1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531318 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
"Vad jag har hört så erbjuder nu Skellefteå ett kontrakt som blir det bästa Timander spelat för under sina elitserieår..."

Hmm...

Berka: Jasså, vad för incident?

mrpm: En fjärdedel av förra lönen...
Då var Timmy på tok för välbetald

allehanda.se/sport/modo/1.3698534-timander-lamnar-modo

J F K: jag fick höra en sak igårkväll från en mycket trovärdig källa som berättar en liten sak som inträffat och som ligger lite till grund för timanders flytt från modo.

En incident som inträffat och som inte gillats av spelare och ledare i klubben.

Dirigo: Jag har valt att faktiskt lita på Näslunds omdöme i de här frågorna.

Hur stort behov är vi av sjöströms tjänster? Känns som han kan bli dyr i förhållande till den roll han kan förväntas få i laget. Vad får han kosta tycker ni? Vi behöver ju ha råd med en klasscenter och en och annan back till.

Bad_Brett: Oavsett så tycker jag att han mycket tidigare kunnat komma med sitt beslut. Det hade gjort det betydligt lättare för Modo att agera nu när han valde att inte stanna.

J F K:

Jag tycker ändå att det är märkligt. Om jag inte minns helt fel, så hade Timander erbjudanden från NHL efter SM-guldet. Då valde han att stanna hemma för att kunna slå sig till ro med familjen.

I regel tycker jag att man ska låta spelare göra precis som de vill. De har samma rätt att byta arbetsgivare som vi andra. Men tyvärr så kommer min bild av honom smutsas ner något ifall han går till Skellefteå. Historier om bullbak och Volkswagenbussar kommer inte vara lika charmiga ifall han vid 37 års ålder flyttar till en av MoDos rivaler för att tjäna lite extra kosing.

Det känns också märkligt hur man ena säsongen kan avstå lön för att hjälpa klubben, för att sedan potentiellt vara den spelare som skjuter ner MoDo till kvalserien på nytt.

Wayne Gresky: Då hade jag fel. Förlåt.

MorganaLefaey: Tveksamt om Timmy har spelat för under sitt marknadsvärde. Jag vill minnas att han omförhandlade sitt kontrakt under löpande tid efter det senaste SM-guldet. Jag tror det uteslutande handlar om pengar. Vilket är helt OK för mig, ska tilläggas.

Det är mycket glädjande att Macke visar att han menar allvar med att få ordning på Sveriges viktigaste klubb. 19 forever!

http://www.youtube.com/watch?v=YcXMhwF4EtQ

Wayne Gresky: De var väl Salle som inte var med om jag minns rätt?

J F K: Enligt det här meddelandet från MoDo var Timander med, men han kanske valde att stötta genom att panta burkar eller något?

J F K: timander var bland dom sämsta backarna föregående säsong.
bedrövlig i markeringspelet, värdelös pucktransportering och även fruktansvärt dåligt första uppspel samt spelet i mittzon, hans uppspel präglades av dålig skriskoåkning som resulterade i tidsnöd och lobbar från försvars till mittzon.

Vist finns det talang i timmy, men frågan är om han inte bör sluta nu så vi får minnas han som den gigant han varit under sin karriär ist.

J F K: Tycker att det är ruskigt dåligt faktiskt.
Jag menar när folk står på kö till Modo o dessutom vill betala för att få spela. Då kräver Alice lön.

Nä det är inget hjärta i honom.

Timander var väl den enda modokille som varit i NHL som inte gick ned i lön när laget hade det tungt ekonomisk? Till och med Hållberg som inte ens varit så långt kunde avstå lön för Modo, men inte Timmy inte. Nu fick han ett kontraktsförslag i slutet av säsongen, men i takt med att det dragit ut enormt på tid och att han därigenom satt Modo i en väldigt jobbig situation så han han fått ett mycket lägre "slutbud". Dessutom tror jag att Modo är lite rädd att velandet inneburit att han inte tränat försäsongsträning, vilket han verkligen behövt med tanke på hur tungt han hade det i vintras.

Tyvärr tror jag att Timander går efter plånboken och drar någon annanstans. Kanske mest tyvärr från hans perspektiv då han framstår som girig och trångsynt. För Modos vidkommande tror jag inte att vi kommer att sakna honom så mycket.

mrpm: Han har troligtvis bara läst där vi läst, dvs Modokollen.

MorganaLefaey: Det jag gillar med Sjöström är ju att han alltid ger 110% och är enormt snabb (gillar snabba spelare) sen får vi ett grymt BP med han i spetsen. Skulle älska att ha honom i laget men frågan är ju om han är den vi behöver nu.

mrpm: Sjöström vet jag inte alls vars man har. En spelare som varit ultradefensiv i evigheter och känns inte direkt som en spelare för de postitioner som vi har kvar. Men vem vet. Kanske är ett bra kompliment till Axelsson och en producerande center.
Men om han nu skriver på så känns Nagy långt bort. För som du säger så borde MODO väl få in en ny förstecenter.

Bad_Brett: Timmy kanske har spelat för lägre pengar än hans marknadsvärde tidigare år och tycker att man då kan bjussa tillbaka lite. Speciellt om man dessutom avstått från en viss del av lönen när det var krisigt.

Jag förstår båda parter.

Men visst vore det snyggaste mot fansen att avstå från en sista säsong i annat lag och bli helgonförklarad. Men det kanske är viktigare att få spela tills man inte brinner för det längre till en lön man anser är skälig.

Dirigo:

Näslund gör förstås helt rätt. Min poäng var att jag tycker Timander borde kunna svälja stoltheten och acceptera ett lite sämre avtal för MoDos bästa. Sedan är det upp till honom att visa att han förtjänar speltid.

Dirigo: Säkert bara för att han fortfarande har smekmånad med supportrarna.:)

Bad_Brett: Då är frågan om Skellefteå kan erbjuda ett mer lukrativt förslag än en varmkorv då.

Tycker hanterandet av den här affären mest bygger på förtroendet jag har fått för Näslund.

Bad_Brett: Fruktansvärt trist att han avslutar i en annan klubb. Men tycker dock det är starkt gjort av Näslund, Timander har inte varit så bra dom två senaste åren och ska ha lön därefter, inte för lång och trogen tjänst. Förhoppningsvis slipper vi dom här ryggdunkningarna i Modo framöver när Näslund sitter vid rodret.

Nikki Nine:

Jag tycker att MoDo gör helt rätt. Däremot förstår jag inte alls Timanders agerande. Pengar lär han ha tillräckligt av, han var ju ändå i NHL i bra många år. Inte direkt som när Wernblom gick till Skellefteå. Dessutom avstod han ju som sagt en del av lönen förrförra säsongen.

Så egentligen finns det väl två tänkbara förklaringar. Den ena är att Näslund har deklarerat för Timander att han är tänkt som 6:e/7:e-back och inte kan förvänta sig speciellt mycket speltid. Den andra är att han av principiella skäl tackar nej till kontraktet på grund av att andra spelare (kanske Sundström) har fått mer lukrativa avtal.

I min bok känns det väldigt tråkigt att han gör såhär. Hans dåliga spel den förra säsongen var en av de stora anledningarna till att MoDo hamnade där de hamnade. I slutändan klarade de sig emellertid kvar och alla blev hjältar. Det hade känts som ett bättre bokslut än att han ska åka upp till Skellefteå och eventuellt hjälpa till att spela ner MoDo i Kvalserien på nytt. Till och med Wernblom, som faktiskt blev mer eller mindre misshandlad i MoDo, gick till ett allsvenskt lag just för att han inte ville möta MoDo.

Nej, Timander. Du är 37 år gammal. Förstör inte slutet på en vacker historia. Gör det som är bäst för MoDo, så lovar jag att bjuda på en korv om jag stöter på dig på stan.

Modoante: Ja, jag tycker inte att Modo gör fel heller :)

Nikki Nine: Med tanke på hur Timmy spelade den gångna säsongen så är det förståligt att Näslund tvekar. Det hade snarare varit oansvarigt av Näslund att erbjuda Timmy ett kontrakt med hög lön med tanke på hur hans spel har sett ut den gångna säsongen.

Om man valde att inte ge Hasse nytt kontrakt så tycker jag inte att timmy ska få förlängt han heller. Hasse var enligt mig iaf bättre än Timmy den gångna säsongen.

MorganaLefaey: Såhär ser jag på situationen.

Modo är tveksamma till att ha kvar Timander. Hans ålder, lön samt spel medverkar alla till att det finns en viss tveksamhet hos Näslund att Timander är rätt gubbe. De kan dock tänka sig att ha kvar Timander i en liten roll för en liten peng, men inget mer än så. De tar hellre in en kille som Strålman.

Timander känner att han har mer kvar att ge och vill avsluta sin karriär på topp. Skellefteå kommer in och erbjuder ett mer lukrativt kontrakt och har en relativt ung backbesättning där han, Alavaara och Lindgren får vara lite pappor åt de yngre förmågorna och dra ett större lass.

Detta känns roligare för Timander, samtidigt som han kanske inte känner sig sådär jättevälkommen hos Modo pga deras tveksamhet. Bara för att Timander är en Modokille med ett Modohjärta betyder det ju inte att han ska behöva spela för vad i sammanhanget är "slavlön" och i en liten roll.

"Sen kommer andra goda nyheter, en liten bomb som jag inte trodde skulle hända.
- Har även hört två nyförvärv som ska ha bestämt sig för spel i Modo. Nämligen, Forwarden Fredrik Sjöström samt backen ANTON STRÅLMAN."

............................................________
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?......................................................\,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:"........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.\`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,...........................`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\..........._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`

yngwie: Men vafan.. Jag vill se en center istället för Sjöström... Strålman vill man ju verkligen ha alla dagar i veckan, vilket elitserie lag som helst.

Icing-Ove: Jag håller med. Det är väl isf om han inte skulle få något kontrakt i nhl då kan Modo bli aktuellt.

yngwie:
Skämt åsido, nog borde väl Strålman få ett kontrakt därborta. Han måste ju vara jäkligt nöjd över att ha haft ett envägskontrakt på $2,000,000, halverar han det så är ju ändå MoDo långt bakom. Sweatt eller Benoit kan nog vara reserver bakom Anton..

Icing-Ove: Fem Strålman fingrar är bättre än sex Hedman fingrar?

yngwie:
Tikarna säger att Oscar Hedman är bättre för han har sex fingrar, Strålman bara fem :-)

Nikki Nine: Ojdå, vad säger Tikarna om det är sant.

Om det är så, sen Nagy på artistkontrakt. Men det är ju troligen för bra för att vara sant.

Redigerad kommentar

Nikki Nine:
Drar det ur Arslet? Är det Nubben Norberg som har skvallrat tror du?

Modokollen slår på stort. Timander ut, Sjöström och Strålman in. Sen om de har faktiska källor eller drar det ur arslet, det återstår väl att se.

Gustafsson: Känslan har ju varit att Timmy varit lite under isen den senaste säsongen. Men var det pga hjälpen från de andra spelarna, skador eller privat? Något säger mig att han kommer bli i gammal stor form om han spelar mot MODO nästa säsong.

Om man gett han ett skambud just pga lönekostnaderna i laget så kanske det inte är så lätt att få en spelare i hans kaliber för de pengarna även om han inte är i fornstora dagars form.

Gustafsson:
Agenten vill nog vänta in Leksand och kanske Stenbeck :-)

ante08: Vet inte riktigt vad jag ska tro, tycka och känna kring den här affären än. Jag hade inte klagat om Timander lagt av, han är ju inte på något sätt oersättlig, det tuffa blir ju att se honom i en annan svensk klubb..

Fast å andra sidan så vet man ju inte riktigt vad som ligger bakom det hela, hur intresserad har egentligen Näslund varit av Timander?

Redigerad kommentar

Timander höll väl lite på Leksand i sin ungdom? Han hade väl nån morbror eller liknande med Leksands kopplingar.

Timander klar för Skellefteå?

Salle:
"Då det gäller en annan back, Mattias Timander, finns inget nytt att rapportera.
– Dörren är inte stängd, men bollen är hos honom. Vi har gett honom ett slutbud, ett som kanske inte ses som lukrativt, men vi har en budget att följa. Nu är det bara Mattias som kan svara, säger Marklus Näslund."

Jag förstår att Timmy känner sig dissad, Näslund går ut och säger att det inte finns någon back med Tolles kvaliteter med EU pass på marknaden och därför kan inte Macke släppa Tolle. Samtidigt så ger man Timmy ett slutbud och hänvisar att det inte finns mer deg än så.
Tror nog att vi kommer få se en Timmy laddad till tänderna i FjällrävenArena nästa år, iklädd SKAIK dressen.

Bad_Brett: dessutom är det väl så att när Tollefssen redan varit i NHL betalas ingen ersättning.
Nashvilles förhoppning var då att Modo skulle släppa en bärande spelare gratis.
Enligt mig finns det ingenting att kritisera Modo för i det här fallet.

Bad_Brett:
Tänk på dom stackars allsvenska klubbarna som inte får en krona när spelarna försvinner till elitserien. I det ljuset så är ersättningen klubbarna får från NHL bra.

Bad_Brett: De ä sant dä

Nikki Nine:

Jag tycker att hela diskussionen är bisarr. Det tjatades om hur hemskt det var att Elitserieklubbarna inte fick någon kompensation för sina spelare under åren utan NHL-avtal. Nu finns det ett avtal och NHL-klubbarna har rätt att välja och vraka hur mycket de vill. Den enda haken är att de ska bestämma sig före den 15:e juni, samt betala 400 000 kr per säsong för de fyra senaste säsongerna. Kaffepengar för ett NHL-lag, men viktiga slantar för MoDo.

Så, för att sammanfatta det hela. Nashville bryr sig inte om att följa avtalet och betala 400 000 kr för Tollefsen. Istället hör de av sig när de inte längre har någon rättighet till att värva honom, då den enda möjligheten är att MoDo bryter kontraktet för att vara bussiga. Alltså, MoDo får kritik för att man inte ger bort en spelare gratis, nästan månad för sent, som man egentligen skulle ha fått 400 000 kr för. Det är så idiotiskt att jag bara skakar på huvudet.

Tänk er om ett NHL-lag hade kommit i slutet av januari, inför transfer deadline, och krävt av Skellefteå att de omedelbart skulle bryta kontrakten med Lindström och Lehtonen. Eller om Byron Ritchie inte var sugen på att spela kval med MoDo, utan hellre ville bryta kontraktet och spela slutspel med Färjestad. Och börjar man väl ge bort spelare, kan man inte gärna neka andra som vill gå samma spår.

Nej, avtal är tillför att följas. Hela vitsen med NHL-avtalet är just att skydda klubbarna från detta. MoDo följer avtalet, till skillnad från Nashville. Och för detta ska MoDo få kritik? Patetiskt.

« · 1387106 · »