1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530949 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
En generell tanke på vår trupp är att det ser ut som att vi har ett flertal namn som inte är sena med att kasta handskarna... Ritchie har gjort det, Tollefsen, Skröder, Forsberg, Cook... Har vi haft så många tidigare? Verkar vara ett tufft lag att möta, på papperet så att säga.

Wayne Gresky: Jag tycker på ett sätt att det är bra att modo inte värvar för mycket i dagsläget, truppen vi har är helt okay, faktiskt väldigt bra.

Att modo kommer att behöva värva under säsongen är en självklarhet, och får vi skador på sk. nyckelspelare så kan vi hitta ersättare till dom så vi inte står med tex. full kvot av forwards och endast 5 backar.

Viklund: Jag är inte det minsta sur. Vi får väl vänta till hans memoarer kommer ut och se om han nämner saken. :)

Wayne Gresky: Du behöver inte bli sur :( ville ju bara gissa lite jag också.

Viklund: Huruvida han kunde tänka sig det eller inte skiter jag fullständigt i.

Wayne Gresky: Skulle gissa att han aldrig hade en tanke på att spela i Modo.

Berka: Jag skulle gissa att MoDos intresse svalnade när Dimitrakos skrev på.

spud: Hehe ja han är nog helpoppis nu.
Fast speciellt konstigt val är det inte, bo i sundsvall/timrå spela inför 5-6000 i en relativt risig hall för en skaplig lön, eller bo i gbg, spela inför 12044 i scandinavium för en förmodad topplön!

ajja kul för frölunda, och svensk ishockey

spud: det är ju de som är så roligt :D, snart ska man läsa timrå forumet. :)

lu93rowa: Hhahaha, Herr Norbergs status i Medelpad bara ökar och ökar.

Icing-Ove: lugnt han är redan klar för frölunda ändå

Icing-Ove: Något säger mig att det blir dif el. frölunda för pyörälä.

MoDo har gett Pyörälä ett anbud, det tycker nog Mats Ahdrian är omoraliskt...

Icing-Ove: Vi får inte glömma bort att ett par av våra spelare spelade utan lön delar av förra säsongen.

"Det finns pengar kvar" sa Freddan. Vad jag kan se lite snabbt så finns det en månadslön på 300,000 kr kvar i budgeten :-) Blir det PP med Pyörälä eller Pihlman?

Green - Ritchie
Hinote - Dimitrakos
Steen - Danielsson
Molinder - Rosén
Tuokko - A.Hedman+Blomqvist
Salomonsson -
Zuccarello -
Pikkarainen - Cook
Mojzis - Tollefsen
Malek - Tarkki
Enström - J.Westin
Laurila+Suhonen - Josefsson

Tycker laget saknar en Salle, kanske dags att värva?

Wayne Gresky: Verkar som att Marek Svatos är på väg att lämna NHL, läge för Foppa att skaffa inneboende?

spud: På tal om LJ-forumet: Det forumet ger ett utmärkt svar på frågan vad som händer med ett forum om man plockar bort i stort sett alla lite äldre och utbildade från ett forum - det suger!

Poffa: Jag snackade med nån på LJ forumet om det, och där var någon stensäker på att kontraktet annulerat. Dvs att Pikka inte har några förpliktelser genemot MODO oavsett situation.

Berka: Inga kontrakt i Elitserien är offentliga - det är bara att lita till mer eller mindre kvalificerad Öviks-hörsägen.

Nyckelordet är väl hur som helst om klausulen verkligen gav honom rätt att "bryta" sitt existerande kontrakt, eller om det bara är tillfälligt satt ur spel. Visserligen kan svenska sportmänniskor försöka sig på en del fantasifulla kontraktsupplägg med jämna mellanrum, men föreligger inget gällande kontrakt så föreligger inget gällande kontrakt så föreligger inget gällande kontrakt.

Poffa: Jag har försökt snoka runt på nätet om man kunde hitta någonstans där man kanske kunde få reda på hur hans kontrakt är utformat, men jag surfar på kärringens trådlösa så det är ungefär lika segsurfat som mike morisson var snabb efter isen

spud: Jag undrar fortfarande, eftersom Pikka hade ett kontrakt som bara kunde brytas för NHL eller KHL, vad händer om han får sparken från något KHL-lag? Kan han då endast gå till ett annat KHL-lag alternativt Modo, eller har klausulen som bröt kontraktet gjort att han kan skriva på för Davos, Frölunda eller annat valfritt lag.

Berka: Får inte dyra utlänningar speltid i KHL får de sparken.

Någon som vet hur hannu Pickan´s kontrakt i khl ser ut, tänkte på om det finns klausuler som gör att han kan bryta om han inte får speltid eller annat?!

spud:
Timrå ser helt klart namnstarka och balanserade ut och Perra passar nog bra in där. Men jag undrar om inte MoDo ändå har flest galningar i laget. Tollefsen, Ritchie, Hedman och här nedan Cook:
www.youtube.com/watch?v=B4npi1yoOyY&feature=related

mikenomad: Ja ni har verkligen en bra tränare nu, ni ser giftiga ut. Men frågetecknen är väl hurvida målvakterna/defensiven sköter sig. Timrå Red Eagles blir att räkna med.

spud: widing gör nog en dragning på offensiv blå och skriver på för leksand

Paddan: Äh, Pettersson har ingen koll. Jag är mest glad över att vi äntligen har det vi saknat några år nu, dvs en bra tränare.

bisterfinnen:
4. Widing ens kan tänka sig att spela i annan klubb än BIF i ES
5. Widing öht vill spela i Sverige denna säsong.

En av mina favoriter, Daniel Widing, lämnar Davos. Undrar om

1. Freddan vet om det
2. Freddan förstår att han kan bjuda på Widing
3. Det finns intresse och pengar för en sådan spelare

Wayne Fleming ville bli coach i MoDo denna säsong..

Paddan: Så det blir en Lord Byron till Calverten? Never saw that one coming...

Eftersom allt Robert Pettersson säger är sant så var ju det här kul...

Elitseriens 10 hetaste nyförvärv

"2) Byron Ritchie
Får han vara skadefri kommer vi efter säsongen knappt kunna finna ord för hur viktig han har varit för Modo. Det kommer vara allt från som målskytt, till framspelare, till lagspelare, till pådrivare. Kan komma att göra större intryck än vad någon därute tror."

Och på grund av att Pikkarainen inte finns med på listan så kommer Timråsupportrarna nu att utse Robert Pettersson till sitt största hatobjekt, till och med större än Ros.

Frisco: Frågan befanns vara med ett "Det är mycket möjligt" besvarat.

Paddan: Dimitrakos ansluter till Örnsköldsvik och MODO Hockey 1 augusti.

Kommer Dimitrakos att vara med redan på första isträningen?

En vecka kvar... Spännande!

Icing-Ove: lär inte bli pyörälä kvalité på den. men ni kan hitta väldigt bra värvningar för lite pengar som tex. Pikkarainen och zuccarello

Det kan bli ytterligare en värvning, enligt Freddan...

Redigerad kommentar

mattias - 74: Haha lugn nu ;)
slutspel är väl de första målet, och går modo dit så är iaf. jag nöjd.

Poffa:

Intressant lag ni förfogar över inför säsongen. Skulle våga mig på och tippa er topp 4 med det där laget.. en bra mix.

Poffa: Många frågetecken, ja.

Det behövs uppryckningar från Skröder och Susse. Ännu större frågetecken på andrakedjan. Floppar Blomqvist och Rosén eller har de hittat något liknande Arlbrandt och Olausson? Håller sig Ritchie frisk? Onekligen bra potential där dock. Tredjekedjan känns stabil med Danielsson och Svarten. Madsen också mycket bra. Jag tror han kan flippa och hamna i första eller andra.

Mycket svårtippat, många frågetecken. Modo kan komma 5a likväl som 10a känns det som.

Något som känns bra och nytt däremot är hur de värvat några namn som redan varit etablerade och bra i andra elitserielag. Tänker på Danielsson, Josefsson och Dimitrakos. Ritchie och Tollefsen skulle nästan kunna läggas till den kategorin också. Alltså vi vet att de håller, totalfloppar känns inte troliga.

Ja, lite halvoptimistisk börjar man ändå bli =)

Poffa: Nikki Nine: Var inget man förväntade sig. Speciellt inte då de pratade om Pyörälä i dagens tidning. Men ska man dra slutsatsen att det var ett måste att bli av med Malek för att få in ett nyförvärv på forwardssidan?

Niko var galet bra i Skellefteå och får Susse tillbaka lite flyt och skröder lite fart som kommer den formationen säkert bli ruskig. Det är dock som ni säker en del frågetecken och enligt mig så är det i 2a och 4e formationen dessa är. Ja plus då att vi har så många backar som brukar vara skadade.

Det ser i alla fall helt plötsligt ut som ett lag och nu kan man sova lite lugnare. Känslan är ändå att det måste klaffa med väldigt många spelare för att det skall bli en rolig säsong. Chansen finns men vågar inte jubla över truppen än.

Nikki Nine: Visst är det en del frågetecken som måste rätas ut. Vi ska inte ropa hej förrän vi kastat yxan i glashus, helt enkelt. Men jag har en känsla av att klubben äntligen tagit ett steg i rätt riktning gällande laget som man värvat.

Rosén är det allsvenska nyförvärv jag tror klart mest på. Rosén har verkligen alla möjligheter att blomma ut och bli en riktigt stark och kunnig elitseriespelare redan till nästa säsong. Skulle han inte orka centra i en andrakedja kan han flyttas ner i tredjekedjan, samtidigt som Ritchie går in som center och Blomqvist får chansen som avslutare i andra.

Förresten, har vi någon säsong haft så många högerskyttar bland forwards? Sex stycken är det för tillfället.

Poffa: Det är fortfarande mycket som behöver klaffa. Skröder och Sundström måste vara bättre än de var förra året, Rosén (speciellt, om han nu ska centra andrakedjan) och Blomqvist måste ta ett steg i rätt riktning från allsvenskan, Danielsson måste visa att han är vettig (han är fortfarande det största frågetecknet för mig) unt so weiter.

Men jo, visst ser det rätt schysst ut. Nånstans mellan plats 6-10 är väl att förvänta sig.

Wayne Gresky: Det börjar arta sig, skulle jag säga.

Dimitrakos - Sundström - Skröder
Danielsson - Rosén - Ritchie
Madsen - Svartvadet - Blomqvist
Häggström - K Forsberg - Hedman

Timander - Larsson
Tollefsen - Cook
Hållberg - Josefsson

Lägg därtill att Foppa kanske, kanske kan spela nästa säsong och att vi för första gången på länge känns riktigt stabila på målvaktssidan så är det inte utan att man tror på slutspel för det här laget.

Vi har fått in spelare som är beredda att jobba hårt och balansen i laget känns faktiskt riktigt bra. Nä, jag börjar verkligen gilla det jag ser.

Åh vilken jobbig säsong på läktaren med alla nyförvärv. Nu måste man ju förbereda sig...

« · 1268355 · »