1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531325 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Har svårt att se att det inte skulle bli en negativ diskussion om Modo la sig platt för spelarnas önskan och lät dom komma ur kontrakt bara dom knäpper med fingrarna. Vill media vinkla det negativt så blir det negativt oavsett vad som händer.

Wayne Gresky: Just ja, Frögren. Alltså skulle Färjestad ha svårt att värva spelare idag? Nja...

El Maco: Frögren (en gammal trotjänare) fick köpa loss sig själv när Färjestad släppte honom 2008. Det var dessutom i maj. Om Tollefsen hostat upp några miljoner så tror jag inte att Näslund skulle vara omöjlig.

Poffa: De tycker att Modo skall släppa sina spelare hur som helst. Det säger mer om dem än Modo.

Twitter är å andra sidan ungefär lika mycket media som din och min lilla debatt här.

Poffa: Nämn EN (1) vettig hockeykrönikör.

Poffa: Inte ens den mest ondande Timråit kan tycka att Modo agerar särskilt konstigt. Visst, lite ironi med tanke på snacket om att Modo ska vara någon slags NHL-sluss så det blir en kul vinkel. Men det är ju inte det här som är det anförda caset. Kanske ett fullproppat Färjestad skulle kunna unna sig lyxen att släppa en gammal trotjänare till NHL i ett liknande läge men inte ens spelarna där ute kan väl tycka att det är särskilt konstigt att Modo behåller sin spelare krisens år 2011. Nashville är väl de som agerar märkligt i så fall. Undrar om det inte tvärtom kan bli en boost för er norrman. "Goddamn, jag håller NHL-klass ändå! Det är inte kört!"

NuMo: På twitter har flera av krönikörerna på diverse hockeyrelaterade sidor antytt att Modo gör fel.

Poffa:

Jag har inte sett någon negativ diskussion i media, förutom den där artikeln och det är ju inte att betrakta som en diskussion, det är ju en illa vinklad artikel som inte ens tar i beaktande sina egna slutsatser av resonemanget.

Jag har svårt att se att det skulle spela någon betydelse för kommande värvningar. Om nu inte myten om att hockeyspelare inte klarar av att läsa en bok är sann.

NuMo. Jag har inga problem med att vi behåller OKT, verkligen inte. Jag tycker som många andra att det är rätt, sett till det läge vi är i. Det jag däremot inte gillar är den negativa diskussion som uppstått i media och jag är rädd för att det kommer sätta käppar i hjulet vid kommande värvningar.

Poffa & spud:

Det enda irriterande i det här är väl de som tycker att Modo sänder inkonsekventa signaler.

Att kontraktera spelare med ambition att ta sig till NHL är uttalad strategi. Tollefsen har inte uttrykt någon sådan ambition, därför finns det inte i hans kontrakt.

Den enda signal jag kan se från Modo i det här fallet är att man visar att man inte är helt jäkla dum i hövve. Jag kan inte tänka mig att någon vill att vi skall helt och hållet skall spela med spelare utan kontrakt.

spud: Tanken är väl att man först ska ha glädje av spelaren medan denne strävar efter att bli bättre och sedan få en slant för besväret när NHL-kontraktet är påkritat? Tanken är inte att ge bort sina toppspelare gratis innan man haft någon glädje av dem! Vilken spelare skulle vilja skriva på för MoDo om toppspelarna kan försvinna precis när som helst? Att driva en klubb proffsigt handlar inte om att alltid göra spelarna till viljes.

Bad_Brett: KHL hade inte varit något problem när man hade kunnat hyra ut honom för en väl tilltagen månadshyra.

I övrigt anser jag att MoDo gör rätt i detta fall. Kontraktsskrivandet med agenter, NHL, fan och hans moster är allt som oftast till klubbarnas nackdel med klausuler, halvutpressningar och desdlines. Raka puckar är bäst, ingångna kontrakt gäller för alla (även för lögnhalsar som ungdomsmålvaktstränare Salo...).

Bad_Brett: Det som gör denna affär lite jobbig är MODOs uttalade önskan att man vill ha spelare som man kan skeppa till NHL, sen nobbar man den första som får chansen.

Nu visar ju OKT förståelse över situationen och har inga hard feelings så det är nog bara kvällstidningen som blåser upp detta.

yngwie:

Men snälla någon. Skulle MoDo ha släppt honom om han ville till KHL? Eller Schweiz? Eller Färjestad? I sådana fall kan vi ju skippa det här med kontrakt helt och hållet.

"Deadline för övergångar med kontrakterade spelare är 15 juni och för spelare som draftas samma år 15 augusti."

Att Nashville ens erbjuder kontrakt till en spelare som de inte har några rättigheter till att värva, känns väldigt konstigt.

yngwie: Man kan väl för sjutton inte släppa lagets bäste defensive back utan ersättning i ett läge när det är helt omöjligt att få tag på en vettig ersättare? Det går ju inte att riskera elitserieplatsen för att man tror att en spelare eventuellt kan bli lite kinkig. Elitserieklubbarna är redan så rövknullade av NHL så att det är genant. Mackes uppgift är att för publik och sponsorer ställa ett så bra lag som möjligt på isen. Det känns tryggt att veta att han tar den uppgiften på allvar.

yngwie: Helt rätt av MoDo. Han får väl gnälla på sin agent spm inte lade till en klausul.

Nikki Nine: Skillnaden var ju att han hade ett kontrakt på bordet. Dåligt formulerat av mig. Men detta är förhoppningsvis glömt när serien drar igång. :)

yngwie: Tror det är ganska många spelare som hellre spelar i NHL än i Modo. Tollefsen är dock såpass professionell att det inte kommer att påverka hans prestationer på eller utanför isen.

Poffa: Jag tycker det kvittar hur det gått till. Vill han fara så varför tvinga kvar honom. På köpet i stället får man en spelare som hellre spelat någon annanstans, det vet ju alla vad de betyder.

Fast å andra sidan förstår jag Macke, budet kom lite väl sent. Hade det hänt för en månad sedan hade han nog fått gå. Men det blir lite dubbelmoral här, tyvärr. Men sedan vet man ju inte, tidiningarna vinklar ju som dom vill.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Äh, det är väl bara för Nashville att betala MoDo en månadsavgift för att dom får låta Teemu Laakso att spela i ES en säsong. ;-)

Pelle Hägglund skriver på twitter att han varit i kontakt med Macke ang Timander. Inget nytt under solen, enligt Näslund.

När det gäller forwardsförvärv så finns det ju extremt lösa rykten om Nagy. Sedan ska en forward till in. Frågan är hur nära Sjöström är eller om det kan bli en nordamerikan? Många av de namn som nämnts på forwardssidan är ju hur som helst redan signade av andra klubbar nu.

Salle: NHL har valt vägen att inte betala ut några individuella övergångssummor, det är ju helt förbjudet för klubbarna att göra det. Istället har NHL lyckats få fram ett mycket generöst avtal där de kan plocka vilka spelare de vill från elitserien fram till mitten av juni. Nashville får skylla sig själva att de inte värvade honom tidigare. Ingen skugga ska falla på Näslund, beslutet att inte släppa honom är helt riktigt.

Poffa: Ja det är lite synd om OKT. Dessutom kan det ju drabba hans motivation en del. Men utan klausuler och så så får han ju skylla sig själv litegrann.

Men mot en schysst summa pengar och ett spelarlån ifrån deras organisation så borde man ju kunna sätta sig vid förhandlingsbordet.

Det här agerandet talar lite emot vårt uttalade tänk att utveckla spelare och sedan låta dem sticka till NHL.

Vet inte riktigt om det här sänder så bra signaler, direkt.

NuMo: Känns som om morgondagen vore ett bra tillfälle för GM Näslund att presentera en spelarnyhet. Nåt att gotta sig i över helgen typ.

gotama: Det vore trots allt bättre om Modo-TV bestämde sig för att spelarna intervjuade sig själva. Då får de säkert en och annan intressant fråga som inte kräver ett förutbestämt svar i alla fall.

henkelainen: Det måste handla om att han gör det i princip gratis. MoDo har valt att snåla in på TV-biten, medan man anser sig ha råd med 9 pers, eller var det är, på marknadssidan.

Salle: Alltså jag blir så irriterad på karln, totalt värdekass på att intervjua folk. Har han ens gått Engelska A? "Kåtcha, Fårrvards osv.." Och lägga ord i mun på varenda människa...

Salle:
Jag hoppas att Hasse Andersson, precis som en annan Dick, efter denna säsong tar sista klivet och skriver på för en NHL-klubb...

Icing-Ove: Ass Coach Andersson intervjuas av ett annat Ass...

www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=6058&rows=5

Lite nyheter om Sjöström och hans jakt på NHL-kontrakt...

Nyströms tankar om modo kommande säsong

Dunc: Macke vill ju ha killar med bra speed.

Patrik Källstr: Skaffa rejäla knäskydd som nr 1.

MODOJohan: såg inte kommentaren där det stog. men tack iaf :)

lu93rowa: Under förutsättning att du driver med oss så, är nummer 17 Johan Dallas Dahlberg.

InVinoVeritas: Tveksamt, på nergång och med all säkerhet sjukt dyr. Nae hit med någon som vill framåt i karriären, ingen som vill spela ihop sista slantarna till pensionen.

Men å andra sidan är han ju polare med Foppa och skulle med all säkerhet sälja biljetter. ;)

Redigerad kommentar

någon som vet vilken nummer 17 är här :S?

Chris Drury riktas till Schweiz, skulle inte han kunna passa jävligt bra som 1:e center i Modo?

Rättigheterna till Andreas Thuresson har blivit tradade till NY Rangers. Vad det innebär för framtiden återstår att se.

Patrik Källstr: Lite väl mycket dricka ?

Om inte Modo vinner guld med det här laget så ska jag krypa till Azerbajdzjan

Bad_Brett: Skellefteås talangfabrik försvann den med Rundblad, Adam och Tim?

Gustafsson:

Timander var bedrövlig under stora delar av förra säsongen. De matcher Hasse spelade var han rejält mycket bättre. Med tanke på hur bra defensiva backar MoDo har, ser jag ingen direkt plats för Timander. För en symbolisk penning får han gärna vara 6:e/7:e-back dock.

NuMo: Klart att det vore tråkigt om Timander gick till SAIK, men inte för att vi tappar en grym back. Helst av allt hade jag velat att han passade på att sluta lite på topp (kvalserien) medan vi tar in en ny back, Strålman är ju drömmen.

Det tråkiga är ju hela grejen med att han inte förblir Modo trogen genom hela karriären o.s.v. Men vem kan klandra honom egentligen? Han vill fortsätta spela hockey, Modo verkar inte direkt vara intresserade samt KHL och liknande är för långt från familj och vänner.

Känns ju jäkligt egoistiskt att hindra honom för att göra det han älskar, spela hockey, bara för att det förstör vår sagobild av återvändarna.

spud: Man skulle ju kunna tänka sig att Timander får finna sig i ett sämre avtal inför nästa säsong.

Timmys uttalande kan vara rent taktiska.

För nog har man kunnat tolka Näslunds uttalanden om Timander tidigare som att han är önskvärd.

mrpm: Av hans uttalanden i ÖA/TÅ kan man ju konstatera att det inte blir MODO.

36 : Dock så var det i Januari han sa det..

http://www.modoprospe...om/?p=2116

Skulle någon annan elitserieklubb vara aktuell för Timander?
-Absolut inte! Det finns inte på kartan! Modo eller inget."

En intervju från Modoprospects i början säsongen.

Redigerad kommentar

« · 1386975 · »