1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531127 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Bad_Brett: Att en spelare mäktar med en assist på 34 matcher i allsvenskan säger nog mer om spelaren än om laget han spelar i. Jag tycker att det är jättebra att juniorer på gränsen till A-laget får chansen till mycket speltid i allsvenskan.

Nikki Nine:

Ja, det skulle vara det. Men utlåningar till Sundsvall är ju sällan speciellt lyckosamma. Jag menar, vad hände med Adam Eriksson egentligen?

Bad_Brett: Eller så anser dom att hans utveckling gynnas mer av att få en större roll och mer istid i Sundsvall än några minuter med Hedman och Forsberg i vår fjärdekedja.

Nikki Nine:

Jag fattar ingenting. Absolut ingenting. Enligt mig är han en av de största talanger MoDo har fått fram på forwardssidan de senaste åren. Det måste ju Markus och Peter ha sett också. Han måste ha gjort det otroligt dåligt under sommaren.

"Nu kan MODO Hockey även presentera den trupp som kommer att inleda elitseriesäsongen. Två målvakter, sju backar och tolv forwards ingår just nu i truppen 2011/12."

Forward på ingång?

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Anton Byström utlånad till Sundsvall tills vidare.

Lumber Jack:

Hardy: "Det är lättare att sia om börsens utveckling än att tippa Elitserien"
Björn: "Den verkar gå ner i år, så det är inte speciellt svårt"

spud: Ledarskapet smittar av sig på fårskocken, även om de professionella fåren har ett personligt ansvar. Inte tu tal om det.

spud:

Vi vet alla att Sundström har haft ett jobbigt år. Dessutom var han den som tog störst ansvar under kvalserien. Det är förstås orimligt att begära att en spelare vid den åldern, som slits så hårt under matcherna och som dessutom är i sorg, skall ta över tränarens jobb också.

Poffa: Är lite trött på våra rutinerade spelare som hela tiden skyfflar allt ansvar på fd tränare. Om nu Susse tyckt att det saknats kamp på träningarna, varför har inte han tagit tag i det? Har han bara möjlighet att snacka i efterhand? Eller borde han som en viktig spelare i laget ta tag i de problem som han identifierar i klubben, i lägen när klubben går på knäna på alla sätt?

Susse levererar för övrigt en tuff passning till tidigare tränare och ledare.

"Det har blivit proffsigare. Vi har saknat kamp och tävlingsmoment på träningarna tidigare."

Sen så kan jag inte förstå att Wikegård får leda detta. Han är helt värdelös.

Gillar verkligen det jag hör från Uffe och Susse.

- Vi ska ha minst 80 poäng ner serien är över
- Spelet ska rätas ut, mindre passningar i offensiv zon
- Det är proffsigare i det sportsliga

Hoppas bara vi kan omsätta alla bra idéer och få ihop det till ett fungerande lag.

Verkar som att A byström lirar j20 i vinter

McFire: Ja minns att Modo var intresserad av han för många år sedan då han upptäcktes, han ansågs som en jättetalang och spåddes en lysande framtid, han gick väl till typ frölunda men har aldrig visat upp sina kvalitéer.

Hade sin poängstarkaste säsong ifjol i oskarshamn 46p/50g. Men utöver har han väl inte riktigt lyckas, jag tycker Modo gjorde rätt som testade ett tryout iaf.

Berka: Haha ja nog gjorde jag det, jag har sagt hela tiden att han är för dålig, även innan jag såg honom i Modo tröjan. medioker spelare. Allsvenskan är väl hans nivå känns det som.

McFire: Modo rensar i sin trupp""

haha jag bara älskar rubriksättingen på AB :)
Tydligen rensar man i truppen om man inte förlänger ett try outkontrakt med (1) spelare..

McFire: told you so.. fast de förstog ju du å ;)

Poffa: Det var mest ett sätt att få fler seniormatcher för gossarna. Och för att ÖH snabbare skall kunna funka som ett farmarlag till MoDo på samma sätt som ÖSK var en gång i tiden.

Salle: ÖH är det för låg kvalitet på, för att utvecklas. Då är J20 en mycket, mycket tuffare och mer utmananade serie. Ska de spela i något annat än A-laget eller J20 så måste de till Sundsvall eller annan valfri allsvensk klubb.

Nikki Nine: Hoppas de junisar som nu balanserar kan få spela i ÖH parallellt med J20. Då får dom flera seniormatcher samtidigt som dom enkelt kan hoppa in och träna med A-laget emellanåt. Det skulle både MoDo och ÖH tjäna på i längden.

För det är ju bara att inse att utbytet med S-vall inte fallit så väl ut i de flesta fallen.

Nikki Nine: Jo det känns ju så som att är stor chans för det. Sedan blir ju alltid någon skadad och då bör ju han ligga väldigt bra till ändå.

Är det förresten någon som vet när vi startade säsongen med två juniorer på fyra kedjor senast?

Gustafsson: Jag tror att Byström kan komma att bli utlånad för att få bra med speltid, istället för några minuter i en fjärdekedja.

Nikki Nine: Är personligen lite besviken över att inte A.Byström får inleda i A-laget, men, men. Westin/Samuelsson är inte dåliga de heller.

Nikki Nine: Undrar dock om det kommer en nyhet om att Rynos try-out gick åt skogen? Känns inte som det...

Poffa: Är väl ganska troligt att det ser ut såhär mot AIK:

Axelsson-Schremp-Hannula
Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Andersson-Samuelsson
Hedman-Forsberg-Westin

Lehtivuori-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Westin-Meyer
Hersley

Enda är väl ifall Hersley går in före Westin.

Nikki Nine: Jepp. Ska vi gissa på att Salo redan pratat med Foppa och Macke?

Poffa: Ingen Ryno, väntat.

Och det där kring Olofsson finns i IK Oskarshamns pressmeddelande gällande Stefan Öhmans skada.

Spelartruppen som startar säsongen är nu presenterad. Ingen Ryno. Och enligt MrMadhawk kommer Jesper Olofsson testas av IK Oskarshamn.

Poffa: Håller i mångt ocjh med om din analys

Några kommentarer -

Hari är ett riktigt vasst anfallsvapen, tycker dock inte att han jobbar hemåt lika bra. Tror inte han gör många inhopp i ES i år, men ett par, då han är lite för vek ännu. Potential till nästa år, blir otroligt viktig för J20.

L.Byström gjorde några riktiga grodor mot Sundsvall och tappade nog ordentligt med förtroende hos Uffe. Kommer få begränsat med speltid i ES i år.

Kruger är märkligt loj. Har ett utmärkt spelsinne men behöver jobba mycket hårdare och bli starkare. Bra potential men det blir nog J20 i år.

Vesterberg har överraskat. Ser ut att ha vuxit i sin stora kropp och jobbar hårt i båda riktningarna. Har öst in poäng i träningsmatcherna. Är utanför A-lagsjuniorerna och kommer nog därför bara spela J20 i år.

Bohman känns tryggare med honom på isen än än LByström. Något inhop i ES

Nyström, har inte fått ut sin potential i J20, överraskat i A-laget. Får nog några chanser i ES.

Samuelsson och J.Vestin är de juniorer som jag tror får spela i ES regelbundet. Upp till bevis.

A.Byström i Sundsvall och Olofsson möjligen S-vall annars J20.

Lite reflektioner efter två raka juniormatcher.

Vi har en starkare juniorverksamhet än på länge. Både J18 och J20 är starka lag som kommer gå relativt långt i år.

J18 spelade i två perioder ut Skellefteå, i tredje tappade man lite ork. Kanske inte så konstigt med tanke på att man rullade runt på tre femmor. Matchens behållning är helt klart när SkAIK gör självmål. Modo har en avvaktande utvisning och SkAIK tar målvakten, under uppbyggnad av spelet lyckas man tappa in pucken i egen kasse. Mål för Modo och domaren slår dessutom av utvisningen. Ingen förstod varför utvisningen inte blev verkställd.

Det här med att inte orka i tredje var en trend. Modo var bättre än SkAIK även i J20 men även här hade man bara tre femmor, vilket ledde till att SkAIK kunde vända och vinna den här matchen.

Helt klart är i alla fall att Modo har en grymt duktig målvakt i Anton Forsberg. Han stod i J20 och bortsett från en tabbe var han lysande. Vi har dessutom gott om spelare som kan få speltid i A-laget. Hari, Krüger, Ludvig Byström, Marcus Bohman och Tim Vesterberg förtjänar alla att få spela en del i ES.

Framför allt Janos Hari förtjänar mycket beröm. Tittar man till A-lagets nuvarande trupp så verkar vi inte "ha plats" för en junior i de två första kedjorna. Axelsson, Schremp och Hannula verkar tänkta för förstakedjan och Susse, Skröder och NikkiD är väl den planerade andrakedjan. Med det i åtanke väljer jag nog hellre Hari före Samuelsson för en plats i tredje. Hari är snabbare och mer "jobbig". Han är dessutom duktig defensivt.

Kanske ganska självklart men.

Näslund: "Vi har ju fyllt truppen nu iallafall"

Nikki Nine:

Samuelsson har spelat box play på försäsongen. Om jag inte minns fel har det sett ut så här

Kanske John Westin kan spela om han tar en plats? Anton Byström?

Nikki Nine: Westin och Byström har ju lirat lite i BP de matcher jag har sett via nätet (SAIK och Pelicans) någon av dem skulle nog kunna göra ett gott jobb tillsammans med K-fop.

Nikki Nine: Samuelsson fick mycket tid i BP igår.

Undrar hur många extrapoäng vi kommer kunna ta på straffar i år egentligen...

Axelsson, Schremp och Madsen får vara de första tre. Sen kan vi fylla på med Skröder, Danielsson och Hannula ifall det skulle gå längre. Fantastiskt.

Satt och funderade på box play för övrigt. Madsen och Andersson är väl ett lämpligt boxplaypar, så även Skröder och Sundström om det skulle vara så. Men vem ska vi para ihop med Forsberg, som kanske är vår bästa dödare? Hittar ingen lämplig kandidat såhär på rak arm, för Hedman ska ju inte vara inne. Tänker nästan på Axelsson eller Danielsson, men de känns inte klockrena. Backarna lär väl bli Meyer-Tollefsen och Pöck-Ahnelöv om det ska "toppas" i BP.

McFire:

Visst ligger det något i det. På något sätt känns det som att det måste ju lossna, känns som att han blivit blockerad på någotvis, finns ju inget självförtroende. 

Sen så fick aldrig Blomqvist heller chansen på riktigt i någon av dom producerande femmorna eller i pp. Nu säger jag inte att han skulle öst in poäng då men, du förstår min poäng.

Om vi tittar på Ahlbrandt, han lyckades ju aldrig vare sig i HV eller Södertälje. Sen när han kom till allsvenskan fullkommligt östa han in poäng. Efter de fick han chansen i Luleå och de vet vi ju hur det gick. Det var samma här, alla  trodde att han bara dög till att producera i AS.

Redigerad kommentar

yngwie: Behöver vi honom då? Även om han är billig menar jag.
Sett honom en hel del tidigare både i ES och allsvenskan. Nu i Modo tröjan mot Tik och Bif. Imponerar inte ens lite på mig.
Skapar absolut inget på egen hand, oavsett om han spelar med spelare som håller betydligt högre kvalité än honom eller inte. Väger nästan 100 kg men har ingen aning om hur man ska använda dom, de är, för honom, mer en belastning än en fördel. Många dåliga beslut och enkla misstag.
Sundström, Schremp och Andersson är garanterat före honom och som 4:e center känns K.Forsberg relativt given på förhand, Svartvadet är sjukskriven och det matchas junisar i alla möjliga positioner. Jag ser med andra ord ingen som helst anledning att kontraktera honom vidare i nuläget.

Att göra 46 poäng på 50 matcher i allsvenskan betyder ingenting, absolut ingenting.
Jacob Blomqvist gjorde 56 på 52, bland annat.

Jag hoppas Ryno får vara kvar. Men det är jag säkert ganska ensam om. Han lär ju knappast kosta mycket.

Dirigo: Kan dom i handboll byta enskilda spelare för defensiv/offensiv borde det ju funka i hockey med. ;-)

Poffa: Vi får skylla på att MODO's forwards är för snabba helt enkelt.

Poffa: Att öronmärka en sjundeback för pp känns konstigt.

Poffa: Härlig rapport

Jag var ner och såg matchen mot Brynäs och jag är inte lika upprörd som vissa här inne verkar vara. Det här var ett stort fall framåt för Modo. Äntligen var det ett lagspel, det var mer tempo och det fanns vissa linjer i spelet. Tyvärr har vi svårt att skapa tryck framåt, men det bygger mycket på att uppspelen från back hamnar lite bakom spelarna, istället för på bladet. Vi får helt enkelt svårt att komma in och ställa upp.

NikkiD var klart bäste Modoit, Susse såg ut att vara på G och Hannula hade en hel del intentioner framåt som lovar gott. Tyvärr verkar Axelsson helt ointresserad. På backsidan kommer Tolle och Pöck vara extremt viktiga. Lehtivuori såg ut att ha hittat mer rätt i spelet och känns helt plötsligt som en stabil värvning, vilket jag inte tyckte för en vecka sedan.

Westin och Hersley måste man dela på när Meyer kommer. Westin borde få spela med Meyer i fem mot fem och så får Hersley enbart spela i PP. För Hersley i egen zon är ingen rolig syn. Han har ingen koll på var han ska vara, var hans spelare är, var pucken är eller vad som är på gång att hända. Han står, mer eller mindre, bara vid ena stolpen och ser förvirrad ut. Däremot är han bra framåt.

Tellan kommer vara guld värd i vinter. Ryno kommer knappast få en plats i Modo, jag ser hellre Nyström eller Hari i truppen. Nyström var för övrigt långt ifrån sämste Modoit idag.

Berka: Hahaha har du söpe hela dan eller? ;D

Berka: Ingen minns en 2:a ;)

Berka: Ah ja var 2:a med de ;)

MorganaLefaey: Ifjol, han norsken trygg!!?
Den tryouten avbröts väl eller har var de?

yngwie: Han kom jag inte ens ihåg. Ja du ser.

MorganaLefaey: Trygg ifjol?

« · 1397620 · »