McFire: 40 poäng, bara för att man spelar i förstakedjan?
Färjestads tre bästa poängplockare förra säsongen snittade drygt 34 poäng, ingen var över 40 poäng.
HV:s tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en över 40 poäng.
Luleås tre bästa hade ett snitt på drygt 36 poäng, en på 40 poäng.
Linköpings tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en på 40 poäng.
Enbart Skellefteå hade tre spelare över 40 poäng. Men det är klart, 40 poäng är ett rimligt krav på en spelare i förstakedjan. Detta trots att det bara var 10 spelare under grundserien som hade 40 poäng eller mer.
McFire: Är det ett faktum bara för att du skriver det? Nu snackar vi gulligt, du.
McFire: Ifjol hade vi en tunn trupp vid säsongsstart. Vi hade heller inga juniorer som direkt knackade på porten för att utmana om platserna i A-laget.
I år har vi en trupp som, i mina ögon, inte är lika tunn som ifjol. Framför allt inte på forwardssidan. Dessutom har vi flera juniorforwards som verkligen utmanar om en plats i A-laget, främst då Byström, Hari och Samuelsson.
Är de tillräckligt bra, vilket Samuelsson visat att han är, för att ta en plats så ska de naturligtvis göra det. Och ska de få en plats ska de få det på en position som de har spelstil för. Att sätta en offensiv kraft i fjärdekedjan och säga "spela 0-0", kommer aldrig bli bra.
Dessutom, vilket var vad jag menade med min "gulliga" kommentar tidigare, så lär Henrik Samuelsson knappast bli kvar i en första- eller andrakedja om han inte platsar.
J F K: Jag refererade bara till den trupp vi startade med, när jag kallade den tunn. Den kunde knappast ses som tunn efter vi fått in två backar och två forwards vid jul.
Att truppen underpresterade är dock ställt utom allt tvivel.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar