1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526613 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
McFire:>En kvalserie vet man aldrig hur den slutar. Det är där diskutionen om en stängd liga kommer in. Undrar om finnarna spelar med fler junisar?

McFire:

Förmodligen att Byström på 8 matcher har varit inne på nästan lika många mål framåt i spel 5-mot-5 som Anton Hedman har varit under hela säsongen, samt att Byström hittills inte har varit inne på ett enda mål bakåt?

McFire: Att Byström inte ska spela för att han är junior utanför att han är en av våra 12 bästa forwards. Jag vill även visa att han absolut inte är någon säkerhetsrisk bakåt utan bra mycket mognare i defensiven än t ex Häggström, Hedman och Blomqvist. Att ha så bra stats efter att i stort sett bara spelat under en förlustsvit är ruggigt imponerande.

Wayne Gresky: Skulle vilja ha jämförelsen på alla spelarna de 8 matcher Byström spelat.

McFire: Enligt allehanda så är det klart vilka femmor som går vidare. :))

Bad_Brett:

Visst har Anton varit bra men det stämmer inte att han inte varit inne på något mål bakåt. Enligt Swehockey är det 3 fram men 1 bakåt, detta är den officiella statistiken.

Det är helt ok också självklart, men rätt ska vara rätt.

Sawchuk: Framför allt så SER han så sjukt bra ut. Juniorerna brukar alltid vara snabbare än "fullvuxna män", men Anton klarar faktiskt närkamperna vid sargarna också. Lägg till att han hittar genomskärare och har ett jävla precist passningsspel så känner iaf jag att det finns många vi borde peta före Anton om han inte går ner sig i sitt spel. Otroligt kul!

Man ser också hur mkt bra saker som händer i uppspelsfasen med en så snabb back som Ahrling. Han missar massor, men just det där lite snabbare skäret som gör att man snabbt kommer upp i banan är härligt att se.

Juniorer = Speed. I like it.

shinzawai: Ja jag håller med. Byström måste bara ha spelat till sig en ordinarie plats i laget.

Sawchuk: Vad är det som säger att swehockeys statistik är den korrekta? Frågan är om han inte varit inne på något baklängesmål, inte vilken statistik som är officiell. Vill du att rätt ska vara rätt så får du plocka fram bildvis på att han är på isen när motståndarna gör mål. Tills dess är pucken i luften.

Wayne Gresky: Okej, du tycker inte likadant som mig angående kedjeformationerna med andra ord. Tur det kanske, trist diskussionsforum om alla höll med föregående talare. :)

Nu kom jag dock på att det inte går att ställa upp med de kedjeformationera jag förespråkade i omstarten ändå, för visst blev väl Hedman avstängd en match va?

McFire: Minst en match.

Wayne Gresky: Jaha, det ska lottas också alltså? Måttligt onödigt kan tyckas..

Wayne Gresky: Wayne, han var inne på ett mål bakåt mot Frölunda. Hela juniorkedjan kom för högt upp vid Frölundas 2-0. Vår vän Byström var sist att jobba hem, men det tråkiga är att han kanske hade räddats från baklängesmålet om någon av hans ytterfowards bara hade jobbat lite hårdare i hemjobbet.

Det var det där målet när Frölundakillen sköt, Bonsaksen räddade och det blev mål på returen då Tarkki kommit ur position.

Redigerad kommentar

J F K: Det var Svarten som centrade mellan Forström och Olofsson på det målet, alltså inte Byström.

Wayne Gresky:

Swehockeys statistik är den officiella och räknas som korrekt eftersom dom sköter onlinerapporteringen från matcherna direkt från speakerbåset. Det sitter två personer vars enda uppgift är att kontrollera vilka som är inne på mål framåt respektive bakåt. Onlineprotokollen kontrolleras dessutom av lagen efter matchen.

Angående bildbevis så är det väl snarare så att det är upp till dig att motbevisa den officiella statistiken, till dess ligger pucken ganska stilla på isen.

qwertas: Är du helt säker? Jag var rätt säker på att det var Byström som jobbade hem där, om han nu inte bytt redan förstås.

Vad sker på presskonferensen idag tro, en till assisterande tränare?

J F K: Jag är 99,5% säker, snart har vi facit dock. Återkommer!

qwertas: Du har rätt.

11:05
2 - 0
37
Mika Pyörälä (Toni Koivisto, Per-Johan Axelsson)
Status: EQ POP: 11,22,27,37,41,84 NEP: 3,22,32,35,39,47

Och Modospelarna är alltså de under NEP, om nu någon missat det.

Redigerad kommentar

Poffa: Ja, jag har nu kollat på matchklippet också, tänkte om statistikkillarna missat något. Byström byter när MODO dumpar ner pucken innan Frölunda vänder och gör målet.

Dock brukar statistiken på hockeyligan stämma eftersom man videokollar alla målen i efterhand nu för tiden.

qwertas:

Är det någon som har någon ny info om PK`n Känns ju svagt om vi inte lyckas luska ut vad det handlar om innan den kör igång. Kom igen och detektiva nu!

Sawchuk: Din tro på kompetensen i Frölundas speakerbås är med tanke på historiken aningen förvånande. Hockeyligan har åtta personer som sköter statistiken och har, som qwertas säger, dessutom videokoll i efterhand. Det skulle vara konstigt om den statistiken inte var mer korrekt.

Wayne Gresky & Sawchuk:

Swehockeys statistik är officiell utifrån det faktum att den är (eller i alla fall har) varit identisk med det matchprotokoll som signeras av domarna. Att däremot Hockeyligans statistik kan vara mer korrekt är däremot en annan sak och tyvärr ännu en sak som sprider ett löjets skimmer över administrationen av Elitserien.

Det skall självklart inte finnas två olika källor för statistik för samma liga.

Att swehockeys historiska data, innan man började med online-rapportering i slutet av 90-talet, är ett skämt, översållad med fel och ihoprafsad under stress har jag väl redan skrivit några hundra gånger, men den blir ändå officiell så länge som folk refererar till den som så - trots att den många gånger motsäger "officiell" information som tidigare producerats av SIF i pappersform.

Björn W:

Det var väl bara någon säsong sedan man jävlades för fullt i E.ON Arena? Varenda gång MoDo spelade där var det någon MoDo-spelare som gick miste en assist.

Björn W: Jag anser att verkligheten överträffar dikten och att det som faktiskt hände väger tyngre än vad någon nedtecknat i ett protokoll.

Wayne Gresky: Förvisso, men Hockeyligan är ett aktiebolag ägt av klubbarna i den nuvarande formen för den högsta ligan i Sverige och deras statistikprojekt kan när som helst läggas ner. Det är lite för flyktigt för att kunna hålla i handen och min undran är varför man inte sköt till de här resurserna till den existerande rapporteringen?

Den vägen måste man ju gå i det långa loppet, alternativt så startar man en liga utan kopplingar till SIF, exempelvis en gränsöverskridande liga och då kommer ju Hockeyligans separata statistik för Elitserien under ett fåtal år att försvinna med ett tryck på delete-knappen.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky:

Det är ju bara att kolla på målet på hockeyligan.se så ser man att det är Svarten som är inne på målet..

Wayne Gresky:

Nu har jag ju inte ens sagt i vilken match baklängesmålet tillkommit i.

Swehockey använder sig väl minst 10st som sköter onlinestatistiken, det brukar sitta två stycken med enda uppgift att ha koll på vilka som är på isen vid mål. Har för mig att det är 6 pers per lag som sköter statsen. Detta protokoll godkänns dessutom av domare samt respektive lag.

Jag tycker Anton varit bra och har spelat till sig en ordinarie plats. Jag vill väl dock inte riktigt höja han till skyarna så som vissa skribenter gör. Det är ett dock ett tufft steg att gå från junior till seniorhockey och det har han klarat med väl godkänt.

Inget som sipprat ut om presskonferensen än? Come on people, jag kan inte koncentrera mig på jobbet!

shinzawai: Nä du, det är verkligen locket på. Jag brukar ha lite koll på vad det gäller när man kallat till presskonferens men denna gång har jag inte hört ett smack.

qwertas:

Men vad är det du är 95% säker på ?

Macke som extra tränare/coach?

Foppa slutar?

Foppa och Macke tar över som tränarpar?

Redigerad kommentar

bisterfinnen:

Men kallar man verkligen till presskonferens för att meddela att man anställer en extra tränare? Det känns som att det är någonting större på gång.

Bad_Brett:

Jag är nästan helt övertygad om att ifall det rör sig om en organisatorisk förändring så är det Näslund som går in som en resurs på något sätt i sportchefsarbetet.

Bad_Brett:

Och varför presenterar man 2 nyförvärv och sedan väljer man att ha en presskonferens? Känns som att gäller det ett nyförvärv så borde man samlat ihop nyförvärven till den PK:n, eller?

bisterfinnen: Vad jag är 95% säker på? Förklara dig gärna då jag inte riktigt förstår vad du menar. Har väl aldrig uttalat mig om att jag skulle veta vad den handlar om, eller har jag det?

Min gissning är i alla fall att det handlar om antingen sportchefsjobbet eller något inom scoutingen. Men som sagt så är detta rena spekulationer från min sida.

qwertas:

Sorry, du sa att du var 99,5% säker på något.

Såg nu att det gällde något LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT viktigare än förestående PK :-)

Redigerad kommentar

Sawchuk: Pratade med Töpel ifjol om huruvida man gick igenom video för att kolla upp mål och ass. Anledningen att jag frågade var att Zucca skulle ha ett andraass men som uteblev.

Svaret jag fick var att man inte videokollar utan räknar den statistik som finns i matchprotokollet när detta är signerat av domarna och att man inte kan ändra efter detta.

Det här blev tydligt även den här säsongen då Skröder inte fick en ass på ett mål i tom kasse som Ritchie gjorde, trots att Ray Charles hade sett den med blotta ögat.

Make Believes: Fast ibland hör man ju i början på en andra- eller tredjeperiod att de säger:

"Efter att vår videodomare kontrollerat målen har vi ett tillägg till Modos tredje mål. Där ska en andra-assist utgå till Wayne Gresky".

bisterfinnen:

Jag säger inte att det handlar om nyförvärv, men att "Näslund blir tredjetränare" känns inte som en anledning till att kalla till presskonferens.

Min gissning är ungefär som qwertas, att det handlar om sportchefsjobbet eller någon form av samarbete med andra klubbar/företag.

Bad_Brett: Björklöven blir farmarlag?

shinzawai:

Var det inte snack om att slå ihop några klubbar i regionen förut och i princip ha som farmarlag?

Make Believes: Man videokollar alla mål i pauserna denna säsong. Fick inte Skröder någon assist så ansåg dom nog inte att han skulle ha någon.

Bad_Brett: Kanske går någon/några sponsorer in med pengar speciellt för ett par feta nyförvärv till?

qwertas: Men i och med att det hände i sista perioden så har jag svårt att förstå hur man kan kolla det i pausen.

J F K: Förvisso, dock antar jag att man är proffsiga nog att kolla även de mål som händer i sista perioden också. Dock blir man ju inte förvånad om så inte skulle vara fallet.

Gustafsson: Det har tydligen inte med Foppa att göra iaf.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Kanske är tillbaka? En polares polare såg Foppa löpträna med en tung ryggsäck i Sthlm härom dagen.

shinzawai:

Han var bara sen till bussen... Skulle lämna tillbaka flickvännens böcker till biblioteket...

Att ha en spelare (fd) som Markus Näslund, dvs en av elitseriens absolut bästa spelare, även idag, med flera kompisar i laget, helt skadefri och boende på orten men trots detta utanför spelartruppen. För att han helt enkelt inte har lust att spela mer. Hur unikt är inte det, egentligen?

« · 1321234 · »