1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526860 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

Rytter:

Hari har så pass bra speluppfattning att han inte ens gör bort sig i fjärdekedjan. Personligen skulle jag nästan hellre se honom än Dick i andrakedjan redan nu, åtminstone om Dick skall fortsätta vara lika loj.

Även Possler skall givetvis få chansen. Förhoppningsvis Krüger också, även om utlåning ligger nära till hands där. Possler kan ju alltid lira J20 om han skulle hamna i en svacka.

Men nu när MoDo för första gången på länge har riktigt bra juniorer, vore det ju idiotiskt att inte utnyttja detta, speciellt med tanke på den dåliga ekonomin.

Mano: Han har definitivt teknik och speluppfattning så det räcker och blir över, men just nu är han enligt mig för långsam och klen för att verkligen få ut något av det i ES. Kanske räcker det med en till sommar av stenhård träning, men annars tror jag det skulle kunna vara nyttigt för honom att kliva ner en nivå för att få än mer istid och på allvar anpassa sitt spel till seniornivå.

Redigerad kommentar

Gustafsson: Då är jag tyvärr rätt säker att han hellre sticker. Han kommer inte sakna kontraktsförslag, och har han en vettig agent lär han få in att han får slippa sundsvall. Så hade då jag gjort:-P

Gustafsson: Jag har räknat ut någon form av index för poänplockande i förhållande till speltid. MoDos 10 bästa poängplockare på forwardssidan. Boxplay drar givetvis ned siffran samtidigt som PP iaf borde dra upp den. Hari får ut ganska mycket av sin speltid skulle jag vilja påstå. Han har dessutom +1 i plus/minus.

Wayne Gresky:

Vad använder du för formel för att räkna ut det där? Intressant!

Monno:Håller med, Sundsvall hockey verkar ju inte alls vara rätt väg, se tex Jocke Mattson. Nä ge Hari o Possler m.fl chansen, redan nu i år!

Okej, jag ser rätt mycket juniorhockey och tycker det är fantastiskt med den framgångsvåg vi ser på juniorsidan just nu men jag anser att det finns en övertro till juniorerna bland många Modo-fans.

Här och på Twitter är det många som verkar förespråka att vi ska testa hur många juniorer som helst. Modo är indragna i en bottenstrid, vi har 14 matcher kvar av grundserien och då tycker inte jag vi ska prova varenda junior vi har,typ.

Modo har redan till dags datum låtit 11 juniorer prova på spel i A-laget. Mest i ES, tror jag. Men ärligt, alla dessa håller inte för spel i ES ännu. Sockan, Ludde, Hari och John Westin är de som definitivt gör det. Jeppe Olofsson, Erik Nyström, Bohman och Linus Ullmark står på gränsen. 

Övriga spelare, som t ex Possler och Krüger, gör det inte. De behöver mer tid på sig. Krüger tror jag t ex inte är elitseriematerial alls. Possler är det definitivt, men om ett eller två år.

Låt juniorerna få mogna och förtjäna chansen innan vi skriker på att de ska testas i A-laget. 

Poffa: Håller med dig till 100%

Angående Krüger så är jag också mycket osäker på huruvida han någonsin blir en elitseriespelare, har han farten och framför allt, har han inställningen som krävs?

Vad tror du om en spelare som disskuterats väldigt lite både här och på twitter, tänker på Tim Westerberg? En spelare som jag personligen är lite förtjust i av någon anledning.

qwertas: Kan tänka mig att Robert Hägg mycket väl kan vara med i diskussionen trots hans ringa ålder.

Jag tycker att Hari är bättre som ytterforward i elitserien pga att han fortfarande är lite valpigt och svag. Det är precis tvärtom med Fredric Andersson som istället kommer lite fel i markeringar när han spelar på kanten i och med att han är van att vara center. Jag tror att det var Fredric som helt missade sin markering vid 2-1 senast och jag kan inte för mitt liv begripa varför Samuelsson har kedjorna som han har dem.

Jag älskar verkligen Samuelssons sätt att alltid försvara spelarna. Det är skönt jämfört med Challes skylla-ifrån-sig-attityd. Det känns som om alla i Modo kan göra bort sig och att Samuelsson skulle ställa sig i skottgluggen och ta all skit. Däremot kan jag verkligen inte på ett enda sätt begripa hans coaching av forwards. Det är sällan eller aldrig jag haft så diametralt motsatt åsikt med en tränare som jag har med Samuelssons coaching (eller ofta fullständiga brist på densamma) utav forwards.

Poffa:Får göra en Juholt här, menar inte att ännu fler junisar ska testas, mer att Sundsvall (elr annan Allsv klubb) inte verkar så bra väg att gå.

Fler som upptäckt Ludde:

J F K: Hägg lirade ju A-lagshockey för tre säsonger sen. Rutinerad kille.

Åke Westerlind:

Timander ser jag ingen användning för nästa år. Blir inte förvånad om han lägger av.

Rosén har kontrakt och är säkert lite bitter på Modo.

Zuccarello däremot tror jag vi har en riktig chans att få tillbaka. Det verkar inte finnas jättemycket intresse för honom och Rangers vill knappast släppa honom gratis, vilket borde betyda att han får ett qualifying offer och blir RFA. Vill han harva vidare i AHL?

Det är självklart möjligt att han hamnar i någon paketdeal vid deadlinen, vi får helt enkelt vänta och se.

NikkiNine: Som Timander spelat denna säsong så har alla användning av han, dock kan det bli så att han lägger av!

Mza ...absolut, tror inte han vill harva i Ahl speciellt då han är för bra för de så Modo är nog ett alt.

Berka:

Där slog du huvudet på spiken. Skulle vilja utse Timander som en av de bästa backvärvningarna Leksand gjort de senaste 20 åren. var lite skeptisk innan men det har man fått äta upp med råge .

NikkiNine: Robban ville inte vara kvar i Modo.

renen: Vårt svar på Vampola.

NikkiNine:Zuccarello ,verkar som Linköping uppvaktar honom just nu.

Tror visst det är möjligt att Timander återvänder till Modo!

Men inget är tvärsäkert när det gäller hockeyspelare som bekant!

NikkiNine:Zuccarello ,verkar som Linköping uppvaktar honom just nu.

Tror visst det är möjligt att Timander återvänder till Modo!

Men inget är tvärsäkert när det gäller hockeyspelare som bekant!

Åke Westerlind: Varför skulle vi vilja ha tillbaks Timander? Förläng med Pöck och OKT och vi har en stabil stomme i rätt ålder, lägg till Byström, Bohman och Hägg + Oscar Hedman/Wargh och jag är mer än nöjd med backsidan.

Gustafsson: Hägg är för övrigt en av tre modoiter i J18-landslaget.

Gustafsson:

Jag tar gärna tillbaka Timander, om han är villig att ta samma roll som Snygg-Hasse hade de sista säsongerna. Det skadar inte att ha ett par rutinerade spelare med hjärta för klubben att kasta när juniorerna hamnar i svackor.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Finns det något som talar för att Timander kommer vilja vara 7/8 back i Modo nästa år tycker du?

Gustafsson: Förlänger vi med Pöck och OKT har vi fyra av våra nuvarande backar på kontrakt. Ahnelöv och Lehtivuori är ju som bekant redan klara för nästa år.

Lägger vi då till Bohman, Byström och Hägg har vi en riktigt bra grund, som du skriver. Byström kommer garanterat ta en plats, Bohman kan helt klart konkurrera om plats nummer sex i uppställningen. Hägg är född 1995 och är en spelare som vi kommer ha mycket nytta av framöver, jag tror dock inte att han är mogen för kontinuerligt ES-spel redan till hösten.

Jag skulle gärna sikta högre än Hedman/Wargh på den sista backpositionen, då jag anser att man bör bygga framgången på en stark defensiv i första hand. Å andra sidan, ekonomin tillåter kanske inte det om vi ska försöka behålla Danielsson samtidigt som vi suktar efter MZA.

Poffa:

Inte ett inlägg i debatten, men jag undrar lite vad Oscar Hedman sysslar med i år. +7 i plus/minus, näst bäst i Timrå har +1, nästan alla andra har minus. Skyddad eller bra?

Ingen spelare i Timrå har varit inne på fler mål framåt, fyra stycken har varit inne på fler mål bakåt. Två av dessa är backar.

Redigerad kommentar

Poffa: Tycker knappast det vore att sikta för lågt om vi kunde få loss Hedman. Då jag själv har sett honom har han spelat riktigt stabilt, Hamrin säger väl att han har varit klart bästa back i laget och +7 i ett sådant bottenlag är minst sagt imponerande.

Det den backuppsättningen skulle sakna vore väl dock fortsatt en hårdskjutande PP-back, något som såklart blir extra problematiskt om vi tappar Danielsson och Schremp.

Hur ser ni på våra chanser att kunna behålla Schremp med lite lägre lön? Trivs han så bra månne? Hade inte klagat över en tredjekedja med Hari - Schremp - Madsen nästa år om man säger så.

Redigerad kommentar

Gustafsson:

Problemet med Hedman är att han har kontrakt och det är långt, långt ifrån givet att Timrå skulle åka ur. Skulle till och med bedöma det som osannolikt. Därför är det kanske bäst att rikta in sig på Tommy Wargh i första skedet. Jag har inte sett honom spela sedan han lämnade Modo så det blir lite klurigt att försöka säga ifall han är bättre eller sämre än senast.

NikkiNine: Sant såklart, men jag tycker inte Wargh känns som ett lika bra alternativ. Har -7 på 13 matcher med Avtomobilist Yekaterinburg.

Gustafsson:

Nä, jag har som sagt ingen aning om hur bra han är. Är han inte bra nog så struntar man i det såklart.

NikkiNine:

Varfär är det osannolikt? Allsvenskan är ju starkare än på många år, samtidigt som Timrå är riktigt dåliga.

Om de behåller samma poängsnitt, kommer de landa på 54 poäng, vilket är mycket dåligt. Sedan man började med 55 omgångar, är det bara ett lag som har fått sämre poäng och det var Malmö 06/07. Södertälje klarade sig ett i år på 56 poäng, men i övrigt har samtliga lag som har tagit mindre än 60 poäng åkt ur.

Själv bedömer jag risken som mycket stor att Timrå åker ut, vilket vore oerhört trist.

Bad_Brett:

Klart du gör.

Bad_Brett:

"Allsvenskan är ju starkare än på många år, samtidigt som Timrå är riktigt dåliga."

Nja, jag tror nog att Allsvenskan är sämre än någonsin, varför skulle den vara bättre än tidigare?

På tal om nästa säsong så kanske det är dags för Andreas Thuresson att komma till Övik för att försöka få fart på karriären igen? Känns som en värvning som ligger i linje med det Modo försöker göra.

NikkiNine:Oliver Setzinger skulle nog passa bra in i Modos satsning också, blir han Schremps ersättare?

arnio: Ja kanske det, gjort mkt poäng! Lite gammal dock?=\  ;)

Om du gör ett  försök att få Schremp att framstå som en flopp så kan jag ju påpeka att han faktiskt gjort lika mkt poäng som eran "superstar" Silfverberg.

Jakob har spelat färre matcher säger du då.

Att ge fan i gå sönder hela tiden ingår i Hockeyn säger jag=) Se på Sedinarna=)

(P.S tar hellre Silfverberg är Schremp alla dagar i veckan, men lät på dig som att du ville få Schremp till årets flopp)

Årets flopp verkar ju dock stå mellan Fast freddy shoestring alternativt allas våran guldpucks kandidat Sjögren =) Hoppas Nyström sitter och skämms...

Poffa: Intressant! Hans karriär rent poängmässigt går ju spikrakt åt fel håll. En ny Blatny månne?

Poffa: Helt från ingenstans dyker Petr Kalus upp, en back kändes väl ut att vara prio ett, men vafan det blir säkert bra

Wayne Gresky:

Beskrivningen låter inte kattskit, men statistiken säger någonting annat. 06/07 verkade han vara ganska het, vad hände efter det?

spud:Antagligen planerat redan från början. Känns som en bra deal, Jeppe är ju het som tusan i J20 där han sprätter in mål och borde nog duga rätt bra till att slänga in några puckar i Div 1.

Men hur påverkar det J20? rätt stort avbräck där iofs..

Monno: Till och börja med var det bara för lördagen, så det påverkar inte J20. Sett över tid så är det klart att det försvagar J20. Men samtidigt, om nu Westin eller Hari skickas ner till J20 när Kalus kommer in så står J20-laget ungefär status quo.

Poffa: Ja okok, bra det iaf. Vet inte (och orkar inte kolla upp) när J20 spelar så det var därför jag funderade:)

Monno: Orkar inte? Bristande hockeyintresse?

Frisco:Nja tar väl typ 5sek att öppna appen på telefonen å se precis, men kändes för jobbigt för tillfället=) Är ju för bövelen sängdags!

"Seemed to remember he had some skill but took a lot of stupid penalties and couldn't ever figure out how to play for his coach."

Kommentar om Kalus från Wild-delen på HFBoards.

Så är man borta från datorn några timmar så har Modo hunnit värva. Tycker det låter rätt så bra när jag hör att en back kommer handlas om det finns någon ändå. Nu låter vi Kalusen spela innan vi sågar han. Vi går för slutspel, det gillar jag med.

Redigerad kommentar

Från twitter, less på att Modo värvar och han inte får chansen tro?

Janos Hari@janostheman

Less nu! Gonatt

yngwie: Jag fattar inte. Modo har väl gett fler juniorer rejäla chanser än på mången år?

De chanserna har verkligen gett insitament för fortsatta satsningar.

NuMo:

Fast jag förstår Haris besvikelse om det nu är han som blir petad. Han ska såklart inte spela för att han är junior, utan för att han helt enkelt har presterat bättre än en rad andra spelare.

106 utvisningsminuter på 17 matcher i KHL? Ett snitt på över 6 utvisningsminuter per match. Detta ska bli väldigt intressant.

Redigerad kommentar

Bad_Brett:

Håller med, han ska spela för han är bättre inte för han är junior. Det går inte att gräva ner sig utan bara jobba ännu hårdare när motgångar kommer.

Inte KHL, utan i Tjeckien.

« · 1460211 · »