1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532214 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2014/2015

Sv: RE-building the future 2014/2015

Arlansk:

Jag förstår vad du skriver, jag förstår bara inte på vad du baserar det på att han skulle vara så dålig som du påstår.

Amitiel:jag har lagt ut både statistisk information om poäng, skott, tacklingar, blockerade skott och sett honom spela, båda två tyder på att han är dålig. du och foppa lär ju också ha sett honom spela, eller hur? ännu inte sett någon som säger motsatsen förutom att han varit skadad hela tiden och nu känner sig bra, varför han nu skulle säga att han inte kände sig bra. ungefär som när en spelare kommer till en ny klubb och tycker att här tränas det minsann mycket bättre än där jag kom ifrån, i varenda fall. vad i hans spel tycker du är bra?

Arlansk:

Problemet är ju att du antingen inte läser vad vi skriver eller så förstår du det inte. Ingen här tycker att Dennis Persson varit bra de två senaste säsongerna. Han hade en rejäl skada sista året i AHL och åkte på ett nyckelbensbrott som höll honom borta stora delar av första året i Brynäs. Andra året spelade han fler matcher, men han var absolut inte riktigt fit for fight, utan - pga andra skador får man förmoda - han fick spela i alla fall. Långt ifrån fulltränad eller med möjlighet att spela på sin maximala förmåga. Pga skadorna hade han också sämre självförtroende.

Jag pratade med Dennis Persson och han tyckte att det var två förlorade år i Brynäs där han inte hade en chans att göra sig själv rättvisa.Han vet det där förmodligen sämre än dig antar jag?

Jag säger inte att han kommer att bli en hit i vinter, för det vet vi givetvis inte. Jag säger bara att han har förutsättningar att vara mycket bättre än han var i Brynäs. Tror du förresten att Brynäs hade värvat honom om han vore så dålig som du skriver? Kom ihåg att han fick väsentligt mer betalt av dem.

Att han sedan också sa att Modo tränade oerhört mycket hårdare än Brynäs ifjol har ingenting med det att göra. Brynäs har bytt upplägg i sommar och tränar också hårdare än ifjol.

Arlansk: Att jag skulle vara Foppa är ju bara riktigt korkat att skriva med tanke på att jag skrev inlägg medans Icebreakers spelade match. Eller förresten, jag misstänker att du på allvar tror att Foppa satt på bänken och läste hockeysnack?

J F K: Jag är väldigt förvånad över att Dennis Persson inte pratade med dig och sa att han tyckte att han gjorde väldigt bra ifrån sig i Brynäs. Hockeyspelare är alltid ärliga.

Ditt Brynäs-värvade-honom-så-han-kan-inte-vara-dålig-argument är så korkat att jag inte ens vet hur jag ska svara på det. 

Problemet är att du inte läser vad jag skriver. Jag har lagt fram hur mycket information som helst som pekar på att Dennis Persson är en dålig värvning. Du ignorerar detta gång efter gång och säger att åh jag har pratat med honom och han har varit skadad, det är inga problem nu. 

Vi lägger ner diskussionen nu och väntar på utväxlingen till en ny Ahnelöv, Ericsson eller Arlbrandt som ni så klokt jämfört Dennis Persson med. Händer inte det så har du säkert någon bra ursäkt som gör att Modo och du själv kan ha händerna fria.

Jag börjar mer och mer tro på att du faktiskt är Foppa, speciellt efter det upprörda svaret på ett uppenbart skämt.

Arlansk: Dina argument för att jag skulle vara Foppa var precis lika bra som varför Dennis Persson är en dålig värvning. Därför tog jag det på samma allvar.

Nej, du har inte kommit med ett enda godtagbart argument. Du bedömer honom från när han spelade mer eller mindre skadad.

Exakt ingen här inne tror på riktigt att han blir en ny Ahrlbrandt, Jimmie Ericsson eller ens Ahnelöv. Däremot har i alla fall jag en förhoppning att han efter att äntligen fått vara skadefri en längre period ska kunna göra det på hygglig SHL-nivå i vinter.

Sedan kan nog Lehtivouri spela första backpar. Han var med Pöck första backpar sin första säsong och skulle ha få spela tillsammans med exempelvis Ahnelöv kanske han kan spela så igen. Visst, Pöck var offensivt skickligare än Ahnelöv, men helt olika spelare är de inte.

J F K:

"Nej, du har inte kommit med ett enda godtagbart argument. Du bedömer honom från när han spelade mer eller mindre skadad."

Har han varit skadad hela sin SHL-karriär nu? Med tanke på att jag talat dels om hans tid i Djurgården, dels om hans tid i Timrå och dels om hans tid i Brynäs efter hans AHL-äventyr. Lustigt att han blir mer och mer skadad hela tiden... tur att han magiskt är friskt nu efter åtta år av skadehelvete.

Jag vet inte riktigt vad du godtar för argument när du vägrar acceptera hans tidigare SHL-karriär.

Släpp sargen nu Foppa. :)

Arlansk: Du har väldigt svårt att acceptera att det finns några här som tror eller framförallt hoppas att DP ska kunna vara en skaplig 6e back iaf.
Förstår att du inte tror det och är väldigt negativ inställd till honom. Men jag tycker ändå det känns sundare att vänta å se om han klarar av att prestera än att kaskad spy galla över honom redan innan säsongen.

Tror alla här hellre hade sett att vi värvat en typ superback som är rightare. Men nu har vi redan börjat DP och dop finns det vissa här som hoppas han ska kunna förbättras. Och tror på honom och tycker att han ändå har vissa egenskaper som kan göra honom ok.
Dem finns det andra som gör sitt bästa för att övertyga oss andra om att han fan inte ens är DIV 1 klass.

På tal om ditt eviga frågande om JFK är Foppa så frågar jag igen. Är du Berka? ;-)

Arlansk:

"Vi lägger ner diskussionen nu och väntar på utväxlingen till en ny Ahnelöv, Ericsson eller Arlbrandt som ni så klokt jämfört Dennis Persson med."

Ingen har väl någonsin sagt att Dennis Persson ska få samma utväxling som ovan nämnda spelare. Du gillar ju att klaga på andra skribenters läsförståelse, men ta istället och fundera över din egen ifall det är så du tolkar tidigare inlägg.

Mitt exempel med Arlbrandt var mer för att visa på att en spelare som är över 25+ fortfarande kan utvecklas till minst en stabil ES spelare trots att han orkat med hela 2 poäng under en tidigare säsong. Detta som svar på dina stensäkra uttalanden om att Dennis Persson är en kass värvning och chansen till utveckling är lika med noll.

De flesta som har en nykter syn förstår nog hur det ekonomiska läget i modo ser ut, och att man då behöver hitta dessa typer av spelare. Spelare som är billiga och lite av en chansning, men där man har förhoppning på utveckling så att man får en stabil ES spelare. Detta är ett absolut måste för att kunna ta in mer namnkunniga och dyrare spelare.

Min förväntningar på Dennis är att han ska ta en ordinarie plats och vara stabil över säsong, förväntar mig inte massor med poäng från honom. Får jag se detta så är jag nöjd med värvningen i förhållande till vad det troligen kostar.

Väntar ca 20 matcher in i serien, sedan kan du få ett svar hur nöjd/missnöjd jag är med värvningen. 

Monno:Folk får tro vad dom vill, men jag har inte hört ett enda argument till varför han skulle vara en bra värvning förutom från Foppa som säger att han varit skadad hela sin SHL-karriär och vi därför inte kan tillgodoräkna något av hans tidigare karriär. Trodde bättre om Foppa faktiskt. Tråkigt när en legend är sån.

Vill ni tro att han kan bli något så visst men om man inte ska diskutera utan vänta och se så blir det här diskussionforumet ganska dött men som jag förstått det så är det så ni haft det tidigare?

Ja, jag är Bekra.

Rytter: 

"De flesta som har en nykter syn förstår nog hur det ekonomiska läget i modo ser ut, och att man då behöver hitta dessa typer av spelare. Spelare som är billiga och lite av en chansning, men där man har förhoppning på utveckling så att man får en stabil ES spelare. Detta är ett absolut måste för att kunna ta in mer namnkunniga och dyrare spelare."

Tycker det är ganska pissigt att värva spelare som Dennis Persson i en taskig ekonomisk situation när man samtidigt skryter om sin juniorverksamhet. Men återigen kommer argumentet "han är billig" fram istället för något av Perssons kvalitéer. Du kanske inte heller har någon koll på vad i hans spel som ska vara en tillgång för Modo?

Vilka namnkunniga och dyra spelare har Modo värvat tack vare att man tog en billig chansning i Persson?

Arlansk:

Måste säga att jag är riktigt imponerande av ditt minne i alla fall.

Menar du minns hur en spelare som inte är nåt att ha och är så dålig så det finns ingen anledning att lägga hans namn på minnet spelade i ett motståndar lag för 6-7 år sen.

Oftast är det bara dom riktigt bra spelarna man lägger på minne.

Arlansk: Det är ingen ide att debattera vidare Arlansk. Det är ett forum där flera av skribenterna har hyllat och backat varandra så länge det har funnits. Skriver du att jorden är rund så kommer dom att skriva att den är platt.

Skulle det visa sig att DP är Modos sämsta värvning genom tiderna så finns det garanterat ursäkter för det också. Man får ta det lite med en klackspark, trots allt är det riktigt kul att gå in och röra om i getingboet ibland. Heja Modo!

ULTIMAVICI: " Sawchuk: Antar att du lagt en hel del tid på att kolla hans nuvarande status, annars kan du spara sådana totala kapningar tills han iaf fått en chans."

Ja, det har jag, en del av mitt uppdrag.

Sawchuk:  Vilka delar har han ännu inte utvecklat från förra säsongen? Vilka delar är desamma, och vilka har han förbättrats på? Ta dig tid att skriva en ordentlig och detaljerad analys.

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI:

Tyvärr: Jag gör inte ingående analyser på allmänna forum.

Sawchuk: Du kan ta av dig foliehatten. Det är mig veterligen inga här som håller varandra om ryggen. Sedan har många liknande åsikter och dessutom råkar vi hålla på Modo, vilket gör en biased.

Sawchuk:

Skulle det visa sig ja, men då kanske man ska vänta till det visat sig också och inte bara gå in och såga för att vara på säkra sidan om han nu visar sig vara dålig.

Sawchuk: Så du vet att han är kass. Men vägrar säga varför utan vi ska bara se på hans historia?

J F K:"inga här som håller varandra om ryggen" :)) 69...

Iaf skoj att följa "herrarna", man kan tom inbilla sig att modo är ett lag av klass, ja om man nu inte följt dem och med egna ögon sett hur svårt det kan vara med "press, zon spel etc..
Samma fenomen som damfotbollen dras med, de kan ej slå två pass rätt men rent verbalt är man på barcanivå

Amitiel: Jo, eller göra som vissa och helgardera, han kan vara bra, han kan vara dålig, om han kan spela 6e back är det ok men blir han reserv är det också ok för vi har inte betalt så mycket så då gör det mindre.

Skulle DP göra en kanonsäsong har man ju också rätt för han kunde ju vara bra. Och sänker man ribban tillräckligt lågt så kan ju alla hoppa över och vara enastående.

Monno: Monno: Nej, det är min personliga åsikt. Jag känner ingen större iver att förklara här på forumet varför och hur jag fått uppfattningen att DP inte kommer att göra något större avtryck.

Nu är i å sladdar i fel tråd igen iom snacket om Roche...

Var iof inge bättre själv men. :P

Monno: Rackarns ;)

ULTIMAVICI: Haha rätt ska va rätt. ;)
En fundering kring Roche och hans karriär, det är ju lite lustigt att en kille som alltså gör 19p på 50 matcher i NHL, och är +2 ändå inte platsar i laget säsongen efter?

Är det så att killen är gjorde av glas?
Kollar man Arizonas lag också så är det ju inte direkt så det kryllar av superbackar. Än om topp 3 är(var) rätt given.

Klart, 19p på 50m blir runt 31p på 82 matcher. Vilket kanske inte är super på en offensiv back. Men hade vare topp 3 D i laget iaf.

Vår käre Nagy var för övrigt 2a i interna poängligan det året. =)

Monno: Är det bara jag som har en känsla av att vi värvat in en major säkerhetsrisk?
Jag får Greg "the Slapshot" Johnsson vibbar här..

spud: Väsentligt snabbare än Johnsson. Han verkar vara en riktigt bra kille på rören. Dock är det definitivt fokus på anfallsspelet.

Dock tycker nog jag att Cumiskey är en bättre liknelse i sådana fall. Duktig skridskoåkare och offensivt överlag, medan defensivt är det lite svagare. Förhoppningsvis kan han i alla fall ta rätt på sin kille framför mål, vilket automatiskt gör honom mycket bättre defensivt än Cumiskey. (Ingen kommer väl vara i närheten av Cumiskeys skridskoåkning de närmaste 100 åren).

spud: Jag tycker det är spännande att vi värvat in en ex-kapten och en ex-assisterande kapten. Roche bidrar med rutin bland backarna och förhoppningsvis så klarar Ahnelöv att städa upp efter honom. 

Redigerad kommentar

Välkommen då till Modo! 

;P

www.youtube.com/watch?v=q7_pVS9PWIs

Blake:Nu ska vi vara mer positiva :-)

https://www.youtube.com/watch?v=9W0KffIadmE

Blake:

Det där var ju inget, så länge han inte gör en Mats trygg.

Amitiel: På förhand känns Ahnelöv + Roche som en uppgradering av Regehr + Cumiskey. Lööv har vi ingen hundraprocentig ersättning för, men kanske kan Carlsson, någon annan junior eller DP kliva fram och vara riktigt bra. Min misstanke är dock att den sjätte backplatsen kommer att rotera. Vid skador ser vi lite tunna ut om vi inte får utveckling.
Dock kändes det som om det framförallt var på backsidan vi hade mest utveckling. Killar som Torp, Löv och Hedman var klart bättre än väntat.

Sven Tuta: Haha, ja, ursäkta min humor :)

Då var det offentligt! Travis till Modo

ULTIMAVICI:
Fast det var det ju tidigare idag också när Modo folket tex charlotte börja följa han på Twitter :)

Redigerad kommentar

Amitiel: Haha jo men då Modo gått ut med ett pressmeddelande får vi väl anse att det är helt offentligt, även om det blev det mer eller mindre under gårdagen redan.

ULTIMAVICI: Det är klart oroande att han varit skadad ganska ofta på slutet. Robert "Mr Asperger" Pettersson på hockeysverige verkar vilja få det till att Roche varit skadad så att han sluppit sitta på bänken pga utlänningskvoten, men det är så korkat att man häpnar. Givetvis har man spelat med bästa laget och då har han i princip alltid platsat när han varit skadefri.

Då Danielsson exempelvis fått sitta sex matcher på raken visar det på vilken klass Roche trots allt hållit när han varit skadefri.

J F K: Här sitter du och anklagar någon för att ha asperger men ändå läser du vad denna person skriver.

Trodde bättre om dig Foppa.Hoppas du gör ett bättre jobb för Modo.

Arlansk: Han har den kanske mest kände Asperger-killen som profilbild.Dvs, Sheldon Cooper i Big Bang Theory.

Du får kalla mig för Foppa, men om någon annan drar någonting som det faktiskt finns en anledning för. Då är det plötsligt inte ok?

Nu känns det rätt uppenbart att du inte vet vad Aspergers syndrom är för någonting. Någon med Asperger finns det i regel ALL anledning att läsa, för den personen är oftast väsentligt intelligentare än genomsnittet. Det är mycket större chans att de personerna tas in på universitet än genomsnitten och på deras specifika ämnesområden blir de minsta sagt oerhört vassa...

J F K:Så du hyllar Robert när du kallar honom för Mr Asperger? Ok Foppa. Var lite otydligt men då vet jag att du håller honom högt.

Arlansk: Jag tycker att han är fantastisk på att samla fakta. Han är genuint duktig på språk osv. Jag håller långt ifrån alltid med honom i analyser, men han är oftast rolig att läsa då han - om han nu inte verkligen har Asperger - definitivt har Aspergerliknande drag i hans ambition i att korrigera de som skriver inlägg och de som skriver/uttalar utlänska namn för att ta två exempel.

J F K:Då förstår du också att han inte menar att Roche blivit skadad för att slippa sitta på bänken utan för att berns rotationsproblem blivit löst för att Roche är skadad ofta.

Arlansk: Det där är tvetydigt. Det är inte tydligt Robert menar att han löst Berns rotationsproblem eller om han löst sina egna potentiella bänkningar genom att vara skadad.

Hur som helst så konkurrerade han oftast ut Niklas Danielsson i alla fall då han knappt verkar ha varit på bänken alls pga rotationen.

J F K: Skönt att veta att man kan få en medicinsk diagnos faställd här av dig JFK, när du nu ändå har iklätt dig din vita rock, kan du väl kanske förklara hur det kmr sig att hky-spelare oftare har ADHL symptom än genomsnittet.
(kan det generellt vara ett prob, att bänka en ADHL-are?)

dav32: Det har jag inte massor av erfarenhet av så det törs jag inte uttala mig om.

dav32: Blir nog svårt att fastställa varför hockeyspelare överlag har en sjukdom som inte existerar?

ULTIMAVICI: :)) tog för givet att de bara var "aspergare" som anmärkte på felstavningar...modoiter kan ju tydligen oxå se skillnad.

dav32: har själv en dragning av Asperger, så jag får jobba på att inte bli språkpolis på forum. Nu skriver man på telefonen så det är omöjligt att alltid skriva korrekt svenska. Dock behöver man inte ha aspergerliknande syndrom för att gå banans på dåligt språkbruk.

Redigerad kommentar

J F K: banans?

Jajjen: Precis. Tack för påpekandet. Tänkte skriva bananas, men då det är för nytt ord, (Iofs ett svengelskt sådant) så korrigerade min telefon mig. Att försöka sig på slang eller skriva ihop ord är ingen barnlek...

J F K: För att - förhoppningsvis - avrunda. Robert P har alltså Sheldon Cooper på sin profilbild på twiitter.

en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_Cooper#Asperger_syndrome

« · 1625238 · »