1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531737 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
NuMo: Var väl någon dag sedan jag sa att man surrat om detta på något annat forum. Den gången verkar det också varit taget direkt ur tomma luften. Så snacka om brist på nyheter om det skulle vara så att de skapade en artikel om det.

Tror mer det är någon som gillar att skapa just detta rykte och jag kommer hädanefter inte tro något som skrivs om spelare på flygplatsen.

lu93rowa: Fick för mig att källan till ryktet kom härifrån denna gb. Eller gällde det något annat?

sjöström har tydligen varit i Övik idag

36 : kanske en liten presskonferens bara sådär? med livechat med ÖA och så? Bara så det händer nåt?

Nikki Nine:

Det känns lite konstigt, med tanke på att nästan halva truppen fortfarande saknas. Det brukar ju vara en av de roligaste tiderna på året normalt sett.

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Precis. Hade varit skoj med ett MTV-inslag nu. Klipp från träningar.

Sorgligt dött nu. Inga träningsrapporter, inga MTV-inslag, ingen intervju med Dicken, inga rykten, inget snack om assisterande tränare. Ingenting.

yngwie:

You wish....

Jag tror att det är panik bakom muren.

Här var de dödare än i graven. Lugnet före stormen?

Nikki Nine: T.J. Hensick tillhörde Colorado mellan 2007 och 2010, spelade sporadiskt i NHL, men mest fick han harva i AHL. Han skulle också passa in i lagbygget som förstecenter mellan Dicken och Danielsson.

"– Men visst har jag bra koll på en spelare som till exempel är med i Colorado, hamnat i farmarligan, och som jag vet skulle passa perfekt i Modo. Både som spelare och människa."

(Peter Forsberg till Allehanda)

Tydligen. Någon i området kanske kan bekräfta.

Vem kan det vara? Ben Walter? Ryan Stoa? Greg Mauldin? Eller kanske en back?

bisterfinnen:
Tack för tipset, hade inte sett denna. Vigge hade rätt som trodde på Tampa.

Dokumentär om Vigge och draften på TV4 Fakta just nu. Tomas Ros ser till att synas så mycket som möjligt.

Idag är jag bakis. Igår var jag full av förväntan. Näslund, idag vill jag bli full av beundran...

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: PÅ tal om flygplatser så är jag till 98% säker att Andreas Thuresson åkte från Umeå flygplats ikväll.

Såg på Modokollen eller modoprospects eller vilken sida det nu var att Macke hämtat Sjöström på Gideå idag.

Kan va vad som helst. Men någon kanske har mer info eller kan säga om de sett dem där eller inte.

Bad_Brett:

En liten kommentar till mig själv: En tangent är givetvis alltid en rät linje, dumstrut på.

Det jag menade var förstås att derivatan nära gränsvärdet utan problem kan approximeras med en tangent mellan två punkter.

Bad_Brett: OT som sagt, men snacka om att du höjt nivån här inne i kubik! :)
Hur går det med framtidsbygget då?

Redigerad kommentar

Bad_Brett Ja det där fattar vi ju alla..

bj21:

En rät linje kan alltid uttryckas med formeln y = kx+m, vilket du utan problem bör kunna approximera tangenten mellan två punkter nära gränsvärdet till. Detta har ingenting med vinklar att göra, utan du bestämmer enbart derivatan k, som beskriver en relation mellan tillväxthastigheterna för x och y.

En vinkel är en vikel, dvs 0 < v < 360 eller 0 < v < 2*pi. Vill du använda vinklar för att bestämma riktningen på din linje, får du att använda dig sinus eller cosinus.

I många fall bör du emellertid inte använda dig av det kartesiska koordinatsystemet, utan istället använda polära eller sfäriska koordinater, där du kan uttrycka linjen som en funktion linjens absolutbelopp (r) och vinkeln (0), där x = r*cos*0 och y = r*sin*0.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Klockrent.
OT, jag vet, men hur ser definitionen på en vinkel ut? En rät linje är ju 180 grader. Är det en vinkel, en rät linje eller kanske en kurva? ;-)

bj21:

Pekar spikrakt nedåt de senaste åren, skrev han faktiskt. Vilket inte alls är omöjligt ur matematisk synvinkel, ifall vi betraktar MoDos närvarande form som ett gränsvärde. Skillnaden i derivata kommer att bli så liten, att slutet på kurvan kan betraktas som en spikrak linje.

Nikki Nine: Allehanda har kollat med Näslund, och Ciaccio ska bara vara här en vecka.

allehanda.se/sport/modo/1.3271666-ny-nhl-tranare-till-modo

qwertas: Det jag undrar är hur upplägget ser ut. Kommer han att vara här under hela säsongen och arbeta, eller kommer han ha kvar sitt arbete i Phoenix och arbeta som någon form av konsult och bara komma hit någon gång ibland?

Har snackat med journalisterna på Allehanda om det, så förhoppningsvis kan de forska i ämnet.

qwertas: Eftersom Robocop står med som en av tre referenser så misstänker jag att han har ett ganska stort finger med i spelet där.

Nikki Nine: Shit så bra. Känns som om Macke och Foppa tänker på lite mer än att landa feta namn inför framtiden. Känns riktigt bra.

Snappade upp detta på Lumberjacks forum (och framför allt handlar det inte om Dickens psyke):

"MC Hockey Skills becomes Skating and Skill Development Coach for Modo in the Swedish Elite Pro League and there Junior Affiliates"

Jobbat med Phoenix sedan 2000, även arbetat med Fast Freddie Shoestring och Los Angeles Kings, bland mycket annat.

Redigerad kommentar

bj21: Haha! Plus på den :)

Olle: En kurva som är spikrak!? ;-)

Olle:" Det kanske bara är jag som har svårt att se Dick Axelssons storhet, förmodligen för att han redan har varit över Atlanten och misslyckats en gång redan."

Jag tycker att Axelsson var elitseriens bäste svenska forward förra säsongen och han borde enligt mitt tycke ha varit självskriven i landslaget. Han har dessutom utvecklats till en stor ledare i alla fall om man får tro vad som sades från FBK håll efter guldet.

Olle: Det är bättre att bli en ny Jörgen Jönsson än en ny Tom Cavanagh.

Måns Kruger: "Djurgården känns uteslutet"

qwertas: Allt behöver inte vara så enkelriktat.

Om Axelsson har starkt eller svagt psyke går inte att avgöra av det faktum att han avbröt sin NHL-karriär i AHL och i stället valde ett för honom trevligare/bättre alternativ.

Det kan ju faktiskt vara ett karaktärsdrag som visar att han har ett starkt psyke. Killen gör som han själv vill och är beredd att ta konsekvenserna av det.

Kanske för att han känner sig själv och sin egen kapacitet t.ex. Att ha en god realistisk självkännedom tyder på starkt psyke.

Att välja nej till NHL eller AHL innebär inte att man har svagt psyke. Ej heller att man har dålig attityd. En människas/spelares attityd bestäms inte av hur mycket man klarar av att otrivas med en situation. (Om nu AHL är helvetet på jorden så skulle ju de som harvar där år ut och år in utan att ta sig någon annanstans ha en bra attityd.)

Att trivas och känna sig tillfredsställd är väl själva grundstenen för att nå framgång så därför skulle förmågan att bryta mönster, mot andras bestämda uppfattning, kunna vara ett karaktärsdrag som signalerar ett starkt psyke.

Jag känner inte karln och vet inte vilka värderingar han står för. Men om målet är att nå NHL så återstår det ju att se om han gjorde rätt. Eller rättare sagt. Det återstår att se om han ångrar sina val eller inte. Potential för att spela i NHL verkar han ju ha. Han har efter att ha testat bestämt sig för att välja bort AHL. Han har nu valt att välja bort Färjestad och i stället har han valt Modo.

Det kan vara en tydlig personlig strategi utefter rådande omständigheter styrt av egen personlig övertygelse och självkännedom. Vad vet vi?

Make Believes: Ingen kan väl anklaga honom för att kasta in handduken och ge upp i alla fall?

Olle: Och jag kan garantera att det var ännu färre som hade svårt att se Franzéns potential. Han var en medelmåtta i elitserien och totalt värdelös i de matcher han spelade internationellt. Att han skulle få ett sånt genombrott i Detroit var det nog bara Håkan Andersson som hade kunnat förutspå.

Redigerad kommentar

Make Believes: Det kanske bara är jag som har svårt att se Dick Axelssons storhet, förmodligen för att han redan har varit över Atlanten och misslyckats en gång redan.

Petey21: Tycker du att det har varit för många diskussioner i er bok på slutet eller? Ingen vill väl att man ska prata för mycket om hockey förstår jag, speciellt inte om något kan uppfattas som kritik.

Förstår inte varför scouten skulle sagt något annat. Hade han blivit kvar i FBK hade han förmodligen sagt att det var bra för Axelssons utveckling att spela i en klubb som haft stora framgångar på sista tiden. Hade han skrivit på för Växjö hade väl scouten sagt samma sak som han sa ang. Modo nu (exklusive det om forsberg).

Som sagt, på förhand så måste man ju naturligtvis ranka FBK högre än Modo eftersom Modo bygger ett helt nytt lag med en helt ny tränare och två totalt oerfarna sportchefer (eller vad dom nu kallas). Modos formkurva dom senaste åren har ju pekat spikrakt nedåt, jag förstår inte varför det inte skulle vara rimligt att utgå ifrån att FBK har större sportsliga chanser än Modo. Jag sa aldrig att Modo skulle bli ett bottenlag, nu pratade vi bara förutsättningar i syfte för att jämföra.

Olle: Franzén bra mycket större löfte...jo jag tackar jag...

Wayne Gresky: Jag säger inte att man måste gå via AHL men jag kan tänka mig att NHL-klubbar ofta ser det som ett bättre alternativ, speciellt när det handlar om spelare som inte är supertalanger, vilket jag absolut inte tycker att Axelsson är. Nu var väl Tim Thomas första säsonger i NHL, efter tiden Europa, inte direkt av världsklass så jag vet inte om jag håller med där. Likaså var väl Franzén ett bra mycket större löfte än vad Axelsson är idag? Och då menar jag inte bara det han har gjort på isen, jag tror att det faktum att Axelsson gett upp en gång redan inte direkt är en fördel för honom om han ska försöka åka över igen.

Jag menar alltså inte att man måste gå via AHL, men om klubben kräver det och man väljer att packa väskorna, då ska man vara jävligt glad om man öht får en chans till. Jag ser inte varför Axelsson inte skulle kunna bli en ny Wallin eller Jönsson (eller en Svartvadet, Jonsson eller Timander) och ge upp drömmen om NHL för att spela i en bekväm liga.

Olle: Herregud, håller ni fortfarande på och träter om Dick Axelssons klubbval? Om Håkan Andersson, som är Detroits chefsscout i Europa för de oinsatta, tycker att det var ett bra klubbval eftersom han får mer ansvar i MoDo än i FBK, och får utvecklas än mer i samarbete med exempelvis Peter Forsberg. Och Detroits man i Europa borde ha liiiiiite mer koll på detta än random (avundsjuka?) snubbar på HS. Färdigdiskuterat?

Och en annan sak, vad är det som säger att han ska spela i ett bottenlag i svenska elitserien? Det är ju inte i fjolårets lag han ska spela, nu börjar en ny säsong med helt nya villkor. Alla lag börjar på 0 poäng och chansen, eller risken beroende på hur man ser det, att MoDo blir bättre än förra året, och därmed inget bottenlag, finns ju.

Olle: Det är viss skillnad på spelare i 20-årsåldern som åker över och spelar juniorhockey och tar ett år i AHL istället för att spela i en fjärdefemma i elitserien med en 24-åring som är stjärnan i elitserielaget. Edler är för övrigt ett mycket bättre exempel än de du nämnde. MoDo satsade på O Hedman och Viklund samtidigt som Edler ruttnade i J20-laget. Smart val...

Du kan hitta exempel åt båda hållen. Spelare som lyckats och spelare som misslyckats efter en flytt. Du kan titta på Tim Thomas som lirade fyra säsonger i Finland och Sverige innan han som 28-åring skrev på för Boston. Sedan harvade han några år i AHL, men han lyckades bli världens bäste målvakt genom att spela i Europa.

Du kan titta på Brian Rafalski som efter 4 säsonger i Sverige och Finland gick till New Jersey som odraftad 25-åring. Han spelade inte en enda AHL-match i karriären. Johan Franzén till Detroit som 25-åring, 0 AHL-matcher i karriären. Så att säga att man måste gå via AHL är bara tjurbajs.

qwertas: Jag tror inte att det finns många NHL-coacher som ser det som ett steg FRAMÅT i spelarens karriär, att sticka från farmarlaget för att ta ett "mellanår" i Elitserien, möjligtvis om spelaren i fråga är väldigt ung.

Klart som fan att dom har rätt attityd om dom "harvar" i AHL om man jämför det med att börja lipa och boka flygbiljetter till Sverige igen. I NHL spelar världens bästa hockeyspelare, svenska spelare utgör bara en liten klick av denna lyckliga skara. Att Axelsson ska spela NHL-hockey är nog långt ifrån lika självklart som vissa här inne verkar tro.

Har man inte den där attityden som du pratar om, dvs. att rätta sig i ledet och acceptera att man inte är lagets enda stjärna, då får man nog ställa in sig på att ständigt ha resväskan färdigpackad och redo för att sticka varthän man får bäst betalt.

Som jag skrev tidigare, det är närmare till Detroit från Grand Rapids än från övik. Det borde vara mer inspirerande att se lagkamrater få chansen i NHL från dag till dag än att spela i ett bottenlag i svenska elitserien.

Wayne Gresky: Jag vet inte om du överskattar Axelsson just nu men jag tror faktiskt att det ska ganska mycket till för att Detroit någonsin ska peta in honom i truppen rakt av. Så bra är han inte.

Jag håller verkligen inte med det om att det bara skulle vara trams att sätta spelare i AHL på tillväxt. Mikael Backlund behövde inte spela en sekund i Elitserien för att NHL skulle inse att han har potential, han plockade man över direkt och satte i farmarlag. Samma med Erik Gustavsson och Ritola.

Men det är väl självklart att man hamnar i botten på listan av spelare då man är nykomling och det är ju helt naturligt. Dom flesta spelarna, som inte är såna där superstjärnor som du pratar om, fokuserar ju på att göra bra i från sig i AHL och sedan tar man chansen när man får den. En spelare som Corey Crawford gjorde ganska många säsonger i AHL innan han blev ordinarie i Blackhawks och det är ett faktum som coacher, media och journalister inte är sena att konstatera då man pratar om honom. Det är sån mentalitet man vill se i NHL, inte kaxiga ungdomar med uppblåsta egon.

Om Axelsson blir psykiskt knäckt av att spela ett år i AHL så är det nog lika bra att han skriver ett 12-års kontrakt med Modo för den dagen han gör 70+ matcher i sin rookiesäsong i Detroit, då ska jag skriva på för Leksand.

Jag tycker att det i grund och botten handlar om att Axelsson verkar vara en bortskämd lipsill som inte är villig att jobba för framgång och eftersom han tabbat sig en gång så skulle jag inte ha tvekat en sekund på att åka över om Detroit ringde, några fler chanser kanske han aldrig får. Dom där med taskig attityd brukar man vara ganska duktig på att frysa ut.

Det finns spelare i Grand Rapids som har producerat bra mycket bättre än Axelsson och som gjort det på små rinkar, det är ju inte direkt så att Detroit står och faller med Axelsson. Lika lite tror jag man har någon långt framskriden plan över hur han bäst ska slå sig in i NHL. Han har fått en chans till helt enkelt, vi får väl snart se om han tar den eller inte.

yngwie:

Salo rycker i Hållberg och Olimb har nu skrivit på för Leksand så Modo är nu helt avskrivet.

Olle: Alla spelare har ju inte mentaliteten som krävs för att ta läroåret i AHL på rätt sätt. Dick har ju tidigare försökt men vantrivdes så pass att han mer eller mindre satte hela sin NHL-karriär på spel när han helt sonika packade väskorna och åkte hem och struntade i allt.

Det största steget för dessa europeiska spelarna att ta är det mentala, har man inte det från början så blir det tufft att lära sig till det i AHL.

Finns mängder av spelare som harvar år efter år i AHL och ECHL med tanken på att lyckas och sedemera bli uppplockad till någon NHL-lag. Har dom rätt attityd eller är det så att dom är nöjda med att spela i AHL? Vill dom inte framåt i sina karriärer?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag personligen att dessa så kallade supertalanger (i yngre år) har svårt med det faktum att dom inte glänser och är bäst bland bättre spelare och på högre nivåer.

Dessa spelare är vana sedan barnsben att alltid göra mycket mål, slå snygga passningar och vara bland de bästa på planen vid varje match. Kommer man sedan upp ett snäpp och inte få känna denna framgång utan att man hela tiden får jobba i uppförsbacke så krävs det att man har rätt attityd och psyke för att komma vidare.

En del spelare nöjer sig också med att vara bland de bättre spelarna i lägre ligor för att själv må bra inombords och vara tillfreds med familjesituationen. Jörgen Jönsson är väl ett lysande exempel på detta.

För mig så ter det sig inget konstigare att en transatlant kan vara nöjd med att spela i AHL år efter år än att en svensk gör det i Elitserien, dessutom är pengarna bättre här hemma än i AHL.

Wayne Gresky: Vi kan väl fråga Jonte Hedström?

Olle: I NHL handlar det inte bara om att vara bättre än spelarna man konkurrerar med. Dyra kontrakt, lönetak och waiversystem gör att du som nykomling alltid hamnar i ett underläge jämfört med en mer meriterad spelare. För att lyckas (om du inte är en supertalang) är det oerhört viktigt att komma till en klubb i rätt läge för att få en ärlig chans.

I Detroit är jag ganska övertygad om att det läget dyker upp om ett år och då är det bättre att ha spelat ett starkt år i elitserien än att vara psykiskt knäckt efter att ha åkt buss i AHL i ett år. Babcock får tycka vad han vill, men jag tror att Red Wings inte har råd att tacka nej till en Dick som klarat av att ta ett steg till

Det där med att det kan vara nyttigt för spelskickliga svenskar att härdas i AHL är bara trams som går ut på att lura spelarna att inte åka hem så fort de hamnar där. Scouterna är anställda av klubbarna och säger det klubbarna vill att de ska säga.

Johnny Bravo: Det är i Timrå man betalar ur egen ficka för hotell på bortaresorna.

Redigerad kommentar

« · 1383124 · »