1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531230 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Salle: Är Häggqvist en sådan som ni får dras med i Övik precis som vi får dras med Mats Härd i Göteborg? En sådan som sitter med fin titel men för lite kunskap för att respekteras av den breda men ack så fogliga massan?

Dragan 2k: Ingen aning om Mats Härd men PH har väl, lite för, länge varit en "bakbunden" journalist när det kommer till MoDo då hans (ÖA:s) VD satt i styrelsen.

Nu är han väl en mest en som slår in redan öppna dörrar i sina krönikor och dessutom lite Mats Olson-wannabee som droppar lite rockvideos och andra banaliteter i slutet av sina texter.

Dragan 2k: Per Hägglund är ambitiös och trevlig, men ack så okunnig om hockey. Han var för ett par år sedan extremt negativ hela tiden, men nu har han försökt att inte måla fan på väggen precis hela tiden:)

Räkan har ett bra skott. Bara att passa honom pucken så blir det mål:

www.youtube.com/watch?v=GYrJ-khizCo

Icing-Ove:

Räkor. Det är väl sånna man äter?

NuMo:

Nej, du menar nog rekor. Där jag bor eter vi bara rekor.

Bad_Brett: Rätt. Rekor är sånt som maneter.

Jag hoppas Pelle Hägglund inte har en susning om vad han pratar om. Anledningen är nämligen att han nämnde att han ser det som troligt att Hannula är vårt nästa nyförvärv.

Poffa: Artikeln känns dock som ett höftskott, "enligt allenhandas källor" kan betyda en glutt i bloggosfären.

Det fanns ES-klubbar som var intresserade, men vilka höll agenten hemligt. 1 på 11 är oddset på att det stämmer.

Lumber Jack: Jag har inte ens läst artikeln. Jag går på det han skrev på twitter där han på frågan "Ren spekulation eller något bakom?" svarade:

"Nej, inte bara spekulation."

Poffa: Var det inte dom som skrev att Ben Walter var klar? Eller var det bara att man var intresserad?

Sen hade dom väl skrivit att en spelare från Colorado var klar för Modo?

Poffa: Faktum är att Hannula känns ganska logisk.

- Han är stockholmare, passar bra in med Stockholmsmaffian i laget.
- Han är en beprövad elitseriespelare
- Han har en spelstil som passar in i vårat tänk, med mycket skridskoåkning med riv och slit.
- Han är högerfattad, något som Uffe hintat om att de letar efter.

Tror också att han kan vara relativt billig. Verkar inte vara någon jätteefterfrågan på honom. Med tanke på marknaden så känns Hannula väldigt trolig.

Är han optimal? Antagligen inte.

Nikki Nine: Henrik Sjöberg på Expressen tror på Hannula i Modo ifall det skulle bli så.

Nikki Nine: XP skriver också en artikel om det...

Nikki Nine: Vill ha Hannula nu lika lite som jag ville ha Bremberg ifjol. Hoppas inte han kommer hit.

Nikki Nine: Jag kände mig tvingad att plocka fram den här tidlösa klassikern.

Wayne Gresky: Nu har det börjat rycktas rejält om Mikael hannula på olika håll...

Berka: Enligt elitprospect så är en övergång till Modo gjord med dagens datum.

Ja de blir väl kanske officiellt snart då?!

Berka: Enligt Eliteprospects så är det ett Doubtful Rumour, ja.

Nikki Nine: Hannula ser jag gärna i modo

Jag tror de kan vara en utmärkt värvning, han tillför rutin,säkert hungrig efter fjolårets skadestånds säsong, han är en toppspelare när han är hel och med tanke på senaste skadefyllda säsong så tror jag han inte är fasligt dyr och sist men inte minst, i Modo finns det plats i 1-2 kjedjan.
Nackdelarna är just skadorna, håller han sig hel eller har åldern tagit ut sin rätt på en 32 åring som har en väldigt aggresiv spelstil?!

Bad_Brett & Poffa : Således. Schremp är en reka.

"Plantskolan" börjar kanske vakna till liv igen, fyra Modoiter (flest av samtliga lag) uttagna i årets första landslagstrupp för U-17. Två av dem är visserligen inte från trakten utan nyinflyttade elever på hockeygymnasiet, men alltid något!

www.hockeysverige.se/article/12236202/sasongens-forsta-team-17-trupp

Gustafsson:

Då borde MODO dominera i J18 i år - mot SM-guldet och svunna tider.

Gustafsson:

Usch... Hoppas för hans egen skull att Viktor Scherrieble aldrig får chansen i Nordamerika. Annars är nog risken stor att han får smeknamnet "Scherrieble the Terrible".

Gustafsson: Det underlättar nog lite att coachen är ifrån MoDo-leden.

Sen borde väl Samuelsson jr ta en plats ifall de internationella reglerna tillåter.

Salle:

Jag har för mig att han måste spela i Sverige under två års tid först.

Om någon hoppats på Mikkel Bødker så är det dags att sluta nu. Nytt tvåårskontrakt påkritat.

Bad_Brett: Robban på hockeysverige twittrade om detta tidigare idag, 4 år verkar det till och med vara eftersom han redan spelat ett mästerskap för ett annat land.

Står mer på länken.

qwertas:

Hoppla! Lite hårt kan tyckas. Det handlar ju ändå om spelare som ännu inte är myndiga.

Bad_Brett: Finsk back på tryout.

qwertas: Låter lite intressant

qwertas: Ytterligare en offensiv back. Kanske inte den backtyp som jag önskade, men det ska bli spännande att se vad han kan prestera.

Poffa: Bra med tryout, finns ju liksom inte något att förlora då. Ledarstaben gör massor med bra saker i år, känns tryggare än på många, många år.

Hade liksom du kanske önskat en stor stark defensiv pjäs, men helt rätt att bredda backsidan är det i alla fall.

qwertas: Hmm säger jag tillsvidare

Talent Analysis från Hockeys Future:

Lehtivuori's greatest strength is how he moves the puck. However, unlike a typical power play quarterback, he isn't that often involved in scoring, which sometimes shows in his point totals. When facing strong opposition, he is mainly supporting the offense and carrying the puck in all zones, and he is very valuable as such, truly showing the value of a puck-moving defenseman. Although one would think that the new NHL is a blessing for a defenseman as small as Lehtivuori, that isn't quite the case as he may struggle to stop a forward without resorting to obstruction. His impressive hockey sense still keeps him inside the play when on the defensive.

www.hockeysfuture.com/prospects/joonas_lehtivouri

qwertas:

Bra ålder och som du säger så rör det sig ju bara om ett try-out-kontrakt.

Utan att ha sett honom spela, känner emellertid även jag att detta kanske inte är den backtyp MoDo behöver. På beskrivningen låter det som att han är ungefär samma spelartyp som Meyer.

Hade jag fått välja, hade jag antingen sett en defensiv pjäs eller en riktigt bra powerplayback. Det här känns varken hackat eller malet, men å andra sidan betyder väl inte denna värvning nödvändigtvis att det är slutvärvat på backfronten. Det ska hursomhelst bli intressant att se vad han kan åstadkomma.

qwertas: Precis, hade hellre sett en etablerad, defensiv back men fungerar tryouten så varför inte liksom?

Kul att Näslund återigen landar en kille som det inte har gått några rykten kring överhuvudtaget. Torde ju tyda på ett väldigt professionellt beteende.

Gustafsson: Jag älskar när man tar in spelare på tryout. Ingen risk!

Bad_Brett:

Han verkar kunna slå uppspel i alla fall:

www.youtube.com/watch?v=hyA0THHs4js

Nikki Nine: Låter som en intressant spelare, som återigen följer Mackes röda värvningstråd om spelare som vill ta sig till NHL. Om det blir lyckat så känner då jag mig mer trygg angående backsidan.

Tollefsen - Pöck
Meyer - Ahnelöv
Hershley - Lehtivuori
Westin - Larsson/Bohman/Byström

En forward på det här skulle sitta fint!

Viskarn: Lehtivuori var -24 på 32 matcher i AHL förra säsongen. Aj.

Kommentarer på HFBoards 2010:

"Small-ish, quick, speedy, with great footwork, and great skating, with his best quality being his hockey IQ. He's a very bright defenseman who sees the ice very well. He's calm, patient, and deliberate with his actions on the ice.

"He's a good skater with good vision. He doesn't have great size, but is a smart player with some decent offensive upside. He has good hockey sense too. Many think he might have been the best Phantoms player out there last year. Down the road, at his peak he could be an average 2nd pairing puck mover, more than likely a serviceable 3rd pairing/7th."

Nikki Nine: Ouch, mindre bra.
Rent spontant känns det inte som någon större wow-faktor på denna back men som sagt - det är bara på try-out. Vi får se hur han presterar.

Bittesehr: Kan bli en ny pickarambo med en defensiv lekpartner ?!

Intervju med Schremp om avtalet med MoDo, bonusbaserad lön och betalt boende och bil. Freddy Meyer hade lite med värvningen att göra också. Intressant läsning...

Redigerad kommentar

Jag undrar lite vad som gjort att Macke fått upp ögonen för denna kille. Det är ju ingen direkt känd kille och jag kan inte tänka mig att varken Foppa eller Macke sett honom spela.

Jag funderar också lite över hur Macke/Foppa/Uffe tänker kring backsidan. Det är relativt få defensivt duktiga spelare i vår back-uppställning. Och det har väl varit vår svaghet de senaste åren. Det är relativt ofta som det sett vilset ut i egen zon. Förra säsongen var vi väl bäst i ES på att lämna området i slottet fritt för moståndarna. Backar stötte hejvilt ner i hörnen utan att tänka vad som fanns bakom ryggen.

Det här kan bli riktigt bra, men det kan också bli svajigt bakåt. Jag hade inte tackat nej till en renodlad defensiv back istället för Lehtivuori, men vi ska helt klart ge honom chansen att visa vad han går för.

Poffa: Joonas verkar inte ha trivts utanför isen i Nordamerika, och haft problem med självförtroendet och motivationen. Dessutom verkar han inte gilla det raka spelet i Nordamerika, utan gillar när man får ta sin tid.

Poffa: Man har väl sagt att man gärna vill ha en offensiv back, men hur man hittat just Lehtivuori vet jag inte, då han som sagt inte är den mest kände backen. Kanske via hans anknytning till Flyers organisation, att Peter på något vis känner till honom? Lite långsökt kanske, men kanske ändå?

Dock intressant med tryout med nya backar, fast även jag hade föredragit en defensiv klippa. Men ligger det kanske något i de där ryktena om att Hasse Jonsson blivit ombedd att hålla igång? Han var väl ändå en av de bättre defensiva backarna i laget på senare tid?

Petey21: Hasse var riktigt stabil i de defensiva spelet ifjol, trots att han fick väldigt sparsamt med istid av rödnäsan i båset!

« · 1391972 · »