1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541631 inlägg · 4143 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
MODOJohan: Tycker att en eventuell värvning av Kempe ställer en del frågor gällande Rosén och Blomqvist. Är de tänkta för topp sex? Är Kempe det? Laget skulle ju kunna se ut såhär;

Skröder-Sundström-Blomqvist
Videll (?)-Rosén-NY
Madsen-Svartvadet-Kempe
Hedman-Forsberg-Häggström

Vilket skulle vara spännande men inte särskilt skräckinjagande. Samtidigt tror jag inte på att sätta någon av Rosén eller Blomqvist (Eller Kempe för den delen) i en fjärdelina, är övertygad om att de behöver bra med speltid och förtroende för att växa.

Freddan ska ju dock ha sagt efter värvningarna av Rosén och Blomqvist att han letade efter en ny center för andrakedjan, är det ett citat taget ur sitt sammanhang eller letar han efter det och ska isåfall Rosén och Blomqvist skickas ner i ordningen?

Mycket frågor...

Jag vet väldigt lite om Kempe som spelare, men litar på de som säger att vi behöver honom. Men jag vill se lite stjärnor snart, givna förstaliners. Vi har ett ganska ungt lag som det ser ut just nu, så att jag ser nog gärna att vi landar lite mer rutin till laget inom kort.

Nikki Nine: Kung! Precis den spelartypen som vi behöver.

shinzawai: Jag tycker inte vi ska, att som du vill, värva spelare färdiga att stoppas i ett fack. En spelare som känner att det är 100 mil upp till nästa nivå, att få spela i 2a eller 1a femman har inte samma motivation att göra det extra jobbet för att nå den nivån som den som känner att det är jämna femmor.

Jag tycker verkligen man kan se på DIF som modell. Deras lag hade en jämn kvalité rakt över hela laget, HV fick se upp oavsett vilka som var på isen.

shinzawai: Tredjekedjespelare behövs förvisso oxå.
Men, Mario har väl inte direkt gjort sig ett namn genom sin attityd och lagkänsla. För Modos skull får man hoppas att han har mognat som person om han nu ska in i laget.

Nikki Nine: Nu får det vara nog med tredjekedjaspelare!

Modoante: Dolt dom eller inte riktigt fått chansen? Inte vet jag men jag tror i alla fall att han skulle göra ett riktigt bra jobb i en fjärde kedja om han får spela.

Tycker inte alls att han gjort bort sig i de matcher han spelat. Men visst, en inportspelare borde ha större roll än bad han haft/har/får.

qwertas: Om kristian Forsberg har sådana kvaliteter så har han då dold dom väl måste jag säga.

qwertas: Ja vad var det, i 10-3 matchen mot FBK, då K-fopp täckte skott vid ställningen 7-1 eller liknande... alltid något

Modoante: Personligen är jag helt övertygad om att en sådan som Kristian Forsberg skulle kunna ta en sådan roll om tränaren sa åt honom det. Ifjol så tycker jag att det fanns spelare som var betydligt sämre än honom som fick spela då han fick sitta.

Salle: Känns som om vi litar väldigt mycket på att Anton Hedman är det bredarsle vi hoppas på att han är vi borde värva nån till som är bra på att placera röven i ansiktet på målisen.

qwertas: Alltid nåt. Vi har ju saknat ett riktigt bredarsle i laget sen Wernblom tynade bort. Skulle dessutom passa bra med Pikkas "doll" ifrån backplats OM han stannade.

Salle: Freddan har i alla fall fattat d
et vad det verkar eftersom han värvat Hedman som har sin styrka i att bredarsla sig framför målet.

Redigerad kommentar

Hoppas den som blir MoDo-tränare har följt SM-finalerna och inser vikten av att han nån som kan och törs stå och bredarsla sig precis framför motståndarkeepern i PP.

Icing-Ove:

Var väll ingen direkt nyhet kan man tycka han hade ju kontrakt med A-laget 1 år framåt fast dom förlängde det nu han stod ju redan med innan i truppen även :).

Eddie Larsson klar för A-truppen..

shinzawai: Hur Slettvoll fungerat som person i kontakt med Björklöven.

Björn W: Vad pratar du om?

Och som väntat tappar vi Jonathan Zaar till Rögle.

shinzawai: I teorin är han väl en bra hockeytränare, men skulle det bli av får vi räkna med att han ju faktiskt har sina "F*ck off"-pengar på kontot redan och att han säkerligen kommer att ha åsikter om det mesta i organisationen. Vilket i och för sig skulle vara nyttigt, men då måste han åtminstone vara på samma våglängd som Trollsås om det inte bara ska sluta med en förlorad halv säsong.

Vi har nog ingen separat sportchef länge till om Slettvoll skulle etablera sig i organisationen på allvar, men rent hypotetiskt sett så vore det en payroll slash och sådant gillar vi.

Cyklob: Jag tänker mest att han borde ha mer skills än Fagervall med tanke på att han hållit på nere i NLA som ger bra med deg till bra tränare.

Sen bor han väl i Umeå vilket borde underlätta.

Vad gör Eldebrink, har han kontrakt? Undrar varför Ulf Dahlen inte fungerade i VF?

shinzawai:

Han erbjöd sig i veckan att träna Björklöven gratis, nu när den gamla ledningen är borta. Hans pension var tydligen tillräcklig för honom att leva på.

shinzawai:

Jag har bara svaga minnen av han från tiden i löven, har ingen aning om hur han är som tränare men du kanske har bättre koll?.

Cyklob: Slettvoll då?

spud:

Jo iof men som sagt tycker det borde finnas ganska bra med intresse för att träna MoDo, men ju mer dagarna rullar iväg så känns det som att det kommer sluta i någon panik tränare typ. Därför det skulle kunna vara bra om man gick ut och meddela hur läget ligger till om man är nära någon eller så man behöver ju inte nämna namn osv.

Cyklob: Ja visst är det så. Vi är ensam kvar utan tränare och det borde medföra att man kan vara mer öppen där. Roligaste vore väl ändå om man gick ut på sidan med 3 kandidater och sen fick man se vilka spelare som röstade för vilken tränare. Eller att de som är medlem i Modo Hockey fick gå in och rösta.

Nej allvarligt så är det självklart inte bra att det drar ut på tiden så. Man får en liten ilning i nacken som antyder att det blir som ifjol då man inte hade någon och sedan tog första bästa som var villig att träna laget.

Cyklob: Om man är öppen om sina ambitioner och sen misslyckas uppnå dessa då får man skit i kubik. Det har vi många exempel på i vår klubb det senaste året. Därför tycker jag det är klokt med denna inställning.

MorganaLefaey:

Ju mer dagar som rinner iväg ju större risk blir det att det blir Fagervall eller någon i den klassen tyvärr som kommer erbjudas jobbet. och då har i mina ögon den här nystarten redan förstörts innan den börjat. Gillar inte det är så tyst angående tränar rollen i klubben menar alla andra lag i serien har ju klart med tränare så är ju inte direkt så man konkurerar med något annat lag om tränare i serien så tycker man borde kunna vara lite mer öppen om just tränare nu.

spud: Som många redan skrivit så var man ganska skeptisk till Challe när ryktet först började, men nu känns det nästan som det bästa alternativet och känslan säger att han kan fräsa på de äldre lite också så de inte är så dominanta i vad som skall göras.

Att träna Malmö måste väl ändå vara ganska riskabelt och att gå ner en nivå lär väl inte vara det roligaste. Men samtidigt så har väl Modo de senaste 3 åren inte varit speciellt snäll mot sina tränare heller. Eller jag har helt sonika glömt bort alla tränare och vad som hände dem sedan guldåret.

MorganaLefaey: Jag förstår inte riktigt att inte challe nappar på MODOs erbjudande om han har några tränare ambitioner. Han kommer få ett lag som kommer vara nederlagstippat, ett ungt lag som han kommer få cred för om han lyckas med. Nappar han på ett GM jobb kommer det vara osannolikt att han kan gå tillbaka in i Elitserien som tränare efter detta. Och möjligheten att bli coach för tre kronor är om möjligt ännu svårare från en administrativ position.

El Maco: Ganska fyndigt. Tyvärr innehöll det ju en del som motsäger sig fyndigheterna. Modo har för tillfället en trupp som är hela 0.03 år yngre än Timrå. :P

Skall hur som haver bli intressant att se hur denna generationsväxling går. För det är aldrig lätt och vi står fortfarande med de viktigaste spelare som de äldsta.

El Maco: Är du duktig på att gissa hej vilt så kan du ansöka till läkare i Modo ...

spud: Fredrik Andersson jobbar sig nedåt på listan. Han ringde faktiskt mig nyss och undrade om jag var intresserad av tränarjobbet men jag sa att jag var tveksam. Då frågade han om jag ville ta en ytterforwardplats. Jag sa att jag ska tänka på saken.

Hur ska jag göra tycker ni? Tror ni Percy kan vara intresserad också? Vädret är ju bättre där och pengarna är ju bra men det är klart att det vore extra kul att få spela med mina jämnåriga i Modo. 80-talister och 90-talister är ju rätt jobbiga generellt.

InVinoVeritas: Jag har varit positiv till challe ganska länge, men nu har detta enbart gått över till en jävla rädsla att vi får Gunnar Persson/Strumpan/Fagerwall i båset. Inget skulle göra mig mer ledsen.

shinzawai: Jo jag håller med dig där, ett tag sedan blev jag kräksjuk av bara tanken att han skulle stå i båser nästa säsong, men nu efter lite eftertanke så kan jag nog säga att jag lite hoppas att han kommer till Modo.

InVinoVeritas: Cikus Malmö.

Fan, tänk vad lite betänketid kan göra för ens acceptans. Helt plötsligt är Challe mitt förstaval. Hade någon sagt att jag skulle känna så för en månad hade jag skrattat mig harmynt.

Challe hade tydligen fått ett "drömerbjudande" från Percy, men MIF-styrelsen sa nej. Det ska vara anledningen till cirkusen kring tränarfrågan.

allt enl. mrredhawk, som brukar ha rätt, även om han gått på någon mina här på slutet.

shinzawai: Vi får hoppas att vi lockat mer med speltid och utvecklingsmöjligheter än med pengar.

shinzawai:

Ska man tro intervjun med Freddan på Modoprospects.com så poängterar han att han har en fast buget att röra sig med och det ska räcka till att förstärka laget. Och jag tror nog vi kommer ha ett mer kraftfullt lag när vi startar i år tror knappast man vill starta som i fjol, där säsongen avgjordes redan i början.

Sedan får man ju inte glömma bort vilka spelare som försvinner med och vad har dom inte kostat?. Menar dom allsvenska killarna vi värvat lär ju vara bra mycket billigare en spelare som Steen,Toukko,Molinder. Sedan gillade jag vad Blomqvist sa jag fick mer betalt av Timrå men det handlade inte om pengar för mig allså lär han knappast sitta på ett super kontrakt.

Bad_Brett: Jag med. Dock kändes det som var poängstarkare än han faktiskt är innan jag kollade på EP. Känns som om han gjort poäng varje gång jag sett honom spela.

Jag är nöjd, Freddan jobbar på bra! Hoppas bara alla dragkampsvinster lett till överpriser.

MorganaLefaey:

Jag hoppas man kommer låna ut Westin,Bonsaksen,k.Forsberg. Och ge Rosen centerplatsen i 4e kedjan. Men det känns som eftersom MoDo snackat med kempes agent med så tyder ju det på att det blir fler en 3 forwards till som kommer eftersom jag inte räknar kempe som en spets spelare till dom 2 första kedjorna. Och det tror jag inte Freddan gör heller. Kempe är en perfekt 3e line spelare. Men nu lär väll han inte komma men känns som att det kommer att dyka upp nån ung forward till utöver spets forwardsen.

Bad_Brett:

Absolut känns som att vi får en liknande spelare som Sondell fast bättre då. Känns som ett intressant lag detta som Freddan värvar ihop. Men det kommer mera med :).

Cyklob: Jo jag hoppas verkligen att vi skall slippa spela en 10-12 matcher med 10-11 forwards + juniorer från början. Speciellt nu när det ser ganska tunnt ut på junis-sidan.

Då K.Forsberg, Bonsaksen, Westin och Häggström inte var ordinarie hela tiden förra säsongen så hoppas jag de inte är det denna heller om nu de inte utveklats enormt. För tanken måste väl ändå vara att man även om man tänker föryngra att man skall ha ett mer slagkraftigt lag.

Cyklob:

Josefsson känns ruskigt intressant. Jag har alltid gillat honom och jag tror att han har kapacitet till att producera bra mycket mer han än han har gjort i Södertälje.

MorganaLefaey:

Vi lär behöva 15 nya spelare om vi tappar 19 som det kan bli. Så tycker inte alls det är omöjligt. Sedan har Freddan tidigare med sagt vi ska ha en bredare trupp när vi startar i år en vad vi hade i fjol pga skaderisken och det talar ju också för att det lär ramla in en hel del med spelare till.

Sedan tror jag knappast Häggström,K.Forsberg,Bonsaksen,Westin sitter så säkert heller. Utan kan bli utlåningar i dessa fall.

Nikki Nine: Intressant intressant. Det gör de 2 övriga backarna som skall in ännu viktigare. Men i så fall förstår jag inte riktigt hur han får ihop 15 nyförvärv då det i så fall bör bli 6st forwards till och då har vi en forwardsuppsättning på 15 forwards plus juniorer. Blir en jävkla huggsexa om platserna i så fall.

Men att Freddan sagt 15 nyförvärv behöver ju inte betyda så mycket. Iofs så ser jag gärna att man chansar med några till lovande spelare som kan få ligga och klösa på båsdörren.

Eller så tänker han helt enkelt göra sig av med någon av bonsaksen eller westin och hitta något nytt där.

Jaja den som lever får se. Men känns i alla fall roligt att det mestadels verkar vara snabbskrinnare som skriver på. Var ett tag sedan modo var farten och kontringarnas mästare i ES. Vore ju trevligt om det återuppstod. Ja allt utom resultaten vi hade under perioderna med Bysse och gänget.

MorganaLefaey: Freddan ska ha sagt att han förväntar (kan ha använt ett annat ord) sig att Larsson går in på sex backar. Tror det var i Allehanda men jag lovar inget.

Berka: Känns som någon sa som en ersättare för Hållberg och som det kan han nog göra det bra. Men ganska roligt att det på hemsidan låter som man fångat en superspelare. Landslagsback och offensiv spelare på en som fått vara med 3 matcher i channel one cup efter 5-6 nejtack och hela 2+9 under säsongen.

Nu har man 3 backar som skall ingå i den 6 manna starka normaluppställningen.
Räckar bort Pikkarainen (KHL), Westin, Bonsaksen och Larsson (skall mycket till för att de håller som ordinarie) och får just nu följande.

Cook - Timmander
Ny - Josefsson
Ny - Ny

Hur som haver så är det ganska skönt att laget börjar ta form och man kan se ganska tydliga spår på att fart på grillorna verkar vara en stor del av taktiken inför nästa säsong. Kanske medför mer poäng, men lär definitivt betyda roligare spel.

Man skall också ha i tanke på att enligt kommentaren om att 15 spelare skulle in i laget så saknas det fortfarande 8 nyförvärv och lär bli intressant värre att se vad som kommer härnäst. För nu är det mestadels toppar frammåt och klippor i försvaret som saknas.

Redigerad kommentar

« · 1260375 · »