1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532512 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Frontschwein: "Saft och bullar finns till överkomligt pris på cafe uh."😆

Frontschwein: ”hata” är ett starkt ord. Sen är det ju inte att ”röra runt i grytan” att sjunga att man hatar motståndarna. Det är ju bara en axelryckning. Bättre då att hitta på en fyndig ramsa om motståndaren. Jag tror säkert Modo som organisation välkomnar green devils med öppna armar. Det är ju kanonfina intäkter till er klubb när det är derby. Det är svensk hockey och familjeaktiviteter vi talar om, inte engelsk ligafotboll på 1970-talet och huliganer.

Gavelo: Vadå ”tillåta folk”? Oroväckande med personer som som tycker att föreningen ska bestämma vad supporters ska få tycka eller känna i kontexten av en ishockeymatch.

Sen ska såklart allt vila mot en värdegrund där rasism, diskriminering eller annat kränkande beteende inte ska förekomma.

Det är längesen MoDo och supportrarna var så här tätt sammanknutna som vi är i nuläget. Det är något att värna om då det verkligen inte alltid har varit så.

{297}:
Orka älta detta.

Snacka upp kvällens match istället? Tror vi Bernhartd blir svettig ikväll eller åker han runt och fyller år igen?

Frontschwein: Taskigt att ge de rumsvarma Zeunerts i barförrådet till de gröngula. Är man stor måste man vara snäll...

snowden: Skiter i vilket. Bernhardt är cool jävel. Bara VINN.

Gavelo: jag gillar ramsan "Dummast i hallen räcker upp handen" som med fördel sjungs när domaren håller upp sin ena hand i samband med nedsläpp efter en tveksam avblåsning.

Frontschwein: Många här som säger att de gått på hockey i kempis ljuger nog. Stämningen i Hägglunds är väldigt barnvänlig om man jämför med kempis på 80 och 90talet.

Gavelo: Har du börjat dricka redan? Lyckos dig isåfall :)
Jag tycker du överdriver det otroligt mycket, när hundratals personer skanderar "Hata Löven" betyder absolut inte i min värld att dom beter sig som svin.

Jag kan garantera dig att ingen normalt funtad människa som är sportintresserad ser ner på MoDo efter att hört ståplats sjunga "Hata löven".
Nu vet jag inte vilken ålder du är i, förmodligen modell äldre och du kanske bara måste inse att ordet "hata" är inget märkvärdigt, speciellt inte på en hockeyläktare 2022. Jag blir inte ledsen när GD sjunger om MoDo och jag kan lova att GD kan inte bry sig mindre när ståplats sjunger att dom Hatar löven.

Men snälla, kan du berätta för mig vad jag har att lära av dig? Snälla! Jag är nyfiken.

hockey_21: Inte min första match men ett av mina tydligaste minnen av Kempis var en match mot Färjestad på slutet av 90-talet där större delen av publiken hetsade och skrek på domarna långa perioder. Kompisens farsa som vi åkte bil med hade ett ohälsosamt agg mot Jörgen Jönsson som uttrycktes väldigt tydligt över matchens gång. Med medhåll.

Kommer inte ihåg hur matchen slutade.

Jan-Erik : Eller när Lärking dömde, på kempistiden, situation som han inte blåste för och i nästa avblåsning så skanderade man Lärking, du ska blåsa inte suga”

hockey_21: Instämmer till fullo! Helvete vad man kan sakna den hätska stämningen som kunde bli i kempis.

Strandarenan: Jag tycker mest att det är barnsligt och någonting jag skäms för varje gång.

Men, det kanske blir folk av dig också när du växt upp.

Gavelo: Domarna fick ganska ofta höra att de var "sämre än Sold" på Kempistiden.

Petey21: Han har en tvåa på oddset...

KB: HV-fans hade också ett agg mot Jörgen Jönsson som utropades som "för feg för NHL" och samma sak med Loob där man i en mindre PK tid ropade att han var något som faktiskt rimmar på NHL. Idag och även då hade man ju ändå en enorm respekt för dessa spelare, för att de var otroligt bra. (Lite humoristiskt med "för feg för NHL" eftersom Mr HV Johan Davidsson hade en nästan identisk NHL-karriär😄, men det var med några års fördröjning.). Av Modo-spelare så har ju Magnus Wernblom gett mig starkast intryck. Och Foppa såklart o finalen mot Percys ihopplock.

Strandarenan: Jag blir direkt provocerad av den här kommentaren. Hur ska jag förklara för min 6-åriga dotter att ordet ”hata” inte betyder någonting när det ropas unisont från Modos officiella klack? Tror du att min 9-åriga dotter vill vara en del av kulturen när hon upplever atmosfären som obehaglig? Tycker du att Modo bara är för vissa?

{5647}: Du måste nog vara ett av dom största troll på detta forum.
Antingen så är du full eller så är du bara totalt korkad.

Jag reagerade och svarade din bittra gubbpolare som skrev att han skulle lösa "problemet" med hatsånger med att bruka våld. Det är alltså (för det mesta) barn vi pratar om och eran lösning är att trycka till och bära ut dom från arenan.

Att du har mage att skriva till mig på det viset du gör visar bara på vilken sorglig person du är.

Jag hoppas du och dina bittra gubbpolare aldrig sätter er fot inne i Hägglunds.
Vilket ni säkert aldrig gör heller för den delen.... Ni hävdar er rätt att bete er som idioter härinne genom att förklara hur det var på eran tid, på kempistiden.

digitalbath: Men snälla. Läs igenom vad jag svarade på innan du kommer med sånt där.
Jag har själv två döttrar på 7 och 9 år.

Gubben skulle lösa problemet med hatsånger genom att trycka till och bära ut dom från arenan. Det reagerade jag på. Hans lösning var alltså våld.

Sen är det tråkigt att din dotter tycker det är jobbigt med hatsånger. Men att hatsånger kommer försvinna från svenska läktare kommer aldrig hända.
jag är realist.

En fråga till dig, hur många gånger har din 6 åriga dotter frågat dig varför ståplats sjunger hatramsor?

Strandarenan: Du har ju fortfarande inte fattat något av det jag sagt?!
När man normaliserar saker som att skrika att man hatar varandra så är man jävligt fel ute på ett sportarrangemang, att öht tycka att det är ”normalt” och då är det okej så har man hål i huvudet.

Personligen fattar jag inte varför man öht ska skandera att man tex hatar löven, det är så barnsligt och bara extremt löjligt, vill du hata löven, skriv det på din keps så står det för dig och inte alla andra modoiter som står i samma klack och skäms.

Strandarenan: Hon har sett två matcher där jag blivit tvungen att förklara att de ”vuxna” i klacken gör fel.

Vi nöjer oss där.

Strandarenan: Upplysningsvis är jag precis fyllda 43, om det är gubbe för dig så.

Men så att jag har förstått det, i dina ögon är det okej att skrika att man hatar människor och kalla samma människor för horunge och allehanda könsord helt öppet bland folk, MEN att bära/leda ut en människa som inte uppför sig bland människor är alltså våld och fy skäms!

Ska tänka på det i framtiden…. 🙄

Strandarenan: Vi hade en liknande diskussion inne i vår bok för nåt år sedan där jag blev hotad med polisanmälan efter att ha lagt ut en bild på klackledaren i ett inlägg där jag starkt kritiserade densamme. Detta efter ett derby mot er i utsåld arena med en promillehalt hos nämnde klackledare som närmade sig LPT-läge.

Jag stod på Västra stå med två av mina barn och förutom nidsånger rörande er dåvarande målvakts sexuella preferenser så eldade klackledarna upp en så aggressiv stämning att t.om vår klack slogs inbördes. Jag lastar naturligtvis inte klackledarna för allt men tveklöst hade de ett betydande ansvar då de stod i fokus för hundratals hormonstinna supportrar som följde allt de gjorde. Jag blev tvungen att skjutsa hem en av killarna som var med eftersom han lider av panikångestattacker i lägen han upplever som otäcka. Han har normalt inga problem att gå på hockey men den här gången blev det för mycket.

Dock kan jag hålla med dig när det handlar om att skandera "Hata motståndarlaget". Stannar det där är det harmlöst tycker jag. Senast förra lördagen när vi smiskade Djurgårdsstjärt förekom "Hata Djurgårn" rätt frekvent (även vice versa från Skansenfansen) och ofta i samband med aktioner från Axelsson el Sörensen. Jag tror ingen på plats, vare sig hemma eller bortafans, upplevde stämningen som det minsta hotfull eller provocerande.

Mina barn njöt som de flesta andra av oss och jag föreställer mig att de förstår att det som skreks handlar om normalt provocerande gentemot en respekterad motståndare. Jag vill tro att även barnen förstår skillnaden mellan att "hata" ett motståndarlag och att hata en medmänniska. Min 14-åriga dotter "hatar" Modo men knappast sin mamma. Som är Modoit....

Olli Nomadinen : Tack för att du delar. För er som vill förstå problemen med machokultur kan jag tipsa om podden ”det som aldrig blivit sagt” med Jonte Hedström, Nils Andersson och Oscar Alsenfelt. Intressanta insikter som delas där.

digitalbath: Löven ställer upp med samma lag som sist.

KB: Löven kommer att komma ut mycket hårdare ikväll.

{9682}: idag får man heja på Modo så man får se derby igen, det var ju ett tag sen nu.

digitalbath: Jag är kluven i frågan. När det gäller publik som skanderar "Hata Löven!" så tycker jag som J F K, dvs att det mest blir pinsamt.

Samtidigt tål jag inte "safe spaces" och jag kan känna att det ibland blandas ihop. Ett hån, elakt skämt eller rent av oönskad kommentar, blandas ofta ihop med hat.

Man kan såklart hävda att en ramsa som "Jonte Hedström kan inte äta mat!" är avskyvärd. Personligen tycker jag att den var harmlös och rätt kul - och det är den ända tills man börjar reflektera hur mycket lidande ätstörningar har orsakat. Och då kan man tycka att man givetvis inte ska skandera något som kan förvärra situationen både för Hedström och för åskådare som lider av ätstörningar.

Problemet är att om du väl öppnar den dörren, så blir du tvungen att löpa linan ut. Är det okej att kalla Salo för "tjockis"? Eller att kalla Zuccarello för "hobbit"? Under uppväxten blev jag ofta retad för att jag var kort, så det är något som jag verkligen kan relatera till. De flesta som kallar Zuccarello för hobbit reflekterar säkerligen inte ens över att det skulle kunna upplevas som stötande för kortare personer.

Jag har ändå valt att inte spela offer, utan istället svara med ett leende och säga "Jag är lång där det räknas!". Och jag tror det är så vi måste uppfostra våra barn. Det är inte hållbart att skydda dem från all skit, då blir bara chocken desto större när de väl kommer ut i verkligheten och inser hur brutal världen faktiskt är. Vi måste istället fokusera på självkänsla, att bli hårdhudad och inte bry sig om vad folk säger eller tycker. Safe spaces gynnar ingen. Jag tror att det är lika verkningslöst som när man försökte skydda barnen från actionfilmer och TV-spel på 80/90-talet.

Men som sagt. Att skrika hur man hatar folk hit och dit är ett extremt pinsamt beteende, och det bästa botemedlet är nog att behandla det på just det sättet, dvs att de vuxna i sammanhanget gör narr av det och talar om vilka fjantar de är, istället för att uppröras.

Bad_Brett: Bättre att sjunga "ÖÖÖH ÄÄHH!" eller "Vi sjunger MooDoo! MooDoo! MoDo 1921!"

Bad_Brett:
Bra skrivet!

{9682}:

Jag undrar hur länge lagen kommer att säkerhetsspela i kväll, 3/4 av förra matchens första period hade man verkligen koll bakåt!

MoDo drar det längsta strået igen, vi har en bättre målvakt!!

KB: Vad får dig att hata på en match motståndare spelarena , supportrarna , killen bredvid dig som druckit en massa öl eller ett felpass av .. en egen spelare
Man kan väl inte hata en hela match då ligger man nära hospice
Ropa istället vi älskar …… tex Henrik G

{9682}: Säger som Håkan Södergren, Okej, nu tar vi dom!

{8839}: Hinote sa det bäst: "Vilka möter vi imorrn? Luleå? I fucking hate Luleå!"

{8839}: Har nog aldrig känt hat på en match. Upprörd har man varit.
Det är specifikt ”hata motståndarna”-ramsan som jag personligen finner harmlös. Går hetsen bortom det så får man väl ta den diskussionen isåfall men jag upplever inte att klacken tar det längre än så.

Sen ska det sägas att jag hade kunnat gå en hel säsong utan att höra ”hata motståndarna” en enda gång och jag hade inte saknat det. Hör gärna hellre mitt egna lag i ramsorna än motståndarlaget.

Känns som att den här diskussionen har vevat hela dagen. Tagga match nu!

KRB: jag tror löven kommer ut hårt direkt för att få tryck i vår zon, finns ingen ursäkt om vi inte är beredda från start, vi har en tendens att bli fast då vi får hårt tryck emot oss.

{9682}: hahaha, Hinote asså vilken sköning när det kommer till inställning

KRB: Lär nog spelas lite på säkerhet ikväll också, dock tror jag Löven kommer köra på att spela som KIK, lägg det mesta på djupet och stressa högt, Modos backar får enorma problem när motståndarlagens forwards jagar som illrar.
Noterade även att Löven körde en Albin Lundinare från förra säsongen Timrå spelade As, man chansar med att ställa en gubbe (Albin) nere i sarghörnet när motståndarna skulle spela ut pucken ur egen zon, när man misslyckades med detta så hade Timrå en kille helt solo djup i Modos zon som kunde skapa farligheter, såg att Löven anammande detta vid en del tillfällen under 2:a och 3:e perioden.
En bra strategi om man är duktig på att hålla blå offensivt.

KB: Jag hatar ingen klubb. Sågade till och med min egen förening vid fotknölarna tidigare. Däremot gillar jag när det hettar till och skapar intresse, för båda klubbar ska tilläggas.

{9682}:

Hinote gjorde sin uppgift i MoDo men det räckte tyvärr inte, minns den här matchserien, FBK hade Chara och Souray, 2 av NHL:s tuffaste backar.

Nästan så man hoppas på en ny Lockout, tänk och se Ryan Reeves i Tegera ;)

www.youtube.com/watch?v=s488Q9GEJ34

{9682}: Nu e je heen o nu jett da vinne de henne!!!

JonteD: Jämt och ständigt!

{9682}: det är svårt att hata Löven när inte Wallson står i båset!

hoppas på en bra match! lycka till ikväll

Löven byter målis

Tom Topp: Löven tappade lite karaktär nu när Wallson och Belov liftat med mjölkbussen hem...Fortfarande skickligt lag på alla positioner.

{9682}: Jag HATAR när vi förlorar.

Så nu vinner vi.

{9682}: Samma låt till hela lineupen, kreativt!

Gavelo: 2 min och är redan galen på Hasa.

Bad_Brett: Kanske lika bra att jag inte förnyar CMore som gick ut idag.. bra start.. :S

« · 2328814 · »