Sitter och kollar igenom J18spelarna och får syn på..
Victor Öhman. 7 matcher.. 20(!!) poäng. Någon som sett honom spela? Är det "lill-Foppa" eller?
I J20laget så går ju kedjan med Possler, Krüger och Hari som tåget. Är det bara galenskap att prova den kedjan i A-laget nästa år?
henkelainen:
Det är faktiskt 22 poäng på nio matcher :)
Det är klart att det går att testa, men känslan är att det inte riktigt finns plats i laget för alla tre. Captain Obvious påminner också om att det är stor skillnad på att möta J20-spelare och Elitseriespelare och att den kedjan inte känns så jätteoptimal på Elitserienivå.
NikkiNine:
Jag har faktiskt missat att Krüger har kontrakt över nästa år. Det betyder att han behöver ta en plats i laget eller bli utlånad. Det ska bli intressant att se hur han hanterar den situationen.
Sitter och funderar lite över nästa år och eventuella värvningar. Att kontinuitet är viktigt tycker vi nog alla. Efter de senaste åren med snuskigt mycket spelare som har kommit och gått så är det på sin plats att vi får någon form av "stomme" som det kan byggas på.
Det jag främst tänker på är hur man ska ersätta stjärnorna som försvinner. Det är mycket pengar det handlar om och många föreningar (inklusive Modo) har det kämpigt ekonomiskt. Frågeställningen som plågar mig är:
Hur kan man minimera den ekonomiska risken kontra spelares prestation?
Att toppspelare kostar, det får vi leva med. Det kommer att betalas ut stora löner till spelare som förväntas vara stjärnor. Men hur kan vi minimera risken att den stjärnan som tas in blir en flopp? En risk finns alltid, men går den att minimeras?
Finns det någon egenskap hos spelare som i dagens ishockey överskattas? Kan man bortse från den/de egenskaper som är överskattade och hitta guldkorn som kanske saknar denna egenskap? Hur ska man hitta dessa guldkorn?
Att scouta är bra, men det är ändå subjektivt. Hur mäter man att någon har ett "bra skott"? Hur viktigt är det att en spelare är snabb på skridskorna - och hur mycket vinner man på det?
Hade fyra timmar i en bil att döda idag, det kanske märks på denna rambling. Har ni några åsikter om detta?
malkin:
Trevliga nyheter. Han påminner lite om en ung Per Hållberg, när han städade i det tysta bakom Pierre Hedin. Bäst +/- av backarna och har, trots förutsättningarna, bara varit inne på 15 baklängesmål såhär långt.
Bra jobbat av Näslund!
Poffa:
Om vi nu kan lyckas övertyga Tollefsen om att Modo är bättre än NHL och samtidigt plocka upp Pöcks optionsår så har vi en väldigt trevlig backstomme inför nästa år som vi kan krydda till med en toppback och en junior ifall Byström håller måttet. Viktigt med kontinuitet!
Eftersom Ore plockade in Danton kan väl vi vara solidariska och ta upp Scurko. Bäva månde Kuben...
NikkiNine: Riktigt bra! Gillar verkligen att Macke är aktiv. Tycker oftast att vi tidigare år fått förlänga på vårkanten när alla lag är och hugger på allt möjligt.
Och ja visst är det så att detta kan vara ett unikt fall att spelaren har velat förlänga, men hur som helst är det positivt.
spud: För övrigt förutsätter jag att Macke och MZA´s agent har en riktigt tight kontakt inför nästa säsong.
För visst löper hans kontrakt ut nu i vår? Känns som en spelare som skulle må bra av att komma till Övik och få ett avstamp inför framtiden igen. Att åka runt i farmarligan och inte riktigt veta var man ska vara är nog inget han vill riskera igen.
Lumber Jack: Håller Macke på att bygga en långsiktig stomme av spelare, för att få lite lugn och ro i truppen framöver? Det känns så. Det är relativt långa kontraktsförlängningar vi pratar om.
Jag gillar det skarpt, iaf. Vi behöver lite stabilitet och långsiktighet i truppen.
Poffa: Jo, att bara ha ettårsspelare kommer även att driva upp lönekostnaderna om man hela tiden ska ge sig in i huggsexor.
Poffa:
Ja, det är helt rätt. Unga, lovande killar, med bra attityd, som trivs i staden och som knappast kommer försvinna till NHL. MoDo behöver lite kontinuitet.
Huge:
Brynäs-tänk? Färjestad har ju vunnit sex SM-Guld sedan 97 med den metoden.
Bad_Brett: Att alltid få fram spelare som är för dåliga för att nå NHL och därför få en stadig stomme är en gammal Brynästanke, den hakar vi inte på. Det förlorar både vi, MoDo och spelarna på i långa loppet.
Det finns trots allt en tjusning med att gå och vänta in hemvändare, att knappa in 303-304 på text-tv för de senaste NHL-poängen och ibland ge sig över pölen för att kolla till att grabbarna sköter sig. Det ger kanske inte så många SM-guld, men dessto roligare när det händer.
Lumber Jack: Å jag vet att det är dåligt, men jag undrar lite hur Svesse har läkt.. Och vilken skada han haft?
Följande spelare har utgående kontrakt:
Mikael Tellqvist (optionsår)
Freddy Meyer
Thomas Pöck (optionsår)
Ole-Kristian Tollefsen (optionsår)
Jens Westin
Dick Axelsson
Nicklas Danielsson
Kristian Forsberg (optionsår)
Janos Hari
Anton Hedman
Rob Schremp
Per-Åge Skröder (optionsår)
Niklas Sundström
Lek med tanken att alla spelare är intresserade av att förlänga och kostnad är inget problem. Vilka spelare skulle ni inte förlänga med till nästa år och varför?
NikkiNine: Anton Hedman, Kristian Forsberg, Jens Westin och Freddy Meyer.
Anton och Kfop för att vi kan hitta bättre fjärdekedje-spelare än dessa två. Jens Westin, då han inte kommer upp till den nivå som behövs och Freddy Meyer för att han är för dålig för att ta upp rätt så hög lön och en icke-EU-plats.
NikkiNine: Nicklas Sundström är så otroligt viktig att man nog inte anar det. Killen spelar min 20 min varje match och är i stort sett felfri. Man kan ju försöka hitta någon som levererar det en hel säsong för den kostnaden.. Hittar Macke nån som vill skriva på för dubbla kostnaden och levererar samma sak så har han gjort det bra.
Annars vill jag ha kvar de på option, NickeD, Hari och Hedman. Sen är ju säsongen inte slut än, kan ju hända att det finns de som utvecklas fortfarande och kanske acklimatiserar sig på de stora isarna och då vore det ju dumt att ha utbildat dessa till nåt annat lag.
Poffa: Ungefär som jag hade gjort.
spud: Du vill inte ha kvar Dick om han vill stanna?
spud:
Truppen har redan en spelare som åker genom sargen om det behövs - Tollefsen.
Jag gillar Anton som person, det lilla jag har sett, men som ishockeyspelare har jag svårt att se att han ska fortsatt ha en plats i det här laget efter denna säsong.
Man skulle även kunna säga att tacklingsegenskapen är något överskattad (obs: inte värdelös) i dagens Elitserieishockey - de tre lagen som tacklar mest per match är Modo, Linköping och Timrå. De tre lagen som tacklar minst är Luleå, Skellefteå och Växjö. Dra vilka slutsatser ni vill från det.
Nu tror jag det är bra om det finns spelare som vill tacklas, men jag tror också att det bör finnas andra kvalitéer hos spelaren som går före. I den rollen som Hedman har, fjärdekedjan med lite speltid, ska det finnas spelare som kan spela 0-0. Det betyder att man även ska kunna producera framåt. Hedman har -8.
En del av detta kan givetvis "skyllas" på Forsberg och Westin men Hedman har lika mycket ansvar som övriga två att spela framgångsrikt. Jag skulle göra mig av med både Forsberg och Hedman och hitta nya kedjekamrater åt Westin.
spud:
Problemet med Hedman är att han är en av de sämsta i laget i defensiven. Hade Hedman varit en klippa i boxplay hade jag gärna behållt honom, men det fungerar inte att ha en spelare som bara är bra på en enda sak.
NikkiNine:
För att ge lite mer underlag åt tacklingar per match så är detta tabellen just nu med tacklingstabellen inom parantes. Ju högre placerad desto fler tacklingar per match.
1. Skellefteå (11)
2. HV71 (7)
3. Brynäs (8)
4. Luleå (10)
5. Färjestad (4)
6. Frölunda (5)
7. AIK (9)
8. Modo (2)
9. Djurgården (6)
10. Växjö (12)
11. Linköping (1)
12. Timrå (3)
Av de sex lag som är sämst i serien är fyra på den övre halvan i tacklingar per match. Behöver givetvis inte betyda någonting alls, men lite intressant är det att fundera på.
Örnen:
Väldigt bra av Näslund. Kontinuitet är vi inte bortskämda med.
De flesta av oss är ganska överens om att Kristian Forsberg och Anton Hedman inte ska spela i Modo nästa år. Är det helt vansinne från min sida att ersätta dessa två med Madsen och Andersson?
Jag tänker mig att man kan spela något liknande det här:
Skröder-Sundström-Danielsson
Ersättare för Dick-Ritola-Ersättare för Schremp
Hari-Påhlsson*-Svensson
Madsen-Andersson-Westin
(Krüger, Samuelsson, Nyström, Hedberg, Possler)
* Hoppas verkligen att Påhlsson vänder hem. Han skulle göra nytta.
Anledningen till detta skulle vara att man då får fyra kedjor man kan rulla helt på, och som kan spela i princip i vilka situationer som helst utan att göra bort sig. Istiden skulle alltså vara lika ungefär mycket i spel fem mot fem, och att man får förtjäna extra speltid i special teams.
spud:På vilket sätt har jag tänkt fel? Du verkar påskriva mig uppfattningar som jag verkligen inte har.
Jag tycker väl inte att juniorer måste vara i tredje- eller fjärdekedjan. Det jag tycker är att en fjärdekedja mycket gärna får spela fysiskt, men de får inte vara en katastrof bakåt. De ska ha som målsättning att avlasta de andra, spela fysiskt och gärna 0-0. Av de juniorer vi har så är det i princip bara John Westin som klarar av att spela i fjärdekedjan.
Vad jag menar - och som du tydligen inte alls begrep - är att spelare som är precis på gränsen till laget hindrar juniorer att få spela. Fyller vi på med alldeles för många "kompletteringsspelare" som faktiskt Hedman är, så får inte många juniorer en chans att komma fram. Hedman är i mina ögon riktigt djävla dålig defensivt och han har inte mycket offensiv punch heller.
K Fopp har jag inte alls samma uppfattning utav. Han är hygglig defensivt och det motiverar att han kan spela i fjärdekedjan.
J F K:
Jag är övertygad om att det går att hitta bra fjärdekedjespelare i Allsvenskan som är betydligt bättre än Hedman. Sedan tror jag fortfarande att Anton Byström skulle göra bra ifrån sig. Han har en mognad i sitt spel som många andra juniorer saknar.
K-Fop? Helt okej fjärdekedjecenter, men frågan är ändå om det inte går att hitta någonting mer intressant? Jag tycker att han har varit riktigt dålig i boxplay i år.
Bad_Brett:
Byström är ett litet dilemma. Han får inte spela J20 nästa år så det är A-laget eller inget som gäller - samma läge som Krüger och då har Måns kontrakt vilket borde göra honom mer attraktiv att använda. Lägg därtill att vi har juniorer som står och knackar på dörren som dessutom har fördelen att de får spela J20, så som Samuelsson, Possler och Nyström så har jag svårt att se att Byström ska ta en plats.
Har vi tur så är Fredric Andersson fjärdecenter nästa år. Sundström, Ritola, Påhlsson och Andersson skulle tillhöra toppskiktet av centeruppställningar i Elitserien.
NikkiNine: Om du läser intervjun med Näslund så ser du att målsättningen är att ha ett samarbete med en allsvensk klubb nästa år för att härda spelarna på det sätt som NHL-klubbarna matchar in spelare via AHL.
Om inte Krüger har en fantastisk försäsong till hösten så blir jag inte alls förvånad om han lånas ut till allsvenskan. Han är en offensiv talang som ska ha mycket speltid och spela PP och utvecklas, inte harva i MoDos fjärdekedja.
Jag tror inte att vi har råd att ha Madsen och Andersson i en fjärdekedja med nuvarande roll och jag tror att de skulle vara rejält missnöjda med speltiden. Däremot skulle man ju kunna ha en checkingline med Madsen, Påhlsson och Andersson som gör jobbet och har mycket mer speltid en normal checkingline och t ex matchas mot motståndarnas bästa formationer.
Byström går att använda i en fjärdekedja, där ska däremot inte Samuelsson, Possler och Nyström harva. Byström har för övrigt nått upp i +/- 0 i Sundsvall nu, tredje bäst i laget av de som spelat ett flertal matcher.
Wayne Gresky:
Ja, Krüger kanske lånas ut. Jag tror inte han går in på tolv forwards nästa år heller.
Jag tror inte de skulle vara missnöjda med istiden eftersom att den enda istiden de skulle missa är power play, något de knappt spelar ändå och de får "tillbaka" istiden genom box play. I spel fem mot fem så borde kedjorna rullas och spela ungefär lika mycket. Det är något jag tror vi enbart har att vinna på, fyra kedjor som kan spela i alla zoner och i alla lägen. I dagsläget har vi bara tre, och då är väl Schremps kedja i det tveksammaste laget.
Vi kan titta på det såhär. Våra forwards nästa år:
Andersson, Madsen, Ritola, Svensson, Westin med förhoppningsvis förlängningar på Danielsson, Hari, Skröder och Sundström.
Redan där har vi nio forwards som ska ha speltid utan att ha hittat ersättare åt Dicken och Schremp och om vi också lyckas få hem Påhlsson, så har vi helt plötsligt tolv forwards i truppen. Och ärligt talat ser jag inte att Byström ska peta någon av dessa spelare förutom kanske John Westin, men det är väl inget byte som skulle förstärka laget nämnvärt.
Wayne Gresky:
"Däremot skulle man ju kunna ha en checkingline med Madsen, Påhlsson och Andersson som gör jobbet och har mycket mer speltid en normal checkingline och t ex matchas mot motståndarnas bästa formationer."
Jag gillar denna tanke. Madsen och Andersson är nog för dyra att ha i en fjärdekedja och dessutom skulle nog dom inte acceptera det. Sedan tycker jag personligen att bägge är så pass bra hockeyspelare att det skulle vara orättvist att ge dom så lite istid som en fjärdekedja får.
Skulle nästan villja se denna lösning redan denna säsong.
In med Schremp på kanten med Axelsson och Ritola. Ner med Björn i tredje tillsammans med Andersson och Madsen.
Tror att en sådan tredjekedja skulle klara av att stänga ner motsåndarnas första och andra kedjor på ett bra sätt, och samtidigt kan dom vara ett offensivt hot och gå på kontring. Alla tre är ju bra och snabba skridskoåkare.
På detta sätt får man bort Schremp som center och kan prova honom på en kant. Skulle vara kul att se honom ihop med Axelsson, tror att han skulle ta till vara på Axelssons passningar på ett bättre sätt än vad Svensson gjort nu på slutet.
Funderade lite och en stor nyckel till nästa år är att Danielsson förlänger. Inte nog med att han skulle kunna bli en del av stommen och är en riktigt bra ishockeyspelare, jag tror att det ökar våra chanser att få behålla Dick Axelsson ifall Detroit fortsatt hatar honom. Dick verkar vara ganska bra polare med Nicke, Ahnelöv och Ritola och att ha alla tre i laget hjälper nog en del.
Undrar hur Zuccarello tänker om nästa år? Kan tänka mig att Rangers ger honom ett qualifying offer och då är han ganska körd i NHL om inget lag vips skulle få för sig att trada för honom, men han verkar inte vara särskilt het på marknaden.
Tänk er följande lineup...
Skröder-Sundström-Zuccarello
Axelsson-Ritola-Danielsson
Hari-Påhlsson-Svensson
Madsen-Andersson-Westin
Schremp, Forsberg, Hedman, Svartvadet (någon som vet om vi betalar något för honom fortfarande eller om försäkringar täcker allt?) ut, Påhlsson och Zuccarello in.
"Men Zuccarello kostar för mycket!"
Jag är helt övertygad om att Zuccarello är en sådan spelare som företag runt om i Örnsköldsvik skulle älska att sponsra. Så om det skulle vara så att det fattas några kronor kan man nog ganska enkelt få till extern finansiering för honom.
Ja, det är en dröm, men det sägs att man ska jaga sina drömmar.
Frågar ni mig om en vecka vill jag nog att det ska se helt annorlunda ut, men här kommer ett förslag på ett lag till nästa år. Chansen är väl ganska stor att vi på sin höjd får ett av fyra nyförvärv, så ta det mest som en kul grej.
Ut: Anton Hedman, Kristian Forsberg, Freddy Meyer, Dick Axelsson, Rob Schremp, Jens Westin (?)
In: Sebastian Lauritzen, Andreas Thuresson, Samuel Påhlsson, Anton Strålman
Skröder-Sundström-Danielsson
Lauritzen-Ritola-Thuresson
Hari-Påhlsson-Svensson
Madsen-Andersson-Westin
Tollefsen-Strålman
Lehtivuori-Pöck
Ahnelöv-Byström/Westin (?)
Är fortfarande kluven till Westins vara eller icke vara. Lauritzen jagar vi och övriga Elitserien så det kan bli tufft. Påhlsson hoppas vi på att han kommer hem. Thuresson borde ha tröttnat snart, likaså Strålman. Det lär kosta, men vi lär också bli av med lite kostnader i spelarna som försvinner.
Har inte rangordnat kedjorna någonting, men tanken är att det ska rullas så att alla får lika mycket istid och att man får förtjäna extra speltid i special teams.
Vad jag gillar med det här laget är att väldigt många spelare är kvar, nyförvärven är svenska (gör mig _egentligen_ inte så mycket, men jag tycker det är trevligt när man har många spelare från landet man spelar i) och att laget, på pappret åtminstone, är hårt arbetande med bra skridskoåkning.