1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532841 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
Poffa: Okej, det kände jag inte till. Tack för informationen!

Alla verkar inte helt nöjd med att Marcus Nilsson har klivit uppåt längs hockeyns evolutionsstege...

Lumber Jack: Hur glad hade du varit om Modo hade ett återtåg att se fram emot och sen skriver Sundström på för Luleå?

Olle: Modo erbjöd Timander bara en fjärdedel av lönen efter kvalserien. Han drog då till Leksand. Nilson hade ju dessutom i kontraktet att lönen skulle öka sista åren.

Vad tror vi om Nordgren nu då?

Vi värvade Nilson igår, har vi plats och råd?

Har Timrå råd?

Är Frölunda intresserade nu när både Pyörälä och Pettersson (och snart Olimb) lämnat? 

Känns mindre och mindre troligt att han hamnar i Modo.

Icing-Ove: Ja jag tycker iofs inte att Nilsson är den ledande spelare han borde vara, när han lämnar för Modo. På samma sätt var väl kanske Timander inte längre den defensiva gigant som han varit tidigare under sin karriär? Jag vill minnas att ni modoiter inte riktigt klättrade på väggarna av ilska när han stack till Leksand. En kombination av hans nedåtgående trend tillsammans med modos skambud (om man nu kan kalla det för ett sådant)?

Så visst kanske DIF:aren överdriver fast samtidigt befinner ju sig dom i ett läge då det är lätt att tappa extremt värdefulla spelare samtidigt som det är väldigt svårt att ersätta dom. Jag kan förstå frustrationen.

Olle: Här rör det sig inte om att de blivit av med en spelare utan att man gjort sig av med en. Det är snål-Challe som ska ha bannorna.  

Olle:

Jag tror den största ilsknan bottnar i att de innerst inne vet hur bra han kan vara, men känner att han vek ner sig fullständigt i Djurgården. Efter att de åkte ur Elitserien, har han knappt yttrat sig i media och då känns det extra jobbigt att han nu pratar om "nytändningar" etc.

Personligen gillar jag värvningen. Det känns som att Nilson kommer passa bra in i MoDo.

Lumber Jack: Föreningen kanske har gjort sig av med en spelare men fansen har ju onekligen blivit av med en.

"Dagens egendomligaste värvning var väl ändå Modos? General managernMarkus Näslund skulle föryngra och förnya Öviks hockeystolthet. Den här veckan har han värvat en 33-årig slovakisk forward och en 34-årig djurgårdare.

Jag dömer inte ut Ladislav Nagy och Marcus Nilson på något sätt, även om de har var sin riktigt tung säsong bakom sig. Och har som sagt passerat peaken på sina karriärer.

Modo ser ut att få elitseriens äldsta toppkedja kommande säsong. Eller vad sägs om den 104-åriga trion: Per-Åge Skröder, 33, Niklas Sundström, 37, och Marcus Nilson, 34.

Och en möjlig andrakedja: Ladislav Nagy, 33, Mattias Ritola, 25, och Björn Svensson, 25 (Mario Kempe, 23)."

Men Mattias Ek, om man är gammal och bra borde man väl få spela, det tycker Detroit i alla fall...

Icing-Ove:

Det finns en liten åldersnoja i hockeykretsar. Jag tycker att man sätter upp sig ganska bra i Modo just nu. Lite äldre spelare som kanske stannar i 2-3 år - då våra duktiga juniorer förhoppningsvis är mogna att ta över. Tänker på Possler, Hari m.fl. Om det skiter sig finns det alltid ett tvillingpar som ska hem...

Nikki Nine:

Vid extremt många skador kan ju våra gaggiga sportchefer hoppa in och lira PP. Var ju inte längesen vi hade en tränare som andremålis....

NuMo: Som vanligt enögt och onyanserat dravel av bruntungan,  

Lumber Jack:

Nu måste vi börja värva lite backar. Jag börjar få panik. Adrian Aucoin är free agent såg jag. Är han bättre än Pierre Hedin tro? Äldre är han i alla fall, haha!

Redigerad kommentar

Icing-Ove:

Är det helt uppåt väggarna att låta Westin, Torp, Byström, Bohman och Hägg slåss om sista backparet? Med Ahnelöv-Regehr och Lehtivuori-Kukkonen som övriga backpar.

Nikki Nine: Ja, vi måste värva en grisig transatlant. Nu ska vi börja skramla till Garnet!

Nikki Nine: Var kommer ryktet om Kukkonen ifrån? Det känns som fullständigt taget ur luften, men ändå verkar folk ta det som en mindre sanning.

Lumber Jack: Det är faktiskt sorgligt att hon får hålla på sådär, men sannolikt är det ingen inblandad som tar henne på allvar. Lite som att byidioten står och predikar på någon stubbe och folk går förbi utan att lyssna. Han tror att han är den viktigaste personen, men ingen har hjärta att berätta sanningen. Det tjänar liksom ingenting till...

Nåja, jag kan dock hålla med om att Nilsson borde tagit snacket med supportrarna. 

J F K:

Folk verka lyssna för mycket på mig. Hörde bara med en finne som sa att Kukkonen kommer att bestämma sig efter midsommar. Blir inte KHL för honom hörde jag då.

Icing-Ove:

Finns folk med kontakter som bestämt hävdar att det förs diskussioner. Så vi får väl se, men om det inte blir Kukkonen så blir det någon annan av liknande kvalitet. Det är jag övertygad om.

Nikki Nine: Själv är jag skeptisk, men hoppas givetvis att ni har rätt. Nordamerikanen tror jag blir en back till och ingen forward. Skulle påhlsson komma så känns det som slöseri att värva fler forwards. Då är det backsidan som är tunn. Dessutom är det lättare att matcha in forwardsjuniorer än backar. Ett par missar där är mindre farliga.

Icing-Ove: Aucoin var den bästa back jag sett i modotröja. Ruggigt synd att hans knä pajade.

J F K: Håller med till 100%.

Var inne på det här tidigare... tror ni att vi kan ha råd med detta?

Skröder-Sundström-Nordgren
Kempe-Ritola-Nagy
Hari-Påhlsson-Nilson
Madsen-Öberg-Svensson
Forsberg, Possler

Ahnelöv-Regehr
Lehtivuori-Kukkonen/annan defensivt duktig back
Westin-Torp
Byström, Hägg, Bohman (om han stannar)

Vore ett rätt skönt lag... 

Nikki Nine:

Eller snarare, eftersom det är rätt svårt att veta hur ekonomin ser ut, är det rätt prioriterat att ta in en ytterligare forward istället för ytterligare en back?

Nikki Nine: En forward eller en back? Näslund har väl varit öppen och tydlig med att han skall ha in "fem stycken spetsspelare till" och därefter värvat Nagy och Nilsson. Då bör han rimligtvis inte i nuläget fundera på back _eller_ forward? Stämmer det som sagts så ska det ju inte minst en av varje, minst.

McFire:

Räknar med Påhlsson och en back, så frågan är vad den femte spetsspelaren ska vara för något....

Icing-Ove: Det är underhållande att du först skriker efter backar och sedan lägger in en video på Garnet jävla Exelby. Anything goes?

Olle: De mest underhållande är att du verkligen hittar fel överallt, du har klagat på precis allt rörande Modo nu en veckas tid minst!
Hur fan orkar du?

Olle: Modo genomgår ett generationsskifte ser jag. Åt fel håll. :)

Olle är bara imponerad över vår sportchef. Låt honom vara det.

Gurra88: På sätt och vis har du rätt, men samtidigt så vet ju även du att det där med generationsskifte är riktigt svårt idag med spelare som drar till NHL, KHL och andra ligor. Det gäller om man ska vara raljant att hitta spelare som är för dåliga för NHL/KHL eller för hemkära för att flytta.

J F K:

Ibland undrar jag om hockeyfans tycker det är viktigare vad som står i passet än hur bra spelaren är...

Nikki Nine: Så är det. Rent krasst så är den optimala spelaren sådana som Niclas Sundström, Skröder, Jörgen Jönsson och Johan Davidsson. De som kommit till åren. Är för gamla för att åka någonstans både för att de är lite bekväma och att de i många fall har barn som rotat sig.

Det är ju fan ingen succé med juniorer som gör max en bra säsong innan de drar. Faktum är ju att Silfverberg och Järnkrok stannat en säsong längre än vanligt, men det är två säsonger som man får ut av dem. Sjukt nog så är en 30åring som "passerat Zenit" bättre för klubben under flera år. (Sedan kan ju en junior välja att komma tillbaka med flera bra år kvar typ Sundström och Jönsson, men det är ingen garanti). 

J F K:

Helt rätt. Därför blir jag inte så orolig när Nagy, Nilson, Påhlsson och eventuellt Nordgren värvas. Vi får nog fler säsonger ut av dom än vad vi hade fått om dom var 25...

Nikki Nine: det gäller att ha balans i laget, gamlingar tar ibland tokslut och ungtuppar utvecklas ibland enormt, allt under en säsong. Inte lätt att vara sportchef i alla fall.

arnio: Visst är det så, att ha en bra mix är nog A och O
Gamla inspireras av de unga och tvärtom

arnio:

Vi får ju inte glömma bort att MoDo faktiskt har spelare som Ritola, Kempe och Hari. Viker gamlingarna ner sig, kommer säkert dessa spelare ta chansen.

Problemet MoDo hade förut var att det inte fanns några talangfulla spelare bakom de gamla trotjänarna, men det finns det faktiskt nu. De tre jag nämnde har ju alla potentialen att på sikt bli material för en förstakedja.

Bad_Brett: Hari är tveksam. Blommar han ut har han kapacitet för NHL eller åtminstone KHL. Han har lite tveksam attityd också, vilket iofs kan försvinna om han mognar. Ritola, Kempe och jag begriper inte varför du glömmer Ahnelöv kan däremot vara kvar som stomme flera år.

J F K:

Fortsätter Ahnelöv på sin utveckling som verkligen tog fart under andra halvan av säsongen och som nästan ledde till VM-spel, ja då ser jag inte hur vi ska kunna behålla honom efter denna säsong som kommer.

J F K:

Jag pratade bara om forwards i det här fallet, eftersom det är värvningarna av Nagy och Nilson som har blivit kritiserade. Givetvis har Ahnelöv potential att bli en riktigt viktig pjäs i försvaret. Sett till hans insatser i landslaget före VM, borde han faktiskt ha fått en plats.

Hari tror jag kommer få sitt genombrott i år. Jag tror att hans attityd är någonting som kan vändas till någonting positivt. Han är en ganska liten spelare och då skadar det inte att vara lite kaxig ute på isen. Ska vi vara helt ärliga finns det väl få spelare som har tagit så många idiotiska utvisningar som Peter Forsberg.

Bad_Brett: Det är väl egentligen inte utvisningarna på Hari som jag retar mig på, utan hans kaxiga attityd utan ödmjukhet. Tar du Foppa som exempel så var det rätt sällan som han tyckte sig vara bäst ens i det egna laget, men Hari verkar ha lite svårt med den självbilden. (Precis som Ludvig Byström för övrigt).

J F K: Även om Peter var väldigt självkritisk när det gällde de egna prestationerna så får vi komma ihåg att han som junior närmast var ökänd för sin totala respektlöshet mot äldre, mer meriterade motståndare. Med det vill jag säga att en kaxig attityd och vilja att ta sig fram kan vara bra, men att den bör riktas mot motståndare snarare än lagkamrater.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Absolut, men det förutsätter ju som du säger att det riktas mot motståndare. Viss form av respektlöshet är bra, den som gör att man är helt orädd för motståndarna och törs spela det spel man är bra på utan att åka omkring och beundra motståndarna.

Tar man Wernblom så slogs han och Ödda så ofta att man försökte placera dem på samma lag för att undvika slagsmål på träningarna.

Hari verkade tycka sig för bra för att ens försöka prestera med juniorerna. Han var respektlös på ett helt annat sätt och det är den biten jag - och Uffe - ogillar.

Wayne Gresky: Timrå jobbar hårt på att knyta upp både sebbe och nordgren, dock lutar det åt att dom inte får någon iaf just nu.
Frågan är hur Modo resonerar kring nordgren, är han värd att satsa på med tanke på en redan relativt hög ålder i laget, vill man lägga pengar på nån yngre transatlant eller är man kanske redan ganska nöjd och satsar mer på sina unga?!

Man bör väl oxå sätta i sammanhanget vad han har för löneanspråk, eftersom han sagt att det är Timrå el. Modo som gäller så har man ju inte direkt satt sig i ett bra förhandlingsläge om han vill ha en jättelön.

Janos Hari 32 matcher totalt och 49 poäng denna säsong för J-20...Hoppas han tar i lite nästa år..

G GP G A TP PIM +/-P G A TP PIM +/-

GP G A TP PIM +/-

Redigerad kommentar

AM: Snacka om att inte ens försöka förstå. Nu har Foppa varit på tapeten så vi fortsätter med honom. Foppa spelade med juniorer och gnällde inte en gång om han fick spela en extramatch där. Både han och Macke körde frivillig extraträning med juniorerna när de skulle komma i form.

Det är en djävla skillnad i ödmjukhet och kroppsspråk. För sådana som inte spelat i ett lag kanske det verkar löjligt, men de som spelar förstår varför det är viktigt att juniorer som kliver ner gör det med ödmjukhet och seriositet.

« · 1504634 · »