1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531220 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Jag tycker att det generellt är på tok för höga förväntningar på junisarna från supporter sidan. Startar vi säsongen utan att värva, åtminstonde, en forward till med kvalité så förstår jag inte alla som de senaste säsongerna gnällt ikapp ang hur tunn trupp vi startat säsongerna med och att det är där problemet legat, osv osv.

McFire: Fast samtidigt är det väl inte direkt bredd som vi har tagit in runt jul de senaste säsongerna? Dessutom tycker jag faktiskt inte vi har för höga förväntningar på junisarna i år, tycker det mesta tyder på att vi faktiskt har tre killar i form av Samuelsson, Westin och Byström som skall kunna klara av 55 matcher av ES-spel i vinter. Får Ryno förlängt kontrakt så tycker jag att vi bör klara oss med den trupp vi har, även om jag inte hade klagat om vi fick in en till forward av hög klass.

Samuelsson - Schremp - Danielsson
Skröder - Sundström - Axelsson
Madsen - Andersson - Westin
K-fop - Ryno - Byström

Hedman, Hari, Olofsson, Krüger, Nyström

Tollefsen - Pöck
Lehtivuori - Meyer
Ahnelöv - Westin

Hersley, Byström

Då tar jag nog hellre en stabil back till om jag måste välja.

Gustafsson: Nej, men vilket lag eftersträvar bredd och inte spets då? I julas tog vi in 4 spelare med kvalité, då kommer naturligtvis bredden av det också?

Inte? Så förväntningarna på Samuelsson, född -94 är inte för höga när man vill bygga laget med honom i förstakedjan? Startar vi säsongen på det sättet du nu "skrev ihop" laget så antar jag att du förutsätter att han ska producera sisådär en 40 poäng också då vilket är ett rimligt krav på en spelare i den positionen.
När säsongen startar och Frölunda kommer till Ö-vik så är det inte en jävel som bryr sig om hur gammal han är. Kvalité, vinster och poäng är det enda som räknas.

McFire: 40 poäng, bara för att man spelar i förstakedjan?

Färjestads tre bästa poängplockare förra säsongen snittade drygt 34 poäng, ingen var över 40 poäng.
HV:s tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en över 40 poäng.
Luleås tre bästa hade ett snitt på drygt 36 poäng, en på 40 poäng.
Linköpings tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en på 40 poäng.

Enbart Skellefteå hade tre spelare över 40 poäng. Men det är klart, 40 poäng är ett rimligt krav på en spelare i förstakedjan. Detta trots att det bara var 10 spelare under grundserien som hade 40 poäng eller mer.

Poffa: Vad är ett rimligt krav? 30? 35?

McFire: Att han spelar på ett sätt så att han förtjänar den plats han blivit tilldelad.

Poffa: Haha, gulligt skrivet. Faktum kvarstår, det är för tunnt i nuläget.

McFire: Är det ett faktum bara för att du skriver det? Nu snackar vi gulligt, du.

Poffa: Tycker du inte att vi har tunnare eller lika tunn trupp nu som när vi startade förra säsongen? Du kanske inte hör till dom som anser att så var fallet då iofs.

McFire: ha i åtanke att det kunde vara värre.

Man kunde vara Timråit...

McFire: Ifjol hade vi en tunn trupp vid säsongsstart. Vi hade heller inga juniorer som direkt knackade på porten för att utmana om platserna i A-laget.

I år har vi en trupp som, i mina ögon, inte är lika tunn som ifjol. Framför allt inte på forwardssidan. Dessutom har vi flera juniorforwards som verkligen utmanar om en plats i A-laget, främst då Byström, Hari och Samuelsson.

Är de tillräckligt bra, vilket Samuelsson visat att han är, för att ta en plats så ska de naturligtvis göra det. Och ska de få en plats ska de få det på en position som de har spelstil för. Att sätta en offensiv kraft i fjärdekedjan och säga "spela 0-0", kommer aldrig bli bra.

Dessutom, vilket var vad jag menade med min "gulliga" kommentar tidigare, så lär Henrik Samuelsson knappast bli kvar i en första- eller andrakedja om han inte platsar.

Poffa: Vi hade Anton Byström som jag tror hade kunnat blomma ut om han bara fått en rejäl chans, men det var ju ingen som riktigt fick den chansen ifjol. Ett par ströchanser i dålig omgivning och sedan var det stopp...

Jag tycker inte att vi hade så katastrofalt tunn trupp ifjol och framförallt efter jul hade vi en stark trupp. Dock avgörs inga matcher på papperet, så pga att vi i mina ögon underpresterade så åkte vi till kvalserien. Min förhoppning är att många spelare ska ta ett kliv framåt i år och då tycker jag vi är rätt bra rustade.

J F K: Jag refererade bara till den trupp vi startade med, när jag kallade den tunn. Den kunde knappast ses som tunn efter vi fått in två backar och två forwards vid jul.

Att truppen underpresterade är dock ställt utom allt tvivel.

Poffa: Jo, jag såg det. Jag skrev att jag tycker att den trupp vi började med var helt ok, men att efter vi värvat så blev den riktigt stark. Min poäng är att får vi inte individerna att prestera så ligger vi nog pyrt till oavsett hur stark truppen är, men att om Uffe kan få ordning på den biten så tror jag att dagens trupp definitivt borde göra det möjligt att slåss om en slutspelsplats. Jag menar, bara ett tryggare målvaktsspel kommer att göra mycket.

Om vi leker med att kedjorna ser ut såhär just nu:

Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Samuelsson
Madsen-Andersson-Westin
Hedman-Forsberg-Byström

Hade ni gått in i säsongen med dessa kedjor och ser ifall juniorerna håller, eller hade ni tagit in en till forward och petat någon utav Samuelsson, Westin eller Byström? Hade ni behållt Ryno, trots att han inte verkar vara bra nog?

Nikki Nine:

Tycker inte att uppställning med Skröder-Sundtröm-Samuelsson funkar så bra. Behöver hitta en bättre uppställning där.

Isse: Nej, för att Skröder tvingas i sådana fall ha mycket puck. Jag vet självklart inte om hur kemin kommer att fungera mellan alla spelare, men jag VILL ha en duktig puckhållare med Sundström och Skröder. Skröder har alltid producerat som bäst när han slipper bära pucken, utan kan istället koncentrera sig på att komma in framför mål och och vinna puck längs sargerna. Då kan han också kontra lite mer än det senaste åren då han hamnade i en roll där han skulle bära upp pucken. Danielsson, Samuelsson med flera är i mina ögon FULLSTÄNDIGT fel tillsammans med Skröder helt enkelt.

Om man sedan sätter Schremp eller Axelsson där kvittar, men jag tror att man skulle få ut mycket mer ur Susse och Skröder med en sådan i den rollen. Dessutom tror jag att en kedja med Schremp och Axelsson skulle få på tok för stora problem i egen zon, så den faller nog även av andra orsaker.

J F K: Lite motsägelsefullt tycker jag eftersom Samuelsson visat sig mycket bra som puckhållare. Jag tror inte att det finns någon i laget som passar bättre på den platsen, möjligtvis att Axelsson skulle kunna göra sig bra där också.

J F K: Skriver under på precis allt av det där.

Dirigo: Oron är att Susse, Skröder och Samuelsson inte producerat tillsammans så långt. Ska det gå bra i år måste både Skröder och Susse producera i massor. Samuelssons poäng är ren bonus.

qwertas: Jag kan mycket väl ha fel, men jag ser inte Henrik i den rollen redan nu. Är han den som kan hålla i pucken och visar det i vinter, så får jag äta upp mina ord.

Sedan tror jag att Samuelsson liksom de flesta juiorer ser bättre ut på försäsongen, dvs innan de rutinerade helt varvat upp.

J F K: Det kan du mycket väl ha rätt i, att Samuelsson ser bättre ut än vad verkligheten visar om någon vecka. Dock tycker jag att man gör rätt i att låta honom få chansen, slår det väl ut så har man en kvalitativ spelare för typ 0 kronor.

J F K: Jag tycker faktiskt Modo har en mycket starkare trupp i år än i fjol, vi har tappat spelare som inte tillförde jättemycket, rosen,blomman,hägga ev svarten och fått in samulsson, räkan,dick och ericsson som faktiskt varit en utpräglad målskytt i lite yngre dagar och som visade de i kvalserien. Sen har vi ett målvaktspar som nog är dubbelt så bra som i fjol och sen har vi tappat backar som var katastrofala i fjol och fått in namn som ahnelöv och framförallt meyer.
Nu ska ju laget fungera utanför papperet men den röda tråd som man tydligt ser i dagens Modo, skriskoåkningen i första rummet ( modos adelsmärke som legat begravt sen några år) äntligen är prio 1 , känns som att de faktiskt kommer vända i vinter å bli en ganska trevlig säsong för oss modoiter

Berka: Men vi tappade också Nagy Bartecko ,och Ritchie och dom går kanske jämnt upp med räkan,dick och Andersson..Hade vi en bättre topp förra året?Plötsligt känns det så!Men det känns som vi har fler femmor som kan producera också.Förra säsongen hade vi bara två

Isse: Har serien börjat?

Skröder gjorde 2+0 förra året på alla försäsongsmatcher och har nu på 4 matcher 1+1.

Intentionerna finns där, i alla fall de matcher jag sett plus de träningarna jag varit på. När vi summerar serien så är jag dessutom övertygad om att både Susse och Skröder återigen ligger i toppen av den interna poängligan.

qwertas: Jag vet inte hur många år man läst om hur juniorer stormat fram på försäsongen och spelare som Jörgen Jönsson, Sundström, Davidsson med flera sett tröga ut. När väl säsongen kommer igång så är det inte sällan som det visar sig att de etablerade helt enkelt inte haft samma motiviation att gå på 100% under försäsongen, medans juniorerna glänst för att de har allt att vinna.

Jag har absolut inget problem med att ha fel i det här. Jag ser inget hellre än att Samuelsson dominerar på sin högerkant eller att Anton Byström och John Westin spelar i andra power play tack vare att de tagit flera kliv framåt.

Gusse: Känns som vi har fler producerande kjedjor och nu har vi detta från start, nagy,bartecho kom ju vid jul då läget var riktigt prikärt!

Jo vist har vi fler spelare som kommer i poängprotokollet, jag tycker vi har starkare och bredare lag än i fjol!

Dock skulle de kännas fint med en bra forward till samt en defensiv back

Huruvida vi är bättre eller sämre än förra året..

Ritchie - Schremp
Nagy - Axelsson
Bartecko - Andersson
Rosén - Hari
Häggström - Samuelsson
Blomqvist - Westin
Svartvadet - Byström

Timander - Meyer
Pikkarainen - Pöck
Eriksson - Hersley
Josefsson - Lehtivuori
Jonsson - Ahnelöv
Hållberg - Byström

Tarkki - Tellqvist
Dahlberg - Forsberg

(OBS: Inga vetenskapliga jämförelser)

Så får ni dra era egna slutsatser. Jag tror egentligen inte på att jämföra spelare för spelare, allt kommer bero på hur LAGET spelar istället för ifall spelare A gör 40 poäng eller 20 poäng.

Men mer viktigt. Imorgon klockan 13.00 intervjuar Nyström på Expressen Ulf Samuelsson, och vi får ställa våra frågor live. Imorgon klockan 13.00 som sagt.

Nikki Nine: Hur kunde vi misslyckas så med förra årets trupp?Ganska fantastiskt!

Nikki Nine: Klokt :)

Huvudsaken att kollektivet fungerar!
Titta på växsjö, inga superstars men klev igenom kvalserien på ett sätt som var outstanding!

Det som Modo har nu som vi inte har haft i så stor utsträckning tidigare år och det är yngre spelare som är på väg upp i karriären, spelare som kan bli kvar i klubben flera år och kan bli en stark stomme om dom inte pyser till nhl förstås!

Modos lag i säsongspremiären mot Brynäs förra året:

Madsen - Ritchie - Dimikratos
Skröder - Sundström - Danielsson
Hedman - Rosén - Forsberg
Häggström - Svartvadet - Blomqvist

Tollefsen - Josefsson
Hållberg - Timander
Jonsson - Cook
Trygg - Bonsaksen

Tarkki
Dahlberg

Tänkbart lag mot Frölunda i årets premiär som det ser ut just nu, med jämförelse spelare för spelare i sin tilltänkta roll.

+ Bättre
- Sämre
/ Ungefär lika

Samuelsson (/) - Schremp (+) - Danielsson (+)
Skröder (/) - Sundström (/) - Axelsson (+)
Madsen (+) - Andersson (+) - Westin (/)
K-fop (/) - Ryno (/) - Byström (+)

Tollefsen (/) - Pöck (+)
Lehtivuori (+) - Meyer (+)
Ahnelöv (/) - Westin (/)
Hersley (+) - Byström (/)

Tellqvist (+)
Forsberg (/)

Även utan ytterligare värvningar startar vi i år med ett på pappret betydligt starkare lag. I genomgången finns det ingen spelare som jag helt klart känner är sämre än förra året, dessutom känns de flesta med (/) som att de innehar en större potential än förra året.

Gustafsson: Jag håller inte med dig riktigt. Din bedömning är av spelarna som de uppträdde under säsongen, inte som när vi nu ska bedöma spelare som ännu inte spelat med Modo, dvs enligt gamla meriter.

Sedan hoppas jag att Skröder fortfarande är Skröder, men att han är en klass bättre än förra säsongen...

Dock gillar jag slutsatsen att vi är starkare och jag tror att du har rätt.

J F K: Det har du ju såklart rätt i, men blir ganska svårt att göra en bedömning på ett annat sätt. Dock tycker jag ändå att spelare som Schremp, Axelsson, Andersson, Pöck, Meyer och Ahnelöv känns bättre än sina respektive från fjolåret, även om man räknar med att någon eller ett par spelare floppar tycker jag ändå att vi har ett bättre lag än förra året. Dessutom vill man ju åtminstone tro att spelarna är bättre scoutade nu med Näslund och Co i klubben.

Gustafsson: Svårt att bedöma Schremp innan man ens sett honom. Byron var ju bästa forward i fjol. Ett frågetecken där för min del i alla fall.

Gustafsson: Dimitrakos kändes ju som en grym värvning på förhand. Men vi vet ju alla hur det gick.

yngwie: ÄH dimitrakos var väl en ganska medioker värvning, har inte producerat speciellt bra alls förutom nån säsong i Ahl samt en säsong i saik, fruktansvärd 300 k/mån chansvärvning som gick åt hellvete!

:)

yngwie: Ja om schremp gör en dimi känns det ju inte superstabilt...

Berka:
Zuccarello var en bättre historia med sina 28000 kr i månaden, bra deal där Ecke!

Redigerad kommentar

Icing-Ove: Haha ja, man kan nog misstänka en viss löneökning om han återvänder ;)

På twitter sprider sig ett rykte om att Hannula är klar för Modo. Kontraktet ska vara ett try-out.

Poffa: Vad ska vi som lever i verkligheten tro då?

Poffa: Några trovärdiga källor?

Wayne Gresky: Pelle Hägglund på Allehanda!

..eller ja förlåt trovärdiga.. Nej...

Redigerad kommentar

Poffa: Om det är skrivet som try-out så ger jag det tummen upp! Annars känns det...så där. Lite kluven gentemot den karln.

Bittesehr: Tryoutkontrakt är bra.

Frisco: Ni kan väl tro på Robert Lind i Kramfors.

Bittesehr: bara lite? Tror det blir för många testosteronstinna kockar i omklädningsrummet om han kommer hit. Ska vara att Uffe är coachen som kan bringa ordning då, men jag är tveksam.

Det borde väll vara aktuellt att testa nån ny nu under sca cupen. Sedan lånade man ju ut både Olofsson och Byström. Så det är väll inte omöjligt man testar någon, om det stämmer att det är hannula så är det bara positivt. Finns nog ej så många kanon spelare kvar på marknaden heller.

Cyklob: Tummen upp för try out där

« · 1395502 · »