kommer att ta sig till slutspel med dessa målvakter. Brynäs har värvat väldigt smart de senaste säsongerna, men i det här fallet förstår jag inte hur de resonerar.

Redigerad kommentar

qwertas: Okej, låter onekligen som han har del att jobba på. Vi får hoppa att Pecka kan få fason på grabben. Den som lever får se..

Tack ska du ha!

Bad_Brett: Okej, låter som han har ungefär samma svagheter som Modig som också har svårt att hålla upp överkroppen och hukar ner för mycket.

Känns ju väldigt jobbigt detta, när vi precis som du säger har varit väldigt bortskämda med kanonmålvakter och har anpassat spelet efter det.

Som tur är har vi en av sveriges bästa målvaktstränare som säkert kan höja dem båda en aning.

Vinnarskalle och hatar att förlora låter kanon, det är jävligt viktigt att ha med sig om man ska bli bättre och utvecklas.

Som jag har sagt i våran bok, In pecka we trust!

Tack för infon! :D

Redigerad kommentar

MarcusElving: Svedberg har alla verktyg för att bli en riktigt bra målvakt i ES på sikt, dock har han en del att jobba på enligt mig. Framför allt så simmar han på isen för mycket för att det skall vara helt okej och har tendens till att överarbeta en del situationer.

Exempelvis blir han ibland lite väl aggressiv mot skytten vilket föranleder att det är ganska enkelt att spela bort honom i en del två mot en lägen. En annan sak som jag menar med att han överarbetar är att han ibland lätt kommer ur position vid sidledsförflyttningar, känns som om man vill för mycket stundtals.

Med rätt tränare (vilket ni verkar ha i Pecka) och tålamod så kommer han säkert att blir en habil målvakt, kanske till och med mycket bra.

MarcusElving:

Han var grym på försäsongen och inledde säsongen riktigt bra, men blev sämre med tiden. Förmodligen blev han trött av att spela så mycket.

Svedberg är en modern målvakt med en spelstil som påminner om Markström, fast rätt många klasser sämre. Han är lite för klen i överkroppen vilket gör att han ofta faller framstupa när han går ner på knä. Elaka munnar har kallat honom för "Simmaren".

Han står oftast bra placerad vid förstaläget, men har en tendens att gå ner lite för tidigt och eftersom han inte har den vassaste plockhandsken är han rätt dålig på höga skott.

Hans bästa sida är att han har en otrolig vinnarskalle och hatar att förlora, samt att han fixar 10 gratis-time-out per match genom att tappa masken. Har han ett försvar som är på alerten och är först på returerna så kan han vara en skaplig Elitseriemålvakt.

Jag tror ändå att ni kommer att bli besvikna efter att ha blivit bortskämda med Markström, Lindbäck och Läck. Modig är enligt mig ett ganska svagt kort.

Redigerad kommentar

MarcusElving: + Ung, utvecklingsbar, reaktionssnabb.
- Liten, stod på knä för ofta, släppte för mycket returer.

Kan nog bli bra med rätt träning & matchning, tror jag.

Berka: Ha ha ..gissa om jag tänkt på den .-..

MarcusElving: Det gäller att han har lite extra spännen på hjälmen, som kunde åka av ett par gånger per period.

Björn W: Men, neej, inte Challe. Äh, sparka scim!

Nicklas Dahlberg känns lite spännande, även om senaste säsongen inte var något vidare så tycker jag att han varit den intressantare målvakten av Hadelöv och honom.

Som Brynäsare är man ju väldigt nyfiken på Niklas Svedberg nu när han är klar för oss.

Hur uppfattade ni honom i Modo?

shinzawai:

Jag har aldrig trott på det ryktet. Det låter väl som att siktet är inställt på att spela i Nordamerika nästa år.

Att Linus Videll skulle gå till MoDo ser jag däremot inte som helt otroligt. Han skulle ju garanterat få en betydande roll i laget.

Ang Tedenbyryktet.

hockey.expressen.se/elitserien/1.1959268/fick-kolla-sa-mormor-inte-fatt-hjartinfarkt

Spelar du kvar i HV 71 nästa säsong?
– HV finns i mitt hjärta.
NHL och New Jersey Devils?
–De har ögonen på mig eftersom jag är draftad av dem.
Är du redo?
– Ja, det är jag, efter en eller kanske två sommarträningar. Beroende på om det blir och när. Det där tar jag efter säsongen...

Tolka som ni vill. Jag är mest intresserad av vad conspiracy-BB har att säga. ;)

mikenomad: Sen är ju frågan om Boork är rätt person att skriva krönikor om hur hockey ska spelas etc etc.... Han är snarare en person som är en s.k. "förstå-sig-påare". Det är en man som jag hyser minimal respekt för. En totalt genompuckad person.

mikenomad: Sparka challe... lika bra att få de överstökat!

zigge: En som garanterat(?) kommer döma ut värvningen av Challe är Leffe Boork(för vad det nu är värt). Han har ju slagit fast att Challe inte var ngn bra lösning för Timrå eftersom han är en typisk storstadstränare, att Challe inte skall träna ett lag från landsorten.

Cyklob: Nä Challe har väl inte alltid alla hästar hemma, om man säger - det jag tycker varit värst med honom, är hur han hänger ut de egna spelarna i massmedia. Hur kul e de?Bra för lagandan? Knappast.
Men sen har han såklart andra kvaliteer, brinner för hockeyn, även om det exploderat ibland. Att han har både dog- & horse-breath har jag inget större problem med - i dessa tider finns inte längre nån Kabben, med 27 år i samma klubb. Så, ska man drista sig till ett litet, försiktigt:
Välkommen Challe?
Undrans vilket ben Wikegård ska ställa sig?
Mikenomad: Haha, hoppas snoken inte blir ALLT för röd, att han huserar mer på Mammamia än i Rävlyan!?!

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: Man kan väl säga som så, är du ung, orutinerad och har det lite motigt så är inte Challe världens mest pedagogiska tränare precis. Men som du skriver, i ett lag med så många spelare med tränarambitioner som Modo så kan kanske Challe vara en bra lösning.

Grattis till Rudolf med röda mulen!

Redigerad kommentar

Kanon om det nu är klart, Challe är en vinnare han är en tävlingsmänniska som inte någon sätter sig på heller. Folk får säga vad dom vill men det är just med tränare som Challe som man kommer någonstans. Harald,Brithen,Bäckman samma sak sedan kanske många i lagen tycker kraven blir för höga med sådana här tränare men det är med sådana här tränare man lyckas.

Björn W: Kan lungt säga att jag nog spytt ut mig en hel del negativa saker om Challe när han tränat dem. Men det har inte handlat speciellt mycket om hur han tränat eller lett sitt lag utan mer om hur han sett ut som en deppad treåring om något gått emot honom.

Som sagt så har han enligt mitt sätt att se på det hela fört timrå förbi modo i tabellen fastän de haft ett sämre lag på papperet så han kanske gör något rätt. Dock så ryktas det ju att han inte är speciellt socialt begåvad med spelare. Även det kan ju vara både positivt och negativt då modo har en hel del starka viljor i laget som kanske måste ha lite skäll / få mindre att säga till om för att det skall gå bra.

Björn W: Nej det finns andra, många andra.
Du råkade bara finnas till hands :)

Hahl Bundy: Nu tror jag faktiskt inte att du hittar något negativt ord om Charles från min sida i historiken - men du får gärna leta, jag är lite nyfiken på om jag har något att stå till svars inför. :-)

Björn W: Grattis! What comes around goes around.

Nikki Nine: Spännande, återstår dock att se om han får föräras med smeknamnet "Chabben" Berglund eller om det blir "Dogbreath" Berglund när vi ser på honom i backspegeln. :-)

Bad_Brett:

Eller så var det kommentaren i Allehanda.

shinzawai:

Något löst rykte bland AIK-fansen har jag för mig. Kanske var där Poffa fick det ifrån?

Bad_Brett: Hört var?

Poffa: Inte för att jag har en aning om Stefan PErsson kvalifikationer, men någon Bjuhr-effekt har vi inte kunnat se. Helt rätt av Svedberg att söka sig till en klubb där han har möjlighet att utvecklas.

Poffa:

Har också hört detta. Det känns spontant som en bra lösning.

Rykten säger att Modo gör sig av med Bjuhr och erätter med Stefan Persson från AIK. Någon som vet mer om detta?

"I eftermiddag kan det bli klart med vem som blir Modo hockeys nye tränare.

– Vi väntar på ett besked inom några timmar, sade sportchefen Fredrik Andersson vid lunchtid idag tisdag."

Midsommar?

MorganaLefaey: Flyttar över Nicklas till rätt tråd.

qwertas: För mycket att göra på jobbet så man försöker stress-skriva ihop inläggen och då blir det lite fel. (Skönt med något att skylla på)

Men men. Inte alla hästar hemma vet man ju redan att ingen av oss har.

MorganaLefaey: Sen blev ju inte det där inlägget speciellt roligt då jag trodde du skrev fel först angående Torkki. Men såg att jag på en rad tidigare skrev fel.

Ack ack.

MorganaLefaey: Torkki eller Tarkki. Vem pratar vi om egentligen :D

Varken du eller jag verkar ha alla hästar hemma

qwertas: Självklart skulle inte freddan förstå något om Torkki och hans agent inte sagt något. Men varför skulle han göra det då Torkki spelar någon annanstans redan nu.

Då det är en position som är så utsatt som den är så bör man väl kanske inte säga tack vi har gjort klart med en annan. Man bör väl avsluta det snyggt och faktiskt hålla en dörr öppen då man vet att chansen finns att han kan sticka.

MorganaLefaey: Varför skulle Freddan förstå att det skulle kunna bli såhär om Torkki eller hans agent inte sagt något tidigare. Sedan så undrar jag om du är allvarlig med uttalandet om att han borde ha några dörrar öppna?

Varför skulle han ha det? Borde han ha det på varje ny förvärv han gör?

Jag menar, chansen för NHL eller KHL kan ju dyka upp för vem som helst nu för tiden.

Jag tror att Freddan tackat för sig då det gäller de andra målvakterna han var ute efter i och med att Tarkki skrev på men jag hoppas att någon på den listan fortfarande finns ledig om det visar sig att Tarkki lämnar för NHL.

shinzawai: Måste säga att om man tappar Pikka och Tarkki så ser det helt plötsligt jobbigt ut igen. Men är väl ingen idé att lägga sig ner och dö än.

Det nu så att vi har ett avtal och då får man väl anpassa sig efter det. Dock så låter det lite oroande att Freddan säger att han inte har någon aning om Torkkis förhandlingar. Han borde väl förstå att det kunde bli såhär och ha några dörrar öppna. Hoppas det är ett spel för galleriet från honom.

Ser i alla fall fram emot de 3 toppforwards som skall värvas. Det är en stor del där man kommer se vad man siktar på och hur säsongen kan komma att bli.

shinzawai:

Jag kan på sitt sätt hålla med Linköping här. Att unga spelare blir draftade och har möjligheten att gå till NHL trots kontrakt är väl en sak, men att en 30-åring som redan har spelat fem säsonger på andra sidan skall kunna skriva på kontrakt för en elitserieklubb, för att några veckor senare bli plockad av första bästa NHL-lag som behöver en reservmålvakt, känns störtlöjligt.

Personligen tycker jag att det här nya NHL-avtalet redan har förstört Elitserien och då är förmodligen inte ens MoDo det lag som kommer att drabbas hårdast.

Salle: Felåt.

shinzawai: Nu har du dragit med ÖA i din domedagsprofetia... ;-)

« · 1259313 · »