1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532572 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Öppetmål: För att man har en jäkla massa spelare som är väldigt bra på att passa runt runt runt?

Confusius: enda positiva med denna match är att man hädanefter slipper det satans ältandet om att vi inte torskat 2 matcher i rad

Gavelo: Håller med där, OP är ju helt osynlig... Han har egentligen bra skott men får ju inte mycket att jobba med iofs..
Att tappa Hasa till nästa säsong skulle inte vara katastrof heller...

Den här domarinsatsen var nog det sämsta jag sett i en slutspelsmatch... Om han ska ta såna tveksamma utvisningar får han ju göra det i båda lagen men matchen blev ju helt förstörd för modo. Ingen slutspelshockey alls... O tacka faan för att Liss hittar mål till slut när han fått öva så många ggr..

{9315}: Okey👍🏼

Modo måste iaf ha en större trupp till nästa säsong, efter sista transferfönstret bör vi ha 8 seniorbackar + juniorer samt 15 forwards känns som ett bra utgångsläge.

Confusius: På Långfredagen lider vi med Jesus, men älskar att MoDo kvitterat serien o åker hem med fördel av hemmaplan de 3 sista matcherna

{9108}: Vågade gissningar! ;) Klart det inte är över!

{9108}: Spelar vi resterande matcher som i kväll blir det ingen mer Modovinst.
Vi har inga spelare ,just nu, som kan producera framåt.
Alla är iskalla, karlin måste väcka liv i offensiven.
Hoppas demontränaren kan lyckas där nu, det behövs.
Dags att vakna, två mål på två matcher säger all och lite till hur illa det är!

Robin Ztorken L: Så dumt att vi inte förstärkte laget. Kelleher ansågs inte vara värd pengarna. Nu kommer man aldrig erkänna det men känns som att man inte ville ”satsa allt” denna säsong för att HV är så överlägsna.

Gavelo: Håller verkligen med, nästa säsong så måste vi ha en betydligt större och bredare trupp och fler spets !

Gavelo: Jag vet inte om det var brist på erfarenhet från Hinken som ställde till det eller om MoDo insåg att det hade varit idiotiskt att försöka utmana HV i år.

Kanske är därför man tjatar om "stämning i truppen" etc. Man får det att utåt sett låta som en strategi istället för att säga "Vi kan inte utmana i år. Vi satsar på nästa istället".

Gissar att Widebro och co är lyriska oavsett hur det slutar.

Bad_Brett: Jag tror man avvaktar eftersom HV kan köpa sig platsen vilket ingen annan kan.
Dock är det en jävligt farlig lina att vandra, Västerås har signat Lindelöf och kommer nog satsa rejält nästa säsong, löven och djurgården likaså, vi kommer med andra ord inte vara ensamma om att satsa på Shl.

Dexter : Precis, vi har lyckats göra två mål på två matcher, då vinner man sällan.
Det är rent ut sagt bedrövligt dåligt, dessutom skapar vi inget heller.
Löven är nog nöjda hur dom fått oss att se tandlösa ut och vi saknar motmedel.
Det positiva är att nu kan det inte bli sämre

Gavelo: Lindelöf skrämmer, verkligen...

Du skojar va? ;-)

Bad_Brett: Vi kom 2:a i serien. Klart som fan vi kan utmana.

Bad_Brett: Var förespråkare för spets i sista transfer-fönstret. Olustigt om vi passar för att Hv är så jävla bra . Tror stenhårt på Karlin, men halvny trupp nästa år, ska vi 'avvakta' för att Djurgården är favoriter då? Kan man bygga ett allsvenskt lag på sikt som ska utmana om 2-3 år?

Vore bäst om vi vänder mot Löven o städar av HV sen, så bygger vi för guld

Gavelo: twitter.com/i/status/1514337126514634756
twitter.com/i/status/1514299023531945988

härligt att man får gör såna saker och komma undan, bara köra på framöver!

Gäsp har inte gett upp än! Gravöl ikväll men grogg på fredag.

Kan någon vänlig själ försöka förklara för mig varför MoDos backar alltid och då menar jag alltid vänder hemåt i egen zon och tappar pucken 75% i stället för att enkelt spela ut den?

Robin Ztorken L: Vi har gjort 3 mål, iofs ingen större skillnad men ändå.
Sen skapade vi så många målchanser i måndags så att vi kunnat göra 8 mål.
Idag tog vi alltså 8 utvisningar och då tappar vi ju momenten hela tiden.

Modo skapar många bra målchanser mot löven men målskyttet är som sagt undermåligt.

Bad_Brett:

Som snacket går är det ju helt rätt. Enligt många här på forumet är det enda vi slåss om nu i semin vem som ska få bli förödmjukad av HV i finalen. Så varför ens satsa då?

Jag är nöjd med en semi om det tar slut där, för det är så sjukt små marginaler. Ta bara match 2 med 4-5 skott i stolpen och total dominans, istället för logiska 2-1 i matcher efter dagens står det 1-2.

Ingen skam att åka i en semi då det är riktigt tuffa serier. Men det är bara hatten av för HV som rånat banken och värvat och ser ut att få en behaglig resa till finalen, trots att matcherna varit spelmässigt jämna och BIK har haft bra lägen så har HV till skillnad från oss hittat en väg att vinna dessa tighta matcher.

Åker vi nu i semi är det bara att ta lärdom av detta och bygga laget bättre till nästa år. Kanske vi behöver mindre offensiva backar och istället en sådan som Wahberg som verkligen spelar slutspelshockey och växt från grundserien, lite samma med Folin som gör ett djävulskt bra defensivt jobb. Tänk att få byta ut t.ex Hasa mot en klon av Wahlberg eller Folin. Då hade vi haft offensiv i Bernhardt och Näsen samt tvåvägsbackar i Ingman, Wahlberg, x samt defensiv styrka i Folin.

Det enda jag vet är att det känns som vi kommer vara ett lag för toppen när Gradin/Karlin får styra denna skuta.

Bad_Brett: I en intervju som Hinken gjorde precis efter att transferfönstret stängt, så tycker jag att han gav signaler om att han gett upp. MoDo hade chans på fler förstärkningar, men avstod. Hinken menade att om det var skillnaden mellan att gå upp eller ej, så hade det varit värt det, men annars kostade det för mycket. Kan naturligtvis tolka det på många sätt, men där och då tänkte jag att han gett upp racet för SHL. Förståligt. Jag tror HV71 är allt för bra, men det ska ju spelas om det.

Angående denna serie, så tror jag inte att MoDo kommer att förlora 4 matcher mot Björklöven, givet vi ser någorlunda normal domarinsats framledes.

{9108}:

Alltså det är ju parodi, kolla fasthållningen och tröjdragningen på Svenningsson där allt startar, där är en rätt klar tvåa, sedan filmar man en liten knuff mot bröstet och försöker få med sig en utvisning för att sedan som pricken över i:et kasta sig och filma till sig en utvisning. Hoppas domarna verkligen ser dessa klipp och får en bild av vad dom väljer att släppa.

Är det någon som ens kan försvara rahimis filmning där, han lägger ju sig framåt. Riktigt pinsamt av en sådan tuffing. Helt sjukt faktiskt.

Robin Ztorken L: Vi är för lätta att stänga ner. 1:a kedjan är så sjukt omständig att man han hinner brygga en kopp kaffe från att dom kommer in i offensiv zon till att dom får till ett avslut.
Skotten i virket och missade chanser är ingen slump när det händer 2 av dom 3 senaste hemmamatcherna, dessutom mot olika motstånd.

{8225}: tror ändå att nästa år kommer ge en stor möjlighet för lite mer spets in i laget, även att vi tappar kanske 4-5 tongivande. Och detta pga osäkerheter i öst. Vi får se vad Gradin hittat på.

Dock hade jag aldrig trott vi skulle ryka mot Löven som varit klart sämre denna säsong än tidigare. Men när vara toppspelare inte levererar, vi har stolparna mot oss och domarna tar märkliga beslut klart övervägande mot oss så blir det ju svårare. Får se hur det slutar, men jag är rätt 97% säker på oavsett så går HV upp, lite som man beskrev fotbollen förr i VM, oavsett hur det slutar så vinner Tyskland och England har åkt ut på straffar.

dempa: Fast Timrås chanser att slå Djurgården var väl ungefär 2 procent. Det blev 4-0

så länge pucken är rund och stafett är stafett vet man aldrig. Om ett lag går samman kan det slå Pengar

Rytter: Var väldigt många situationer man såg under kvällen och denna match serie,

sen kan också tycka har domarna i denna matchserie helt och hållet släppt ryggsäck hockey och slashingar generellt.

Vilket man blåste för minsta lilla touch förr

påminner väldigt mycket om IKO vs Rögle

dempa: Blir väl som vanliga efter denna säsong vi tappar hela första och andra kedjan samt halva backsidan medans Björklöven för behålla sin stomme

Snipan:

Fast det där stämmer ju inte riktigt. Hinken hade två riktigt bra spelare klara på Söndagen, Marenis vet vi är den ena och den andra kan ha varit Mackenzie eller Sissons. Men klubbarna ändrade sig och styrelsen i dessa klubbar gick in och tackade nej.

Så på måndagen fick han börja om på ruta ett, och hittade då Jelisejevs samt att han la sig i budstrid mot HV om Kelleher som kostade dubbla Jelisejevs dvs 1.5m. Glöm inte att han hade ännu en lett på radarn som var väldigt nära när vi fick ge upp Kelleher.

Jag kan tycka det är ansvarigt att inte betala 1.5m för Kelleher även om det är en bra spelare. Inget säger att vi hade tagit oss förbi en semi med honom i laget istället för Jelly.

Det enda man kan ge Hinken kritik för är isf att han inte gjorde klart med spelarna lite tidigare för att inte hamna i tidsnöd, men att han försökte förstärka med mer än 1 spelare och det var inte Jelly är ganska klart.

Bad_Brett: Man ansåg att det var hål i huvudet att lägga 1,5 miljoner på en spelare.

Men, det finns också en anledning till att HV sparkade sportchefen. Man var nog inte nöjd med att man förköpte sig.

Oskarshamn var oerhört nära semi. Du får tro vad du vill, men jag är 100% övertygad om att man hade bra stämning I truppen. Likväl som att Djurgården inte klarade av att bara göra sig jobb när man hade Widell och annat som dränerade energi...

Som jag skrivit tidigare. Karlin och Gradin har väldigt många års erfarenhet av hur stämningen i truppen fungerar och vad effekten blir av energitjuvar. Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att du tycker dig veta så oerhört mycket bättre faktiskt.

DrCox: vet knappt vad man vill behålla efter det här slutspelet förutom Tex, Styfen, Wahlberg, Nordin och Vigge.

{6870}: ibland kan en grogg var välbehövligt #cola-is …?
Is skall man vara försiktig med äter man för mycket av den får man ont i huvudet.

dempa: skulle vara Tex då

Rytter: Det jag kanske kan anse att Hinken misslyckats med var att man inte ersatte Hasa och Styf i ett tidigare läge.
Hasa har visat exakt samma tendenser större delen av säsongen och Styf är rätt långt ifrån att vara en ”bra” back i As, här skulle man helt klart försökt göra klart med ett par defensiva backar redan efter jul, kanske plockat in ett par lån från Shl eller liknade för att ha större valmöjligheter och bredd.
Går en back sönder nu så har vi alltså både Hasa och Styf i den ordinarie uppställningen vilket såklart inte passar för ett ”topplag”

Jag hoppas man vågar satsa på en lite större trupp till nästa säsong.

{8839}: Haha is i lagom mängd men aldrig Cola!

Gavelo:

Karlin talar klarspråk:

Sedan kom Mattias Karlin in på de många utvisningarna som Modo drog på sig.

– Det är utvisningar jag stör mig på. Jag tycker att de får med sig domarna genom att filma.

Någon speciell situation du tänker på?

– Du har först Rahimi som stupar som en fura. Det är ingen som är på honom och att falla för en sån sak är direkt pinsamt.

– Sedan har du (Felix) Girard strax efteråt som ramlar innan vi touchar honom. Han får lite känningar innan och då flyger han som en gris.

Vad säger du om situationen när det blåses av för att Mattias Nörstebö hade ont och haltade av isen?

– Jag trodde han tappade benet men han hade två när jag tittade till honom senare. Det är mycket sånt där, de faller för enkelt.

Har du tagit det snacket med domarparet Wessner och Hiljanen?

– Nej, men jag ska ta det med domarchefen nu. Men man får väl till svar att de gjort en bra match som vanligt, säger Karlin och fortsätter:

– Rahimi är en kass spelare och då ska man låta honom vara.

Kass spelare?

– Ja, han har lite svårt att hänga med men så har han en egen regelbok och det är därför han fortfarande spelar.

Rytter: Klockrent!
Bra att han tar bladet från munnen!

Enligt domarbasen ska dessa domare döma hela matchserien. Bara börja se över nästa säsongs HA-trupp med andra ord.

{8225}: Exakt! Så länge man ger allt så kan man slå HV, men har man redan bestämt sig för att HV är för bra så kommer man självklart inte vinna. Gäller att hitta den rätta inställningen. Den här mentaliteten många har, att mot någon på förhand bättre motståndare grundar sig i att man klarar inte av om man faktiskt står upp bra och gör match av det hela, men i slutändan ändå stå som förlorare efter OT i game 7 t.ex. Då är det skönare att redan ställa in sig som förlorare. Hur tror du Leksand hade känt om ni vunnit game 7 istället? Hur tror du IKO känt om vi vunnit game 7? Allt förgäves såklart, en känslomässig chock som man gärna vill undvika. Men i slutet av dagen så är det enda man kan göra är att ge 100%. Men att på nåt vis redan låta HV vinna innan finalen ens har börjat är riktigt korkat!

{9233}:

Klart dom ska eftersom ingen vågar säga något om domarna eller ens tänka på att byta ut dem. De kan ju bli kränkta och vi måste ju tänka på hur svårt det är att rekrytera nya och de stackarna har ett så svårt jobb bla bla bla.

Om man vill få upp nivån på svensk hockey är det fan dags att ta tag i detta. Spelare som kommer utifrån fattar inte hur nivån kan skilja så mycket, spelare som spelar i sverige och kommer ut och spelar internationell hockey eller i andra ligor får svårt i början eftersom de inte är vana vid nivån som gäller där.

Nej vi förlorar inte pga domarna, vi förlorar för att MacMaster tar en otroligt korkad utvisning vid 1-1 i tredje perioden och att vi inte klarar av att sätta chanser och vara hetare framför mål. Men det är otroligt irriterande att domarna inte klarar av sitt jobb och hålla samma nivå match efter match och samma nivå för lagen och spelarna. Jag blir hellre utspelad och förlorar med 7-1 än att inte få se lagen göra upp rättvist och på samma villkor.

Ni ligger under med 2-1 i matcher i en semifinal och pratar redan nu om att satsa på nästa säsong. Märkligt. Klart ni kan vända detta och sedan rå på HV71 i en final. Det är idrott vi pratar om.
Timrå låg under mot dåvarande SHL-laget Karlskrona med 3-1 i matcher 2018. Vi låg under mot Löven i förra årets final med 1-0 i matcher, vi var tvungna att slå ut ett Djurgården med hemmaplansfördel i år… Allt är möjligt.
Er uppgivenhet förvånar mig enormt!

Laken: Jag är inte uppgiven. Jag tror att vi tar detta fortfarande, men visst. Fortsätter domarna på den inslagna vägen blir det mycket jobbigare.

Skönt att Karlin tog bladet från munnen och sade vad alla egentligen tänker.

{5647}: 100% enig. Det som oroar mig är den sanslöst dåliga domarinsatsen idag. Det är ju inte bara en dålig dag på jobbet - de måste ju ha något emot MoDo. Skulle inte förvåna mig om Wessner var Rahimis hemliga pojkvän

Laken: Modo skulle behöva nån som Dahlén nu: "Den som ger upp nu.."

Modo-2007 låg under i samtliga matchserier, 2-3 mot oss, 2-3 mot HV & 1-2 mot LHC. Något att trycka på från modohåll!

{5647}: Modo har väl inte vänt ett underläge i ett slutspel sedan 2007.och detta laget visar inget i detta slutspel som får mig att tro på en vändning det tar slut på söndag det är jag över tygad om.

Rytter: Han glömde dessutom att nämns utvisningen på Tex, den var horribel, den värsta av alla men den glömde han kommentera

Rytter: vet inte om det är så smart att elda på som Karlin gör i media, även om det så klart är förståligt. Risk att för mkt fokus läggs på domarna och att spelarna blir för frustrerade i situationer där de tycker att de blir förfördelade.

DrCox: Hur många av spelarna i MoDo har spelat slutspel för MoDo?

Foppatofflan: Spelarna håller nog till 100% med redan, så det är nog ingen skillnad.

Ingen som inte är en idiot har ju sett att Rahimibjar en egen regelbok och att domarinsatsen var horribel.

Det som retar mig var ju att Macmasters utvisning var korrekt. Två av sex alltså.

DrCox:
Ja men det är väl ingen direkt överraskning kan inte påminna mig om att du trott på laget alls under säsong

Foppatofflan: Du kan ha rätt I det men när det är så här uselt måste man få säga ifrån.
Hoppas allt skit granska och utvärderas i efterhand.
Dessa klåpare till domare måste bort!!
Vi pratar tokigt viktiga matcher och dom får inte avgöras av en helt inkompetent domare
Detta måste granskas noga.

« · 2330773 · »