1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527504 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2014/2015

Sv: RE-building the future 2014/2015

Pettan: Har inget emot om Hari kommer tillbaka, tycker han är rätt sevärd och kan röra om lite i grytan och förmodligen billig i drift också. Så det är inte fel enligt mig.

Har för övrigt varit tyst om Kabanov. Han vill ju själv stanna, och Anders Forsberg vill ju ha honom kvar, så jag hoppas att ledningen försöker behålla honom. Eller ligger allt i Islanders händer vad gäller honom? Han var ju trots allt bara utlånad. Men hoppas man jobbar på en lösning vad gäller Kabanov, vore kung om han stannar.

Petey21: Jag befarar att vi inte får något besked angående Kabanov förrän i sista sekunden och då lägger HV ett bud.

NuMo: Man måste nog minst vänta till några dagar efter draften. Det brukar vara en hel del turbulens då och kanske något annat lag vill byta till sig honom. Sedan vet Islanders också betydligt bättre vilka man vill satsa på och vilka man kan tänka sig låna ut.

J F K: Ska vi gissa att Hari kommer om vi tappar Kempe/ Nyllet.  Skulle båda otroligt nog stanna så finns det nog ingen plats för Hari. Tyvär tror jag vi tappar både Kempe å Nyllet. Nylander sägs ju ha sagt upp kontraktet med Modo så...

Gusse: Kempe har ju väldigt tydligt sagt att han blir kvar till expressen iaf.
Nu behöver det ju inte vara sant men.

Monno: Nyllet definitivt borta, synd om även Adrian sticker redan i höst. Vem ska göra målen?

zigge: Jag vill nog säg att vi ser vilka som står på isen i september innan man kan säga något säkert.

Upplever Nyllet som på tok för klen för att klara NHL å ens AHL för den delen. Men har är extremt skicklig. Kanske det räcker? Men jag är tveksam.

Adrian säger ju att han ska stanna. Men där vågar jag nog ändå inte tro på det för än vi har spelat våra första matcher. :P

Satan så snygg den nya dressen är, blir ett garanterat köp när den dyker upp i shoppen! Definitivt på min topp 3 lista, gillade även dressen med svarta axlar guldsäsongen 06/07!

Janos Hari tillbaka i Modo! Gissar att han är relativt billig då jag spontant känner att en junior kunde tagit den platsen, hoppas killen mognat och tränar arslet av sig för att visa oss skeptiker att han håller en hög nivå och lirar skiten ur motståndarna! Iaf nu är han modoit igen och vi ska inte göra annat än att välkomna honom tillbaka till familjen och önska honom all lycka till! Välkommen Janos

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI: Ja nog tror jag Janos har kapaciteten att producera hyggligt i SHL. Men det är ju lite störande med beteendet han höll på med på twitter efter tiden i Modo.

Förhoppningsvis har han mognat både som person och spelare. Han borde ju dock passa in betydligt bättre med Forsbergs spelsystem med lite lösare tyglar än Uffes hårda skola.

Monno:

Jag tycker det är tråkigt att Edwin Hedberg inte verkar bli kvar. Själv tror jag att han har kapacitet att bli hur bra som helst och det vill jag itne att han blir i någon annan klubb.

NuMo: Med allt som hänt skulle jag gissa att han hamnar i allsvenskan. Och isf hoppas jag Modo ligger på och vill ha tillbaka honom nästa år.

Har svårt å se att han inte skulle lida spelmässigt denna säsong av att inte få vara med i ett lag och lira på några månader t.ex.

Monno: Såklart måste han lira. En utlåning är ofta en bra lösning.

NuMo: Edwin har väl ett av de sämsta spelsinnen jag sett i mododress. Han kommer jag inte att sörja, även om han kanske kan bli så småningom. I år var han inte SHL-mässig.

J F K: Ett av de sämsta var att ta i tycker jag. Men som sagt. Spelsinne går att utveckla . Den fysiska potentialen är fantastisk enligt mig.

NuMo:

Min uppfattning är den motsatta. Fysiken går alltid att förbättra. Däremot är bristande spelsinne ofta en akilleshäl. 

Redigerad kommentar

NuMo: Minns jag inte helt fel så var det Hedberg med andra Jr som höll modo levande i inledningen av sässongen, sen kmr spelare med speltidskontrakt och konkurrerar ut de som ska få rutin, det är ju en bra inv.
Att ifrågasätta ngn som inte får speltid är fan riktigt jvl obegåvat och nu hoppas jag grabben får komma till en klubb som tar tillvara på talangen.

dav32: Jag - och Bad Brett verkar det som - tycker helt enkelt att Hedberg inte är så bra. Han har lite för dåligt spelsinne för att nå några högre höjder. Det var hans kedja som rörde om i inledningen, men kollar du in hans statistik så inser du kanske att det mycket mer var Possler som var duktig än Hedberg. Killen åker oerhört mycket skridskor och ser flashig ut, men det blir inte så mycket utav det. När han dessutom är rent av svag defensivt så känner jag att det är ingen större förlust.

Nu är det iof så att vi har kontrakterat spelare som förmodligen kommer spela för en billig peng och förhoppningsvis kommer överraska nästa säsong, men hur många sådana ska vi ha i laget? Det vi måste få in nu är spets och Svartvadet är knappast sugen på att förlänga med Hedberg av den anledningen, hade inte Hedberg väntat på sin dom pga dopning hade han troligtvis lirat i Modo nästa år. Nu valde Svartvadet Hari istället! Det har diskuterats mycket varför Svarten ersatte Nylander med Hari vilket är en absurd diskussion! Hari istället för Hedberg är mer troligt och mer spännande än idiotiskt enligt mig! Sen kan vi inte ha en 50 manna trupp på kontrakt utan avkall måste ibland göras, ska vi då satsa på en kille som Hedberg eller te.x Viktor Olofsson? Svaret är helt självklart för mig iaf! Sen behöver man inte heller spy galla över Hedberg, talang finns det och killen ska ha ett stort + för sin kämparinsats, dock är det precis som andra kommenterat tidigare en stor avsaknad i spelsinne och för att kompensera för detta och bli en ledande spelare i SHL kommer det behövas mycket större spets på de talanger han har och han är inte där än!

Bad_Brett: Jo, du säger inte tvärtom. Tvärtom du säger ju samma som jag.

Jag pratar om den fysiska potentialen. Inte den fysiska statusen. Och som du säger. Fysiken är utvecklingsbar.

Frågan är då hur jäkla smart man måste vara om man är ett fysiskt praktexemplar?

Ja, antagligen inte lika smart som en som har sämre utvecklingsbara fysik. Såmed goda basteoretiska kunskaper på planen så kan en en spelare med fysisk spetskompetens komam väldigt långt.

ULTIMAVICI:Med tanke på den spelkvalitet och resultat  modo visat de senaste åren är jag inte helt speciellt övertygad om att man kmr att uppnå
några framgångar de närmsta åren.
Verkar vara en förening med ambition att vara med men inget mer, att inte då våga satsa på unga nytänkande kompetenta spelare tyder ju på inkompetens och en filosofi där överlevnad kmr före utveckling.

J F K:

Jag kan definitivt förstå varför en kille som Hedberg blir en publikfavorit. Han har lite samma spelstil som Ovetjkin; Han ska fram till varje pris, det kvittar om det står någon i vägen. 

Men ironiskt nog påminde han mest om den stora hackkycklingen Dave Spina. Det vill säga, han försökte och försökte och bjöd på en rad spektakulera nummer, men likväl slutade det oftast med att att han tappade pucken i helt fel läge.

Jag hade ändå gärna sett honom i en checkingline, men om med tanke på den här dopingincidenten känns det rätt logiskt att inte förlänga.

Bad_Brett:

Logiskt för mig hade vart att backa upp, men nu är det ju kanske inte modos starka sida, att kalla ett bantningsmedel för doping är ju i sig lite märkligt om man inte har behov av det.

dav32: Modo ska såklart inte under några omständigheter acceptera doping. Spelar ingen roll vad det är för medel egentligen.
Att man sen ändå kan vara hjälpsam om ens spelare säger att det inte är meningen så kan man såklart hjälpa till med utredningen. Men aldrig att man ska försöka hjälpa till med bortförklaringar om man inte har hårda bevis på det.

Monno:
Man nyttjade honom till sista matchen, mig veterligen hade man vetskap i skede ett, men då var de kanske andra "omständigheter"
Mkt skitsnack från vissa som inte ens är värd en kommentar...

Sent på söndagskvällen fick jag höra att Modo drar i tysken Felix Schutz! Ingen koll alls på honom men här är iaf hans sida på EliteProspects: http://www.eliteprosp...ayer=10613

Som sagt ingen koll alls på denna kille, statsen vekar väl ok, ska detta vara förste centern?

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI: Anders Forsberg mumlade något om att han vill att varje spelare ska få större roller. Med andra ord, dom ska klara av att delta offensivt som defensivt. Schutz känns som rätt kille för jobbet, skapligt med +/- hade han också. +17 i KHL är väl inte fy skam. 

Som marknaden verkar se ut så skulle jag bli rätt nöjd om vi landar honom. 

Amitiel: 

Då dammar vi av den här tråden igen! Hoppas på bättre aktivitet nu.

Låter spännande med spetsnamnet. Hur länge sedan hörde du detta? Är det färska nyheter?

Bad_Brett: Precis, vi är desperata och bara man kan berätta hur ryktet uppkommer är det ok. Det känns som om det är lite äldre rävar på detta forumet och vi kan ta rykten som just rykten. Dessutom gnäller vi inte alldeles för mycket om det är i fel tråd:)

Bad_Brett:

Det var i fredags jag hörde det och det kommer från bästa källan så helt säker på att det stämmer, men ska tjata, muta och försöka få fram nån mer detalj och förhoppningsvis ett namn:)

Amitiel:

Det ser vi fram emot. Gissningsvis rör det sig väl om en center. Kan tänka mig att de är beredda att avvakta mer när det gäller backen. Det vore däremot ganska illa ifall laget saknar förstecenter under försäsongen.

Bad_Brett: Det är väll 3 spetsspelare som ska in? samt att dom kanske förlänger med nordgren?. Så har jag fattat det och skulle dom bara värva 1 center framåt så ser ju forwards sidan sämre ut en ifjol måste in med 2 nya där + en hel nordgren då har man ju i alla fall en kedja som förhoppningvis kan producera.

Bad_Brett:

Jo fast jag tror det kommer komma in en spets center och 1 spets back och sen kan dom vänta lite och se hur det ser ut.

Cyklob:

Det man vill ha när man bygger ett lag är en produkt som är bättre än ingredienserna. Ifjol var det precis tvärtom; En rad kanonspelare på pappret, men nästan ingen producerade.

Jag är övertygad om att spelare som Skröder, Ritola, Nordgren med flera skulle kunna ösa in poäng i rätt omgivning. Om ungdomar som Possler och Kempe fortsätter utvecklas, kanske det inte behövs så många dyra importer.

Cyklob: Glöm inte att Possler är typ ett nyförvärv och att många juniorer förhoppningsvis tagit ett steg framåt. Det är exempelvis inte omöjligt att Bengtsson blivit bättre...

Dessutom tror jag att det tar ett år för ett helt nytt spelsystem och spelsätt fastnar. En sådan som Skröder har väntat på sin blålinje för ett Susse-pass i sex år, men nu förväntas han åka en massa skridskor. Det sitter liksom inte i ryggmärgen, vilket gör att han måste tänka och då tappar man tid.

Dvs, jag är inte alls övertygad om att vi med en förstecenter på plats är ett sämre lag än ifjol.

Kom också ihåg att lag som FBK, HV och LHC alla gick ganska dåligt ekonomiiskt. Överhuvudtaget är SHL sämre kommande säsong.

Bad_Brett: vilket önsketänk, ett lag som har som mest två pass rätt irad o därutöver har en spelide att jobba mkt för så lite som möjligt.
Du/ni är tyvärr i fablernas värld, inte ens shl är på så låg nivå att modo kmr överraska, ev i ngn enstaka match om motståndet tillåter.
Tyvärr är nivån här i fas med det enda som finns att intressera sig för i dessa breddgrader.

dav32: Rätt flummig och svårtförståelsig analys det där. Vart tror du Modo hamnar i vinterns tabell?

Modo spelar en liknande hockey som Frölunda och Skellefteå, även om man spelarmässigt inte varit nära ifjol. Ge oss ett år och det kommer att sitta bättre och vi kanske orkar genomföra det i tre perioder per match och inte bara under kortare stunder som i vinter. Givetvis är det långt ifrån säkert att vi kommer i närheten av de andra två, men glöm inte att seriens bäste målvakt står för Modo och han är ett år äldre och mer rutinerad i vinter.

Det var Ullmarks första säsong som förstemålvakt, vilket han inte ens blev förrän i slutet av serien. Ullmark kan definitivt göra att Modo kan slåss om en plats topp 6 i vinter, men guld är givetvis ett önsketänkande.

J F K: analys?
Just att som du tro att allt blir bättre bara om man gör si elr så elr är inte förenligt med de faktum att
laget inkl ledare inte har kapacitet att spela den hky som placerar ett lag i toppskiktet. Så enkelt är de.

dav32:

Tur för modo då att åsikter inte är fakta.

J F K: Vår målsnåla defensiv har vi ändå intakt (förutom K-Fop) men nu med Ahnelöv och Nättinen. Lägg därtill Possler som var sjukt nyttig i boxplay innan han försvann. 

Sedan har vi många spelare som hade uppåtgående utvecklingskurva i slutet av säsongen, Torp, Hedman, Kempe, Önerud, Carlson... ska bli spännande att se hur dom spelar 14/15 (och om Ritola någonsin kommer dela med sig av pucken?). 

Spets saknas, visst. Men vi har förutsättningarna att slåss med topp-6 lagen, speciellt då de andra lagen inte värvat så vidare bra heller. 

Redigerad kommentar

J F K:Min uppfattning är att man inte har ngn spelide och då är det inte helt enkelt att jämföra med ngt annat lag. Om man nu mot förmodan har en ide om hur man vill spela har man lyckats dölja de rätt bra då man är helt oförmögen att föra en matxh/spel.

dav32:

Ingen spelidé!? Förra säsongen var väl den första på länge då man faktiskt hade en spelide. Att transatlanterna var otränade/loja/dåligt scoutade hade ingenting med bristande spelide att göra.

dav32: Vilken tur då att kommentatorerna på tv flera gånger berättat att Modo försöker spela en fartfyld hockey med mycket forechecking. (Jag tycker att Frölunda är det lag Modo mest försöker spela som.) 

Sedan saknade Modo framförallt speluppläggare för att spela som man ville. Det blev mycket forechecking, men man hade inte så mycket puck och man hittade inte riktigt in på mål med pucken som tanken var. Modo hade en radda matchar då man var obesegrade i vintras och stundtals var man riktigt bra. Exempelvis då man fullt rättvist gick upp till 4-0 mot LHC i den sista matchen, men det man verkligen inte klarade utav var att spela av ett resultat. Min förklaring till det är att Modo var bara bra när man spelade oerhört aggresivt och vågade vara offensiva i sin forechecking, men man hade inte ett försvarsspel som fungerade när man "var på hälarna".

Bad_Brett: Precis. Inte ens 2007 när man vann SM-guld hade man så tydlig spelidé som man använt sig av i vinter.

Sedan har man inte orkat genomföra den fullt ut förutom kortare perioder, man har saknat de rätta spelarna (främst spelfördelande centrar) och man har givetvis motståndare att ta hänsyn till. Själva spelidén har dock varit oerhört tydlig och välkommunicerad.

(Om den sedan var rätt sett till de spelare man hade till förfogande är en helt annan sak)...

Personligen håller jag inte alls med om att Modos spel är liknande Frölunda & Skellefteås även om det finns detaljer som är mer eller mindre detsamma! Modo fokuserade på defensiven medan de ovan nämnda fokuserar på att äga puck och checka högt för att återvinna densamma och på så vis trötta ut motståndarna och spela efter devisen att anfall är bästa försvar! Med den plånbok Modo besitter har vi inte möjlighet att spetsa laget utifrån på samma sätt, tycker det känns spännande inför kommande säsong, lyckas Ullmark behålla sin form samtidigt som defensiven och boxplay kan hålla samma nivå alt. ta ett steg till så kommer det räcka med endast en marginell förbättring offensivt för att denna säsongen skall kunna bli hur bra som helst!

ULTIMAVICI: Jag tycker att du har fel. Det var inte Modos val att fokusera på defensiven, utan ett resultat av att många motståndare helt enkelt var bättre på att föra spelet och tog för sig. Modo ville, men klarade sällan av, att vara i förarsätet och dominera matcherna.En del var nog också att man ofta var för naiva och gick bom, vilket ledde till farliga kontringar. Då blev backarna försiktiga och tordes inte spela det spel som Anders Forsberg vill.

Det är i alla fall min uppfattning, även om resultatet givetvis blir detsamma, dvs att Modo fick fokusera en hel del på att försvara sig.

Kabanov på g att bli utköpt av Islander tydligen.
Honom vill vi ha! Men bara på villkoret att han inte går för värvningarna av en 1 center å offensiv toppback.

Så ser jag det som iaf. Kabanov vore en kanon värvning ur ett icke sportsligt synsätt också. Drar nog lite extra publik och var/är allmänt superpopulär bland i princip alla fans.

Om inte han går till KHL?

Redigerad kommentar

hanzon: Varför gick han inte till KHL direkt? Det känns lite som att Kabanov dels är lite bränd i Ryssland pga tidigare "skandalen", samt att han själv hellre spelar utanför sitt hemland.

Hoppas kan vi alltid:)

« · 1623653 · »