1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531627 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012

PontusJ: Vad får dig att tro att det här är det enda som står i dokumentet? Har du sett det? Det som de talar om är naturligtvis ett sammandrag av vad som verkligen står där, det känns självklart. Varför det är truismer? För att man inte öppet vill säga vad som verkligen står där.

Dessutom är det ju inte den här intervjun i sig som får supportrarna att tro på omstartskampanjen utan det är ju helheten av det som hänt de sista månaderna.

För det första, det är inte en massa dravel i pressen. En massa utlovade värvningar som inte blir av, t ex. Tyst och korrekt, värvningarna slår mer eller mindre ner som blixtnedslag från klarblå himmel och de allra flesta värvningarna känns väldigt genomtänkta.

Dessutom, och det är det viktigaste, det kommer smarta och genomtänkta uttalanden de gånger Markus säger något. Hur många artiklar har inte avslutats med något liknande frasen "Det är bäst jag inte säger, det blir så mycket spekulationer och diskussioner annars."?

För det andra, man rensar rejält och med eftertanke. Svågerpolitiken inom laget verkar vara borta. Det räcker inte att man är en trotjänare längre, det gäller att man kan bidra till framgången.

För det tredje, det alla runt omkring säger till media. Spelarna uttalar sig om hur Markus, och delvis Peter, försöker hitta lösningar för familjen, för framtiden osv. Tellan berömde dem för hur de löste familjesituationen, Axelsson berättade att det inte handlade om pengarna utan om hur man vill hjälpa honom tillbaka till NHL osv. "Det är svårt att tacka nej, när Markus eller Peter ringer", har de flesta sagt.

Där har du tre stora anledningar till att jag tror på detta. Lite klyschor i Expressen betyder varken till eller från.

Poffa:

Det du säger om kringengagemang. "De små detaljerna" som Tellqvist uttryckte det. Introduktionen - Att bry sig om, markservicen helt enkelt är ett måste för en småstadsklubb i glesbyggdstrakter. Speciellt om man tänker sig försöka fjärma sig från svågerpolitik (som är en naturlag ju mindre klubben är.)

Modo kommr rimligtvis inte att kunna mäta sig med storstadsklubbarna när det gäller feta sponsoravtal där sponsorerna står på kö. Just därför är "De små detaljerna" så viktiga.

Man tvingas konkurrera med omsorg om spelaren och dess familj med hjälp av boendemiljö, trygghet i stället för med antalet skyltfönster, teatrar och restauranger.

Nu lägger man ju dessutom till ett mentorskap som trampolin till proffsäventyr, som slår de flesta andra klubbarna på fingrarna. Den uttalade policyn är att man skall ha framtidsambitioner efter modotiden.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Petey21:

"...och väldigt osvenskt. Det tar väl emot i jantelagens Sverige att säga en sådan sak..."

Det är någonting jag hör väldigt ofta, att folk pratar om "osvenskt" beteende om någonting positivt - Vilket i sig är det yttersta beviset på Jantelagens existens.

Så nu ska jag vara lite "osvensk" och påpeka att Sverige är ett av de bästa länderna i världen att leva i och att jag är mycket stolt över att vi lever i ett land där ödmjukheten regerar, även om influenserna från väst sakta med säkert håller på att sabba vårt system.

Men det har egentligen inte med saken att göra. För om det är någonting vi är bra på i Sverige, så är det att vara naiva, eftersom i allmänhet inte har någonting att riskera. I andra länder är du överlycklig om du får ett jobb, i Sverige vet vi att vi har något bisarrt skyddsnät som fångar tondöva musikanter, färgblinda konstnärer och författare med dyslexi. Ideologin tycks vara att om du vill någonting tillräckligt mycket så kan du nå dit, vilket är ett stort hån mot 99% av jordens befolkning.

Det spelar ingen roll om Näslund och Forsberg så jobbar 16 timmar om dygnet, enligt mig är det fortfarande orealistiskt att snacka om att bli ledande inom Sverige, åtminstone inom de närmsta 10-15 åren. Att bygga upp en bra organisation är någonting som görs långsiktigt, där det finns kompetens inom alla led. Det räcker inte med att ha två eldsjälar i toppen när vi pratar om ett företag som omsätter drygt 100 miljoner kronor per år.

När det går dåligt för ett företag, börjar man i regel med att begränsa verksamheten. Man varslar folk och fokuserar på ett litet område där man har för avsikt att kunna höja kvaliteten. Att på ett års tid försöka ta tillbaka de marknadsandelar man har förlorat under 10 års tid är i regel ingen bra idé.

Det MoDo borde göra är att minska verksamheten, avskeda personal och till exempel göra det till högsta prioritet att få igång juniorverksamheten igen. Man försöker då värva ihop ett billigt lag som har goda chanser att undvika kval, men som inte har någon chans att gå långt i ett slutspel.

Nu hoppas jag och tror att det är så Näslund och Forsberg resonerar, men ibland blir jag orolig över den enorma naivitet som tycks finnas bland många supportrar.

Bad_Brett: det verka som att jag är ute efter dig idag, men det är slumpens skördar, det lovar jag.

"men ibland blir jag orolig över den enorma naivitet som tycks finnas bland många supportrar."

Inte nog med att jag inte förstår vad du menar. Jag förstår inte ens varför du blir orolig över det. "enorm naivitet bland supportrar".

Hur uppenbarar sig den rimligtvis uppenbara insikten? I motsats till den svenske gemene elitseriesupportern då menar jag?

Poffa: Näslund har trots allt den övergripande sportsliga makten i Modo. Jag vet lika lite som någon annan vad han egentligen vill göra med den - eftersom han aldrig har sagt vad han har för planer. Nu kommer detta ytterst sällan att ske i idrottsvärlden, varför man får lov att besserwissergranska alla uttalanden och handlingar i detalj om man vill ha en aning.

Så ja, att gnöla över några klyschor i en kvällstidning är petigt, men enda vägen för mig att ha någon uppfattning om vart vi är på väg.

Nu har Trollsås kommenterat såpan med Krüger på hemsidan.

Grejen jag aldrig riktigt har kommit underfund med är följande: Hade DIF tänkt satsa på Måns till nästa säsong? Ville de ursprungligen behålla honom för en A-lagssatsning men sedan beslutade Måns sig för att han hellre ville spela i Modo?

Om så är fallet så förstår jag helt klart varför DIF vill ha betalt.

Om så inte är fallet så blir det ju bara löjligt. Varför ska man kunna kräva pengar för en spelare som man varken har ett rikitgt a-lagskontrakt med eller har tänkt att satsa vidare på? Det vore ju som att Modo skulle kräva pengar för att släppa ifrån sig Isak Ahrling som man nu efter säsongen har meddelat att han inte tillhör den grupp av juniorer som kommer få träna med A-laget under sommaren.

Gustafsson: Säger man att det handlar om principen och inte om pengarna så handlar det oftast om pengarna.

Expressen kommer med chocksanningen bakom Modos supervärvning. Kanske har varit uppe tidigare.

Redigerad kommentar

T T: Precis.

I framtiden kanske det handlar om att samla antal registreringar för att sedan kunna få betalt för dem när spelaren får chansen i något lag i landet. Registrerad blir man ju så fort man börjar spela i en klubb antar jag.

Man kan ju gissa att storklubbarna vinner fördel av det så de kan hålla en mycket större ungdomsveksamhet än småklubbarna.

Kontrakt var ju en helt annan sak. Med bosmandomen i åtanke där spelare jämställs med en vanlig dödlig anställd på vilket företag som helst så borde det ju vara svårt att skriva kontrakt med spelare under 18.

Från Wiki.. "FN:s barnkonvention säger att barn, vilket definieras som personer under 18 år, skall "skyddas mot ekonomiskt utnyttjande och skadligt arbete". Däremot är inte arbete i sig förbjudet."

Hockey är väl knappast så hälsosamt.

Klart det handlar om pengar, helt och hållet. Från båda sidor och alla vinklar och vrår. Men frågan är om inte vuxenvärlden inom elitidrotten alla missar den enkla principen om barns välmående.

NuMo:

Det alla tycks glömma är att Måns är 19 år gammal och därmed har varit myndig i över ett år. Så Trollsås gjorde bort sig rejält när han pratade om barn i samma mening som Krüger.

Jaha?

Det är löjligt vad mycket det skrivs om Modo iallafall, i media men framförallt på olika forum runtomkring i cybervärlden. Det verkar vara väldigt inne att snacka skit om Modo just nu.

Bad_Brett:

Jag glömmer det i alla fall inte eftersom jag skriver det i mitt första inlägg i debatten. Om det skulle vara frågan om ett kontrakt så hade det varit uträttat innan han fyllde arton.

Trollsås gör ju beskrivningen med tanke på att inte en registrering skall förväxlas med ett kontrakt.

Nu är det ju trots allt inte ett kontrakt utan helt enkelt en klubbregistrering. Du får inte spela om du inte är registrerad spelare pga. försäkringsfrågorna. Du får bara vara registrerad i en klubb åt gången.

Inom hockeyn, i alla fall i ångermanland, är det dessutom förutbestämt vilken klubb du i första hand skall vara registrerad hos. Anledningen tror jag är för att inte alla tokiga föräldrar skall försöka trycka in barnet i Modos organisation i stället för det lag som du naturligt tillhör lokalt. (Antagligen inte den exakt rätta beskrivningen.)

Det är skillnad på Tarkki och Tarkki eller?
blogg.aftonbladet.se/sillyhockey/2011/06/varvade-fel-brorsa

InVinoVeritas: Hahaha!

InVinoVeritas: Bara inte modo blir stämda för falsk marknadsföring.

Från det ena till det andra. Det här med att Pikken dissade sista matchen pga av nervositet. Är det något jag missat eller? Trodde han var skadad.

yngwie: Nervositet? Gissar på hans törst dom sista två veckorna som en större anledning till att han inte spelade.

Pettan: De var som fan.

Tycker det känns som att vi har en bra grupp av juniorer på väg upp i A-laget.

"Vem av juniorerna tror du har störst chans att ta en plats i vinter?

- Svårt att säga, tror att den som tränar mest i sommar kommer att ha bäst förutsättningar för att ta en plats i laget."

Gustafsson: Han fick alltså erbjudande från SSK men stannade. Kul!

Salle: Nae, nu går jag på sex veckors semsester. Hoppas bara inte Modoledningen gör som jag.

Dick tackar nej till Detroits bud på 4,7 mille enlig aftonbladet.

bisterfinnen:

Och de bittra Timråiterna och Karlstatösera är inte sena att kräkas :-)

bisterfinnen: En ganska väntad utveckling. Jag tror faktiskt att Detroit är ganska positivt inställda till Axelssons år i MoDo.

bisterfinnen: Bra där. Vet inte hur man länkar från mobilen ;)

40 dagar sedan vi hörde någonting från MODO-TV...

yngwie: Timander har då semester, han sitter och lapar sol i turkiet för tillfället.

Stämmer detta vill man ju låna skämskudden.

Kaptenen har inga planer på att sluta, och börjar träna med laget om någon vecka.

Och Modo är prio ett för Nagy i Sverige.

Redigerad kommentar

yngwie: Tänk er Nagy - Ny från AHL/NHL - Axelsson. Fyfan vilken första lina.

Nån som har koll på vart Victor Rask hamnar? Känns som SSs märkligaste grej med honom. Klar för en ES klubb sen mitten av April, men inget offentligt ännu eller några bestämda rykten.
vet snacket om FBk men det tycks ju inte stämma.

spud: Det enda som jag spontant kan komma på är att han inväntar NHL-draften och därefter bestämmer om han ska spela i Sverige eller Nordamerika.

Wayne Gresky: jo visst, men han tycks ju ha skrivit på för en ES klubb i april. Att det inte har sipprat ut vilken klubb det rör sig om oavsett om VR kommer spela där eller ej finner jag konstigt.

Om vi går på Mackans uttalande att det ska in en forward och två backar till, vad tycker ni om detta lag?

Dick Axelsson-Ny center-Nicklas Danielsson
Per-Åge Skröder-Niklas Sundström-Johan Ryno/Janos Hari
Morten Madsen-Fredric Andersson-Anton Byström
Anton Hedman-Per Svartvadet-Kristian Forsberg

Tycker och tror att Dicken och Danielsson ska spela med varandra och att de kommer att passa varandra bra. Till detta en tvåvägscenter av hög klass. I andrakedjan får vi hoppas att Ryno är bra nog, annars blir det säkerligen en junior där då övriga spelare känns sådär.

Det var ganska svårt att hitta en partner till Madsen och Andersson eftersom att Danielsson måste spela i de två första kedjorna om det bara kommer in en forward till. Valet föll på Byström som känns som det största offensiva hotet av de tre valmöjligheterna (Forsberg och Hedman de andra två). Fjärdekedjan ska spela sporadiskt och döda motståndarnas chanser. Det känns inte optimalt, men det är så jag tror att det kommer ställas upp. Sedan finns det alltid chansen att en junior tar plats istället för Hedman/Svartvadet, även fast jag inte tror att det kommer att vara så mot Frölunda i första matchen.

Ny offensiv back-Ole-Kristian Tollefsen
Thomas Pöck-Jonas Ahnelöv
Ny defensiv back-Patrik Hersley

Här har jag försökt para ihop en offensiv och en defensiv back, det är inga konstigheter. Ska spela ungefär lika många minuter var i spel fem-mot-fem.

Nikki Nine: Sa han inte 2 forwards och 1 back. Fick i alla fall för mig det.
Skulle önska mig 2+2 för att ingen del skulle kännas alldeles för tunn.

Nikki Nine: Ny defensiv tror jag mycket på, fina stats. Sen med Ryno i andra så kan det inte misslyckas

Nikki Nine: Peta in Westin bredvid Hersley oxå!

Poffa: Hur kunde jag läsa så fel? Då kan vi stryka mitt tidigare lag.

Hade velat se Nagy i Modo även denna säsong.. livsfarlig för motståndarna när han är på humör. Hans patenterade "tvärvändning in i banan vid tekningscirkeln och stenhårt handledsskott" var helt underbart att se. Hade ett väl godkänt poängsnitt under säsongen och blev tillsammans med K-Fop, min personliga favorit.

Det som talar mot detta är att han nog kostar en hel del.. samt att Uffe är ute efter ett disciplinerat lag. Nagy hade en väldigt kort stubin när det gällde de svartvitrandiga männen på isen, dessvärre är han inte så ung längre.. han skulle kunna vara en inspiration för våra yngre anfallare med hans speed, skott och teknik.

NYR ser ut att köpa ut Chris Drury och Wojtek Wolski. Sather vill betala Näsan för sin tidigare goda gest, och skickar båda till MoDo? Äh, det är ju sån seg silly season....

henkelainen: Jag tycker man ska göra allt för att behålla Nagy, så vi äntligen får en värdig ersättare till Salomonsson.

h o c k e y :

Ja, för precisionsskytte var ju verkligen någonting som kännetecknade Salomonsson...

Bad_Brett: Salle - alltid en jävel på att sätta en snärtare i plexit ganska precis en decimeter ovanför ribban.

« · 1384082 · »