1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532622 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
Kalabaliken från Bender?

Mikael Uhlin: Låter som ett avsnitt av Futurama.

mikenomad: Tack, men nej tack.

Blake: Välkommen till Hockeysnack!

Blake: Välkommen

Rille Stehlik klar för Modo. Man fick en storjävla back, men inte Valabik.

Och här är det Officiellt

www.modohockey.se/artikel/24097/

Redigerad kommentar

Salle: Yeeees, vi vinner, vi har flest utlänningar!!!!!!!!!!

Salle: Jaha trevligt

Ahnelöv-Regehr
Cumiskey-Stehlik
Lehtivuori-Torp

Med Westin, Byström, Bohman och Hägg kämpandes utanför. Det kan vi väl leva med. 

Salle: En liten kul notis såhär på kvällskvisten är att Aftonbladet skriver att han har ett bra skott. Medans på elite prospects så står det att han inte har ett bra skott. 

Fem år gammal info...

"Stehlik is the best Slovak prospect. He has all assets to be the NHL player – size, strength, skills, hockey sense, work ethic. Richard played in the Senior League since the age of 16.

He is a rock in his own zone. Stehlik uses his size well, has no problems playing in traffic. He reads the play well, and is very competitive and plays the game with desire. Stehlik is a solid puck distributor and doesn't overhandle the puck. Richard works well along the boards and takes care of business in front of the net as well. He needs to improve on his shot power and work on his mobility, but he shows the willingness to imporove and works hard to perfect his game.

Richard has solid physical parametres and he uses them very well. His checks are hard and he doesn't give his opponents too much respect. His stability and strength are big advantages that allow him to win majority of one-on-one duels. He could become more of an offensive threat if his shot accuracy improves."

Redigerad kommentar

Ska man gratulera till ett Stelt lik eller ska man avstå?

Hahl Bundy: Inga mer dåliga lik-skämt i den här boken, annars blir det rausing härifrån!

Wayne Gresky:

Gillar tokhetsen hos motståndarfans kring antalet importer Modo har för tillfället. Tydligen är svenska spelare värda mer. Med vänliga hälsningar Sverigedemokraterna.

Nikki Nine: Ser riktigt stabilt ut & Stehlik känns på förhand som en riktigt bra värvning. Det kommer nog att göra riktigt ont för motståndarna att försöka stå framför kassen när han är inne på isen!

Nikki Nine: Ja det lät ju lite annorlunda från det här hållet för några år sen.... :)

Hahl Bundy:

Haha. Jag känner mig träffad :)

Hahl Bundy: The times they are a-changin...

Dream Team: Det verkar som om du är lite...

Redigerad kommentar

Nikki Nine:

"Gillar tokhetsen hos motståndarfans kring antalet importer Modo har för tillfället. Tydligen är svenska spelare värda mer. Med vänliga hälsningar Sverigedemokraterna."

Tokhets var väl att ta i?

arnio: Kände du dig träffad?

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Nej, det var inte alls så jag tänkte. Jag tänker inte dra det jag skrev i min egen bok igår kväll ett varv till. Tiderna förändras, det är väl.inte svårare än så. Det är inte längre varje ung spelares första avstamp mot drömmen i NHL att spela i den närmsta elitserieklubben. Numer sker väl detta relativt ofta helt utan det avstampet.

Poffa:"Kände du dig träffad?"

Absolut inte, jag känner inte igen hetsen bara.

arnio: Jag kan väl heller inte påstå att jag upplever någon hets, men nog är det ett hett samtalsämne i eran bok, Nathan lika het som rahms vara eller icke vara i Brynäs!

Själv ser jag det som helt ovesäntligt om man värvar från Leksand, Luleå, Frölunda,dynamo riga eller kloten heller om spelaren heter tex Johan harju eller ladislav nagy.

Somliga anser att det är ett större hopplock om man värvar utlänningar än att göra som tex Brynäs ifjol att ha ett stort svenskt material, då ställer jag frågan varför skulle hopplocket vara fel, sämre eller för den delen räknas som större hopplock än att man har spelare med 0 anknytning till klubben men har ett svenskt namn?

Nä jag ser ingen större skillnad där, men de kanske bara är jag.?!

Berka: Det som räknas i slutändan är givetvis resultatet. Bortser man från resultatet så är givetvis kontinuitet positivt, spelare som spelar många år i klubben är uppskattat hos mig i alla fall. Liten omsättning i truppen, spelare från de egna leden eller spelare som kommer i unga år till klubben är drömen.

Det värsta som finns är misslyckade (utländska) förvärv (legoknektar) som komer in och INTE gör ett bra jobb och tar plats från unga talanger. Skördar Modo framgång med importstrategin så är det bara att buga och lyfta på hatten. En vågad satsning är det i alla fall som Näslund och Foppa genomför och jag ser det som en krydda i Elitserien.

Att Modo aldrig lär sig..

Gurra88: Lär sig vad?

Jag tror att det blir sista säsongen på ett tag då vi är tvungna att värva så mycket utifrån igen, för nu börjar snart frukterna av den förbättrade juniorverksamheten att synas.

En stor skillnad - och någonting Modo lärt sig - är att nu är truppen snart spikad långt innan säsongen. Tidigare tog vi in spelare väldigt sent med allt vad det innebär, men nu har vi lärt oss och försöker få in spelarna långt tidigare.

Gurra88:

Har inte du sommarlov? Seså, ut å lek!

yngwie: Jag visste inte att han fortfarande levde.

Gurra88: ATT du aldrig lär dig "Gurra sämsta laget sundlöv ställt på isen" bedöma lag innan säsongstarten är ju inte din starka sida så ta du å "lär" dig själv först innan du begär att andra ska lära sig!

Nikki Nine:

Ja, för vi Modoiter är ju kända för att inte lägga något värde i att ha många spelare från trakten. Vi hånade ju motståndare som fyllde trupperna med finnar.

Marknaden är inte den bästa just nu, men får jag välja fritt är det klart att jag hellre ser ett lag med huvudsakligen svenska spelare än en främlingslegion.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Ja det är klart att det är ett misslyckande att måsta sitta och värva alla typer av spelare till vårt lag.
Det som jag tycker är tråkigast är ändå att den stora orsaken till att vi inte fått in några spelare från leden sitter i juniorernas huvuden. Inte i talang, för vi har haft talangfulla spelare inte i samma utsträckning som BIF/SKAIK men det har ändå funnits potential som inte blommat ut.

Varför tas inte det sista steget? Och har man åtgärdat det nu när det ska satsas på juniorerna? Annars sitter vi och eldar upp pengar i onödan om vi inte har en åtgärd om hur unga spelare ska våga kliva fram även i senior sammanhang.

Jag undrar hur många egna talanger New York Rangers har i sin A-trupp. Detroit Redwings har fler va?

Hur stora är deras "naturliga" upptagningsområden och ur många personer har man att gallra ur?

Har Kiruna ett större naturligt upptagningsområde än DIF?

Bad_Brett: Sedan kan man givetvis diskutera enskilda fall. Tar man exempelvis en spelare som Harju. Riktigt dyr och utan naturlig koppling till vare sig Modo eller Brynäs. Är han mer "värd" än Nagy som valt att komma tillbaka till föreningen han trivdes i? På papperet verkar det lätt då Harju är svensk och Nagy slovak, men...

Personligen förstår jag inte varför det ska spela någon större roll om personen är svensk eller utlänsk. Jag har full förståelse om vi pratar om "egna produkter", dvs de som senast i junioråldern kommit till klubben, men pratar vi en spelare som åker till högstbjudande så ser jag inte fördelen med att man är från Sverige...

Bad_Brett:

Vad spelar det för roll om spelaren är från Malmö eller Bratislava?

Redigerad kommentar

J F K: Det som spelar roll är förutom prestationen att spelare stannar ett tag i klubben. En spelare som kommer och drar lika snabbt igen tar sig aldrig in i supportrarnas hjärtan. Svensk eller spansk eller ungersk spelar ingen roll egentligen utan det är tiden i klubben som avgör. Tyvärr så försvinner ju unga killar som blommar ut snabbt till NHL men där finns ju hoppet om att de ska komma tillbaks en vacker dag dessutom är de fostrade i klubben och det gör ju att man får extra känslor för dem. I Brynäs ser vi ju dessutom hur gamla hjältars barn slår sig fram och följer i sina fäders fotspår och detta gör att i alla fall jag får lite extra känslor för dessa spelare. Hjärta för klubben brukar man säga och detta kan kanske visas på många sätt men anknytning till ort och förening sedan barnsben gör det ju definitivt lättare tror jag.

Berka: Du har förmodligen läst min förklaring till den missräkningen, så hänvisar dit..
I övrigt var det inte så svårt att lista ut att Modo inte skulle ta vara på sina duktiga juniorer..

Gurra88:

Vilka duktiga juniorer är det som Modo inte tagit hand om?

J F K:

Problemet är att utlänningar (eller klubbarna) sällan är villiga att skriva kontrakt som sträcker sig längre än 1-2 år. Givetvis finns det undantag som Skröder, men personligen tycker jag att det är lite trist att 90% av alla importer försvinner innan jag knappt har hunnit uppskatta dem.

Det hela är ganska logiskt. Har du fru och barn i New York, då skriver du i regel inte femårskontrakt med en svensk klubb ute på vischan med halvtaskiga kommunikationsmöjligheter. Nej, du skriver ettårskontrakt, där målet troligtvis är att få fart på karriären. Fungerar det, leder det till NHL-kontrakt. Fungerar det inte gör du ett nytt försök någon annanstans.

Som du är inne på börjar detta problem gälla även svenska spelare, eftersom målet tycks vara att sticka över så snabbt som möjligt, men i regel är jag övertygad om att det är betydligt lättare att skapa en bra lagkänsla om killarna i laget känner att de har en framtid ihop, snarare än att alla kommer sticka så fort kontraktet är slut.

Bad_Brett: Problemet med längre kontrakt är också att spelaren vanligtvis har en klausul för att flytta utomlands om han skulle lyckas väldigt bra, medan klubben sitter där med ett långt kontrakt med en överbetald spelare ifall han misslyckas. Det är alltså sällan det lönar sig för en klubb att skriva ett längre kontrakt idag.

Vissa pratar lönetak, men personligen så ser jag en stängd liga som det enda sättet för lagen att verkligen våga satsa långsiktigt på egna yngre spelare. Huruvida det skulle vara bra för svensk hockey eller elitserien vet jag inte, men jag tror att det skulle återta en del av den makt som spelare och agenter har idag.

Nikki Nine:

En bättre fråga vore nog, vilka duktiga juniorer _har_ MoDo tagit hand om (de senaste åren). Edler, som i dag är en toppback i NHL, fick inte ens chansen trots att han dominerade fullständigt i J20. Svedberg stagnerade helt i utvecklingen men förvandlades till en guldmålvakt efter två år i Brynäs.

De talanger som kommer utifrån blir sällan långvariga. Någon som minns spelare som Samuelsson, Olden, Weber och Söberg? 

Spelare från trakten stannar ofta helt i utvecklingen (Molinder, Mattsson m.fl.) eller vill sticka så fort som möjligt (Kempe, L.Byström).

Ja, det är klart man kan vara tjurskallig och mena att dessa spelare antingen saknade talang eller hade dålig inställning. Jag väljer emellertid att vara betydligt mer kritisk genom att hävda att MoDos ungdomsorganisation har varit rent ut sagt undermålig de senaste 5-10 åren.

Bad_Brett: När det gäller spelare så handlar det såklart väldigt mycket om hur de är som personer. Det som är väldigt tydligt är ju att det är svårt att generalisera (och trots det så gör vi det konstant). Döme togs emot med stora famnen trots att han inte var här särskilt länge. Kuusela tycks fortfarande vara drömförvärvet för många supportrar och han var väl inte ens här en halv säsong? Själv älskade jag Hinotes inställning och hur han kunde ta fighten med Chara trots att han visste att han skulle gå dyngspö!

Den bästa backen som jag sett i Modo-dress (Aucoin) körde extraträningar frivilligt med klubbens bästa juniorbackar. Horava var på sin tid tydligen lite av en pappa för många yngre spelare. För andra som Dick Axelsson eller Krizan var det nog snarare så att man drog en lättnadens suck när de åkte.

Jag tycker att det känns som om Modo med Näslunds ledarskap har börjat titta mycket mer på inställning, personlighet och ambition än vad man tidigare gjort. Det kanske låter konstigt i dessa tider då alla nyförvärv bedöms enligt eliteprospects och det som inte står där är bedöms irrelevant, men jag tror att det är oerhört viktigt att skapa en grupp där man stöttar varandra i motgång och där man sporrar varandra till att träna hårdare.

Bad_Brett:

Om ungdomsorganisationen varit undermålig (jag håller med) så är det väl inte så konstigt att Modo inte kunnat ta hand om duktiga juniorer. Det har helt enkelt inte funnits några att ta hand om.

Bad_Brett: Ungdomsorganisationen är väl generellt till och med 15 år, dvs så länge man är pojklagsspelare. Jag antar att du framförallt menar juniororganisationen...

Ja, Modo har misslyckats rejält på den sidan. Man har framförallt haft för dåliga ledare och man var nog helt enkelt lite för mätta och självgoda efter framgångarna till och med tvillingarna Sedins årgång.

Sedan är det också så att med det dåliga utfallet i elitserien så har man inte vågat chansa med juniorer i ledande positioner. Inte varit starka nog mot den inhyrda tränaren att tvinga denne att matcha in juniorer hårdare.

Ska man gå in på enskilda spelare så tycker jag inte att Svedberg är en särskilt bra målvakt fortfarande då jag räknar hans magiska slutspel som ett undantag (han var ju inte ens förstemålvakt när slutspelet började).

Edler är lätt att säga att man gjorde fel, men samtidigt så matchade man fram Hedman och Wiklund. Hade man matchat Edler hårdare så kanske Hedman hade dragit, så jag tycker inte att det var något generellt fel utan kanske bara en missbedömning.

Sedan hade väl Kempe en erkänt tveksam inställning på den tiden och Byström (där tror jag mest det handlar om de personer som omger honom) verkar inte heller riktigt ha ödmjuketen, vilket gör att det är tveksamt om de hade velat stanna längre oavsett hur man behandlat dem.

Gurra88: Brynäs hade väl ett tag så många lovande juniormålvakter att man i princip kunde hålla hela elitserien med målvakter. Varför har inte Brynäs behållit alla dessa målvakter? Eller kunde man inte ta vara på dessa juniorer?

Paddan: " Brynäs hade väl ett tag så många lovande juniormålvakter att man i princip kunde hålla hela Elitserien med målvakter. "

Hallå???????????????????????? Kasta inte lök i köket!

arnio: chilla några hekto!!

Ta nu ni hand om era juniorer så tar vi hand om våra!

Berka: Det är snarare först nu som det blir intressant att se hur vi tar hand om våra juniorer. 

Byström, Bohman, Hägg, Nyström och Possler (finns fler, men främst dessa) är samtliga spelare som har alla möjligheter att på allvar etablera sig i ES inom ett par år, kommer de få chansen?

För att ta Possler som exempel så har han en säsong i ryggen som är helt i nivå med vad Järnkrok presterade i samma ålder, säsongen efter spelade Järnkrok 33 elitseriematcher med Brynäs.

« · 1508095 · »