Wayne Gresky:
Vi får nog hoppas på att Meyer och Westin tillfrisknar snart för jag har svårt att se att det ska komma in en back inom två veckor som kan göra laget bättre.
Wayne Gresky: Personligen har jag inte mycket till övers för kategorin "offensiva backar", som är fullständigt värdelösa att ha i ett lag om de tillför noll och ingenting i egen zon. Är de så poängsugna kan de lika gärna spela på forwardsposition. Kan backarna däremot stänka in en del puckar från blå är det bara bra, men defensiven i första hand. Jag är rätt konservativ i denna fråga som synes, och har inte köpt journalisternas hajpande av offensiva backar i allmänhet och Rundblad i synnerhet.
Dock håller jag med om att Alavaara inte är en drömvärvning för oss just nu. Han brukade vara rätt stabil i egen zon tidigare om åren, men om han inte är det längre så hoppas jag man söker någon annanstans, för defensiven är trots allt det viktigaste för en back.
spud:
Låter på honom som att det är vi som gäller, men det ställdes antagligen en ledande fråga.
spud:
"Vad tycker du om Modo?
Nä, det är en jävla skitklubb alltså. Går mycket hellre till den andra klubben som lagt bud på mig."
Klart han är diplomatisk. Med det sagt tror jag att vi ligger mycket bättre till än Timrå om nu familjen orkar med en flytt till utomlands. Han är dessutom från samma land som Pöck. Det kan tala för oss.
Redigerad kommentar
Wayne Gresky:
Förutom att han är landslagspolare med Pöck så skulle han komma in i ett ganska bra skede antagligen. Vi spelar idag och på fredag, sen är vi lediga till torsdag nästa vecka. Bra läge att komma hit och få några träningar med laget innan det vankas match.
Wayne Gresky:Björn Svensson minns han nog
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article11343468.ab
Jag funderade lite inatt när jag inte kunde sova... skulle ni bli jätteledsna om detta var vår backuppsättning nästa år?
Ole-Kristian Tollefsen
Thomas Pöck
Joonas Lehtivuori
Jonas Ahnelöv
Oscar Hedman/Tommy Wargh (om Timrå stannar i Elitserien)
Ludvig Byström
Marcus Bohman (J20)
Robert Hägg (J20)
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Nu fattar jag i och för sig att det finns en poäng med att sprida gracerna en aning, men det känns tråkigt att Dicken har kallnat som ett isblock sedan han flyttade PP-formation till Ritolas. När han spelade i suppertoppningen med Susse och ofta parkerade vid ena stolpen skapade han farligheter hela tiden med diagonalare mot backar på äventyr i bortre tekningscirkeln.
Nu spelar han mest fast sig vid sargen med dålig tempo. Å andra sidan gäller det hela hans performance just nu så...
Åke Westerlind:
Troligtvis var det att familjen inte ville flytta till Sverige som blev avgörande i detta fall.
Redigerad kommentar
Jag undrar ifall Fredric Andersson är kvar i laget nästa år. Jag tror varken Modo eller Fredric är nöjda med hans prestationer denna säsong. Han har kontrakt, men konstigare saker har hänt.
Jag gråter inte ifall han lämnar, men kan också tänka mig att ha kvar honom som fjärdecenter.
40 matcher, 3 mål, 3 assist, -6.
J F K:
Kan förstå att man vill ha en offensiv kraft i alla kedjor, annars blir det ju att fjärdekedjan bara får jaga och aldrig ha pucken. Fredric är helt ofarlig med pucken.
Jag tycker dock också att Hari borde få chansen med Ritto, men vi har inte riktigt bredden för det tror jag.
Wayne Gresky: Hur kan de i HV-forumet veta om Cory Stillman och Zuccarello är vänner...
Och att säga att man har en bra källa brukar väl vara vardagsmat när man vill låta som att man har de rätta kontakterna.
Gustafsson:
Ptja, han skulle väl platsa in bra i det här laget. Har dock fått känslan av att han skulle spela för en Stockholmsklubb om han vänder hem.
NikkiNine:
Själv ser jag Danielsson i princip som förlorad, tror även att Hari skulle må bra av ett år i Allsvenskan. Så därför måste jag ju vara galen som skulle kunna tänka mig Possler i förstakedjan, eller åtminstone otroligt naiv? Men tycker att vi saknar en riktig målskytt i truppen och även om vi blir av med Schremp, Axelsson och Meyers lönecheckar så har jag svårt att se hur vi skulle ha råd med ytterliggare värvningar. Dessutom har jag fått intrycket av att Possler är bättre förberedd fysiskt sätt en juniorerna som jag vill se utlånade.
Sen känns det ju såklart löjligt kittlande att kunna få en riktig succéjunior från klubben.
Ritola - T.J. Hensick - Possler
Skröder - Sundström - Zuccarello
Broc Little - Madsen - Svensson
Westin - Andersson - Nyström/Westerberg/Hedberg
Lehtivuori - Pöck
Tollefsen - Hedman
Byström - Ahnelöv
Bohman/Hägg
Tellqvist
Forsberg
Gustafsson: En helt ärlig och förvånad fråga här - vad är det som gör att du anser att Hari behöver ett år i Allsvenskan? Jag tycker att han visat med all önskvärd tydlighet att han redan är redo att matchas i elitserien. I min värld är han dessutom värd mer ansvar än han givits hittills.
Han är såklart inte färdig på något sätt, men förhoppningen är väl att han kan bygga på sig och med ett års rutin gå och vara en riktig force nästa säsong. Utan att ha statistikpärmen framför mig tycker jag att känslan är att vi alldeles för sällan får ut något positivt för oss av allsvenska utlåningar. Jag vill se Janos spela för Modo hockey. Men det är jag, det.
Mano:
Håller med angående Hari. Han har gjort det bra denna säsong och jag gillar det jag sett. Det borde varit han som tog platsen i andrakedjan när Dick gick sönder och inte Andersson.
Rytter:
Hari har så pass bra speluppfattning att han inte ens gör bort sig i fjärdekedjan. Personligen skulle jag nästan hellre se honom än Dick i andrakedjan redan nu, åtminstone om Dick skall fortsätta vara lika loj.
Även Possler skall givetvis få chansen. Förhoppningsvis Krüger också, även om utlåning ligger nära till hands där. Possler kan ju alltid lira J20 om han skulle hamna i en svacka.
Men nu när MoDo för första gången på länge har riktigt bra juniorer, vore det ju idiotiskt att inte utnyttja detta, speciellt med tanke på den dåliga ekonomin.
Redigerad kommentar
Gustafsson: Jag har räknat ut någon form av index för poänplockande i förhållande till speltid. MoDos 10 bästa poängplockare på forwardssidan. Boxplay drar givetvis ned siffran samtidigt som PP iaf borde dra upp den. Hari får ut ganska mycket av sin speltid skulle jag vilja påstå. Han har dessutom +1 i plus/minus.
Wayne Gresky:
Vad använder du för formel för att räkna ut det där? Intressant!
Okej, jag ser rätt mycket juniorhockey och tycker det är fantastiskt med den framgångsvåg vi ser på juniorsidan just nu men jag anser att det finns en övertro till juniorerna bland många Modo-fans.
Här och på Twitter är det många som verkar förespråka att vi ska testa hur många juniorer som helst. Modo är indragna i en bottenstrid, vi har 14 matcher kvar av grundserien och då tycker inte jag vi ska prova varenda junior vi har,typ.
Modo har redan till dags datum låtit 11 juniorer prova på spel i A-laget. Mest i ES, tror jag. Men ärligt, alla dessa håller inte för spel i ES ännu. Sockan, Ludde, Hari och John Westin är de som definitivt gör det. Jeppe Olofsson, Erik Nyström, Bohman och Linus Ullmark står på gränsen.
Övriga spelare, som t ex Possler och Krüger, gör det inte. De behöver mer tid på sig. Krüger tror jag t ex inte är elitseriematerial alls. Possler är det definitivt, men om ett eller två år.
Låt juniorerna få mogna och förtjäna chansen innan vi skriker på att de ska testas i A-laget.
Poffa: Håller med dig till 100%
Angående Krüger så är jag också mycket osäker på huruvida han någonsin blir en elitseriespelare, har han farten och framför allt, har han inställningen som krävs?
Vad tror du om en spelare som disskuterats väldigt lite både här och på twitter, tänker på Tim Westerberg? En spelare som jag personligen är lite förtjust i av någon anledning.
qwertas: Kan tänka mig att Robert Hägg mycket väl kan vara med i diskussionen trots hans ringa ålder.
Jag tycker att Hari är bättre som ytterforward i elitserien pga att han fortfarande är lite valpigt och svag. Det är precis tvärtom med Fredric Andersson som istället kommer lite fel i markeringar när han spelar på kanten i och med att han är van att vara center. Jag tror att det var Fredric som helt missade sin markering vid 2-1 senast och jag kan inte för mitt liv begripa varför Samuelsson har kedjorna som han har dem.
Jag älskar verkligen Samuelssons sätt att alltid försvara spelarna. Det är skönt jämfört med Challes skylla-ifrån-sig-attityd. Det känns som om alla i Modo kan göra bort sig och att Samuelsson skulle ställa sig i skottgluggen och ta all skit. Däremot kan jag verkligen inte på ett enda sätt begripa hans coaching av forwards. Det är sällan eller aldrig jag haft så diametralt motsatt åsikt med en tränare som jag har med Samuelssons coaching (eller ofta fullständiga brist på densamma) utav forwards.
Poffa:Får göra en Juholt här, menar inte att ännu fler junisar ska testas, mer att Sundsvall (elr annan Allsv klubb) inte verkar så bra väg att gå.
Fler som upptäckt Ludde: