1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531651 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine:

Det var faktiskt min spontana tanke.

J F K: Jo, Sundström är en av de bästa helt klart. Men om han lirar i första kedjan vem ska då lira i andra med Skröder och co? Frec är nog tänkt till tredje sen ser jag inte någon annan som räcker till. Möjligtvis om Ryno lirar center om han får kontrakt? Därför känns det vettigt med en till center, tycker jag iaf :)

Redigerad kommentar

mrpm:

Förstakedjan kommer säkerligen bestå av Skröder, Sundström och Axelsson.

Bad_Brett: Om vi skulle lyckas chockvärva Bödker så kan jag tänka mig honom med Sundström och Skröder ocksså.

Jag tror också att Wernblom är en vass kandidat till platsen som ass.

Bad_Brett: Vem centrar de andra linorna då? Frec räcker inte till för att centra en andra lina känns de som.

Vilket tränarpar Samuelsson och Wernblom skulle bli. Där är det ingen som kan ta ett lugnt byte. Frågan är bara hur bra Wernblom skulle vara på att utveckla individer.

Nikki Nine: Han kan ju iaf lära dom hur man ska stå framför kassen i pp.

Nikki Nine:

Utifrån vad jag hört om hans bravader som tränare för pojklaget så skulle ju en Pelle Bäckman på magic mushrooms te sig lugn som en filbunke.

Han vann väl nästan utvisningsligan i MoDo-cupen som tränare?

För mig är Werna en big no-no.

Wayne Gresky: Hahaha, så uppenbart att det var Malmö han menade. Riktigt rolig formulering av Tellan.

Sedan blir jag glad och varm och lycklig och... glad när jag läser om att Modo med Foppa och Macke agerar så proffsigt som de gör. Jag hoppas innerligt att den proffesionalismen smittar av sig till övriga delar av föreningen, för då sitter vi verkligen bra till som klubb.

Vad det gäller Wernblom som tränare så hoppas och tror jag att det inte blir honom. Wernblom har skämt ut sig rejält som ungdomstränare och den typen av dumheter vill jag inte se i vårt A-lag.

Poffa:

Ja, det blåser verkligen positiva vindar nu. Alla talar om hur väl omhändertagna de har blivit, lite skillnad mot Eckes attityd som snarare gick ut på att spelarna skulle böna och be för att få komma dit.

Poffa: Vad har Wernblom gjort för något?

Edit: Ber om ursäkt för dubbelpost. Verkar vara något som gör att jag alltid dubbelpostar (något med datorn, jag trycker bara en gång).

Redigerad kommentar

Poffa: Vad har Wernblom gjort för något?

oscaaaar: Märkligt, man skulle nästan kunna tro att det är den intervjun som kommenterats här inne sedan 19:06.

bisterfinnen: Det kan nog stämma, nu i vintras såg jag en match mellan Wernbloms pojklag och Svedjeholmen i lyan, och trots att Modo körde över sina motståndare, och trots att det bara handlade om ett pojklag (vet icke hur gamla de är, 12 kanske?), så var han stenhård mot spelarna i båset, spännde ögonen i dem och skällde. Fast det kanske är rätt metod för att få spelarna att ge allt i alla lägen, istället för att bara stå med armarna i kors som vissa tränare gör?

Petey21: Tragiskt.

Petey21:

Trodde jag verkligen inte om honom. Jag har alltid haft intrycket av att han är en mjukis vid sidan av isen. Har svårt att föreställa mig honom skälla ut 12-åringar.

Bad_Brett:

Wernboms pojk spelar i samma serie som min son och jag kan i alla fall bekräfta att han matcher laget på ett sätt som bryter mot alla ungdomslags policys. Hälften av spelarna brukar få sitta och titta på och känna att de inte duger  eftersom det är viktigare att vinna matcher. De här killarn var 10-11 år vintern som var. Det här har han också fått anomym kritik för i ordet fritt i allehandan - internet, eftersom föräldrar inte vågar uttrycka sin frustration öppet.

Nu finns det iofs fler klubbar som hellre vinner än utvecklar ungarnas nyfikenhet för att fortsätta satsa på hockey så det är inte endast ett modofenomen.

Själv har jag dock bara hört talas om att Wernblom tar ut sin aggression på de stackars unga domare som funderar på om det kan vara något att vara hockeydomare. Några riktigt svarta ögon mot spelarna har jag inte sett.

På frågan om Wernblom kan vara ett ämne för Modo att vara assisterande denna säsong, så hoppas och tror jag inte.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Som NuMo skrev, han har coachat laget så hårt att två hela femmor mer eller mindre fått sitta stora delar av matcherna, bara för att han vill vinna. Så gör man inte i ett P11-lag. Där ska man ha roligt och det ska vara mer lek än allvar.

Dessutom har han dragit på sig flera matchstraff, två stycken under en och samma cup, för att ha skällt ut domarna. Ha i åtanke att domarna är 15-16 år och tämligen nybakade.

Det är möjligt att hans stil passar bättre i ett elitserielag där spelare och domare är mer hårdhudade, men jag tror risken är stor att många skulle revoltera mot Wernblom om han beter sig på det sättet i båset.

Så jag fortsätter att säga Nej tack till Werner som assisterande.

Poffa: Peter Andersson blir ass coach i MODO.

qwertas: Låter riktigt bra. Uffe och Peter verkar känna varandra sedan tidigare och det är naturligtvis positivt.

Jag är mer än nöjd med vår uppställning på ledarsidan.

qwertas: Känns lite som en Jaha? Han har ju inga ledarerfarenheter som går att bedöma. Om man nu inte väljer att bedöma att han aldrig gjort den skillnaden som gjort att hans ledarkarriär tagit fart.

Poffa: Jag med, Uffe kommer säkert vara den som styr och ställer runt laget medans Peter kanske blir den som driver på och peppar killarna.

Finns väl bara en plump i protokollet och det är att han tidigare spelat i Timrå :)

qwertas:

Domarbasen? Det var ett djärvt grepp :-)

bisterfinnen: Hahahaha, ja det kanske vore något att ta in istället.

qwertas: Timrå IK är hans moderklubb dessutom.

Värvningen av Peter Andersson väcker inte en enda känsla hos mig. Känner mig inte glad, inte arg, ingenting. Men det blir väl säkert bra.

Det jag blir oroad över är Näslunds uttalande om att vi bara ska ha en back till. Det känns riskabelt med detta:

Tollefsen-Hersley
Pöck-Ahnelöv
Westin-Ny

Det betyder att vår sjundeback kommer vara Eddie Larsson, Ludvig Byström eller Marcus Bohman. Känns sådär.

Å andra sidan är vi inne i en youth movement, så man kanske inte ska klaga alltför mycket.

Tvåtallar: Han började spela i SSK, enligt honom själv. Men vad vet han?

spud: Var läser du det?

Nikki Nine: med tanke på att man sällan spelar på mer än 3 backpar och att det känns som sista backen ska bli en toppvärvning så ser det väl inte så pjokigt ut? Det talas ofta om att man måste ge juniorerna chanser, men det kommer dom aldrig att få så länge man fyller ut 7:e 8:e backar med medelmåttor.

Poffa: "– Jag började spela i Södertälje en gång i tiden, men jag var bara där i två år innan jag började spela för Timrå"

Nikki Nine: Hade det varit tio år sedan så hade man varit nöjd med det där, men problemet för Modo är att ingen blommat ut. (Speciellt tydligt i vintras då INGEN spelare överaskade positivt). Jag hoppas att det där ska räcka absolut. Tolle, Ahnelöv och Pöck får väl helt enkelt spela väldigt mycket:)

J F K: Då det verkar som om Pikken är målet känns det som att dörren är stängd till Timander.

Känns konstigt att Ahrling drar, med den satsningen MODO vill göra. Var han inte önskad?

Redigerad kommentar

spud:

Man är onekligen lite förvånad....

Peter Andersson har ju inte gjort någon glad i Löven, juniorerna lämnade staden som råttorna lämnade Titanic när han coachade.

J F K: Jahapp, det hann gå någon dag, sen kom ett skäl att bli orolig igen. Det är väl inte helt otroligt att Ahnelöv/Tollefsen blir borta säg en tio matcher per säsong. Skulle dessa skadeperioder råka inträffa samtidigt står vi där med skägget i brevlådan. Igen. Hoppas verkligen på två hyggliga backar till...

Det är inte utan att jag får en känsla av att Macke sagt något kryptiskt som sedan förvanskats till det som står i Expressen. Sen kan man ju undra lite vad som döljer sig i "Det är så vi tänkt till att börja med". Man har ju tidigare sagt att om man ska ha Pikka i truppen kommer det bli på artistkontrakt. Samma sak har man sagt om Nagy, t ex.

Nä, jag tänker inte oroa mig förrän det finns skäl till det.

spud: Ahrling tycker inte jag har i ett ES-lag att göra. Maken till förvirrad hockeyspelare i egen zon har sällan skådats.

Tycker det finns andra att flytta upp innan Ahrling ens borde få chansen. Ludvig Byström, Eddie Larsson och Marcus Bohman rankar jag alla högre än Ahrling, framför allt Byström som på sikt kommer bli en riktigt bra ES-back.

Dessutom får man in ett par riktigt lovande backar till kommande säsong i J20, flyttar han så tycker jag att han gör det rätta.

gotama: Frågan är väl om han menar tre spelare till överhuvudtaget eller tre nya spelare till? Kanske kan vi få en stabil defensiv pjäs + Pikkarainen? Då skulle det plötsligt kännas riktigt bra.

Gustafsson:

Jag vet inte, ja. Inte ens då skulle jag känna mig trygg. Tollefsen och Pöck lär säkert göra ett gediget arbete. Men sedan då? Ahnelöv verkar ha haft enorma skadebekymmer. Hersley var inte ens önskad i Malmö. Westin tog ett stort kliv framåt, men har fortfarande stora problem med markeringsspelet.

Egentligen skulle jag vilja få in TRE nya backar, så att Westin och Hersley är sjunde respektive åttonde back.

Bad_Brett: Det tror jag definitivt att vi kan glömma. Det hela hänger på att vi kan få spelare att utvecklas i år jämfört med tidigare. Tittar man på många andra lag så kunde de spela med juniorer, men inte en enda platsade för oss i kvalserien. Så mycket sämre var dock inte våra faktiskt då vi (iofs lite turligt) exempelvis pressade Djurgården i A-junior sm. Underpresterar samtliga som de senaste åren, ja då har vi problem. Får vi utveckling på truppen så tror jag att vi är betydligt bättre än så.

J F K: Apropå juniorer, jag är verkligen nyfiken på Henrik Samuelsson. Visserligen bara 17 år men fyller 18 under säsongen. Skulle han kunna kastas in i a-laget någon gång? Med tanke på att han spelar i det amerikanska juniorlandslaget så måste det vara en väldigt skicklig spelare, så han kanske kan få chansen, åtminstone om skador uppstår så att luckor behöver fyllas?

Petey21: Med tanke på att han spelade med ett år äldre killar i juniorlandslaget där borta, så antar jag att han lär vara minst i klass med Zibanejad eller vad nu Djurgårdaren heter. Han borde absolut kunna slå sig in i truppen. Man är bara så van vid att juniorerna aldrig får chansen att växa in i laget:(

J F K:

Givetvis ser jag gärna att juniorerna kan börja ta för sig, men jag är ändå skeptisk till hur bra exempelvis Hersley och Ahnelöv kommer vara. Vi ska även komma ihåg att Tollefsen spelade betydligt sämre efter skadan. Förhoppningsvis berodde det på att han fortfarande hade känningar i foten, men jag är ändå lite orolig. Det hade känts bra med en Timander anno 2007 i den här backbesättningen.

Men förhoppningsvis kan Uffe få ut lite mer av spelarna och framförallt lägga upp ett bra försvarsspel. I sådana fall kanske vi klarar oss med ett lag som är lite svagare på pappret. Luleås och AIK's trupper imponerade väl inte på någon inför förra säsongen.

36 : Om Ahrling varit bra nog hade han fått chansen. Förra säsongen var han inte ens topp fyra i J20, de som var bättre än honom tränar för tillfället med A-laget eller har flyttat vidare.

Gnäll, gnäll, gnäll. Och kvällstidningarna bara älskar att skriva om det.

Petey21: Han är ju född 94. Alltså fyller han 17 iår, inte 18? Han var mindreårig i världens bästa U-18 lag, imponerande!

« · 1383787 · »