1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531377 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Lumber Jack: ÖA/TÅ-artikeln om Meyer.

Med avslutande ord om Timmy och 2 forwardsplatser

spud: Timander har bestämt sig redan ett bra tag sedan, i samma veva som Susse. Så en vecka i Turkiet lär inte spela nån större roll, dessutom lär det finnas både gym och löparskor där borta också, tror jag.

spud: Han kanske har hårddeffat på ett turkiskt bad?

spud: Mjaa, säg inte det, minns vad värmen i Thailand gjorde med Salle!

InVinoVeritas: Timander har just varit i Turkiet en vecka med familjen, knappast ett träningsläger för fullt.

InVinoVeritas: Känns faktiskt rätt troligt att det är så... Susse fick en deadline när han skulle ha bestämt sig om hur han ville göra.. Hade det varit Timander det satt i så skulle ju han också fått samma deadline!

InVinoVeritas: Fantastiskt fascinerande i så fall, främst med tanke på uttalanden från GM om att de behöver besked etc.

Make Believes: Jag har precis hört precis samma sak, och att Timmy kör eget försääsongsupplägg för fullt just nu.

Vad jag har förstått av väl insatta källor är att det inte alls är så som det skrivs i pressen, dvs. att Timander velar. Istället är det så att Timander "vill så det värker" men att Modo väntar ut marknaden innan man ger honom besked.

NuMo: Semesteryrsel, den sanna vägen till visdom.

Lumber Jack:

Inatt hade jag en otroligt intensiv dröm om att Timander lägger av. Försökte kliva upp för att gå till datorn och meddela det första av alla här, men jag kom inte en millimeter över lakanet. Jag var för trött helt enkelt.

Lite förvånad över att jag trots allt är först med infon.

Edb: Du är inte ensam med slika tankar. :-)

Tobias Enström intervjuas lite kort om värvningen idagens TÅ.

"Som spelare är han bra på skridskorna, han är spelskicklig men kan också spela fysiskt. (...) en bra lagkamrat som alltid ger allt för laget."

Nikki Nine: Nu är jag i fel bok men värvandet av Freddy Meyer fick mig o tänka på freddy kruger ifrån filmen "terror on elm street" och Mike Myers ifrån "halloween" men andra ord kan de bli en sevärdig rysare i modo i vinter :]

Nikki Nine: Jag är helt med dig. Har vi forwards som kan skjuta så låt dom ta en backplats i PP.

Och om vi tvingas ha Westin som 6:e back så är inte det hela världen. Han är inte så dålig som många tycker. Det han har problem med är självförtroendet.
Och stannar Timmy så...

Det enda som jag anser saknas på allvar i truppen är en 1:a/2:a center.

En kommentar på MrMadhawk säger att Janne Pesonen är nära Modo. Nu kan vem som helst kommentera, men om det vore sant... holy cow.

Bad_Brett: Pöck, Hersley, Danielsson och Meyer kan spela på blå i PP allihopa. Måste han så kan även Timander spela PP, men det ser jag helst inte. Danielsson-Meyer i ena PP-paret, där Danielsson ska skjuta hela tiden, och Hersley-Pöck i andra. Fint som snus.

Det vore bra om vi hade sex backar som alla var väldigt bra defensivt. Jag personligen vill inte ha offensiva backar som inte är vettigare än en kon i försvarszonen. Vi måste ha ett riktigt bra försvarsspel.

Tror också att det är Timander eller ingen som gäller. Lägger Timander av så står vi där med Westin som sjätteback och Byström/Bohman som sjunde. Tror inte vi har råd med en back till och två forwards.

Nikki Nine:

Ska vi bara ha defensiva backar? Jag tycker att det verkar lite riskabelt att låta bygga powerplay kring Hersley.

Sedan är jag övertygad om att det största problemet med Timander är diverse skavanker. Hade han inte haft dessa är jag övertygad om att han fortfarande hade varit en toppback i Elitserien.

Nåväl, jag ser nog hellre att han lägger skridskorna på hyllan. Jag tror nästan att Hasse har mer kvar att ge än Timmy.

Visst hade det varit härligt om Timander skrev på nu? Det råder ju lite frågor kring hans motivation, men han hade kunnat få mindre ansvar och vi behöver inte lita på honom lika mycket så det blir inte lika stor press.

Meyer-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Timander-Hersley

Pikkarainen säger ni. Ja, det vore trevligt, men jag tror Timander är billigare och mer pålitlig, då inräknat utanför rinken också.

Det var någon på Lumberjacks forum som hört nåt om Brian Willsie, han stämmer ju rätt bra in på Foppas uttalande:

"– Men visst har jag bra koll på en spelare som till exempel är med i Colorado, hamnat i farmarligan, och som jag vet skulle passa perfekt i Modo."

Det innebär i så fall att vi måste kör med endera Måns Krüger, Niko Kapanen eller Michael Nylander som center :-)

J F K: Vem fan bryr sig om hur bra Accoin var?

Killen på dragskott.nu tror på Meyer:

MorganaLefaey: Visst får man tycka vad man vill och jag har redan deklarerat att Aucoin INNAN skadan i Modo är min favorit före Tomas Jonsson (som jag tyvärr inte minns så mycket av), Horava och Kaberle. (Jag såg aldrig Nicke Johansson. Touhima och Blomqvist var i mina ögon mest kult och inte så bra som de övriga).

Det som föranledde mitt inlägg var följande kommentar från dig:"Och man får väl hoppas Meyer funkar bättre än de gamla foppa-kompisarna Muir och Aucoin."

Hepp!

Här har man varit ute på de sju haven och då ramlar det in en ryting. Tyvärr kommer han väl att sitta på botbänken hela vintern, tacklingar är som bekant bara tillåtna i regelboken och inte i rinken i Sverige.

MorganaLefaey:

Defensiv och defensiv. Om man tittar på poäng per match i NHL (0,26) och jämför med Bostons backar så hade Boston bara två med bättre NHL-snitt än Meyer. Tycker han verkar kanon givet att han håller sig hel.

Inget nytt ang. Måns Krüger?

Freddy Meyer är en riktig häftig värvning. Är han helt kvitt sina hjärnskakningsproblem blir han en riktig tillgång till vårat lag nästa säsong. Gillas!

Försökte få med detta i förra inlägget men tydligen halvsover jag framför datorn då det tydligen tog mer än 5 minuter att redigera kommentaren.

Sen så spelar det väl ingen roll vad spelaren var rankad som i NHL säsongen innan när man pratar om bästa spelaren i MODO. Eller ja kanske. Beror på om vad man tänker på med Bästa spelaren i MODO. Den som lyckats bäst i sin karriär som representerat MODO, den som varit mest dominant individuellt när de spelat i MODO eller något annat.

Bad_Brett: Nu säger jag väl inte att de som tycker Aucoin är den bästa back vi haft enbart tycker det pga fixtankar. Jag säger att alla tycker olika och det kan bero på sådana saker. Kan alltså lika gärna betyda att de som tycker Jonsson eller Tuohimaa har sådana tankar. Är väl lättare att ha nostalgi för spelare som spelade för länge sedan.

Jag minns Aucoin och vad jag hade för förväntningar på honom. Jag skrev också att jag tyckte han var klart bättre i NHL både före och efter. Inte så lätt att ha en säsong halvoff och sedan gå in och dominera på stor is. Inte heller om man spelat halvskadad. Jag hade hoppats på mer från honom när han dök upp, och det kanske är anledningen att jag nämner andra spelare.

MorganaLefaey:

Du är ute på lite hal is just nu. Jag tror att Aucoin var rankad bland de fem bästa backarna i världen säsongen före lockouten. Att du sedan inte tycker att han var så dominant är en sak - jag var själv besviken eftersom jag hade hoppats på att få se mer av hans gudabenådade slagskott - men prata om nostalgi och fixtankar när vi talar om en av världens backar är ju rent ut sagt löjligt.

J F K: Alla kan tycka olika och man ser hockey på olika sätt och värdesätter olika saker. Sen så kan mycket va nostalgi eller bara fixtankar och liknande. Men det är tjusningen.

Frågar man någon som är äldre än en själv så kanske Tomas Jonsson eller Tuohimaa skulle vara på tapeten. Finns inget rätt eller fel utan mer åsikter och mer eller mindre smarta val. Men nog om detta nu för mig då det är dags för sängen.

MorganaLefaey: Han var inte hyvens med mig, men i mina ögon den bästa backen tills han blev skadad.

J F K: Nu tycker jag Aucoin var bättre i NHL både före och efter MODO besöket än han var i MODO. Tycker dessutom det finns spelare som hållit upp MODO bättre än vad Aucoin gjort. Miloslav Horava, Timo Blomqvist och finns säkert någon till om man söker längre tillbaka.

Men säger inte att han var dålig, var mer som sagt Muir som jag var på där. Men tycker det finns de som hållit upp MODO's spel bättre än vad han gjorde under sin korta sejour. Sen kan han mycket väl ha varit hyvens med ungdomslirare och dig vilket inte är att förakta. Men det var Håkan Hjerpe också en gång i tiden.

El Maco:
Hade Kari Haakana och Greg Johnston haft en Dimitrakosklubba så hade puckarna suttit i krysset hela tiden....

J F K:Tomas Nänsén!

mrpm: Skämtar du? Var nånstans hävdar jag att han inte håller i ES? Jag pratar enbart om att jag inte gillar undantaget att värva in hungriga spelare som vill något med sin karriär, och inte de som vill tjäna lite deg så länge skallen håller.

Wayne Gresky: Meyer känns som ett nästan menlöst nyförvärv. Foppa vet vem det är, mensendå?

Härligt ändå. Näslund Foppa har en idé.

J F K: Håller med om Aucoin. Karln gjorde ju knappt ett misstag. Precisa passningar på bladet och ett väldigt bra skott. Placeringssäker och gjorde klockrena avvägningar.
En sån spelare som man bygger sitt lag omkring - tyvärr var han alltför skadebenägen.

MorganaLefaey: Vilka backar har vi haft som varit bättre än Aucoin var vid tillfället han anslöt ( och inte när han spelade skadad under slutspelet )? Kaberle var vid sin topp riktigt bra och kan i mina ögon konkurrera, men kom ihåg att Aucoin var en back man byggde ett lag kring NHL vid den tiden och Kaberle nådde aldrig ens i närheten av den statusen i NHL. Hade Aucoin sluppit alla sina skador är jag övertygad om att han varit en stjärna i NHL under en lång tid.

Poffa: Det är inte omöjligt, men vad jag sett så har han ett hyggligt, men absolut inte bra spelsinne, och en teknik som inte imponerat på mig. Jag tror inte att han skulle göra så mycket poäng med Skröder och Sundström, men om du har rätt så borde han passa bra med en kreativ spelare som Axelsson.

J F K:
Konkurs? Våra sportschefer har ju 1507200000 kr på banken, Näsund har ju sålt sommarhuset, det ordnar sig ;-)

J F K: Jag håller med dig om Aucoin. Jag har aldrig blivit så imponerad som när han spelade. Då talar jag bara om det defensiva. 100% rätt och 100% precist.( I det offensiva finns det ju andra som varit otrolig. )

Redigerad kommentar

J F K: Nu tror inte heller jag att vi får se alla dessa spelare i Modo, det handlar om alldeles för mycket pengar.

Däremot tror jag du har för låga tankar om Sjöström. I Elitserien skulle han ha en helt annan roll än den han haft i NHL och jag är övertygad om att han skulle klara av att hantera den. Han är en snabb skridskoåkare, orädd att gå i trafiken och han är en helt okej skytt. Min gissning är att han skulle göra ca 40 poäng på en säsong i Modo, om man hade honom som tredjelänk med Susse och Skröder.

Icing-Ove: Personligen tror jag att det skulle innebära att vi går i konkurs inom ett par år. Så oerhört mycket pengar att vi har råd med ett sådant lag har vi inte. Vi måste dessutom ge plats åt juniorer och andra utvecklingsbara spelare.

För övrigt så tycker jag att Sjöström skulle vara en riktigt dålig värvning. En grinder som är duktig i boxplay är helt enkelt inte värd de pengarna i elitserien. I NHL kan man ha den typen av spelare, men i elitserien är det slöseri med pengar.

Icing-Ove: Andrew Ebbett är mitt förstaval på centersidan. Meyer var ju inget namn som cirkulerat i media så varför måste centern ha gjort det?

MorganaLefaey:
Center: Ben Walter - alternativ: Brandon Reid
LW: Fredrik Sjöström - alternativ: Andreas Thuresson
Artister: Ladislav Nagy och Pikkarainen

J F K: Nja skulle inte säga att han är den bästa back vi haft. Däremot inte dålig. Var väl mer Muir som jag ville komma åt i det där inlägget.

Men Meyer kan ju bli en offensiv kraft också. Vem vet. Lite mer utrymme och skridskoskicklig kan ju faktiskt göra en intet poänggörande back i NHL till vad som helst. Jag hoppas det här blir bra och ser det inte alls som omöjligt att det blir riktigt bra.

Gustafsson:
Ja, bra tajming i de tacklingar jag sett...

Icing-Ove: Han verkar verkligen vara en bra tacklare för att vara såpass liten.

MorganaLefaey: Jag håller Aucoin som den bästa back vi haft. Tyvärr gick hans knä sönder, men innan dess var han ju fullständigt outstanding. Dessutom ställde han ofta upp och hade specialträning med juniorbackarna. Dömer du ut honom så får du med mig att göra!!!

MorganaLefaey: Meyer är ettrigare än Mika Lehtinen, alltid nåt:

www.youtube.com/watch?v=xJ7sTF5GHFc

Icing-Ove: Funkar säkert bra med dem. Men känslan Walter o Thuresson kändes lite mer trolig bara. Men visst. Någon plan lär de väl ha för de platser som finns kvar. Och man får väl hoppas Meyer funkar bättre än de gamla foppa-kompisarna Muir och Aucoin.

« · 1385212 · »