1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533934 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Wayne Gresky: Barca gjorde ju något liknande, man sålde arenan till staden för någon miljard, med klausulen att ingen annan än barca fick beträda gräset :-)

Icing-Ove: Och Boorks krönika på det, en bra sådan om jag får rescensera.

Poffa: Känns lite som out of their league. Tror nog mer på VIK:s McGrath i så fall.

Icing-Ove: Jag gillar det jag läser.

När kommer första spelarvärvningen?
- Inom kort. Vi skulle kunna ha fyllt hela kvoten redan, men vi har valt att ha is i magen och jobba efter en vision, Peter och jag.

Får några av klubbens juniorer nu äntligen chansen?
- Vi har satt ihop en specialgrupp som tränar för fullt redan nu för att bygga upp sig fysiskt. De som tar för sig mest kan förhoppningsvis slåss om en plats i A-laget. Kanske kan vi ta upp två-tre talanger nästa säsong.

-------------------

Vi värvar inte bara för att fylla truppen, vi värvar för att få rätt spelare. Uppenbarligen är det även spelare som är klara, eller väldigt nära att vara klara.

Dessutom fokuseras det på att få in lite juniorer i truppen. Specialträning mot att bli förberedda på vad Elitserien innebär. Är det några som vet vad det innebär så är det Macke och Peter.

Poffa: Detta bekräftar ju precis de jag har sagt, medans wayne mf. legat sömnlös pga. uteblivna värvningar ;-)

Som jag skrev förut så tror jag modo vill hitta precis rätt spelare och man vill inte förhasta sig utan verkligen verkligen vara säkra på att dom kommer passa in i den nya profilen som skall byggas.

Berka: Det blir ett helt lag med spelare som heter Adam i förnamn: Adam Deadmarsh, Adam Foote m.fl... för att man ska kunna göra skäl för den nya sloganen "Adam(n) good team!"

Fast jag har hört ryktas om att sju spelare ska vara väldigt nära ingång, däremot talade inte ryktena om något mer än så.

Poffa: Jag hade gärna sett att man hunnit värva lite enligt visionen. Visst är det bra att man har en plan, men det innebär inte att det finns fler lediga spelare senare under värvningssäsongen. Alla andra klubbar värvar givetvis på måfå utan någon som helst tanke och har därför lyckats fylla upp sina trupper. Känns skönt att veta att MoDo är helt nytänkande här...

Berka:
Precis, jag såg t.ex. Darren Haydar på IKSU i Umeå.

Wayne Gresky: Vad är det som säger att vi inte redan har värvat enligt versionen? Bara för att det inte är officiellt så kan vi redan vara en bit på väg. Jag minns t ex en dag för ett par år sedan. Då presenterades fem spelare på samma förmiddag. Någon som tror att det bara "råkade" bli så att alla blev officiellt klara samma dag?

Sedan är det inte nytänkande, däremot är det tänkande. Något som vi inom klubben tyvärr inte varit bortskämda med de senaste åren.

Victor Rask har ju skrivit på för en Elitserieklubb men ingenting är officiellt än. Modo?

Nikki Nine: Det ryktas om Brynäs, men det är i kommentar-fältet på hockeysverige.se så sanningshalten är något tveksam.

Nikki Nine: Ja inte lär det vara modo iaf.

Brynäs har ju offentliggjort sina nyförvärv, medan det är knäpptyst i Modo?

- Ja, det är klart. Men vi respekterar klubbens önskan om att de vill offentliggöra det vid ett senare tillfälle, säger Rasks agent Claes Elefalk till hockeysverige.se.

Kanske är det så att Modo vill presentera sina nyförvärv i en "klump" senare?

alnöit: Skulle modo landa viktor så tycker jag det är beundransvärt, en framtidsman som har grymma kvalite´r

Bara att vänta å se.

Kanske blir en påsksmällare? ;)

spud: Ja, det var en ovanligt okritisk krönika för att vara Boork om Modo.

Kul att han använde epitetet "dynamisk" om Markus och Peter, precis som jag själv gjorde igår när jag benämnde dem så vår "dynamiska duo".

Intressant att han dömer ut NHL-coacher med sin historiska argumentation som går tillbaks till ända från början av förra seklet och som har sin tyngdpunkt kring 30-50 år sedan.

Med samma argumentation så borde ju inte svenskar kunna ha någon speciell framgång som spelare i NHL heller. Yellow som vi är.

NuMo:
Ulf Samuelsson är en NHL-coach som vill till Elitserien. Rask's agent Elefalk har förutom MoDo-ikoner, några intressanta namn i sitt stall, b.la Ossi Väänänen som spelat i Philly och Canucks.

Poffa: Det tror jag också. Fuska med grunderna och halvseriös inställning finns nog inte i deras vokabulär. De om några är väl bra förebilder för att hårt och noggrant arbete som junior kan löna sig.

Icing-Ove:

Ulf Samuelsson har man ju funderat på hur han är som taktiskt pedagog.

Som spelare representerade han ju ett primitivt enkelt spel där han använde klubban nästan mer som huggvapen än som spelinstrument. (**) Det är ju inget som direkt fick en att tro att han hade något i ett spelarbås som coach att göra.

Men skenet kan ju bedra.

Calle Johansson som i jämförelse framstod som pudelklok i sin spelstil på samma position verkar i mina ögon/öron emellanåt att vara en taktisk analfabet som kastar ur sig illa inövade floskler och klichéer. - Ändå är det ju en del som bländas och vill ha honom i båset.

(**) (Älskar ett spelmomentet - visat på TV någon gång - där en spelare kastar handskarna efter att ha fått något klubbhugg av Ulf över anklarna. I vredesmod vänder han sig om och ser Samuelsson som dessutom ser ut att vara beredd att dra till honom över snytan med klubbladet. Spelaren ger upp, vänder sig om och åker och sätter sig i båset för nedkylning i stället.)

NuMo: Jag gillar bättre den sekvens där Tie Domi sänker Samuelsson med en suckerpunch. Som Don Cherry hade sagt: "He had it coming".

Redigerad kommentar

Olle: Ja, det inslaget kompletterar och nyanserar bara det jag försökte förklara. Vem vill slåss med en som vägrar släppa klubban och som uppenbarligne inte tvekar att använda den?

Poffa: Ett par = två. I morgon firar vi sexårsminnet av den dagen.

När det handlar om att locka spelare, publik och sponsorer så verkar det lite konstigt att inte presentera det som är klart, men visst kan det finnas några klara namn redan.

NuMo: Den enda jag kommer på, på rak arm, är den där karaktären ur Slapshot. Tim 'Dr. Hook' McCracken.

Olle: "MODO Hockey önskar Charles Berglund lycka till i framtiden."

PontusJ: Ytterst väntat efter gårdagens kommentarer.
Dock känns det som att de har inväntat ett klartecken från en annan tränare innan de skeppade honom.

spud: Vet inte vad spelarna tyckte om Challe, vet inte heller hur duktig han var på att träna spelare. Ej heller har jag någon koll på hur hans spelplan skulle klara sig om han fick mer att säga till om i spelarköp osv. Så blir svårt att säga om nytt blir bättre, men troligast så har väl ledningen lite mer koll på ovan saker.

Men en sak jag vet och som jag gillade och kommer sakna är hans dryga svar på otroligt dumma frågor från journalister samt att han vågade bänka spelare oberoende av namnet på tröjan.

Wayne Gresky: Tiden går fort när man har roligt. Men det var ju knappast den delen som var den viktiga.

PontusJ: Ingenting om hur man gör med AJ. Ska man tolka det som att han blir kvar, tro?

PontusJ: Härligt beslut.

Nu hoppas jag inte att man bara snöt Challe ur näsan.

Å andra sidan kanske vad som helst är bättre och att det inte finns något att förlora?

Poffa: Var det inte någon här inne som sa att de läst någonstans att AJ sagt att om Challe lämnar så lämnar han också. Det var väl i samband med Ritchies vara eller icke vara.

MorganaLefaey:

Då är det bara att vänta på Wikegård-fury. Nu har Modo behandlat en tränare som boskap igen.

NuMo: När ledningen börjar vackla om en tränare ska vara kvar eller inte så är frågan redan avgjord. En tränare kan inte vara kvar om han inte har ledningens fulla förtroende.

Tar tillbaks det där om Wikegård-fury då Niklas själv redan verkar ha accepterat att Challe antagligen köps ut.

Lite inkonsekvent kan tyckas med tanke på hur han resonerat när vi fockat andra tränare vi inte vill ha.

NuMo: Känns som SSK kommer leta rätt på Sir Charles telefonnummer.

spud: Dom har redan en tränare klar.

spud: SSK kommer tränas av Johan Strömwall som för övrigt känns som ett ganska kul namn.

"Berglund fick veta beslutet redan i måndags på ett möte med Markus Näslund där man utvärderade säsongen. Modos önskemål var dock att det hela skulle hemlighållas till i dag då beslutet blev offentligt."

Frågan är ju varför de tvunget skulle hålla det här hemligt tills idag, mer på G kanske?

www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article12917693.ab

"Dessutom borde väl många av spelarna titta sig i spegeln och undra varför just de är så svårcoachade att tränare på tränare stämplas som oduglig och får lämna klubben i förtid.

Det är inte bara tränarnas fel att det gått dåligt för Modo på senare år.

Men nu är processen i gång i alla fall."

Lite sanning finns det nog i det han skriver. Har scoutningen på tränare varit så dålig att man totalt misslyckats pga enbart den biten. Eller är det så att det kanske inte är så enkelt att komma hit och träna de spelare vi haft.
Nu när nästan hela laget bytts ut så kan man väl aldrig få ett riktigt svar på den frågan. Men kanske är en kombination av de båda. Ja eller att man sugit totalt på scoutingen av spelare då och det där faktiskt är det bästa man kunnat få ut av dem.

MorganaLefaey:

"Vad händer med andretränaren Andreas Johansson?

– Han har kontrakt och jag hoppas att han fortsätter. Vi vill behålla honom och jag räknar med att han fortsätter, säger Markus Näslund."

Bra med en riktig nystart, de had de inte blivit med Challe vid rodret. Sen det här med Rask, dom höll ju hemligt det här med att Challe skulle få gå, kanske samma när de gäller Rask?

NuMo: Andretränare med stort engagemang och sparsam frisyr? Gör han till sportchef vetja!

PontusJ: Hå hå hå åå hå hockeyfrilla

yngwie: Det låter bra. Nu ska han bara leverera också.

Växjö presenterade förslag på sin nya look idag, lite annorlunda logga får man väl säga?

hockeymode.blogspot.com/

Redigerad kommentar

Gustafsson: New York Islanders förra design. Riktigt snygg tycker jag!

Gustafsson: Loggan är av samma form som Arsenal har i fotboll.
Känns konstigt för mig som är Gunnerfan.

För övrigt kan jag inte påstå att jag gillar växsjös nya tröjor

Wayne Gresky: Och i brynäsboken har man redan börjat ifrågasätta sundlövs kompetens och de har inte ens blivit midsommar, stackarn.

« · 1376747 · »