1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481108 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 2012/2013

« · 1429192 Till forumet


RE-building the future 2012/2013

Tycker det kan vara intressant att börja spekulera lite i hur nästa års lag ser ut redan nu. Här har ni mina funderingar förusatt att vi håller oss kvar.

Så som Ritola och Svensson spelar just nu skulle jag kunna tänka mig något sådant här nästa år:

Svensson - Ritola - Danielsson
J.Andersson* - Sundström - Hari
Madsen - F.Andersson - Possler
Byström - Edblom* - Westin

Lehtivuori - Oystrick*
OKT - Wargh*
Ahnelöv - Byström
Bohman - Westin

Tellqvist
Forsberg/Ullmark

*Nyförvärv*

Jonas Andersson
- Personlig drömspelare, alla som har sett Tre Kronor någon gång under de senaste två åren vet vad jag snackar om.

Pär Edblom
- Stor, habil center för en hårt jobbande kedja. Ö-vikskille som varit lite på G till Modo tidigare.

Nathan Oystrick
- Ren namedrop. Producerande AHL-back som torde kunna vara intresserad av att pröva lyckan i Europa.

"Oystrick is an offensive-minded defenseman. He's a good skater, passer, pinches on offense and is comfortable carrying the puck. Oystrick hits well and will fight if necessary. Good slapshot, and good puck movement."
Tommy Wargh
- Nygammal bekantskap som jag ärligt talat inte har någon vidare koll på längre, vore dock intressant att få se honom i Modo igen.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Gustafsson:"Tommy Wargh
- Nygammal bekantskap som jag ärligt talat inte har någon vidare koll på längre, vore dock intressant att få se honom i Modo igen."

Var faktiskt i kontakt med honom härom dagen och han sa att han står utan kontrakt efter vintern så vi får väl se vad det blir, Modo är med i diskussionen men för tidigt att säga.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
bj21: Blev han inte borttradad den gångna veckan, till Jekaterinburg eller vad det nu var klubbadressen blev.
Kommentera


Sv: RE-building the future 2012/2013

Paddan:

Så här sa Tommy till Hockeysverge efter traden:

"- Vi får se efter den här säsongen vad som händer. Skulle Modo vara intresserade då så är de välkomna att höra av sig. Just nu vill vara i KHL och göra en bra säsong för min nya klubb."

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Gustafsson:när är de tänkt att sedinarna ska hem??
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Gustafsson: Broc Little då, som det lät som att MoDo scoutat vid ett flertal tillfällen under denna säsong? Skulle han kunna tillföra något, förutom att sänka medellängden och medelvikten på laget?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Gustafsson:

Kanske inte så mycket kedjor utan bara hur en trupp skulle kunna se ut.

Målvakter:

Om inte Djurgården vill ha tillbaka Tellqvist ser jag ingen anledning till varför optionsåret inte ska utnyttjas. Forsberg kanske drar över till Nordamerika, men det känns inte så troligt. Ingen förändring.

Backar:

Ahnelöv är den enda som har ett kontrakt, Tollefsen och Pöck har optionsår som jag tycker ska utnyttjas - frågan är ifall Ole-Kristian och Thomas vill. Utöver detta så ska självklart en förlängning ske med Lehtivuori ifall han är sugen. Ludvig Byström borde få ett kontrakt.

Jens Westin är ett annat dilemma. Jag tycker inte han gör bort sig, men både klubben och Jens kanske mår bra av ett litet miljöombyte? Jag är kluven i dagsläget.

Den som behöver ersättas är Freddy Meyer som jag tror vill tillbaka till Nordamerika. Vill inte namedroppa någon back för jag har ingen aning om vem jag skulle vilja ha, men jag tror inte att Tommy Wargh är nog för att ersätta Meyer åtminstone så i mitt lag får inte Tommy plats.

Forwards:

Andersson, Madsen, Ritola och Westin har kontrakt, Skröder och Forsberg har optionsår, där Skröders borde utnyttjas. Så länge han fortsätter att producera finns det ingen anledning att inte förlänga kontraktet med honom. Danielsson måste få ett nytt kontrakt. Om Björn Svensson fortsätter på den inslagna vägen tycker jag gott att han kan få kontrakt över nästa år också - kontinuitet är bra.

Hur sugen är Sundström på att fortsätta? Om han vill lägga av har vi ett massivt hål i laget.

Hedman och Forsberg lär ha gjort sitt. Dick och Rob lär leta efter annat.

På inkontot är det väl dags för Samuel att vända hem nu för ytterligare någon säsong i Sveriges viktigaste ishockeyförening. Ge honom en hyfsat stor roll - han ska inte vara en ledande offensiv spelare men ändå bära en kedja. Hade varit grymt att ha honom nu med Dicken och Schremp, till exempel.

Hur sugen är Zuccarello på att harva kvar i Nordamerika? Svårt att säga i dagsläget, men vill han ta en sväng i Europa så SKA han till Modo.

Utöver det här så har vi massvis av juniorer, tänker kanske främst på Gustav Possler och Erik Nyström som fortfarande kommer räknas som juniorer nästa år, men även kanske en spelare som Victor Öhman kan få nosa på A-laget några gånger.

Jobbigare då med spelare som Krüger och Hari, de måste verkligen visa att en ordinarie plats nästa år inte är helt utom räckhåll.

Lång post, så om ni inte orkar läsa så kommer den korta versionen här:

Meyer, Axelsson, Schremp, Hedman och Forsberg lär lämna. De två sistnämda kan vi antagligen ersätta inom organisationen men de tre förstnämnda måste ersättas utifrån. Vill Påhlsson komma hem?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine:

Jag skulle kunna tänka mig något i den här stilen:

Forwards:

Skröder - Sundström - Zuccarello
Ritola - Påhlsson - Danielsson
Nyström - Andersson - Hari
Madsen - A. Byström - Westin

Extra: Krüger

Backar:

Tollefsen - Larsen
Lehtivouri - Andersén
Ahnelöv - Heed

Extra: L. Byström

Målvakter:

Tellqvist
Forsberg

***

Om de vill forsätta, skall givetvis Skröders optionsår utnyttkas och Sundströms kontrakt förlängas. Zuccarello är såklart ett drömnyförvärv.

Jag är övertygad om att Påhlsson skulle producera poäng i Elitserien, men hans främsta styrka är såklart defensiven. Danielsson får nytt kontrakt.

Sedan vill jag satsa på juniorerna. Nyström och Hari är de som har imponerat mest på mig hittills. Andersson gillar jag och hoppas att han fullföljer kontraktet.

Jag tror fortfarande att Anton Byström har hög potential, så jag hoppas att han tar chansen och spelar till sig en plats nästa säsong. Måns vet jag inte riktigt var han står i dagsläget.

***

På backsidan kommer sannolikt behövas flera nyförvärv, då det är tveksamt om Byström och Bohman är redo för ordinarie plats i Elitserien redan nästa säsong.

Jag har ingen aning om huruvida dessa spelare skulle vara intresserade av spel i MoDo, men Philip Larsen är inte på sitt tredje år i Dallas nu och har fortfarande inte tagit en ordinarie plats. Andersén har imponerat stort i Brynäs och ligger trea i Elitseriens plusminusliga. Och sist men inte minst, min personliga favorit Tim Heed, som är solklar etta i backarnas poängliga i Allsvenskan.

Kommentera


Sv: RE-building the future 2012/2013

Frågar ni mig om en vecka vill jag nog att det ska se helt annorlunda ut, men här kommer ett förslag på ett lag till nästa år. Chansen är väl ganska stor att vi på sin höjd får ett av fyra nyförvärv, så ta det mest som en kul grej.

Ut: Anton Hedman, Kristian Forsberg, Freddy Meyer, Dick Axelsson, Rob Schremp, Jens Westin (?)

In: Sebastian Lauritzen, Andreas Thuresson, Samuel Påhlsson, Anton Strålman

Skröder-Sundström-Danielsson
Lauritzen-Ritola-Thuresson
Hari-Påhlsson-Svensson
Madsen-Andersson-Westin

Tollefsen-Strålman
Lehtivuori-Pöck
Ahnelöv-Byström/Westin (?)

Är fortfarande kluven till Westins vara eller icke vara. Lauritzen jagar vi och övriga Elitserien så det kan bli tufft. Påhlsson hoppas vi på att han kommer hem. Thuresson borde ha tröttnat snart, likaså Strålman. Det lär kosta, men vi lär också bli av med lite kostnader i spelarna som försvinner.

Har inte rangordnat kedjorna någonting, men tanken är att det ska rullas så att alla får lika mycket istid och att man får förtjäna extra speltid i special teams.

Vad jag gillar med det här laget är att väldigt många spelare är kvar, nyförvärven är svenska (gör mig _egentligen_ inte så mycket, men jag tycker det är trevligt när man har många spelare från landet man spelar i) och att laget, på pappret åtminstone, är hårt arbetande med bra skridskoåkning.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
NikkiNine: Vad talar för att vi får behålla tolle?
Sen vet jag inte hur bra kruger är? Är han ett alternativ som center i typ en 3dje line?

Angående Jens Westin tror jag faktiskt det vore bra före honom personligen att byta klubb, känns som han inte utvecklas som han borde riktigt. Se Viklund tex som tage ett rejält steg i år. Nån man borde rycka i till nästa år om han inte har kontrakt?
Sen om några år kanske Westin gjort samma resa ock vill spela ut son moderklubb igen?:-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Sitter och kollar igenom J18spelarna och får syn på..

Victor Öhman. 7 matcher.. 20(!!) poäng. Någon som sett honom spela? Är det "lill-Foppa" eller? 

I J20laget så går ju kedjan med Possler, Krüger och Hari som tåget. Är det bara galenskap att prova den kedjan i A-laget nästa år? 

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

henkelainen:

Det är faktiskt 22 poäng på nio matcher :)

Det är klart att det går att testa, men känslan är att det inte riktigt finns plats i laget för alla tre. Captain Obvious påminner också om att det är stor skillnad på att möta J20-spelare och Elitseriespelare och att den kedjan inte känns så jätteoptimal på Elitserienivå.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine:

Jag har faktiskt missat att Krüger har kontrakt över nästa år. Det betyder att han behöver ta en plats i laget eller bli utlånad. Det ska bli intressant att se hur han hanterar den situationen.

Kommentera


Sv: RE-building the future 2012/2013

Sitter och funderar lite över nästa år och eventuella värvningar. Att kontinuitet är viktigt tycker vi nog alla. Efter de senaste åren med snuskigt mycket spelare som har kommit och gått så är det på sin plats att vi får någon form av "stomme" som det kan byggas på.

Det jag främst tänker på är hur man ska ersätta stjärnorna som försvinner. Det är mycket pengar det handlar om och många föreningar (inklusive Modo) har det kämpigt ekonomiskt. Frågeställningen som plågar mig är:

Hur kan man minimera den ekonomiska risken kontra spelares prestation?

Att toppspelare kostar, det får vi leva med. Det kommer att betalas ut stora löner till spelare som förväntas vara stjärnor. Men hur kan vi minimera risken att den stjärnan som tas in blir en flopp? En risk finns alltid, men går den att minimeras?

Finns det någon egenskap hos spelare som i dagens ishockey överskattas? Kan man bortse från den/de egenskaper som är överskattade och hitta guldkorn som kanske saknar denna egenskap? Hur ska man hitta dessa guldkorn?

Att scouta är bra, men det är ändå subjektivt. Hur mäter man att någon har ett "bra skott"? Hur viktigt är det att en spelare är snabb på skridskorna - och hur mycket vinner man på det?

Hade fyra timmar i en bil att döda idag, det kanske märks på denna rambling. Har ni några åsikter om detta?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Vi får se Joonas i tre år till.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
NikkiNine: Mycket bra.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
och det mest fantastiska var svaret på frågorna!
" Din käraste ägodel? Flickvän och Xbox. "
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
malkin:När det gäller Dicken så hamnar nog x-boxen före flickvän..
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
renen: ja, det finns det nog chans men att han nämnde flickvännen under ägodel! haha, hur som helst riktigt bra av GM!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

malkin:

Trevliga nyheter. Han påminner lite om en ung Per Hållberg, när han städade i det tysta bakom Pierre Hedin. Bäst +/- av backarna och har, trots förutsättningarna, bara varit inne på 15 baklängesmål såhär långt.

Bra jobbat av Näslund!

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
malkin: Ja dessa hockeyspelare :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa:

Om vi nu kan lyckas övertyga Tollefsen om att Modo är bättre än NHL och samtidigt plocka upp Pöcks optionsår så har vi en väldigt trevlig backstomme inför nästa år som vi kan krydda till med en toppback och en junior ifall Byström håller måttet. Viktigt med kontinuitet!

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Eftersom Ore plockade in Danton kan väl vi vara solidariska och ta upp Scurko. Bäva månde Kuben...

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9252

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Make Believes:Haha! Satt han 2 år o knöt fisknät? Får man träna hockey innanför murarna? De befinner sig ju redan på glid...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine: Riktigt bra! Gillar verkligen att Macke är aktiv. Tycker oftast att vi tidigare år fått förlänga på vårkanten när alla lag är och hugger på allt möjligt.

Och ja visst är det så att detta kan vara ett unikt fall att spelaren har velat förlänga, men hur som helst är det positivt.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

spud: För övrigt förutsätter jag att Macke och MZA´s agent har en riktigt tight kontakt inför nästa säsong.

För visst löper hans kontrakt ut nu i vår? Känns som en spelare som skulle må bra av att komma till Övik och få ett avstamp inför framtiden igen. Att åka runt i farmarligan och inte riktigt veta var man ska vara är nog inget han vill riskera igen.

Kommentera


Sv: RE-building the future 2012/2013
Wayne Gresky: Vi får hoppas att det är farsan som läkt om sonens framtid, och i så fall: Bra där Macke!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Lumber Jack: Håller Macke på att bygga en långsiktig stomme av spelare, för att få lite lugn och ro i truppen framöver? Det känns så. Det är relativt långa kontraktsförlängningar vi pratar om.

Jag gillar det skarpt, iaf. Vi behöver lite stabilitet och långsiktighet i truppen.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa: Jo, att bara ha ettårsspelare kommer även att driva upp lönekostnaderna om man hela tiden ska ge sig in i huggsexor.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa:

Ja, det är helt rätt. Unga, lovande killar, med bra attityd, som trivs i staden och som knappast kommer försvinna till NHL. MoDo behöver lite kontinuitet.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Bad_Brett: Tycker mig ana lite Brynästänk härinne.
Aldrig fel att ta rygg på ett vinnande koncept....   ;-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Huge:

Brynäs-tänk? Färjestad har ju vunnit sex SM-Guld sedan 97 med den metoden.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bad_Brett: Att alltid få fram spelare som är för dåliga för att nå NHL och därför få en stadig stomme är en gammal Brynästanke, den hakar vi inte på. Det förlorar både vi, MoDo och spelarna på i långa loppet.

Det finns trots allt en tjusning med att gå och vänta in hemvändare, att knappa in 303-304 på text-tv för de senaste NHL-poängen och ibland ge sig över pölen för att kolla till att grabbarna sköter sig. Det ger kanske inte så många SM-guld, men dessto roligare när det händer.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Bad_Brett: Färjestad slopade sitt J20-lag, där Brynäs gjort tvärtom.
Så nån gammal Färjestadsmetod vet jag inte om vi tagit efter.
Konstaterar bara att ni bl.a verkar vara inne på längre kontrakt och mer satsning på egna produkter, nåt som Sundlöv jobbat hårt med under ett tag nu.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Lumber Jack: Alla lag är beroende av just såna där mellanspelare, som inte riskerar att försvinna då dom inte riktigt räcker till i ex NHL.
Så det är knappast nån gammal Brynästanke du framför, snarare ett allmänt vedertagen tanke som gäller för alla lag.
Om man nu inte har obegränsat med pengar och kan skaffa sig toppnamn på samtliga positioner, år ut och år in.
Vilket knappast gäller för nåt ES-lag.
Det utesluter ju inte att alla lag samtidigt är beroende av dina textteveobjekt och att det är en tjusning med importer, både egna och utländska.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Lumber Jack: Å jag vet att det är dåligt, men jag undrar lite hur Svesse har läkt.. Och vilken skada han haft?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Följande spelare har utgående kontrakt:

Mikael Tellqvist (optionsår)

Freddy Meyer
Thomas Pöck (optionsår)
Ole-Kristian Tollefsen (optionsår)
Jens Westin

Dick Axelsson
Nicklas Danielsson
Kristian Forsberg (optionsår)
Janos Hari
Anton Hedman
Rob Schremp
Per-Åge Skröder (optionsår)
Niklas Sundström

Lek med tanken att alla spelare är intresserade av att förlänga och kostnad är inget problem. Vilka spelare skulle ni inte förlänga med till nästa år och varför?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine: Anton Hedman, Kristian Forsberg, Jens Westin och Freddy Meyer.

Anton och Kfop för att vi kan hitta bättre fjärdekedje-spelare än dessa två. Jens Westin, då han inte kommer upp till den nivå som behövs och Freddy Meyer för att han är för dålig för att ta upp rätt så hög lön och en icke-EU-plats.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine: Nicklas Sundström är så otroligt viktig att man nog inte anar det. Killen spelar min 20 min varje match och är i stort sett felfri. Man kan ju försöka hitta någon som levererar det en hel säsong för den kostnaden.. Hittar Macke nån som vill skriva på för dubbla kostnaden och levererar samma sak så har han gjort det bra.

Annars vill jag ha kvar de på option, NickeD, Hari och Hedman. Sen är ju säsongen inte slut än, kan ju hända att det finns de som utvecklas fortfarande och kanske acklimatiserar sig på de stora isarna och då vore det ju dumt att ha utbildat dessa till nåt annat lag.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa: Ungefär som jag hade gjort.

spud: Du vill inte ha kvar Dick om han vill stanna?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
NikkiNine: Oj, jo. Råkade spilla med tippex burken över hans namn bara.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
spud: Jag bra undrar vad du ser för uppsida med Hedman. Vad hör han bra förutom att tacklas? För dålig offensivt för att platsa i toppkedjorna och på tok för dålig defensivt för att jag skulle vilja ha honom i tredje- eller fjördekedjan. I mina ögon bara en bromskloss för våra juniorer.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
J F K: jag tror du tänker lika fel som Uffe gjort. 3-4e behöver inte vara hemvist för juniorer, sådana som hari ska inte spela där, det ska däremot Hedman. Och jag tror truppen mår bra av att ha en spelare som han, en som åker genom sargen om det behövs. Dessutom har han tagit steg hela tiden, vilket jag tror han kan fortsätta med, hans puckbehandling och skridskoåkning har verkligen blivit bättre.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

spud:

Truppen har redan en spelare som åker genom sargen om det behövs - Tollefsen.

Jag gillar Anton som person, det lilla jag har sett, men som ishockeyspelare har jag svårt att se att han ska fortsatt ha en plats i det här laget efter denna säsong.

Man skulle även kunna säga att tacklingsegenskapen är något överskattad (obs: inte värdelös) i dagens Elitserieishockey - de tre lagen som tacklar mest per match är Modo, Linköping och Timrå. De tre lagen som tacklar minst är Luleå, Skellefteå och Växjö. Dra vilka slutsatser ni vill från det.

Nu tror jag det är bra om det finns spelare som vill tacklas, men jag tror också att det bör finnas andra kvalitéer hos spelaren som går före. I den rollen som Hedman har, fjärdekedjan med lite speltid, ska det finnas spelare som kan spela 0-0. Det betyder att man även ska kunna producera framåt. Hedman har -8.

En del av detta kan givetvis "skyllas" på Forsberg och Westin men Hedman har lika mycket ansvar som övriga två att spela framgångsrikt. Jag skulle göra mig av med både Forsberg och Hedman och hitta nya kedjekamrater åt Westin.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

spud:

Problemet med Hedman är att han är en av de sämsta i laget i defensiven. Hade Hedman varit en klippa i boxplay hade jag gärna behållt honom, men det fungerar inte att ha en spelare som bara är bra på en enda sak.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

NikkiNine:

För att ge lite mer underlag åt tacklingar per match så är detta tabellen just nu med tacklingstabellen inom parantes. Ju högre placerad desto fler tacklingar per match.

1. Skellefteå (11)
2. HV71 (7)
3. Brynäs (8)
4. Luleå (10)
5. Färjestad (4)
6. Frölunda (5)
7. AIK (9)
8. Modo (2)
9. Djurgården (6)
10. Växjö (12)
11. Linköping (1)
12. Timrå (3)

Av de sex lag som är sämst i serien är fyra på den övre halvan i tacklingar per match. Behöver givetvis inte betyda någonting alls, men lite intressant är det att fundera på.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Örnen:

Väldigt bra av Näslund. Kontinuitet är vi inte bortskämda med.

Kommentera

« · 1429192