1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532115 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Blir nog Växjö för Hållberg!

Lumber Jack: Nä han betalar nog för det.

Johnny Bravo: Blir han bara tillräckligt bra kommer han att spela gratis.

Va?! Spelar han inte gratis i Modo? Det trodde Jag var en självklarhet när man signar för The Heart of Hockey.

Alla mina Modo kompisar brukar antyda det. Har dom fört mig bakom ljuset?

yngwie: Pengarna borde väl vara av underordnad karaktär om Modo är den bästa klubben att utvecklas i, om han nu ska tillbaka till NHL?

Olle: Kanske fick bättre betalt?

h o c k e y : Fansen kräver säkert mycket. Däremot tror jag att ungefär alla klubbar kräver lika mycket av en spelare som ska gå rakt in i en förstalina och dominera.

Jag skriver inte att Modo är sämre än andra klubbar på att ta vara på talanger, jag säger att andra klubbar har kommit ikapp. Om modo är så dominant angående det här, varför skriver en sån som Möller på för SAIK istället för Modo?

Olle: Ja du. Sveriges mest kräsna publik är svältfödd på framgång (det vågar jag säga när man sett Foppa i Modotröjan). Krav kommer det att finnas, skyhöga sådana. Det fattar du nog själv. Han är tänkt att leda lagets offensiv i en generationsväxling. Utmaningen är enorm och snudd på självmord. Klarar han av detta har han alla förutsättningar att även lyckas i NHL.

Att Modo inte exporterat talanger i klassisk "onormal" takt de senaste åren tror jag inte påverkar Modos epitet. Det handlar i slutändan om kvalité.

Wayne Gresky: Jag menar inte nödvändigtvis att man utvecklas bättre i AHL än vad man gör i ES när det handlar om ett endaste år, jag är mer inne på att det kan vara bra att visa för en sån som Mike Babcock att man inte är en lipsill som ger upp i första taget utan att man är beredd att jobba lite för platsen i laget.

I övrigt är jag väl inne på ungefär samma linje som den dom flesta scouter har, dvs. att det kan vara bra för rörliga svenska spelare att skaffa sig lite tuffhet i AHL. Det här är väl inte nytt för dig? Alla spelare har väl detaljer i sitt spel som man behöver förbättra, Axelssons problem ligger väl främst i attityden och jag har svårt att se att den skulle bli så mycket bättre av ett år i Modo än någon annanstans.

Sen, återigen, om Detroit säger att man är den bästa spelaren i Sverige, då åker man ju över.

Olle: Jag trodde att vi jämförde utvecklingen för spelare i elitserien och AHL men du kanske inte vet vad du pratar om?

Olle: Både Forsberg och Zetterberg stannade ett år extra i Sverige och mognade som spelare och personer. Sedan kunde de kliva in direkt i NHL och göra avtryck. Dick ligger några år efter i utvecklingen och kan säkert ha glädje av ett år till i Sverige om han vill ha en flygande start på sin NHL-karriär. Inför säsongen 12-13 måste Red Wings dessutom generationsväxla forwardstruppen, så det kan vara ett utmärkt läge att komma utifrån och försöka slå sig in i laget.

Wayne Gresky: Varför begränsa sig till svenska spelare? Dom allra flesta spelarna tar väl vägen via AHL (i varierande utsträckning) innan dom tar en plats i NHL?

Olle: Du kan ju rabbla alla svenska 24-åringar som åkt över till Nordamerika, harvat ett par säsonger i AHL för att sedan bli framstående NHL-spelare. Jag ser i min kristallkula att din lista kommer att bli jäkligt kort!

Nikki Nine: Jag köper din teori, självklart är det en stor personlig utmaning att flytta över halva jordklotet. Vissa är kanske bättre lämpade för detta än andra. Men i så fall måste man ju kanske även fråga sig vilka intentioner han har.

Det är ingen picknick att åka över till Nordamerika och slå sig in i ett NHL-lag. Det var det inte för foppa, Z eller Lidström heller. Ingenting kommer att presenteras på silverfat så i min värld handlar det mer om att knyta näven och köra och mindre om att tänka på sociala aspekter. Klart som fan att man kommer att känna sig alienerad och ensam men det är ju en situation som förändras över tid.

Om Detroit Red Wings organisation säger att man kanske är elitseriens absolut bästa spelare, då åker man över.. Säger dom "tiden får utvisa vad han kan bidra med" eller motsvarande, då tycker jag man kan fundera över sin personliga mognad.

h o c k e y : Det finns väl absolut ingenting som säger att modo kommer att ställa högre krav på Axelsson än vad någon annan klubb skulle göra?

Modos fokus har väl dom senaste åren varit precis samma som andra mindre klubbar, värva medelmåttor och satsa stora pengar på dyra, färdiga importer?

"Sedan att de inte är lika många som de var för några år sedan är ju en helt annan diskussion."

Det är ju inte alls en annan diskussion, det är ju exakt vad vi pratar om. Att man lika gärna kan ta steget över via någon annan klubb numera.

Olle: En teori om Dicken:

Han tycker kanske inte att det är så roligt att dra över till Amerika och harva runt i AHL helt ensam med allt vad det innebär, utan vill hellre stanna på hemmaplan där han har familj och vänner relativt nära till hands samtidigt som han får en, vad vi får hoppas, bra förberedelse för NHL-livet i vår förening.

"Men är det så mycket roligare att harva runt i NHL helt ensam då?" Ja, det är det nog.

Det kan vara en anledning till att han valde att stanna i Sverige. Nu tror jag det ska mycket till om han någonsin får ett envägskontrakt av Detroit, men det är en annan diskussion.

Olle: Varför skulle jag vara ironisk? Verkligheten är att de spelare som tar steget över till NHL via Modo mer eller mindre lyckas. Sedan att de inte är lika många som de var för några år sedan är ju en helt annan diskussion. Föreningens varumärke är starkt i Nordamerika och ja, det har mycket med gårdagens exporter att göra. Du kan vända och vrida hur du vill, men faktum är att språngbrädan Modo kvarstår.

Självklart finns det andra vägar till NHL, men jag tycker det är helt rätt av Axelsson att våga gå till ett lag där det kommer ställas ännu högre krav på honom. Det tyder på en viss mognad. Killen vill ju bli bättre innan han gör ett nytt försök att slå sig in i NHL.

h o c k e y : Nu hoppas jag att du är ironisk för det du beskriver är ju inte riktigt verkligheten idag. Modo har inte fostrat Axelsson, det här handlar om att han ska göra en säsong i ett lag som kommer från en krissäsong och sen drar han vidare (om man får tro media).

Axelsson har redan varit en sväng över Atlanten och kommit tillbaka. Hans vara eller icke vara i NHL handlar nog uteslutande om hans egna inställning, inte så mycket om modos status som föredetta storexportör till NHL.

Det säger jag inte heller för att vara otrevlig, det finns helt enkelt fler vägar till NHL numera än via Modo hockey.

Om det är som du säger så kan man ju ifrågasätta många ungdomars val av klubb på senaste tiden....

Olle: Du har missat den viktigaste punkten. Modo har av tradition skeppat spelare till NHL som gått direkt in i trupperna. Färjestads pojkar vill jag inte ens kommentera. Detta vet scouterna och jag är säker på att det är en extra fördel om man har Modo på meritlistan när man väl tar steget över pölen.

Lumber Jack: Jag vet inte hur mycket det här "mentorskapet" spelar in. Ulf Samuelsson räknar jag definitivt inte som en av dom största svenska stjärnorna men han är onekligen en coach som har respekt på andra sidan pölen. Angående Forsberg och Näslund så är dom ju TOTALT oprövade. Jag tror säkert att dom kan utnyttja sina kontakter till att dra till sig spelare men jag tror samtidigt att det finns en risk att fans och media överdriver kompetensen hos föredetta spelares förmåga att arbeta på andra sidan båset.

Nu är det ju uffe som ska coacha och han verkar ju som sagt ha respekt men jag tycker ändå att det talar emot Axelsson om man ser fördelar och nackdelar.

Fördelar med att spela i Modo, jämfört med att spela i FBK:

*Ulf Samuelsson har respekt i NHL
*Forsberg/Näslund har inflytande

Nackdelar:

*Modo har en nedåtpekande kurva och måste satsa nytt och fräsch för att hitta "fast mark". Mao det är lite av en chansning.
*FBK är en av dom stora klubbarna, spelar alltid slutspel och går alltid långt. Således får Axelsson exponering i slutspel och drar till sig fler ögon.

(faktum är väl att Axelsson hade fått spela i en 1:a lina i FBK också så det där med att han blir stjärna i Modo och inte i FBK, det köper jag inte riktigt)

Fyll gärna på om jag missat något eller har fel.

Jo en sista sak ang. det här med mentorskap: Om Axelsson vill ha bra mentorskap ska han ju dra över pölen direkt. Han kanske inte nödvändigtvis får en BÄTTRE mentor än Samuelsson men det är ju ingen hemlighet att man utvecklas mer som spelare, ju bättre spelare man spelar med och emot.

Det är närmare till Detroit från Grand Rapids än vad det är från övik.

Bad_Brett: Jag tror att dessa spelare som du nämner också växer betydligt med större uppgifter och med en mer central roll i laget.

Ryno har väl gått som bäst när han varit "stjärnan" i laget (om även endast i Allsvenskan än så länge). Skall dock säga att jag tror grymt mycket på Ryno och jag tror helt enkelt att han behövt alla dessa år på sig för att mogna som person, han har dock alla verktyg i lådan för att kunna bli en riktigt bra spelare.

Klasen var också en betydligt bättre spelare när man valde att göra honom till lagkapten i SSK och dessutom ge honom mer speltid. Klasen bar väl laget själv sista året han lirade där.

Hersley kan jag inte ha någon som helst uppfattning om då jag sett honom för lite för att bilda mig en uppfattning om honom.

Finns väl mängder av exempel på riktigt talangfulla spelare som tråkigt nog verkar ha en del attitydproblem. Det intressanta tycker jag är om attityden verkligen är ett problem eller om det helt enkelt är så att dessa spelare är sådan vinnarskallar att man tjurar ihop när det går emot.

Är det så att man har vinnarskalle och hatar att förlora så går det att få rätsida på det hela med rätt ledarskap och rätt roll i laget, det är jag övertygad om.

Jag kanske är naiv och glorifierar Macke och Foppa, men jag är faktiskt helt övertygad om att dessa snubbar är helt rätt personer då det gäller att avgöra huruvida dessa spelare är rätt för MODO eller inte.

Olle: Ett par saker som talar för hans val är att han har större chans att bli den riktigt ledande stjärnan i laget i MoDo än i FBK. Den som verkligen visar vägen och glänser. Dessutom tror jag inte man ska räkna bort det mentorskap tre av Sveriges största NHL-stjärnor han får tillgång till. Ulf Samuelssons intåg på coachplatsen kan helt enkelt ha varit avgörande för valet. Om han nu inte drar över pölen lagom till skolavslutningen.

Redigerad kommentar

qwertas:

Det som gör mig konfunderad är den röda tråd man kan se bland nyförvärven samt de spelar som ryktats till MoDo; Axelsson, Hersley, Ryno och Klasen har alla kritiserats för att ha dålig attityd.

Är det en medveten strategi att försöka värva spelare med outnyttjad potential? Hoppas man kunna skapa ett klimat där dessa spelare sporrar varandra att utvecklas? Räknar man med att Robocop skall kunna få fason på dem?

Jag vet inte, men det känns inte som en slump.

qwertas: Jag tycker att han är lite av ett intressant fenomen, om än inte unik på något sätt. Ett envägskontrakt lär han ju kunna se sig om i stjärnorna efter (gissar jag). Av det man läser om honom och det han säger i media så tycker jag att han framstår som ett gigantiskt ego som inte är beredd att kämpa för att slå sig in bland dom stora pojkarna. Jag kan ju ha jättefel i det här, jag känner inte honom och vet inte hur han fungerar.

Man kan ju förstå att spelare som uppfattar sig själva som storstjärnor, inte sätter sig i en buss med ett AHL-lag i 50 mil för att spela halvkass hockey i ett par år. Ändå är det ju den mentaliteten som dom flesta NHL-coacherna helst ser i sina spelare.

Jag har ingen aning om vad modo betalt för Axelsson men nog tror jag att pengar är en faktor för honom. OM det är NHL han vill till så vore det väl bättre, om man räknar lite kallt på det, att spela med FBK som legat i toppen ett bra tag och kommer att fortsätta göra det. Hur man än ser på det så måste ju Modo vara lite av en chansning för Axelsson, OM det är NHL han en dag vill nå. Exponeringen är ju lika stor, om inte större, i FBK där han säkerligen hade rankats lika högt som han kommer att göra i Modo.

Jag försöker inte racka ner på er värvning men jag tycker att det är ett mysterium hur den killen uttalar sig och agerar. Som du säger, om det BARA hade handlat om pengar så hade han spelat i KHL. Men om det bara hade handlat om att nå NHL så hade han ju stuckit till vilket pris som helst och sedan kämpat sig in i truppen. Jag tror ju att en säsong i AHL (under kontrakt av red wings) gynnar hans framtida karriär mer än om han tar ett år i Modo.

Olle: Han har väl dessutom tidigare sagt att han endast åker över igen såvida han får ett envägskontrakt. Skulle det dessutom endast vara stålar han är intresserad av så hade säkerligen Ryssland varit ett bättre alternativ för honom.

MorganaLefaey: Eller så är det så enkelt att man söker spelare med en viss karraktär och inte tycker att det funnits spelare som passar inom ramen för vad man söker.

Macke och Peter måste ju tänka långsiktigt också nu när det skall generationsväxlas, det går inte att plocka ett par 28-32 åringar med bra stats som sedan drar efter ett år.

Jag har i alla fall fullt förtroende för våra två GM:s då båda två är alldeles för proffsiga för att göra ett jobb halvdant.

Bad_Brett: Jag tycker att det finns en avgörande detalj i det Axelsson säger, som pekar på att ni får behålla honom över nästa säsong...kanske längre:

"Det kommer att krävas ett riktigt bra erbjudande för att jag ska tacka ja"

Med den inställningen kliver man inte in i en NHL-klubb...fråga Linus Klasen eller Daniel Corso.

Bad_Brett: Visst kan det vara så. Han vill ju få bättre siffror och mer speltid så någonstans känns det som att man lovat honom två stycken roliga kamrater. Men det skulle kunna vara Sundström och Skröder.

Men någonstans vill man tro på att anledningen att det tar tid är att alla som är kvar att värva är i närheten av NHL. Det finns två synsätt på allt och i detta fall vippar jag fram och tillbaka flera gånger varje dag.

MorganaLefaey:

Samtidigt har jag svårt att tro att Dicken skulle ha skrivit på om total panik verkade råda. Jag är övertygad om att de har fler spelare på ingång.

Wayne Gresky: Vet att ledningen sagt att man spanar över atlanten efter nyförvärv, men jag kan inte låta bli att börja bli orolig.

Fler och fler försvinner, men man borde kanske vara lugn fram tills NHL klubbarna spikat sina trupper. Men det är inte bara 1 spelare som skall in i truppen utan man skulle nog behöva 3 backar och 2 forwards. Skakar som ett asplöv redan nu.

Sen har jag för mig att man i någon intervju påpekade att man inte skulle ha lika många utlänningar i truppen den kommande säsongen. Då man nu nästan har lika många som förra så chansar jag på att man faktiskt hoppats på några svenskar som tackat nej. Skiter iofs fullständigt hur många det är, bara det är bra spelare som dyker upp. Men snälla låt de dyka upp snart.

Osala var väl ett sånt där namn som fanns med bland långskottsfunderingarna över nyförvärv. Nu klar för laget som är svårare att säga snabbt än "sex laskar i en laskask".

Lumber Jack: Kontraktet går ju ut nu så de vill väl förnya det för att inte tappa honom. Vem vill tappa D.....?

Liam Reddox känns onekligen som en bra värvning på förhand. 25 år med målet att på allvar slå sig in i NHL, den typen av spelare man verkligen vill ha. Kan spela både center och vinge. enligt beskrivningen på EP så är det storleken, styrkan och defensiven som håller honom borta från en ordinarie plats i NHL. Med andra ord riktigt bra förutsättningar för att bli en riktigt jävla bra värvning.

Var vi intresserade? Har vi bättre alternativ vi väntar in? Jag tror på det senare och känner mig faktiskt inte orolig, mer förväntansfull.

Nikki Nine: Växjö verkar tro på sina transatlanter åtminstone. Nu har man fem stycken, varav tre har dubbla medborgarskap. Så om man tittar på de med dubbla medborgarskap kanske det finns något för oss med?

Och åtminstone Ritchie var ju en väldigt lyckad värvning, så visst finns det transatlanter som definitivt tillhör de bättre nyförvärven, även om det funnits några bottennapp också, men den skaran har nog mest med dålig scouting och inte nationalitet att göra. Personligen ser jag gärna en skara transatlanter i laget, de brukar ofta åtminstone ha en bra inställning och vinnarattityd och den där lilla förmågan att våga gå på mål.

J F K: Jag skulle nog inte kalla Murley för någon succé, 23 poäng på 44 matcher impar väl inte sådär jättemycket för en "AHL-stjärna". Men det är egentligen förbi en bra poäng Brett gör. Transatlanter är oftast bra, Modos transatlanter är oftast åt helvete. Det bör dock bli skillnad nu med vår nya ledning som förhoppningsvis har lite mer koll/kontakter.

Bad_Brett: Vet inte om jag kan kalla Lash en succé. Kolla in hans plus/minus... Dock gjorde han en del poäng.

Tänkte nordamerikaner rent generellt och inte då specifikt amerikaner.

J F K:

Den sorgliga sanningen är att det snarare är ett problem som är kopplat till MoDos dåliga scouting:

Charlie Cook, Niko Dimitrakos, Mike Morrison, Tony Tuzzolino och Bryan Muir är ju inga roliga exempel.

I övrigt stämmer ditt resonemang inte så bra. Av de fyra amerikaner som spelade i Elitserien ifjol, gjorde två succé (Murley och Lasch), medan två fick sparken (ja, vilka var det nu igen?).

Bland kanadensarna var McDonell och McNevin AIK's två bästa utespelare överlag. Faktum är att de enda spelarna som inte var tongivande för sina lag på den listan (enligt mig) är Jeff Ulmer, Dave Clarke och Lance Ward, där den sistnämnde tvingades åka hem efter 11 matcher på grund av sjukt barn.

NuMo: Du menar barmarksträningen som gjort så att det ser ut som om modospelarna åker på osopad curlingis?

Wayne Gresky:

Axelsson har ju haft skadebekymmer med sina diskar i ryggen nyligen, vilket får mig att hoppas att han väljer det något säkrare alternativet ES framför NHL.

Jag tror att Dick har en strategi över det kommande året att se om han kan bli stark nog för NHL genom Modo. Bättre mentorer än de som finns i Modo går dessutom inte att finna.

Risken kanske däremot är att han går skadad ofta även hos oss. Fast å andra sidan har ävl vår barmarksträning blivit bättre de senaste två säsongerna.

Wayne Gresky:
Visst är det som du säger att dom erbjuder kontrakt för behålla rättigheterna , men största frågan är väll endå om Dick villig kämpa för att komma till NHL eller om förväntar sig få sin NHL karriär serverad på silverfat som när sist han åkte över , det är ju verkligen inget dussinlag vi snackar om i Wings så och konkurensen om platserna är ju stenhård så är han inte villig ta tid i AHL om inte tar en plats så ingen större ide han åker över i min mening

Portello: De tror fortfarande på Dick och genom att ge ett erbjuda ett kontrakt så har de kvar rättigheterna. Allt annat skulle vara korkat då Dick verkligen har potential om han får ihop allt. Jag tror dock inte att Detroit är främmande för att låta honom spela ett år i MoDo under Samuelssons, Näslunds och Forsbergs för att bli ännu mer redo för NHL.

Wayne Gresky:

Ingen Axelsson i MoDo? Det återstår att se.

http://www.vf.se/sport/ishockey/dick-till-modo-%E2%80%93-men-kan-hamna-i-nhl-anda

J F K: 2007-2008 var Goren och McDonell tvåa och fyra i Skellefteås poängliga, säsongen efter var Dimitrakos och Moran etta och tvåa.

Kollar man på poängproduktionen så tyckjer jag att utfallet faktiskt är ganska gott även om det finns några floppar varje säsong.

Bad_Brett: Jo, det finns säkert ett par till exempel, men medge att det inte är många gånger det händer.

Sedan vet inte jag hur bra den där målvakten är och är han inte riktigt vass, så finns ju ingen anledning att kontraktera honom, nordamerikan eller inte.

J F K:

Timrå 09/10

1 13 Corso, Daniel CE 49 16 28 44
2 25 Sonnenberg, Martin CE 42 20 22 42

J F K: Det jag syftade på var mer att det känns som lite slöseri att använda den ena icke EU-platsen till en målvakt som Valiquette, då det säkert finns likvärdiga alternativ med europeiskt ursprung.
Därmed inte sagt att de ev. utespelare som värvas från andra sidan med amerikanskt eller canadensiskt pass, måste vara superstjärnor. Jag hoppas och tror att dessa isf är välscoutade av MN och PF för den roll dom får i laget.

DariusK: Jag tycker att det där är den mest överdrivna myt jag vet i elitserien. Kan någon lista ett enda lag som haft två nordamerikaner i ett elitserielag som verkligen utgjort en spets förutom lockoutåret? (Abbotts i Rögle?) Det är så fruktansvärt romantiserat, för faktum är att Ritchie gjorde en otroligt bra säsong för att vara just noramerikan.

Kort sagt. Man behöver inte vara alldeles för orlig. De bästa värvningarna från andra sidan atlanten brukar förutom i undantagsfall vara europeer.

36 : Tellqvist vore naturligtvis ett fantastiskt förvärv, men är det verkligen rimligt? Sedan håller jag givetvis med om att det vore nästan korkat att ta in Valiquette på en icke EU-plats, dessa platser ska fyllas med hög kvalitet.

« · 1382738 · »