1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530192 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2013/2014

Sv: RE-building the future 2013/2014

Berka:

Ytterligare ett bevis på det vi har diskuterat tidigare att det är nog vanligare än många tror att kommuner hjälper föreningar med stora summor pengar. Självklart har dom lärt sig av Leksand ;)

Redigerad kommentar

Gustafsson: Helt otroligt att man som ekonom för ett företag kan tillåta en värvning av en spelare när man är i ekonomisk kris, att sen Modo i det läget låg mycket bra till i tabellen och inte riskerade något så känns det ju lite Leksandvarning över de hela?!

Bad_Brett: tyvärr är du fortfarande lika barnslig!
Skröder var jättedåligt i många matcher, han fick duktigt med dynga för detta utav dom flesta, sen i slutspelet var han å susse överlag de 2 bästa spelarna!

Att påstå något så korkat som att skröder alltid är bra kan jag inte ens förstå

Redigerad kommentar

J F K: Jamen ni här ju desamma?!
Jag säger inte att Timander är bättre , men nog fan kan du väl hålla med om att han borde vara de eftersom han varit en ledande back i ett topplag, sen har han varit sjuuuukt bra i sin karriär och har nog femtielva mer strängar på sin lyra än Hedman.
Hedman då, lämnade Modo för Frölunda där han inte gjorde många sådär speciellt glada, sen till Timrå där timråiterna i samstämma tycker att han varit bedrövlig och de matcher jag sett kan jag bara hålla med.
Klart att spelsystemå annat kan spela in, men Hedman har på 5 säsonger utanför Modo inte varit speciellt bra medans Timander varit lysande.

Jag tycker att ska vi värva någon av dessa så finns det inget snack om att Timander är de självklara valet då han kan vara den defensiva stora starka killen framför egen kasse med ett modohjärta modell störst.

Att en "extern sponsor" fick gå in och finansiera värvningen av Kousa berodde inte på en pressad ekonomisk situation, eller? 

J F K:

Fast så enkelt gör han det ju inte. För Skröder är ju värdelös trots att han alltid är bra.

Berka: Du gör det så enkelt för dig. Kan du förklara hur Erik Andersson är sämre än åttondeback i LHC samtidigt som han lätt platsar på sex backar i ett mycket bättre laf? Hur kan Ryno som var långsam och generellt kass hos oss dominera i Leksand. För mig är det för att man inte kan jämföra som du gör, utan för att det är så många fler parametrar. Förtroende, spelsystem, medspelare, styrning från coachen, självförtroende och annat.
För dig däremot verkar det skitlätt. Är man bra är man alltid bra...

Berka: sen slappnar jag av helt angående det där nuförtiden, sedan Näslund styr skutan så är jag trygg eftersom hans kunskap och koll på läget överstiger min i ämnet med råge. Värvar Näslund Hedman så har jag förtroende för att det blir bra, han missar ju onekligen sällan.
Fredrik Andersson däremot, då var jag orolig för allt.

Berka: så ska man ju också se på det, men vänd på det också. Det spelar inga Cumiskeys eller Holloways i lagen Timander möter. Mot Tingsryd kanske Hedman också skulle se bättre ut. Det är så jag menar.

McFire: men då borde man ju kunna stå ut lite om alla lagkamrater är kassa?, eller behöver man bra lagkamrater för att vara bra?!
Att vara lagets kanske bästa back i ett topplag i AS är bättre än att vara kanske sämst i ligan ovanförliggande näst sämsta lag.
Nu tror jag Timmy rundar av i låt säga ulvön och Hedman kan bli kugge i löven och Modo kan höja ribban

Berka: Leksand bättre än Timrå? Ja det var ju det jag menade.
Att spela i en serie där alla lag du möter är sämre är en helt annan sak än att spela i en serie där samtliga lag är bättre?

Berka: Johan Ryno var en toppspelare i Leksand. Finns ex. antal forwards i Timrå jag tar hellre än honom.

McFire: har du öht sett Hedman i Timrå undrar jag??!
En av dom sämsta backarna i laget.
Timander en av dom bästa i Leksand
Leksand är bättre än Timrå

Visst Timmy är nog långsam men han kan iaf spela bra framför egen kasse
Vad kan Hedman?

Nä tar vi Hedman då jävlar gräver vi våran grav

Berka: Timander har spelat i det bästa laget i allsvenskan, Hedman har spelat i det sämsta laget i elitserien, sådant spelar in oerhört mycket. Hur bra hade Timander varit i Timrå? Slow motion skulle jag tro.

Jag kan aldrig tänka mig att Näslund vill ha Timander, om han inte själv kontaktar Näslund och erbjuder sig att spela i princip gratis och tar vilken roll som helst då, men det är ju en helt annan sak.

McFire: Om man ser till prestationerna som Timander stått för i Leksand kontra de som Hedman har stått för de 2 senaste säsongerna så kan man. Ju inte direkt påstå att Hedman varit bättre.
Dock var det bara en fråga ifall Tommy kunde vara aktuell om han skulle tänka sig att spela för det han blev erbjuden?
Det är ju inget rykte att han är påväg till Modo utan vara en ren spekulation!

Men Timander? Nu jävlar har vi fått dåndimpen här tror jag..? :)
Oscar Hedman skulle jag se som en på förhand bra värvning med tanke på vad jag tror han kostar och det faktum att jag är övertygad om att han kommer att offra en arm för att göra bra ifrån sig. Han inser nog att det är nu eller.. Allsvenskan, skulle man kunna säga.

spud: Det var ju Berka som skrev om det.

Pettan: Är han? Har du nån länk? Googlade men hittade inget, stod inget på eliteprospects heller..

Blake:Ahnelöv är klar för en KHL klubb!

Cyklob: Eftersom det inte hänt så mycket efter att Tambellini anslöt så kanske man kan tro att det är några transatlanter på ingång? 

Varken Ahnelöv eller Cumiskey har rört på sig heller. Hoppet finns, fastän det är litet. 

Hedman må ha gjort klena säsonger i Timrå men jag tar han alla dagar i veckan före Mikko Kousa. Nån som har koll hur mycket sanning det är bakom rykten som Hallin och Erixon till Modo? I mina ögon känns dom inte aktuella. Nån som kan få tag i Martin och be han göra lite intervjuer med Näslund om läget vad man aka in och målen med lagbygget osv.

Dream Team: Alla var väl dåliga i Timrå. Erik Andersson var så kass i LHC att han inte fick ens träna med laget, men nu spelar han final för SAIK och är given. Styrning, förtroende och en del andra parametrar spelar oerhört stor roll i hur en spelare presterar. Jag är övertygad om att Hedman har potential att vara mycket bättre än han var denna säsong.

Dream Team: Tack!

Berka: ALLA är bättre än Oscar Hedman...

J F K:

I fallet Timander tycker jag att det beror lite på. Är han villig att spela för en symbolisk summa och kan acceptera att få begränsat med istid, skulle jag inte ha någonting emot att ta in honom som en mentor för de yngre killarna, lite som Snygg-Hasse var var på slutet. Frågan är väl om han är intresserad av en sådan roll.

J F K: 10 år haha men lugna upp er nu pojkar!
Timander må vara gammal men jag ger mig fan på att han fortfarande är bättre än Hedman.

Bad_Brett: Jag håller med dig. Hedman är en spelare som absolut kan höja sig litegrand. Han är med största sannolikhet billig och väldigt lojal. Jag är inte alls inne på samma linje som Berka, men det är jag å andra sidan relativt sällan:)

Nej tack till Timander. För gammal och skadebenägen. Där Hedman skulle kunna vara en 3-6 back i tio år till har Timander ett eller kanske två år kvar om motivationen är på topp. Det tror jag inte att den är.

Monno: Tror inte Byström blir kvar, med tanke på denna säsongen.

Monno: Varför skulle MODO värva Timander? Vem har fått för sig det? Hur många 38 åriga backar har blivit bättre de senaste 2 säsongerna? Nej det resonemanget är taget ut luften. Antingen spelar han i LIF, Ulvön eller att han och Susse åker på en Europaresa ihop. Tror dock att han gärna slutar på topp, att fortsätta i LIF är att riskera att spela ner dem i AS som avslutning. Slutar han nu så slutar han på toppen med en framgång.

Jag är inte alls emot en värvning av Hedman dä, så länge det är ett prestationsbaserat kontrakt där istid +/- och poäng(både individuella och lagets poäng i de matcher han har mer istid än t.ex 10min) är saker som genererar utbetalning

Berka: Jag är rädd att om vi värvar Timander så kommer Skröder framstå som världens snabbaste skridskoåkare i jämförelse.

Timmy var INTE bra sista året han var här. Han var på sin höjd ok. Men inte i närheten den gigant han en gång var. Att han sen har funkat riktigt bra i Leksand är nog av det enkla faktum att AS är betydligt sämre liga än ES. Ta en spelare som Ryno t.ex. "poängkung" AS men ingan jag direkt grät tårar över att han fick lämna Modo.

Tror Björklöven vore bra för Timander. =) För han vill tydligen inte möta Modo.

Monno: Jag hoppas man ser längre än att satsa på Hedman! 2 klassbackar där en ska vara ett offensivt vapen och den andre en allroundback med bra defensiv sen skulle jag kunna tänka mig en Timander kopia eller varför inte originalet själv som kan verkligen spela tufft framför kassen, de vi saknade i vintras och Hedman har definitivt ingen pondus att stå å vara tuff framför egen bur.

Berka: Dax å börja grina då för det står ju klart å tydligt att han haft tydlig kontakt med Näslund om att spela i Modo.

Värvningen av Hedman beror ju såklart på vad vi får in mer för spelare. För Skulle man t.ex. hitta en Pöck liknande typ åt Lethivuori så är det faktiskt ett dugligt andra par.

Regehr-NY

Finnen- NY Pöckish typ

Hedman-Torp

Hägg/Byström/Carlsson

Tror ändå det skulle funka. Hedman lär inte vara dyr heller. Klart man hellre ser att Finnen är 3dje par kanske och 3st riktigt bra backar. Men det låter även väldigt dyrt.

Om gudarna vill och de utvecklas som det ska kan ju backarna istället bli

Regher-NY

Hägg-NY

Hedman-Finnen

Torp-Byström

Varför blir det cp radavstånd på datorn för men inte via mobil?...

zigge: Billig å billig, vad ska vi med han till?
Har varit otroligt medioker i Timrå, 4 ass på 55 matcher och bland dom sämsta i +/-
Just nu om vi tappar ahnelöv och cumiskey så har vi 3 st backar för plats 5,6,7 och Hedman är en 6,7:e back, Modo behöver 2-3 riktig bra backar så Hedman får bara inte vara aktuell för Modo då kommer jag att börja grina ;-)

Blake:

Jag skulle vara mycket nöjd. Oscar är en kille med ett stort MoDohjärta som skulle acceptera begränsat med istid utan att börja gnälla. Han kan spela fysiskt och stå upp för sina lagkamrater. Dessutom är känslan att han fortfarande har potentialen att bli en riktigt bra back.

Blake: men va f..n : Ta hit lillebror istället! d.ä, har väl inte alls lyckats senaste åren? Han måtte va väldigt billig, alt Macke snäll mot egna produkter.

Blake: Nämen satan...

Berka: Alla klubbar letar målvakter att hyra, utom Modo för dom har fyra! 

Monno: jag ser mer potential i ullmark men att ta hem sockan å satsa på han denna säsong vore nog helt rätt, skulle det skita sig å man blir tvungna att skicka sockan till tex as så kan man ju ta hem Ulla från utlåning

Berka: Ullmark i löven nästa år kanske? Utlånad alltså.

Kan vara bra för honom att få stå många matcher på hög nivå. Forsberg har gjort sitt prövoår. För jag tror ärligt båda har svårt att konkurrera ut Starkbaum från förstaspaden sett över en hel säsong.

Rytter: nä jag fick på käften för att jag ville behålla sockan och ullmark OM Modo blev tvungen att välja.
Vem fan vet om ullmark eller sockan vill stanna i Modo av olika skäl?

Berka:

Nej du fick på käften för att du vill göra dig av med starkbaum som var en av seriens bättre målvakter, för att istället satsa på ett helt orutinerat målvaktspar (ullmark och Forsberg).

Att behålla målvakterna inom Modo kan ju även vara att se till att man kontrakterar dom för mer än kommande säsong och sedan lånar ut för att dom ska få rutin.

Klart vi ska ha kvar starkbaum sedan ska vi ha en av ullmark/forsberg som andra målvakt. Den som blir över lånas ut till lämplig klubb, ifall det inte löser sig själv genom att forsberg åker över och testar.

Gustafsson: Bort med Alsenfelt, låna ut Forsberg och ha Ullmark som backup till Starkbaum. 

Nästa år går Starkbaums kontrakt ut, då blir Ullmark förstamålis och Forsberg får slåss om andraplatsen. 

Å en annan har å ryktesvägen hört att Dan Hinote kommer att assistera Anders Forsberg i båset kommande år. Vet icke sanningshalten i det hela men det vore ju förjäkla trevligt må jag säga.

Berka: Varför skulle Modo göra sig av med Ullmark?

Han kommer som "sämst" lånas ut till lämplig allsvensk klubb nästa säsong, 

NuMo: Jag fick duktigt på käften när jag tyckte att man skulle jobba för att behålla ullmark och Forsberg.

Hoppas verkligen Modo tar bra beslut i frågan

InVinoVeritas: Har MoDo råd att slarva bort en målvakt av Ullmarks kaliber?

Jag förväntar mig betydligt mycket mer av Näslund.

mattias - 74: Lite roligt att Aftonbladet samtidigt antyder att Modo ska behålla Alsenfelt och Starkmaum... Ullmark kan tydligen offras(!)

...avd. full koll!

Berka: Precis då läser jag på Twitter att öhnerud är klar!

« · 1576377 · »