1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533346 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

spud:

Ingen rolig läsning att gå igenom MoDos trupp i dagsläget. Hoppas att 1921 har full kontroll över detta.

Men en sak de måste sluta med är uttalanden som "Det är tunt på marknaden" eller "Det är svårt att locka spelare till Örnsköldsvik". Tvärtom ska man försöka bygga upp en bild av en rad talanger slåss om att få spela för MoDo, men att man kommer bli tvungen att välja ut de som verkar mest motiverade.

Bad_Brett: Enligt Näslund så låg man ju väldigt bra till i förberedelserna inför nästa säsong för en månad sedan.

Regehr spelar för övrigt final i Tyskland och borde kunna presenteras om ett par veckor. 

Nikki Nine: Sedan lär det komma ett par spelare från finalserien. Inga namn har jag, men en spelare frän varje lag ligger tydligen nära till enligt en vanligen initierad källa.

Lumber Jack:

Vore skönt om vi tog hem hockey-Anders så kanske vi har en chans att vinna mot Skellefteå :)

Lumber Jack:

De enda spelarna med utgående kontrakt som jag kan tänka mig att Modo är intresserade av och tvärtom är Christian Söderström, Jonathan Granström (FBK?) och Sebastian Lauritzen (FBK?).

Nikki Nine: Tror Modo gav Jonte Carlsson ett kontraktsförslag när han återvände från Nordamerika.

Nikki Nine: Har du inte Rhodin i Brynäs? Det finns säkert andra.

J F K: Har inte Kempe en riktigt duktig lillebror också? Kan ju vara trevligt om man får två flugor i en smäll.

J F K: Hans lillebror är en av Sveriges bästa 96or, så ja! 

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=86313  

Peja: Jag kan tänka mig att man skulle kunna plocka in Carlsson som ersättare för Tollefsen. I Skellefteå har ju Skogs utgående kontrakt också.

Wayne Gresky:

Verkar inte som att han varit plus i plus/minus-statistiken någon gång efter en säsong. Varningstecken?

Har en känsla att en tredje eller fjärdelina med Öberg-Andersson-Edblom skulle kunna skapa en hel problem för motståndarnas femmor. Plocka in Pär nu Näsan!

Hur känner andra?

Nikki Nine: Lauritzen fick jag höra som ett "pappas-grannes-kusin" rykte i veckan, och med infot om att någon från brynäs kunde vara på g så låter det helt plötsligt intressant 

Atjoo91: Nej tack, vi har tillräckligt med tredje/fjärdekedje-spelare på kontrakt.

InVinoVeritas: Varsågod ta han!

Gustafsson:

Undra hur mycket Macke lagt fram för Kempe om nu Luleå dragit sig ur.

yngwie: Tror att närheten till Kramfors och att han spelat här förut är en viktig ingrediens. Viktigare än pengar nu när han verkar ha mognat.

J F K: Jag kan även tänka mig att han, om ryktena stämmer, erbjudits en ganska framträdande roll i laget. Att spela med Sundström och Skröder brukar ju vara ett ganska smart career move.

Wayne Gresky: Även om jag inte tycker att det behövs så vill de nog ha en rightare där. Då tror jag mer på Ritola med Kempe.

J F K:

Skröder-Susse- NY

NY-Ritola-Kempe

Madsen-Påhlsson-Hari

Westin/Nyström-Öberg-Svensson

J F K:

Usch, nej! Det kommer ju säkerligen få samma resultat som när de satte Axelsson där.

Enligt min mening är Kempe som klippt och skuren för förstakedjan. Jobbar hårt, har utvecklat sitt fysiska spel och är skicklig med pucken.

Om Påhlsson kommer skulle jag gärna se honom i andrakedjan och låta Ritola spela på kanten. Sedan tar man in en riktigt bra powerforward på andra kanten.

Bad_Brett: Ritola tycker jag ska spela center. Han är duktig med pucken och kunde han bara lära sig att släppa den ibland så kommer det att bli väldigt bra. Kempe har farten och modet att bryta in på mål så han ska ha en kreativ center bredvid sig. Det är inte Pålsson, som är stark, placeribgssäker och riktigt vass defensivt, men ingen offensiv center. Då skulle jag nog hellre ha honom på kanten bredvid Ritola där den sistnämnde fördelar puckar medans Pålsson använder sin tyngd framåt och kan täcka upp defensivt vid behov. (ungefär som han gjorde när han spelade med tvillingarna).

OM Kempe skulle producera tillsammans med Susse och Skröder vore det ju en grym budgetlösning.

Ritola - Påhlsson - Bergfors
Skröder - Sundström - Kempe
Kalus - Madsen - Hari
Junior - Öberg - Svensson
Westin

Junior = Nyström, Westerberg, Possler, Hedberg.

Fernholm - Regehr
Grillfors - Lehtivuori
Ahnelöv - Byström
Westin, Bohman, Hägg.

Tror inte jag hade klagat om vi ställer ovanstående lag på isen i september.

J F K:

Jag är väl helt enkelt inte lika övertygad om att Ritola kan/vill ändra sin spelstil. Därför ser jag gärna powerforward i hans kedja. Någon som inte kräver så mycket puck, men som har ett giftigt skott och stark i närkampsspelet.

Bad_Brett: Tycker också en powerforward vore lämpligt. Då finns det möjlighet att göra mål även när Ritola snurrat fast sig och framförallt mer ytor för de andra om någon drar på sig markeringen framför målet. Då tycker jag att Ritola har mer spel i sig än Pålsson.

Lumber Jack: Kanske det är Holloway från saik? ;)

Ju mer jag funderar på det här med Mario Kempe, desto konstigare tycker jag att det är. I mina ögon har vi redan en sådan spelare i Hari, finns det plats för två?

Nikki Nine: Självklart, om han är bra. Vad skulle inte vara bra med en duktig skridskoåkare som går rakt på mål? Danielsson är ju också lite av den typen av spelare. Det som är viktigt med Kempe är bara att han tar ett steg till i sin utveckling och börjar producera lite bättre.

J F K:

Han skulle behöva fördubbla sin poängproduktion. Jag är tveksam...

Nu är han officiellt klar. Två år.

Nikki Nine:Ojdå, det trodde jag inte! Men kul, hoppas senaste säs "dipp" var tillfälligt, o att han fortsätter gå framåt ( hela DIF dippade väl, svårt vara opåverkad).

Som sagt, tycker åxå Janos o Mario påminner om varann, men KAN bli kul! 

Given straff-etta.

Blir hans lillebror kvar i DIF?

Nikki Nine: Poängkung om två år? 

henkelainen: Lite osäker på om han blir produktiv nog för att spela med Sundström och Skröder. Jag tror heller inte att han behöver ösa in poäng för att vara en bra förstärkning. Hårt jobb, några poäng och spela i en tredjekedja som neutraliserar motståndarna behöver inte vara fel heller.

Förhoppningen är givetvis att han tar ett steg till och han verkar ha mognat lite och kanske kan det bli verklighet om han jobbar stenhårt till sommaren.

J F K: Det som jag tycker låter bra är vad som står att läsa på hockeysverige.se

- Jag har nog haft en mer defensiv roll än vad det var sagt från början. Jag har exempelvis fått lira en hel del i box play och det har varit en ny erfarenhet. Samtidigt har det varit mycket lärorikt och utvecklande. Jag är betydligt mer komplett i mitt spel nu. 

Som svar på att han minskat sin poängskörd. Okej, han kanske inte hamnar med Susse och Skröder direkt, men chansen finns och jag tror att han grejar det. Om inte denna säsong så kanske nästa.. 

zigge: Hela famillen Kempe är gårdare, Pappa Micke har nu också flyttat ifrån Kramfors och tränar ett lag i sthlm trakten. Skulle bli väldigt förvånad om lillebror inte blir kvar där, det ska vara om DIF är tvungen att skära i deras juniorsatsning som kan få honom därifrån.

spud: Jag tror att du har fel. Jag tror att lillebror flyttar med till Örnsköldsvik och Modo. Det är i alla fall vad jag hört ryktas om.

Inte så många platser kvar att fylla nu. Dags för spets!

X - Ritola - X
Madsen - X - Hari
Svensson - Andersson - Öberg
Westin, Nyström, Possler m.fl. 

Lehtivuori-Regehr*
Ahnelöv - X
Westin - Byström
Bohman, Hägg 

Alsenfelt
Forsberg

Vad tror ni, tre forwards och två backar till? 

Nikki Nine:

Behövs verkligen spets. Annars blir det en kvalserie till.

Tveksam om Madsen ska ha en plats i annat än eventuellt i en checking line.

Kempe är ännu inte redo för en första lina. Måste bli mycket jämnare först.

Har svårt att se Westins roll i ett lagbygge som ska utmana för ett SM-guld, enda förklaringen måste vara att han varit i princip gratis.

Sawchuk: Nästa säsong vill man verkligen inte hamna i en kvalserie. Jag tror att Leksand kommer gå upp och att Djurgården iaf kommer att göra allt för att lyckas med detsamma.

Jag tycker nog att det behövs två backar till förutom Regehr för att defensiven ska kännas stabil. Hade vi haft en fantastisk forwardstrupp så skulle man kanske kunna chansa på att juniorbackarna håller, men då måste Henrik och Daniel bestämma sig för att flytta hem pronto.

Wayne Gresky: Jo, problemet är att man inte har samma grundtrygghet som SAIK. Där kan de plocka in en vildhjärna som Klingberg och ändå ta sig till final. Modo har inte det tålamodet och möjligheten.

Målvaktsmässigt så känns det som om Alsenfeldt kommer att bli kanon. Redan i vintras hade han bättre statistik än Tellan och han är yngre och mer utvecklingsbar.

Forwards är det tunt med, men en stor anledning till det är ju att alla kedjor förutom den första släpper till för mycket mål bakåt. Schremps var förvånansvärt bra när det gäller plus/minus, faktiskt bättre än exempelvis Bynäs förstakedja, men andra och fjärde var akilleshälar. Blir försvarsspelet bättre så har man råd med att inte göra så mycket mål framåt, men jag tycker att vi stirrar oss blinda på poängproduktion i onödan. Vi gjorde fler mål än behövt ifjol, det var bakåt det läckte.

J F K: Harju är numera offentligt ledig och hans gamle radarpartner och modoit Linus Omark har inte heller bestämt sig för vad han ska göra till hösten. Läge för Näslund att slå til med andra ord.

Wayne Gresky:

Min gissning är att Harju hamnar i Brynäs.

Bad_Brett: Nej det tror jag inte, han kan väll gå till er ni köper ju allt som kan snöra ett par skridskor!

Bad_Brett: Skulle inte vilja ha han i Brynäs heller maken till överskattad spelare får man leta efter han dog ut när han och Omark splittrades!

Angående Kempe den yngre, tror ni inte han hade presenteras samtidigt ifall han skulle följa med Mario till Övik? Eller är det någon som hört något angående det? 

Wayne Gresky: Harju? Nej tack, skulle det bli så skulle jag säga att Luleå gick plus i "trejden" Hedman mot Harju. Och Hedman har ju inte direkt höjts till skyarna av många här på forumet. Omark däremot, gärna, men inte Harju.

Petey21: Harju är kanon

Petey21:

Visst att Harju bara lyckats med Omark vid sin sida. Men han kanske behöver en nytändning och skulle kanske funka bra med Ritto, till rätt pris då vill säga. Dom spelade tillsammans i AHL 11/12 faktist.

yngwie: Harju lär ju vara bättre än Kempe i alla fall.

« · 1491874 · »