1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531034 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
AndreS: Nog för att jag verkligen ville ha hit Bremberg, men som sagt, om de där uppgifterna stämmer så är det nog bra att det inte blev så trots allt. Det är ju väldigt mycket pengar det rör sig om och frågan är om det skulle varit värt det.

Däremot är jag väldigt nöjd med värvningen av Ritchie, tror att det kan bli lite av en publikfavorit om uppgifterna stämmer om hårt jobbande och fysiskt spelande powerforward med näsa för målet. Så det blir väldigt spännande att se honom.

Poffa: Att läsa om kontraktet gör det mindre tungt att det inte blev Modo för Bremberg. Två år med de pengarna hade jag inte velat riskera.

På det man kunnat läsa in om Ritchie så låter det mycket bra bara han får vara skadefri.

Någon som vet något om varför han spelade så lite ifjol? Skadebenägen på flera olika skitgrejjer eller var det en stor, oturlig skada?

shinzawai:

Nej, två år..

Poffa: Skrev han inte ett ettårs?

Enligt Aftonbladet (Så sanningshalten kan starkt ifrågasättas) så får Bremberg ungefär 10 miljoner för sitt tvåårskontrakt med HV71. Med andra ord en månadslön på ca 400 000 kronor. Hade han de kraven mot Modo, tro?

NuMo: ÖA:s rubriksättare gör en Aftonbladet.

spud: Möjligt att den var likadan, men rent spontant känns Ritchie ungefär 100 gånger hetare.

Poffa: Ja det var en rejäl hyllning det där.

Poffa: Låter som Sedins omdöme om Green.

Henrik Sedin kommenterar Ritchie som en seriös person som jobbar hårt, är bra på skridskorna och en bra tekare. Dessutom "en otroligt bra och positiv kille som alltid har ett leende på läpparna".

Poffa: Ja, jag hade nog tyckt detsamma i era kläder.

mikenomad: Frågar du mig har det varit en riktigt bra dag, rakt igenom.

Poffa: Ja, då slutade den här dan inte SÅ illa för er ändå. ;-)

Wayne Gresky: Och Andreas Johansson får träna och coacha sin svåger.

Poffa: Då var icke-EU-platserna fyllda. Känns som en stabil värvning.

Frisco: Ja, se där. Han var avskriven ända till Bremberg skrev på för HV.

Bra värvning. Mycket bra, till och med.

Byron Ritchie. Ja se där.

Wayne Gresky: Han lär väl sin vana trogen spruta in poäng mot MoDo. Det var en av orsakerna att jag ville ha hit honom, för att slippa det. Utöver då förstås det faktumet att han säkerligen skulle ha gjort en hel del viktiga poäng för MoDo om han hamnat här. Samt även att det skulle vara en väldigt cool värvning rent namnmässigt, tror inte man någonsin har värvat någon lika namnkunnig spelare utifrån, om man ser till svenska spelare och räknar bort hemvändarna.

Dessutom är det ju synd att han valde just HV av alla lag, har inte mycket till övers för just dem, då hade SSK eller vad som helst varit bättre...

Nikki Nine: Det ska bli intressant att se hur han lyckas.

Årets mål ett klassiskt coast to coast!

ÖA:s artikel världsrekordkort, den om Bonäshasse.

Hasse – kan inte tänka mig att han får en framskjuten roll, samtidigt tycker jag att han gjorde det bra i slutet av förra säsongen. Att han dessutom är ett föredöme när det gäller träning är knappast en nackdel. Detta borde dock leda till en utlåning av Westin eller Bonsaksen, eller kanske till och med båda, något jag är helt OK med. Hellre att de spelar mycket i Allsvenskan än lite/inget alls i Elitserien.

Bremberg – "kontroversiell" värvning men om han värvas utgår jag ifrån att det är Challes värvning till 100 % och att han vill ha hit honom på grund utav tidigare erfarenheter tillsammans och att Challe kan använda dessa erfarenheter för att få Bremberg att prestera på bästa möjliga sätt. Dessutom har vi Danielsson som Bremberg (tydligen) haft ett framgångsrikt samarbete med tidigare.

Det går inte att komma ifrån att en Bremberg på humör är en av seriens absolut bästa offensiva vapen och kan säkerligen hjälpa att ta igen förlusten av Zuccarellos, Forsbergs och Näslunds poäng.

TIKbiff: Han skulle isåfall bli en mycket större flopp då han är en mycket bättre spelare än Anger. Intressant föresten att Angers klart bästa säsong kom då han spelade med Bremberg. Eller var det Bremberg som drog vinstlotten då han parades ihop med den hårt arbetande målskytten Anger? ;)

AndreS:
Tror att han skulle bli en lika stor flopp som Anger blev när han kom till Timrå, en dyr spelare som behöver en storstad och några andra lyxlirare vid sin sida för att lyckas.

AndreS: Jag med.

Poffa: Ja nu är ju cool en svårdefinierad term, men det jag främst tänker på är hur etablerad han är i Elitserien. Modo har aldrig värvat en elitseriestjärna av liknande mått. Värvningar under särskilda omständigheter (lockout eller hemvändare) borträknade så har Modo aldrig plockat en etablerad elitseriestjärna från annat lag. Vi har kört på vår kärna och chansat på okända utlänningar med potential.

Det jag menar med fan-tänket är att jag upplever många som skeptiska pga att han är en djurgårdare. Han är helt enkelt inte populär bland modoiter. En annan 37åring med samma kapacitet och meritlista hade välkomnats med öppna armar av de flesta (däremot finns det förutom Foppa ingen realistiskt aktuell spelare med samma kapacitet och meritlista). Självklart ligger det generaliseringar i det här.

Att han är i behov av två hårdjobbande målskyttar för att komma till sin rätt kan jag absolut inte hålla med om. Vilken Bremberg har du sett de senaste åren? Han kan vara totalt dominant i offensiven. Det är klart att han ska kompleteras på rätt sätt, vilket gäller alla spelare, men det är snarare hans kedjekamratar som drar vinstlotten än han själv.

Jag tycker han var Elitseriens bäste spelare offensivt så sent som 08/09, och hans sju poäng på tre slutspelsmatcher för några månader sen i Finland säger mig att han inte direkt tacklat av.

Jämför man med Sundström är han mycket sämre defensivt, mer spelförande dominant och med ett mycket bättre skott. PP't skulle få en ny dimension.

Snackar vi ett inte alltför jobbigt ettårskontrakt så skulle jag jubla.

AndreS: Jag förstår inte riktigt vad fan-tänket är, men jag kan ju förtydliga min tveksamhet till Bremberg.

Bremberg är 37 år, en ålder där spelare har en tendens att falna rätt kraftigt. Bremberg har också ett behov av två hårt jobbande målskyttar bredvid sig för att komma till sin rätt. Dessa två måste vara beredda att göra allt jobb hemåt, då det är Brembergs klart svagaste sida. Alla dessa faktorer får mig att tro att Bremberg skulle producera mindre i Modo än vad många tycks tro.

Lägg därtill att han har ett rykte om sig att vilja bo i en större stad, att han påstås vara en energitjuv vid sidan av banan och att jag tror att vi kan få en bättre och yngre transatlant för samma pengar.

Men det är klart, spelar han för en mer normal lön än det pratats om samtidigt som vi kan få en eller två riktigt hårdjobbande målskyttar i samma kedja så är det ingen dålig värvning.

Modos coolaste värvning? Nej, inte ens nära.

mera sport: Din och några andras inställning till Bremberg känns väldigt influerad av något slags fan-tänk där han en divig DIF:are som inte får dra på sig Modotröjan.

Han är potentiellt seriens bäste spelare offensivt nästa säsong. Det var inte längesedan han var det sist. På ett ettårskontrakt är inte riskerna så skyhöga, och han är dessutom inte skadebenägen.

Det vore Modos coolaste värvning någonsin.

Och varför är så många pessimistiska över laget i stort? In med två klassforwards till (vilket de bevisligen verkar ha budget för) och det ser riktigt bra ut. Jag ser inga akilleshälar som Sondell, Hasse och Mojzis (stavfel) periodvis var (även om jag inte vet något om Cook än).

mera sport: Visst är det bra att ha flera spelare som kan avgöra och producera. Som du säger så gäller inte enbart "Få stopp på 1a formationen så vinner vi" om man gör så. Men just nu så känns det lite som att även med 2 spelare av klass så behöver väldigt mycket gå modo's väg för att man skall få fina formationer.

Som någon skrev så skulle jag tom kunna tänka mig att få in 3 forwards av klass och skippa den sista backen. Sen behöver "klass" inte betyda Hlavac klass om man säger så. Men lite mer rutinerat än det vi har och som producerat någorlunda några säsonger.

Modoante: Jag "hör" vad du säger och instämmer inte riktigt i ditt resonemang. Jag ser hellre att fler spelare delar på Zuccas poängskörd. På så vis blir laget mindre känsligt för skador och svårare för motståndarna att möta. En stjärna bär inte MODO till slutspel.

Modoante: Om det nu också stämmer det om Svarten som någon sa så behöver man väl nästan 3. Om det blivit värre så vet man aldrig vad han håller för klass och hur mycket han kommer spela. Men visst ekonomin sätter kanske stopp.

Det vill till att den här ungdomliga satsningen slår väl ut. Iofs så kan nog challe stressa lite ungfolk till att prestera. Har ju funkat på andra ställen.

mera sport: man kan tycka vad man vill om Linkan men faktum kvarstår att om vi inte får in två forwards av klass i truppen så kommer det att gå lika illa som förra säsongen.Vi måste ersätta dom poäng vi förlorar när MZA sticker och målskyttar av Brembergs kalliber växer inte på träd direkt.

Vill inte se lyxliraren i MODO!

spud: Ja jag tror också mest på den teorin. OKT har ju deklarerat att han var less på NHL och ville spela i Europa.

shinzawai: Tycker det mer verkar som om de inte vill göra honom till free agent, ifall han skulle utvecklas i MODO

shinzawai: Äh, vi har ju Hasse :-)

Icing-Ove: Då tycker jag att det är mer intressant att Detroit vill sno Tollefsen från oss.

www.hockeykanalen.se/1.1673872/2010/06/10/detroit_vill_ha_tillbaka_modoback

spud: Men annars, som Modoit; tycker du inte att Linkan är en typisk "TIK-värvning"? Fast nu är det ju ni som har Challe....

spud: Jadå. Fast jag ville inte ta bort det utan skrev ett till istället. Jag samlar på inlägg. ;-)

mikenomad: Du vet om att man kan redigera sina inlägg?

mikenomad: Redan noterat ser jag. Som var för lat för att scrolla...:-/

spud: Pyörälä kommer inte att spela i Elitserien.Han har en hel hög med erbjudanden från KHL samt att det finns intresse från NHL. 
Dock har flera Elitserielag har hört sig för, så till 99 % så blir de inte Modo

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: Jag vill inte ha bremberg åtminstone. November mörkret i Övik har knäckt hårdare typer än Linkan, Pyörälä hade ju smakat mumma av flera olika anledningar.

spud: Hehe.

Frågan är vilka två man egentligen vill ha av de fyra som det nu tisslas om. Ritchie, Bremberg, Pyörälä och Hensick. Hensick och Pyörälä känns som bäst alternativ. Men att ens en av dem skulle skriva på är väl nästan att hoppas på för mycket.

Salle: Det ÖA-bloggen glömde att skriva är att Byron Ritchie är släkt med vår andretränare Andreas Johansson :-)

Poffa:

Jag håller med, backsidan ser ju helt ok ut. Framåt som det måste in folk och jag skulle inte säga emot ifall vi skippade att värva en back till och istället satsa på få in två bra yttrar och en center av riktigt bra klass istället.

Gusse: Om han får kontrakt för att fylla ut truppen tycker jag det sänder helt fel signaler till övriga laget, till supportrar och till juniorer som vill ta en plats. Då ser jag hellre att vi ger en junior till chansen att bredda truppen istället för en snart 37-årig spelare som Modo egentligen inte vill ha.

Helst ser jag dock att vi kanske avvaktar med just den platsen en månad eller två och ser vad som dyker upp. Vi står oss redan nu rätt väl på backsidan. Hasse får istället rollen som pappa i ÖSK/KB-sammanslagningen och kan med sin träningsvillighet få de yngre förmågorna att förstå vad som krävs.

Viktigare är det då att fylla på med poängstarka forwards. 2-3 stycken, typ.

« · 1265792 · »