1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531230 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Vet inte om jag minns fel. Men förut har man fått känslan att det kommer dyka upp 2 forwards och 1 back. Där alla spelare är av den större kalibern. Men om det nu börjar surras om fokus på ytterligare en forward, så låter det som att man kan tänka sig börja serien utan ytterligare förvärv på backsidan eller en ersättare för Svartvadet.

Nu tyvker jag man inte behöver en ersättare till Svartvadet, men en av varje skulle nog behövas om inte backsidan skall se ganska tunn och osäker ut. Blev Schremp för dyr för att genomföra de köp man egentligen ville få in.
Är det så att de skippar backen pga att inga finns att tillgå så var vänta på förvärv fel väg att gå där.

Eller så är det så enkelt att några småttingar imponerat så stort att man anser sig kunna låta bli att värva mer.

Blir träning nu och frysa i en timme eller något.

gotama: Och den går att sammanfatta med de sista meningarna: "He isn’t a wunderkind; he’s a useful offensive player in tightly controlled situations, but he needs to land on a team that needs him so much they’re willing to overlook his deficiencies, or on a team that can stick him with capable and responsible linemates who can compensate for those deficiencies."

Om man bortser från Anton Strålman, som är halva elitseriens drömvärvning, så finns det inte mycket backar av klass att få tag på. I alla fall inte om man som Modo redan fyllt upp med två transatlanter.

En personlig favorit verkar dock fortfarande ledig. André Lakos är iofs inte purung längre, men han skulle tillföra en del både defensivt och offensivt i dagens Modo. Fast han lär väl kosta en del och fokus ligger på ytterligare en forward, har det ju sagts.

Pesonen till Winnipeg på tryout.

"Winnipeg was interested about me and I'll go there to battle with goal to get one way deal"

"I like NA style and I believe I could have something to give there."

Johnny B Goode: Oerhört skönt inlägg Johnny:)

Poffa:
Annat är det i Timrå, här bassunerar man ut till hela världen att man kan tänka sig Hedström tillbaka i Timråtröjan, hå hå jaja....

Måtte gud höra min bön i år igen....

Jag förvånas återigen över hur lite som läcker ut i media, ang spelarvärvningar till Modo. Det ryktas mycket, men inget är sant och nyheterna slår ner som bomber. Inte ett ljud bland supportrar eller media ang Schremp. Det bara händer.

Vi fans törstar efter nyheter och gnäller lite, men så länge 19/21 levererar på detta sätt så är det bara att njuta. I like it.

Har snackat med en del Pittsburgh-fans de senaste dagarna och även postat på diverse forum, och det är väldigt få som kan se att Philip Samuelsson kan ta en plats i AHL då de har väldigt bra backar spelandes där redan. Jag tycker att Markus och Ulf ska försöka (om de inte redan försökt) ta kontakt med Ray Shero och Pittsburgh för att se om en utlåning inte är möjlig ändå.

I Philip skulle vi få en back som skulle bredda våran backbesättning och kanske till och med spetsa till den lite med lite tur, detta till en väldig låg kostnad (om ens någon?). Detta gör att vi kan gå lös på den sista forwardsplatsen fullt ut, då Markus sagt (om jag minns rätt!) att backsidan bara kommer fyllas om det finns pengar över efter forwardssidan är fylld.

Samuelsson-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Meyer-Westin/Hersley

Till exempel. Går ju självklart att göra på andra sätt.

Wayne Gresky: Okej, jag hoppas du har rätt, då ökar nämligen tillgången på bra, högerfattade forwards.

Poffa: Slappt!

"For those reasons, the EC–Russia Partnership Agreement precludes the application to a professional sportsman of Russian nationality, who is lawfully employed by a club established in a Member State, of a rule drawn up by a sports federation of that State which provides that clubs may field in competitions organised at national level only a limited number of players from non-EU countries which are not parties to the EEA
Agreement."

Vilket jag tolkar som att ryska spelare räknas som europeiska.

Wayne Gresky: Orkar inte läsa skiten på min iPhone, säg vad som gäller, är du snäll.

MorganaLefaey:

Va, menar du att det INTE är facit? ;-)

Självklart finns det missar. Men det ger en ganska bra bild över vad som är ledigt.

Nikki Nine: Tycker vi övetalar Selänne. Han är ju ung, högerfattad och säkert sugen på att spela någon säsong i Elitserien för att visa att han egentligen hör hemme i NHL.

Nej allvarligt så skall man inte tro att FreeAgency listan på EP är facit. De brukar kunna missa dubbla medborgarskap och ibland är spelare fri att lämna fastän de har kontrakt osv.

Men håller med om att jag gärna har full trupp när serien startar. Men om Samuelsson fortsätter visa att han är bra nog för det här så kanske man får tid på sig att söka en bit in i säsongen.

Tycker backsidan är i mer akut behov av förvärv än forwardssidan just nu.

Poffa: Om avtalet mellan EU och Ryssland fortfarande gäller så bör den här domen vara prejudicerande.

Poffa: Vi utgår från att ryssar tar upp en icke EU-plats så får vi en positiv överraskning ifall det inte är så :)

Det finns sex spelare som är europeiska, högerfattade och står utan kontrakt som håller någon som helst nivå.

1) Antti Miettinen
Legat mellan 30-45 poäng i NHL senaste fyra säsongerna. Har ryktats till KHL, ryktades till och med ha skrivit på ett kontrakt för några månader sen. Känns inte som att Elitserien är ett hett alternativ för honom. NHL, KHL eller SM-liiga är väl troligt.

2) Pavel Brendl
Rankar honom som nr två enbart på hans spetskompetens. Är övertygad om att han inte passar in i Modos lagbygge.

3) Mika Hannula
Nästan den spelare jag hoppas mest på av de sex som är lediga, vilket säger en del. Svensk, har spelat i Elitserien förut med bra resultat, bra skridskoåkare och passar nog bra in bland övriga stockholmare i laget.

4) Marek Svatos
Enormt skadedrabbad och typiskt slovakisk. Är en duktig målskytt men frågan är hur bra han är år 2011?

5) Miloslav Horava
Ja, den gamla råttan. Kom trea i interna poängligan för Liberec förra säsongen. Känns inte sådär jättehet.

6) Jakub Sindel
25-årig tjeck som inte riktigt slagit igenom helt än. 33 poäng på 59 matcher för Pelicans är inget som skrämmer.

Den stora frågorna är ju dock - vill och vågar man vänta på att något bättre kommer loss från NHL i lagom tid? Hur länge vågar man vänta? Är någon av dessa spelare jag listat upp bättre/mer värda än juniorer som Henrik Samuelsson?

Jag vill ha full trupp när vi spelar vår premiärmatch. Jag vill att vi ska få en riktigt bra start och vara med från början. Därför önskar jag att vi inte väntar ut NHL, men samtidigt finns det inte direkt jättebra spelare på marknaden heller om man utgår från en kravprofil som är EU-spelare och högerfattad.

Nikki Nine: Jo, jag såg frågan. Och det känns lite som en lättnad när inte ens han är helt säker kring hur det är. ;-)

Poffa: Frågade Robban på Hockeysverige.

I övrigt, kedjor. Holy hell vad mycket roliga grejer vi kan göra:

Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Ny
Madsen-Andersson-Ryno

Skröder-Sundström-Axelsson
Schremp-Andersson-Danielsson
Madsen-Ryno-Ny

Skröder-Sundström-Axelsson
Schremp-Andersson-Ny
Madsen-Ryno-Danielsson

Axelsson-Schremp-Ny
Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Andersson-Ryno

Axelsson-Ryno-Danielsson
Skröder-Sundström-Schremp
Madsen-Andersson-Ny

osv osv osv...

Poffa: Ryssnarna tar upp icke-EU platser, tyvärr får man väl säga..

Nikki Nine: Jag överlåter det till någon som har koll, jag inser att jag inte har en susning vad det gäller Ryssar och EU-platser.

Poffa: Det är ju spelare från länder som är med i EU och EES som räknas som EU-spelare, och Ryssland är väl inte med i något av det? Så visst borde det vara så att ryssar räknas som icke EU?

Nikki Nine: Hmm, det kanske de gör. Nu blev jag osäker, jag tänker alltid på Ryssland som Europeiskt numer.

Poffa: Tar inte ryssar upp en icke EU-plats?

Nikki Nine: Nog finns det fler än så, om man tittar runt lite. Det här är ju ett namn som klingar.

Poffa: Håller med dig gällande högerskytt med Skröder och Sundström. Frågan är vad som finns? De fyra som är lediga är väl Antti Miettinen (som lär dra till KHL), Mika Hannula (som är som han är), Pavel Brendl (som är som han är) och Jakub Sindel, en 25-årig tjeck som inte alls känns så imponerande. Och Marek Svatos då. Fem stycken.

Eller så väntar man och hoppas att nån europé i NHL ledsnar och vill hem. Men det är ett högt spel att spela.

Redigerad kommentar

48 minuters intervju från i lördags med Uffe, Macke, Foppa samt Franco Bergman från bandylandslaget.

J F K: Självklart ska man spekulera, jag sitter själv och funderar på uppställningar. :-)

Det jag ville få fram är att det finns många spännande konstelationer man kan sätta ihop med de spelare vi har, vilket känns väldigt bra. Kör någon kedja fast kommer Uffe ha möjligheten att flytta runt lite spelare och få det hela att bli bättre. Den känslan har jag inte haft de senaste åren, då det varit tunnsått med dessa möjligheter.

Sedan tror jag att Uffe är mer benägen att förändra om han ser något som inte funkar, än vad våra coacher de senaste åren gjort.

Nikki Nine: Uffes kommentar på slutet tycker jag skvallrar lite om att man söker en högerskytt för att placeras med Skröder och Sundström. Fast det kanske bara är min fantasi som försöker hitta dolda budskap som inte finns.

Henrik Samuelsson siktar på A-laget.

Ojoj va kul å vakna till detta, såg Schremp några gånger i fjol på tvn. En riktigt duktig spelare. Vilken värvning!

Lumber Jack: JaG kör via en sån här göront mobil (AJfåån) och då funkar de inte så det är nog därför:)

Nikki Nine: Haha, ja det skulle vara oerhört kul att titta på när de är i offensiv zon. I defensiv zon däremot...ångest, ångest! :)
I vilket fall som helst så är det här ett oerhört intressant nyförvärv. Kul att Macke lyckas landa spelare som dessa.

Wayne Gresky: Tänk om Brunnström skulle skriva på för Modo...

Axelsson-Schremp-Brunnström. Största artistkedjan nånsin? Skulle ju läcka något fruktansvärt bakåt dock :)

Wayne Gresky: WOW! Grattis till ett riktigt spännande nyförvärv i Schremp. En spelare jag inte blivit besviken över om han centrat en av Frölundas formationer kommande säsong.

Nikki Nine: Med tanke på hemjobb och den biten så känns det väldigt bra att ha Uffe vid rodret.

Nikki Nine: Såklart, men man kan inte få precis allt i en spelare. Det finns ju bara en gud.

Örnen:

Vad vet du som inte vi vet?

Bad_Brett:

Vi ska vara beredda på att Schremp är en kille som faktiskt är ganska värdelös när han inte har pucken eller inte är i offensiva zonen. Jag tror att han kan bjuda på mycket godis och bra med poäng, men det kan nog bli lite irritation över arbetskapaciteten och spelet över hela banan också.

Wayne Gresky: 9 mål på 17 strafförsök i NHL.

J F K:

Riktigt, riktigt spännande nyförvärv. Trots sin spelstil fick han chansen i 67 matcher ifjol, det tyder på att det finns mycket att ta av där.

Återstår att se hur bra han kan lyckas i Sverige, men han är helt klart MoDos mest intressanta nyförvärv såhär långt.

Lumber Jack: Man får intrycket av att han älskar att lägga straffar. Det kan ge många sköna extrapoäng i vinter.

Poffa: Självklart är det så, men det kommer inte hindra mig (och andra) från att spekulera i hur man ska komponera laget:)

Berka: Den ska vara modererad och funka nu.

Tellqvist
A-Fop

OKT - Pöck
Meyer - Anhelöv
Westin/Hersley - Ny
Hersley/Westin - Larsson

L.Byström, Bohman etc.

Andersson - Schremp - Ny
Skröder - Sundström - Axelsson
Danielsson - Ryno - Madsen
Westin - Byström - Samuelsson

K-fop, Hedman, Krüger, Nyström, Olofsson etc.

Ja, tack!

Lumber Jack: Jag kan fortfarande inte få upp länken.

Berka: Små vinklar och straffar is the shit! (Btw. volleyn godkändes efter målkameracheck.)

www.youtube.com/watch?v=S7mt1cMPtqs

Länk redigerad till fungerande av en Forumledare

Poffa: Äntligen som Gert skulle sagt

Poffa: Jag skall aldrig tveka på Näslund igen, grym värvning!

Poffa: Japp det gör det! :)

« · 1390779 · »